Francouzská automobilka Citroën má již dlouhé roky v nabídce vlajkový model s označením C5. Ten se ovšem pomalu chystá do důchodu, jeho nástupce navíc zřejmě není vůbec v plánu, a proto jsme se rozhodli, že si jej naposledy zapůjčíme do redakčního testu. Současný novinářský exemplář navíc lákal novou automatickou převodovkou, která posílala na přední nápravu 180 naftových koní. Jak si vede léty prověřený francouzský koráb proti stávající a stále sílící konkurenci?
Když si prohlédnete současnou nabídku Citroënu, největší C5 je díky devíti letům na trhu už celkem průměrně vypadající auto. Pojem průměrný ale rozhodně neznamená špatný, v tomto případě totiž autu stále nechybí jistá dávka elegance, nadčasovosti a kupříkladu specificky tvarované zadní okno s ostře vykrojenou spodní částí, je snad největším identifikačním prvkem omlazené druhé generace C5ky.
Velkému Francouzovi celkem sluší stříbrný metalický lak, litá 17“ kola a okrasné chromované lišty, umístěné všude možně po karoserii. Ve výsledku je však jasně vidět, že oproti novému Passatu, Superbu anebo i koncernovému dvojčeti Peugeotu 508 je tenhle Citroën zastaralý a potřeboval by výraznou modernizaci. Ta ale určitě nepřijde, což je podle nás velká škoda.
Zpátky do minulostiPo usednutí kabiny na nás znovu čekala atmosféra, kterou si pamatují majitelé starších Citroënů. Rozměrná palubní deska, středový panel, poměrně hodně tlačítek všude možně (která ale nejsou vůbec na škodu) a kupříkladu kožená sedadla vypadají dost dobře. Tlačítka na středovém panelu pak slouží k ovládání klimatizace, která má na dnešní dobu jednu velkou zvláštnost. Dá se u ní totiž samostatně nastavovat směr ofuku nezávisle na spolujezdci. Většina dvouzónových "klimošek" přitom umožňuje nastavit výhradně teplotu, směr ofuku už nikoliv.
Na dnešní dobu je zde trošku nepraktický obří kožený volant s pevným středem, který je opravdovým důkazem extravagance. Ovládání vozu je však díky němu dost ztížené, protože jeho rozměry jsou vážně velké a často se stalo, že při přehmatu jsme omylem stiskli nějaké to tlačítko na jeho věnci.
Řešit grafické zpracování palubních přístrojů a středového displeje asi nemá moc smysl, výrobce totiž C5 prezentuje jako pohodlný dálniční koráb. Kdo si chce hrát s obrazovkami se skvělou grafikou, ten by se měl poohlédnout u jiných výrobců. Jinak se ale C5ce nedá nic moc vytknout, hlavním kladem je totiž její prostornost a pohodlí na palubě.
Přítomná kožená sedadla jsou velmi pohodlná a snad jen boční vedení je jejich slabou stránkou. Díky zkosení střechy vzadu se ale dozadu posadí cestující do výšky 184 cm. Kdo má více, musí se posadit na sedadlo spolujezdce nebo řidiče. Pro převoz zavazadel je zde kufr o nepříliš oslnivém základním objemu 439 litrů, takže pokud někdo touží zakoupit odcházející C5ku, rozhodně by si měl zvolit verzi Break. V ní je více místa nad hlavou vzadu a kufr nabízí až 1658 litrů.
Šestiválec už pod kapotou nehledejtePryč je doba, kdy C5ka byla nabízena s třílitrovým naftovým šestiválcem. Emisní normy se zpřísňují, objemy motorů snižují a tak se současná nejvýkonnější verze vozu nabízí se čtyřválcovým motorem 2.0 BlueHDi. Ten disponuje výkonem 180 koní při 3750 otáčkách a točivým momentem 400 Nm při 2000 ot./min. Navíc je spojen s novým šestistupňovým měničovým automatem. Je to záruka slušných jízdních vlastností, nebo se z auta stal nudný houpavý koráb?
Ačkoliv výrobce tvrdí, že automat prošel přepracováním, občas se nám zdálo, že tomu tak není. Na sešlápnutí plynového pedálu někdy reagoval opožděně a při prudším zrychlování bylo skoro každé přeřazení doprovázeno cuknutím a zhoupnutím celého auta. Jeho „myšlení“ se lehce vylepšilo ve chvíli, kdy jsme aktivovali sportovní režim. Při předjíždění pak stačil prošlápnout plynový pedál až k podlaze a během chvíle už byla zařazena nižší rychlost. Díky výkonu 180 koní se s autem předjíždí velmi dobře a snad jen delší zpřevodování nutí k častějšímu podřazování.
Při dálniční rychlosti 130 km/h motor točí 2250 ot./min a do kabiny se v tu chvíli nedostával skoro žádný hluk od motoru. Velmi potěšeni jsme byly z výsledné spotřeby, která se v průměru pohybovala okolo 6 litrů na 100 km. Při velmi rychlém dynamickém přeletu po dálnici a polovičním obsazení se pak spotřeba blížila k deseti litrům. Dnešní manažerské sedany si taktéž mohou nechat zdát o 70litrové nádrži. Právě tolik paliva do C5 dostanete, díky čemuž na jeden zátah ujede majitel hodně přes 1000 km.
Snad největší předností současného Citroënu C5 je třetí generace hydropneumatických tlumičů Hydractive+. Ty dokáží auto proměnit v doslova létající koberec, který vyžehlí i takové nerovnosti, s nimiž mají problém nové Superby a Passaty s adaptivními podvozky DCC. Kvalita jízdy se dá u C5 dokonce srovnat s nedávno testovaným Jaguarem XJ a je až neskutečné, jak zde dokázal výrobce vyladit podvozek.
Přitom je vůz v zatáčkách dostatečně stabilní, karoserie se zbytečně nenakláněla a ve sportovním režimu bylo znát lehké ztuhnutí podvozku. Ke všemu se musí připočíst možnost nastavení světlé výšky podvozku, a to ve čtyřech úrovních. Na nejnižší by jste snad projeli pod nákladním autem, naopak na nejvyšší vypadá C5ka skoro jako crossover. Ostatně, byly jsme překvapeni, co vše vůz byl schopen projet. Limitem nám byl jen pohon přední nápravy, přičemž tlumiče si světlou výšku sami sníží podle rychlosti auta.
ZávěrU Citroënu se povedlo před lety vytvořit něco, co i po dlouhých letech na trhu má svůj smysl. Ano, v autě nenajdeme nejmodernější technologické výstřelky, design taktéž nepatří k nejmodernějším a některé konkurencí nabízené prvky výbavy do C5 nekoupíte ani za příplatek. Jenže v kabině se budete pořád cítit komfortně, je tam relativní ticho, nechybí jistá dávka luxusu a o velmi dobrých jízdních vlastnostech ani nemluvě. Za nás by si model C5 zasloužil další facelift, který by přepracoval volant, středový panel, přidal nějakou tu výbavu a zachoval si svůj dokonalý podvozek. Tohle auto se totiž v budoucnu zcela jistě stane legendou!
Celkové hodnocení: 89 %Základní cena testované verze: 819 900 Kč
Cena testované verze s příplatky: 910 200 Kč
KLADY
- neskutečně komfortní podvozek
- útulný interiér
- výkonný motor
- přijatelná spotřeba
- odhlučnění
ZÁPORY
- mohutný volant s pevným středem
- malý zavazadelník
- grafika středového displeje
Motorizace přeplňovaný vznětový čtyřválec objem: 1997 cm3 nejvyšší výkon: 180 koní při 3750 ot./min největší točivý moment: 400 Nm při 2000 ot./min Výkon nejvyšší maximální rychlost: 222 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,7 sekundy spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 5,2 l / 3,8 l / 4,4 l objem palivové nádrže: 70 litrůŠkoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.