TEST: Citroën C5 2.0 BlueHDI 180 AT. I po letech svým komfortem válcuje konkurenci

ar5, 12. května 2016, 06:30 Google+

Francouzská automobilka Citroën má již dlouhé roky v nabídce vlajkový model s označením C5. Ten se ovšem pomalu chystá do důchodu, jeho nástupce navíc zřejmě není vůbec v plánu, a proto jsme se rozhodli, že si jej naposledy zapůjčíme do redakčního testu. Současný novinářský exemplář navíc lákal novou automatickou převodovkou, která posílala na přední nápravu 180 naftových koní. Jak si vede léty prověřený francouzský koráb proti stávající a stále sílící konkurenci?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Citroën C5 2.0 BlueHDI AT (2016)

Citroën C5 2.0 BlueHDI AT (2016) | foto: Roman Havlín

Sdílejte článek

Roky na trhu jsou poznat

Když si prohlédnete současnou nabídku Citroënu, největší C5 je díky devíti letům na trhu už celkem průměrně vypadající auto. Pojem průměrný ale rozhodně neznamená špatný, v tomto případě totiž autu stále nechybí jistá dávka elegance, nadčasovosti a kupříkladu specificky tvarované zadní okno s ostře vykrojenou spodní částí, je snad největším identifikačním prvkem omlazené druhé generace C5ky.

img-responsive

Citroën C5 2.0 BlueHDI 180 (2015) | foto: Roman Havlín

Velkému Francouzovi celkem sluší stříbrný metalický lak, litá 17“ kola a okrasné chromované lišty, umístěné všude možně po karoserii. Ve výsledku je však jasně vidět, že oproti novému Passatu, Superbu anebo i koncernovému dvojčeti Peugeotu 508 je tenhle Citroën zastaralý a potřeboval by výraznou modernizaci. Ta ale určitě nepřijde, což je podle nás velká škoda.

Zpátky do minulosti

Po usednutí kabiny na nás znovu čekala atmosféra, kterou si pamatují majitelé starších Citroënů. Rozměrná palubní deska, středový panel, poměrně hodně tlačítek všude možně (která ale nejsou vůbec na škodu) a kupříkladu kožená sedadla vypadají dost dobře. Tlačítka na středovém panelu pak slouží k ovládání klimatizace, která má na dnešní dobu jednu velkou zvláštnost. Dá se u ní totiž samostatně nastavovat směr ofuku nezávisle na spolujezdci. Většina dvouzónových "klimošek" přitom umožňuje nastavit výhradně teplotu, směr ofuku už nikoliv.

Na dnešní dobu je zde trošku nepraktický obří kožený volant s pevným středem, který je opravdovým důkazem extravagance. Ovládání vozu je však díky němu dost ztížené, protože jeho rozměry jsou vážně velké a často se stalo, že při přehmatu jsme omylem stiskli nějaké to tlačítko na jeho věnci.

img-responsive

Citroën C5 2.0 BlueHDI 180 (2015) | foto: Roman Havlín

Řešit grafické zpracování palubních přístrojů a středového displeje asi nemá moc smysl, výrobce totiž C5 prezentuje jako pohodlný dálniční koráb. Kdo si chce hrát s obrazovkami se skvělou grafikou, ten by se měl poohlédnout u jiných výrobců. Jinak se ale C5ce nedá nic moc vytknout, hlavním kladem je totiž její prostornost a pohodlí na palubě.

Přítomná kožená sedadla jsou velmi pohodlná a snad jen boční vedení je jejich slabou stránkou. Díky zkosení střechy vzadu se ale dozadu posadí cestující do výšky 184 cm. Kdo má více, musí se posadit na sedadlo spolujezdce nebo řidiče. Pro převoz zavazadel je zde kufr o nepříliš oslnivém základním objemu 439 litrů, takže pokud někdo touží zakoupit odcházející C5ku, rozhodně by si měl zvolit verzi Break. V ní je více místa nad hlavou vzadu a kufr nabízí až 1658 litrů.

