Francouzská automobilka Citroën má již dlouhé roky v nabídce vlajkový model s označením C5. Ten se ovšem pomalu chystá do důchodu, jeho nástupce navíc zřejmě není vůbec v plánu, a proto jsme se rozhodli, že si jej naposledy zapůjčíme do redakčního testu. Současný novinářský exemplář navíc lákal novou automatickou převodovkou, která posílala na přední nápravu 180 naftových koní. Jak si vede léty prověřený francouzský koráb proti stávající a stále sílící konkurenci?
Když si prohlédnete současnou nabídku Citroënu, největší C5 je díky devíti letům na trhu už celkem průměrně vypadající auto. Pojem průměrný ale rozhodně neznamená špatný, v tomto případě totiž autu stále nechybí jistá dávka elegance, nadčasovosti a kupříkladu specificky tvarované zadní okno s ostře vykrojenou spodní částí, je snad největším identifikačním prvkem omlazené druhé generace C5ky.
Velkému Francouzovi celkem sluší stříbrný metalický lak, litá 17“ kola a okrasné chromované lišty, umístěné všude možně po karoserii. Ve výsledku je však jasně vidět, že oproti novému Passatu, Superbu anebo i koncernovému dvojčeti Peugeotu 508 je tenhle Citroën zastaralý a potřeboval by výraznou modernizaci. Ta ale určitě nepřijde, což je podle nás velká škoda.
Zpátky do minulostiPo usednutí kabiny na nás znovu čekala atmosféra, kterou si pamatují majitelé starších Citroënů. Rozměrná palubní deska, středový panel, poměrně hodně tlačítek všude možně (která ale nejsou vůbec na škodu) a kupříkladu kožená sedadla vypadají dost dobře. Tlačítka na středovém panelu pak slouží k ovládání klimatizace, která má na dnešní dobu jednu velkou zvláštnost. Dá se u ní totiž samostatně nastavovat směr ofuku nezávisle na spolujezdci. Většina dvouzónových "klimošek" přitom umožňuje nastavit výhradně teplotu, směr ofuku už nikoliv.
Na dnešní dobu je zde trošku nepraktický obří kožený volant s pevným středem, který je opravdovým důkazem extravagance. Ovládání vozu je však díky němu dost ztížené, protože jeho rozměry jsou vážně velké a často se stalo, že při přehmatu jsme omylem stiskli nějaké to tlačítko na jeho věnci.
Řešit grafické zpracování palubních přístrojů a středového displeje asi nemá moc smysl, výrobce totiž C5 prezentuje jako pohodlný dálniční koráb. Kdo si chce hrát s obrazovkami se skvělou grafikou, ten by se měl poohlédnout u jiných výrobců. Jinak se ale C5ce nedá nic moc vytknout, hlavním kladem je totiž její prostornost a pohodlí na palubě.
Přítomná kožená sedadla jsou velmi pohodlná a snad jen boční vedení je jejich slabou stránkou. Díky zkosení střechy vzadu se ale dozadu posadí cestující do výšky 184 cm. Kdo má více, musí se posadit na sedadlo spolujezdce nebo řidiče. Pro převoz zavazadel je zde kufr o nepříliš oslnivém základním objemu 439 litrů, takže pokud někdo touží zakoupit odcházející C5ku, rozhodně by si měl zvolit verzi Break. V ní je více místa nad hlavou vzadu a kufr nabízí až 1658 litrů.
Šestiválec už pod kapotou nehledejtePryč je doba, kdy C5ka byla nabízena s třílitrovým naftovým šestiválcem. Emisní normy se zpřísňují, objemy motorů snižují a tak se současná nejvýkonnější verze vozu nabízí se čtyřválcovým motorem 2.0 BlueHDi. Ten disponuje výkonem 180 koní při 3750 otáčkách a točivým momentem 400 Nm při 2000 ot./min. Navíc je spojen s novým šestistupňovým měničovým automatem. Je to záruka slušných jízdních vlastností, nebo se z auta stal nudný houpavý koráb?
