Francouzská automobilka Citroën má již dlouhé roky v nabídce vlajkový model s označením C5. Ten se ovšem pomalu chystá do důchodu, jeho nástupce navíc zřejmě není vůbec v plánu, a proto jsme se rozhodli, že si jej naposledy zapůjčíme do redakčního testu. Současný novinářský exemplář navíc lákal novou automatickou převodovkou, která posílala na přední nápravu 180 naftových koní. Jak si vede léty prověřený francouzský koráb proti stávající a stále sílící konkurenci?
Když si prohlédnete současnou nabídku Citroënu, největší C5 je díky devíti letům na trhu už celkem průměrně vypadající auto. Pojem průměrný ale rozhodně neznamená špatný, v tomto případě totiž autu stále nechybí jistá dávka elegance, nadčasovosti a kupříkladu specificky tvarované zadní okno s ostře vykrojenou spodní částí, je snad největším identifikačním prvkem omlazené druhé generace C5ky.
Velkému Francouzovi celkem sluší stříbrný metalický lak, litá 17“ kola a okrasné chromované lišty, umístěné všude možně po karoserii. Ve výsledku je však jasně vidět, že oproti novému Passatu, Superbu anebo i koncernovému dvojčeti Peugeotu 508 je tenhle Citroën zastaralý a potřeboval by výraznou modernizaci. Ta ale určitě nepřijde, což je podle nás velká škoda.
Zpátky do minulostiPo usednutí kabiny na nás znovu čekala atmosféra, kterou si pamatují majitelé starších Citroënů. Rozměrná palubní deska, středový panel, poměrně hodně tlačítek všude možně (která ale nejsou vůbec na škodu) a kupříkladu kožená sedadla vypadají dost dobře. Tlačítka na středovém panelu pak slouží k ovládání klimatizace, která má na dnešní dobu jednu velkou zvláštnost. Dá se u ní totiž samostatně nastavovat směr ofuku nezávisle na spolujezdci. Většina dvouzónových "klimošek" přitom umožňuje nastavit výhradně teplotu, směr ofuku už nikoliv.
Na dnešní dobu je zde trošku nepraktický obří kožený volant s pevným středem, který je opravdovým důkazem extravagance. Ovládání vozu je však díky němu dost ztížené, protože jeho rozměry jsou vážně velké a často se stalo, že při přehmatu jsme omylem stiskli nějaké to tlačítko na jeho věnci.
Řešit grafické zpracování palubních přístrojů a středového displeje asi nemá moc smysl, výrobce totiž C5 prezentuje jako pohodlný dálniční koráb. Kdo si chce hrát s obrazovkami se skvělou grafikou, ten by se měl poohlédnout u jiných výrobců. Jinak se ale C5ce nedá nic moc vytknout, hlavním kladem je totiž její prostornost a pohodlí na palubě.
Přítomná kožená sedadla jsou velmi pohodlná a snad jen boční vedení je jejich slabou stránkou. Díky zkosení střechy vzadu se ale dozadu posadí cestující do výšky 184 cm. Kdo má více, musí se posadit na sedadlo spolujezdce nebo řidiče. Pro převoz zavazadel je zde kufr o nepříliš oslnivém základním objemu 439 litrů, takže pokud někdo touží zakoupit odcházející C5ku, rozhodně by si měl zvolit verzi Break. V ní je více místa nad hlavou vzadu a kufr nabízí až 1658 litrů.
Šestiválec už pod kapotou nehledejtePryč je doba, kdy C5ka byla nabízena s třílitrovým naftovým šestiválcem. Emisní normy se zpřísňují, objemy motorů snižují a tak se současná nejvýkonnější verze vozu nabízí se čtyřválcovým motorem 2.0 BlueHDi. Ten disponuje výkonem 180 koní při 3750 otáčkách a točivým momentem 400 Nm při 2000 ot./min. Navíc je spojen s novým šestistupňovým měničovým automatem. Je to záruka slušných jízdních vlastností, nebo se z auta stal nudný houpavý koráb?