Šestiválec už pod kapotou nehledejte

Pryč je doba, kdy C5ka byla nabízena s třílitrovým naftovým šestiválcem. Emisní normy se zpřísňují, objemy motorů snižují a tak se současná nejvýkonnější verze vozu nabízí se čtyřválcovým motorem 2.0 BlueHDi. Ten disponuje výkonem 180 koní při 3750 otáčkách a točivým momentem 400 Nm při 2000 ot./min. Navíc je spojen s novým šestistupňovým měničovým automatem. Je to záruka slušných jízdních vlastností, nebo se z auta stal nudný houpavý koráb?

img-responsive

Citroën C5 2.0 BlueHDI 180 (2015) | foto: Roman Havlín

Ačkoliv výrobce tvrdí, že automat prošel přepracováním, občas se nám zdálo, že tomu tak není. Na sešlápnutí plynového pedálu někdy reagoval opožděně a při prudším zrychlování bylo skoro každé přeřazení doprovázeno cuknutím a zhoupnutím celého auta. Jeho „myšlení“ se lehce vylepšilo ve chvíli, kdy jsme aktivovali sportovní režim. Při předjíždění pak stačil prošlápnout plynový pedál až k podlaze a během chvíle už byla zařazena nižší rychlost. Díky výkonu 180 koní se s autem předjíždí velmi dobře a snad jen delší zpřevodování nutí k častějšímu podřazování.

Při dálniční rychlosti 130 km/h motor točí 2250 ot./min a do kabiny se v tu chvíli nedostával skoro žádný hluk od motoru. Velmi potěšeni jsme byly z výsledné spotřeby, která se v průměru pohybovala okolo 6 litrů na 100 km. Při velmi rychlém dynamickém přeletu po dálnici a polovičním obsazení se pak spotřeba blížila k deseti litrům. Dnešní manažerské sedany si taktéž mohou nechat zdát o 70litrové nádrži. Právě tolik paliva do C5 dostanete, díky čemuž na jeden zátah ujede majitel hodně přes 1000 km.

Snad největší předností současného Citroënu C5 je třetí generace hydropneumatických tlumičů Hydractive+. Ty dokáží auto proměnit v doslova létající koberec, který vyžehlí i takové nerovnosti, s nimiž mají problém nové Superby a Passaty s adaptivními podvozky DCC. Kvalita jízdy se dá u C5 dokonce srovnat s nedávno testovaným Jaguarem XJ a je až neskutečné, jak zde dokázal výrobce vyladit podvozek.

Přitom je vůz v zatáčkách dostatečně stabilní, karoserie se zbytečně nenakláněla a ve sportovním režimu bylo znát lehké ztuhnutí podvozku. Ke všemu se musí připočíst možnost nastavení světlé výšky podvozku, a to ve čtyřech úrovních. Na nejnižší by jste snad projeli pod nákladním autem, naopak na nejvyšší vypadá C5ka skoro jako crossover. Ostatně, byly jsme překvapeni, co vše vůz byl schopen projet. Limitem nám byl jen pohon přední nápravy, přičemž tlumiče si světlou výšku sami sníží podle rychlosti auta.

Závěr

U Citroënu se povedlo před lety vytvořit něco, co i po dlouhých letech na trhu má svůj smysl. Ano, v autě nenajdeme nejmodernější technologické výstřelky, design taktéž nepatří k nejmodernějším a některé konkurencí nabízené prvky výbavy do C5 nekoupíte ani za příplatek. Jenže v kabině se budete pořád cítit komfortně, je tam relativní ticho, nechybí jistá dávka luxusu a o velmi dobrých jízdních vlastnostech ani nemluvě. Za nás by si model C5 zasloužil další facelift, který by přepracoval volant, středový panel, přidal nějakou tu výbavu a zachoval si svůj dokonalý podvozek. Tohle auto se totiž v budoucnu zcela jistě stane legendou!