Ačkoliv výrobce tvrdí, že automat prošel přepracováním, občas se nám zdálo, že tomu tak není. Na sešlápnutí plynového pedálu někdy reagoval opožděně a při prudším zrychlování bylo skoro každé přeřazení doprovázeno cuknutím a zhoupnutím celého auta. Jeho „myšlení“ se lehce vylepšilo ve chvíli, kdy jsme aktivovali sportovní režim. Při předjíždění pak stačil prošlápnout plynový pedál až k podlaze a během chvíle už byla zařazena nižší rychlost. Díky výkonu 180 koní se s autem předjíždí velmi dobře a snad jen delší zpřevodování nutí k častějšímu podřazování.
Při dálniční rychlosti 130 km/h motor točí 2250 ot./min a do kabiny se v tu chvíli nedostával skoro žádný hluk od motoru. Velmi potěšeni jsme byly z výsledné spotřeby, která se v průměru pohybovala okolo 6 litrů na 100 km. Při velmi rychlém dynamickém přeletu po dálnici a polovičním obsazení se pak spotřeba blížila k deseti litrům. Dnešní manažerské sedany si taktéž mohou nechat zdát o 70litrové nádrži. Právě tolik paliva do C5 dostanete, díky čemuž na jeden zátah ujede majitel hodně přes 1000 km.
Snad největší předností současného Citroënu C5 je třetí generace hydropneumatických tlumičů Hydractive+. Ty dokáží auto proměnit v doslova létající koberec, který vyžehlí i takové nerovnosti, s nimiž mají problém nové Superby a Passaty s adaptivními podvozky DCC. Kvalita jízdy se dá u C5 dokonce srovnat s nedávno testovaným Jaguarem XJ a je až neskutečné, jak zde dokázal výrobce vyladit podvozek.
Přitom je vůz v zatáčkách dostatečně stabilní, karoserie se zbytečně nenakláněla a ve sportovním režimu bylo znát lehké ztuhnutí podvozku. Ke všemu se musí připočíst možnost nastavení světlé výšky podvozku, a to ve čtyřech úrovních. Na nejnižší by jste snad projeli pod nákladním autem, naopak na nejvyšší vypadá C5ka skoro jako crossover. Ostatně, byly jsme překvapeni, co vše vůz byl schopen projet. Limitem nám byl jen pohon přední nápravy, přičemž tlumiče si světlou výšku sami sníží podle rychlosti auta.
ZávěrU Citroënu se povedlo před lety vytvořit něco, co i po dlouhých letech na trhu má svůj smysl. Ano, v autě nenajdeme nejmodernější technologické výstřelky, design taktéž nepatří k nejmodernějším a některé konkurencí nabízené prvky výbavy do C5 nekoupíte ani za příplatek. Jenže v kabině se budete pořád cítit komfortně, je tam relativní ticho, nechybí jistá dávka luxusu a o velmi dobrých jízdních vlastnostech ani nemluvě. Za nás by si model C5 zasloužil další facelift, který by přepracoval volant, středový panel, přidal nějakou tu výbavu a zachoval si svůj dokonalý podvozek. Tohle auto se totiž v budoucnu zcela jistě stane legendou!
Celkové hodnocení: 89 %Základní cena testované verze: 819 900 Kč
Cena testované verze s příplatky: 910 200 Kč
KLADY
- neskutečně komfortní podvozek
- útulný interiér
- výkonný motor
- přijatelná spotřeba
- odhlučnění
ZÁPORY
- mohutný volant s pevným středem
- malý zavazadelník
- grafika středového displeje
Motorizace přeplňovaný vznětový čtyřválec objem: 1997 cm3 nejvyšší výkon: 180 koní při 3750 ot./min největší točivý moment: 400 Nm při 2000 ot./min Výkon nejvyšší maximální rychlost: 222 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,7 sekundy spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 5,2 l / 3,8 l / 4,4 l objem palivové nádrže: 70 litrůŠkoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?