Exkluzivní okruhový test Jaguaru F-Type R AWD

Jaguar F-Type
Jaguar F-Type, foto: Jaguar
ar2 24. června 2015 7:30
Sdílej:

Vymodlená verze s pohonem všech kol jezdí fantasticky. Neúprosně drží stopu a uhání vpřed, jenže není právě pohon zadních kol znakem té pravé zábavy? Měli jsme možnost to zjistit a porovnat.

Závodní okruh v Salzburgu nepatří k těm nejznámějším. Něco okolo 4,5 kilometru trati skýtá dost prostoru pro velmi zábavnou jízdu. Ostré vlásenky, rychlé šikany rovinky a horizonty až po utáhlé apexy. Velmi vhodné místo na otestování nového F-Typu s pohonem všech kol.

Pod kapotou verze R pracuje brutální vidlicový osmiválec o objemu 5,0 litru, který je dopovaný kompresorem. Výsledných 550 koní trhá asfalt nejen ve verzi se zadním pohonem, ale také ve čtyřkolce.

Na přání zákazníků přišel Jaguár i s pohonem všech kol a manuální převodovkou. My měli možnost jezdit jen s automatem, tak snad příště s manuálem, který nás petroheady zajímá daleko více.

Z pohonu všech kol je cítit daleko větší jistota a i s nejsilnějším motorem není auto tak zrádné a s nadsázkou zákeřné, jako u zadokolky. Nejvíce je to znát nejen při zrychlování, kdy se opírá do všech čtyř kol a tak stovku zvládá o 0,1 sekundy rychleji (4,1s), ale zvláště na konci pomalejšího apexu, kde chcete sešlápnout plyn a vystřelit odtamtud směr další vlásenka.

Nejdříve trochu zaváhá a cítíte jemné natočení zádě a pak to přijde, výkon se valí na všechna kola a F-Type neúprosně letí vpřed. Odpadá tak ta pečlivá práce s dávkování plynu, trochu se tím připravíte o tu slastnou zábavu s poznáváním hranice adheze zadní nápravy, ale budete takhle daleko rychlejší a ti méně zkušení budou ušetřeni nepříjemnému ustřelování zádě.

Okruh je tedy trochu zábavnější za volantem zadokolky, ale co když budete na okresce. Tam naopak budete rádi za tu neskutečnou trakci, kterou vám pohon všech kol nabízí, to samé v zimně, nebo jarních či podzimních plískanicích, kdy bude vozovka ulízaná a zadokolkáři budou muset být dvakrát tak opatrní.

Zatímco zadokolka je ultimátní a pro zapáleného řidiče návykově dramatická a hravá, čtyřkolka je přívětivější a trochu předvídatelnější. Zvláště pak na „normální“ ježdění a to je právě důvod, proč tolik zákazníků lační po této verzi a já se jim upřímně nedivím.

Témata:
Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.