Ačkoliv výrobce tvrdí, že automat prošel přepracováním, občas se nám zdálo, že tomu tak není. Na sešlápnutí plynového pedálu někdy reagoval opožděně a při prudším zrychlování bylo skoro každé přeřazení doprovázeno cuknutím a zhoupnutím celého auta. Jeho „myšlení“ se lehce vylepšilo ve chvíli, kdy jsme aktivovali sportovní režim. Při předjíždění pak stačil prošlápnout plynový pedál až k podlaze a během chvíle už byla zařazena nižší rychlost. Díky výkonu 180 koní se s autem předjíždí velmi dobře a snad jen delší zpřevodování nutí k častějšímu podřazování.
Při dálniční rychlosti 130 km/h motor točí 2250 ot./min a do kabiny se v tu chvíli nedostával skoro žádný hluk od motoru. Velmi potěšeni jsme byly z výsledné spotřeby, která se v průměru pohybovala okolo 6 litrů na 100 km. Při velmi rychlém dynamickém přeletu po dálnici a polovičním obsazení se pak spotřeba blížila k deseti litrům. Dnešní manažerské sedany si taktéž mohou nechat zdát o 70litrové nádrži. Právě tolik paliva do C5 dostanete, díky čemuž na jeden zátah ujede majitel hodně přes 1000 km.
Snad největší předností současného Citroënu C5 je třetí generace hydropneumatických tlumičů Hydractive+. Ty dokáží auto proměnit v doslova létající koberec, který vyžehlí i takové nerovnosti, s nimiž mají problém nové Superby a Passaty s adaptivními podvozky DCC. Kvalita jízdy se dá u C5 dokonce srovnat s nedávno testovaným Jaguarem XJ a je až neskutečné, jak zde dokázal výrobce vyladit podvozek.
Přitom je vůz v zatáčkách dostatečně stabilní, karoserie se zbytečně nenakláněla a ve sportovním režimu bylo znát lehké ztuhnutí podvozku. Ke všemu se musí připočíst možnost nastavení světlé výšky podvozku, a to ve čtyřech úrovních. Na nejnižší by jste snad projeli pod nákladním autem, naopak na nejvyšší vypadá C5ka skoro jako crossover. Ostatně, byly jsme překvapeni, co vše vůz byl schopen projet. Limitem nám byl jen pohon přední nápravy, přičemž tlumiče si světlou výšku sami sníží podle rychlosti auta.
ZávěrU Citroënu se povedlo před lety vytvořit něco, co i po dlouhých letech na trhu má svůj smysl. Ano, v autě nenajdeme nejmodernější technologické výstřelky, design taktéž nepatří k nejmodernějším a některé konkurencí nabízené prvky výbavy do C5 nekoupíte ani za příplatek. Jenže v kabině se budete pořád cítit komfortně, je tam relativní ticho, nechybí jistá dávka luxusu a o velmi dobrých jízdních vlastnostech ani nemluvě. Za nás by si model C5 zasloužil další facelift, který by přepracoval volant, středový panel, přidal nějakou tu výbavu a zachoval si svůj dokonalý podvozek. Tohle auto se totiž v budoucnu zcela jistě stane legendou!
Celkové hodnocení: 89 %Základní cena testované verze: 819 900 Kč
Cena testované verze s příplatky: 910 200 Kč
KLADY
- neskutečně komfortní podvozek
- útulný interiér
- výkonný motor
- přijatelná spotřeba
- odhlučnění
ZÁPORY
- mohutný volant s pevným středem
- malý zavazadelník
- grafika středového displeje
Motorizace přeplňovaný vznětový čtyřválec objem: 1997 cm3 nejvyšší výkon: 180 koní při 3750 ot./min největší točivý moment: 400 Nm při 2000 ot./min Výkon nejvyšší maximální rychlost: 222 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,7 sekundy spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 5,2 l / 3,8 l / 4,4 l objem palivové nádrže: 70 litrůFacelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.