Obyvatele výše položených nadmořských oblastí, ale i chataře, může zaujmout malé české SUV s názvem Yeti. To se nabízí v městské verzi City anebo pak v drsnějším provedení Outdoor. A právě druhá zmíněná varianta se stala dalším účastníkem redakčního testu, přičemž pod její kapotu jsme dostali snad nejoblíbenější motorizaci - naftový dvoulitr s výkonem 150 koní. Ten byl spojen s manuální šestistupňovou převodovkou.
Současná generace Yetiho je sice na trhu poměrně dlouho, ale stále se její design nedá zařadit do kategorie "nuda". V lehce drsnější verzi tak jsou na autě přítomné ochranné černé plasty ve spodní části obou nárazníků, stříbrné plasty vpředu a vzadu a za příplatek byl kompletně zakrytován i podvozek.
Současně s tím byl povedený design vyšperkován černými litými koly o rozměru 17 palců, zatmavenými bočními okny, příplatkovým lakem Jungle Green a taktéž otevíratelnou panoramatickou střechou. Výsledek je povedený a komu by se snad nelíbil, Škoda má v nabídce široké množství dalších odstínů laku karoserie a designů kol.
Místa je tu tak akorátJelikož model Yeti není v naší redakci úplným nováčkem, zaměříme se zde více na prostor pro posádku než na samotný popis kabiny. V rámci testu jsme vůz naložili čtyřmi osobami, přičemž žádná z nich neměla výšku pod 175 cm a rozměrově to nebyly žádné děti. Při takovém to obsazení se začalo projevovat, jak náchylná jsou kolena zadních cestujících na polohu sedadla řidiče.
V případě, že si za volant sedne 190 cm vysoký řidič a na sedadle se uvelebí dle svých požadavků, pak cestující za ním bude s místem na kolena poměrně strádat. V případě vyklopení stolku na pití či jídlo je pak situace ještě složitější. Plně obsazený Yeti tak dává jasně najevo, že dozadu se s velkou radostí mohou posadit osoby menšího vzrůstu, ti "větší" se už tu tak pohodlně cítít nebudou.
I z toho důvodu asi Škoda plánuje brzké uvedení prvního velkého SUV pro sedm osob, kde by se již každý z pasažérů měl cítit nadmíru komfortně. Někoho nemusí potěšit zavazadelník, který sice po sklopení zadní řady sedaček nabídne objem 1760 litrů (více jak nový Superb), jenže v základu činí objem pouhých 416 litrů (bez rezervního kola).
Na obranu vozu ale musíme vyzdvihnout skvěle fungující systém sklápění a posouvání zadních sedadel. Oceňujeme i dopředu sklopné spolujezdcovo opěradlo, díky kterému převezete i dva metry dlouhé předměty. I v oblasti místa nad hlavou je na tom Yeti víc než dobře, a to samé platí o výhledu z vozu vpřed a do stran.
Nejvyšší výbava Style pak znamená, že v základu najdeme 17" kola Erebus z lehké slitiny s pneumatikami o rozměru 225/50 R17, kryty pedálů z ušlechtilé oceli, asistent rozjezdu do kopce, osm airbagů anebo vyhřívané trysky ostřikovačů čelního skla. Nechyběly ani příplatky, které pak umí Yetiho ještě víc vyšperkovat.
Čtyřválcová nafta je stáliceJak už jsme zmínili, v testu se objevila populární motorizace 2.0 TDI s výkonem 150 koní a točivým momentem 340 Nm v rozmezí 1750 - 3000 ot./min. S pohonnou jednotkou byla spárována šestistupňová převodovka a nechyběl ani přiřaditelný pohon zadní nápravy.
Největší výhodou naftového dvoulitru je samozřejmě spotřeba, která se při ustáleném klidném tempu dokáže vyšplhat na skvělých 5 litrů na sto. Kdo by chtěl jezdit svižněji, nebo vůz (tak jako my) naloží pěti osobami, rázem by jste měli počítat s průměrem sedm litrů. Potěší i kulisa řadící páky, která má přesný chod, příjemně dlouhé dráhy a i odhlučnění kabiny je na solidní úrovni.
A jelikož jsme testovali verzi Outdoor, nesměla chybět jízda po nezpevněném povrchu. Ve výletu na zabahněné louky nám nic nebránilo, protože Yeti nabízí v pořádí pátou generaci mezinápravové spojky Haldex. Ta je podpořena systémy XDS a EDS, jenž vlastně slouží jako elektronické náhražky uzávěr diferenciálů. Je jasné, že proti klasickým offroadům má vůz níže nastavené limity, ovšem i tak se můžete s Yetim podívat do hlubšího sněhu nebo bláta. Světlá výška auta činí 180 milimetrů, nájezdové úhly pak jsou 17,1° vpředu a 30° vzadu. Díky příplatkové výbavě nám pak asistoval systém kontroly sjíždění z prudkých kopců.
Kromě solidních schopností v lehčím terénu se však aktuální generace Škody Yeti neztratí ani na běžné silnici. V zatáčkách je znát tužší podvozek, který tu a tam poslal do kabiny větší ráz od tlumičů. To je občas dost nepříjemné a nepomůžou vám ani kola s menším průměrem. Jinak je ale Yeti celkem komfortní a přejezdy menších nerovností a výmolů žehlí obstojně.
ZávěrOblíbenou Škodu Yeti po faceliftu lze poměrně často vídat na našich silnicích. V kombinaci s naftovým čtyřválcem o výkonu 110 kW a pohonem 4x4 s mezinápravovou spojkou Haldex páté generace je to pak skvělá volba pro ty, co chtějí kvalitní malé SUV, jenž se "nezahrabe v první velké blátivé louži". Připojení zadních kol je totiž bleskurychlé a asistent pro jízdu z prudkého kopce je také užitečným výbavovým prvkem. Naopak nepotěší menší objem kufru v základu, méně místa pro kolena cestujících vzadu a tradičně obří množství příplatků (a to i v druhé nejvyšší výbavě Style).
Celkové hodnocení: 85 %Základní cena vozu: 706 900 Kč
Cena testované verze: 816 900 Kč
KLADY
- dovednosti v lehkém terénu
- prostor na předních sedadlech
- stále svěží design
- zátah a spotřeba motoru
ZÁPORY
- méně místa pro kolena vzadu
- menší objem zavazadelníku
Motorizace vznětový čtyřválec s turbodmychadlem objem: 1968 cm3 nejvyšší výkon: 110 kW při 3500 ot./min největší točivý moment: 340 Nm při 1750-3000 ot./min Výkon nejvyšší maximální rychlost: 195 zrychlení z 0 na 100 km/h: 9,1 sekundy spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 6 l / 4,6 l / 5,1 l objem palivové nádrže: 60 litrů
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?