Celkové hodnocení: 89 %

Základní cena testované verze: 819 900 Kč

Cena testované verze s příplatky: 910 200 Kč

KLADY

- neskutečně komfortní podvozek

- útulný interiér

- výkonný motor

- přijatelná spotřeba

- odhlučnění

ZÁPORY

- mohutný volant s pevným středem

- malý zavazadelník

- grafika středového displeje

Motorizace
přeplňovaný vznětový čtyřválec
objem: 1997 cm3
nejvyšší výkon: 180 koní při 3750 ot./min
největší točivý moment: 400 Nm při 2000 ot./min
 
Výkon
nejvyšší maximální rychlost: 222 km/h
zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,7 sekundy
spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 5,2 l / 3,8 l / 4,4 l
objem palivové nádrže: 70 litrů
Vytisknout

Diskuze: TEST: Citroën C5 2.0 BlueHDI 180 AT. I po letech svým komfortem válcuje konkurenci

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Hyundai i30 N

Nový Hyundai i30 N přichází s řadou vylepšení pro maximální potěšení z jízdy

Hyundai Nexo FCV

VELKÁ ZMĚNA. Vodíkové stojany v Česku už příští rok a víme kdo a kde je postaví

Peugeot 508 Sport Engineered

Peugeot představuje řadu Peugeot Sport Engineered: fastback 508 a kombi 508 SW

Ford Puma ST

První sportovní SUV značky Ford v Evropě: Nová Puma ST přináší emoce i praktičnost

Hyundai

Nový Hyundai i30 N přichází s novým designem a dvojspojkovou převodovkou

Toyota Land Cruiser Black Pack

Omlazený drsňák Land Cruiser zná české ceny. A nové zrychlení rozhodně zaujme

Volkswagen oficiálně představil svoje nové plně elektrické SUV ID.4

Do detailu: Nové SUV Volkswagen ID.4 oficiálně představeno

Přední světlomet systému IQ.Light Volkswagenu ID.4

Pozoruhodný a nezaměnitelný: Přední světlomet systému IQ.Light ve výbavě Volkswagenu ID.4

Toyota Mirai

Elektřina slepou uličkou a vodík řešením. Co se mění?

Volkswagen ID.3 stanovil rekord v dojezdu. Na jedno nabití překonal vzdálenost 531 km

Volkswagen ID.3 je u prodejců a ceny jsou již známy. Raději si ale sedněte...

Ford Mustang Mach-E se za 10 minut nabije na 119 kilometrů

Zaslouží si Ford Mustang Mach-E nosit ikonický emblém Mustangu?

Škoda

Klasický nebo alternativní pohon chtějí zákaznící? Škoda promluvila

Ford zavádí v České republice bezkontaktní servis

Komentář: Pandemie, trh s ojetými vozy, budoucnost elektromobilů a forma prodeje

BMW 128ti je sportovní variantou BMW řady 1 s předním pohonem a mechanickým samosvorným diferenciálem Torsen

Ostré testy nového kompaktního sportovního BMW 128ti v „Zeleném pekle“

Suzuki po 20 letech opět nabízí klasické kombi nazvané Swace

Suzuki naprosto překvapilo. Po 20 letech opět nabídne klasické kombi Swace

reklama

Doporučujeme

Trojce moderátorů Clarkson, Hammond a May

Proč je Clarkson rád, že opustil Top Gear?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Elektřina slepou uličkou a vodík řešením. Co se mění?

  2. Pozoruhodný a nezaměnitelný: Přední světlomet systému IQ.Light ve výbavě Volkswagenu ID.4

  3. Peugeot představuje řadu Peugeot Sport Engineered: fastback 508 a kombi 508 SW

  4. Nový Hyundai i30 N přichází s řadou vylepšení pro maximální potěšení z jízdy

  5. Omlazený drsňák Land Cruiser zná české ceny. A nové zrychlení rozhodně zaujme

  6. Do detailu: Nové SUV Volkswagen ID.4 oficiálně představeno

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud