Exkluzivní okruhový test Jaguaru F-Type R AWD

Jaguar F-Type
Jaguar F-Type, foto: Jaguar
ar2 24. června 2015 07:30
Sdílej:

Vymodlená verze s pohonem všech kol jezdí fantasticky. Neúprosně drží stopu a uhání vpřed, jenže není právě pohon zadních kol znakem té pravé zábavy? Měli jsme možnost to zjistit a porovnat.

Závodní okruh v Salzburgu nepatří k těm nejznámějším. Něco okolo 4,5 kilometru trati skýtá dost prostoru pro velmi zábavnou jízdu. Ostré vlásenky, rychlé šikany rovinky a horizonty až po utáhlé apexy. Velmi vhodné místo na otestování nového F-Typu s pohonem všech kol.

Pod kapotou verze R pracuje brutální vidlicový osmiválec o objemu 5,0 litru, který je dopovaný kompresorem. Výsledných 550 koní trhá asfalt nejen ve verzi se zadním pohonem, ale také ve čtyřkolce.

Na přání zákazníků přišel Jaguár i s pohonem všech kol a manuální převodovkou. My měli možnost jezdit jen s automatem, tak snad příště s manuálem, který nás petroheady zajímá daleko více.

Z pohonu všech kol je cítit daleko větší jistota a i s nejsilnějším motorem není auto tak zrádné a s nadsázkou zákeřné, jako u zadokolky. Nejvíce je to znát nejen při zrychlování, kdy se opírá do všech čtyř kol a tak stovku zvládá o 0,1 sekundy rychleji (4,1s), ale zvláště na konci pomalejšího apexu, kde chcete sešlápnout plyn a vystřelit odtamtud směr další vlásenka.

Nejdříve trochu zaváhá a cítíte jemné natočení zádě a pak to přijde, výkon se valí na všechna kola a F-Type neúprosně letí vpřed. Odpadá tak ta pečlivá práce s dávkování plynu, trochu se tím připravíte o tu slastnou zábavu s poznáváním hranice adheze zadní nápravy, ale budete takhle daleko rychlejší a ti méně zkušení budou ušetřeni nepříjemnému ustřelování zádě.

Okruh je tedy trochu zábavnější za volantem zadokolky, ale co když budete na okresce. Tam naopak budete rádi za tu neskutečnou trakci, kterou vám pohon všech kol nabízí, to samé v zimně, nebo jarních či podzimních plískanicích, kdy bude vozovka ulízaná a zadokolkáři budou muset být dvakrát tak opatrní.

Zatímco zadokolka je ultimátní a pro zapáleného řidiče návykově dramatická a hravá, čtyřkolka je přívětivější a trochu předvídatelnější. Zvláště pak na „normální“ ježdění a to je právě důvod, proč tolik zákazníků lační po této verzi a já se jim upřímně nedivím.

Témata:
Stalo se
Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.