Když jsme před časem testovali novou „cé pětku“ v provedení Tourer, libovali jsme si, s jakou grácií se pánům v Citroënu podařilo namíchat vytříbený francouzský šarm s německou precizností a smyslem pro detail. Chutná ale tenhle koktejl stejně dobře i s jinými ingrediencemi?
Abychom si tento verdikt ještě jednou ověřili, stal se dočasným obyvatelem naší garáže opět Citroën C5 v nejvyšším stupni výbavy Exclusive. Tentokrát ale v karoserii sedan a se zážehovým srdcem pod kapotou. Když pomineme právě postarší benzínový motor, je tohle to nejmodernější a nejlíp vybavené auto, jaké Citroën vyrábí.EXTERIÉRNavenek se vůz tváří přesně tak, jak jsme očekávali. Elegantním konturám dodávají šmrnc ostré hrany a prolisy, které vhodně doplňují stříbrné linky, rámy oken či kliky dveří. Zvlášť v naší tmavě červené metalíze. Za zmínku stojí i designové kudrlinky v podobě negativně zkosených mlhovek, zcela atypicky konkávně prohnutého zadního okna nebo třeba módních zpětných zrcátek na stopkách. Tady se bohužel Francouzi odvázali až příliš a pár centimetrů navíc by jim neuškodilo. Nadto jim chybí zakřivení pro odstranění mrtvého úhlu.Při pohledu zboku zaujme extrémně dlouhý rozvor 2815 mm, před kterým se musí sklonit jak Volkswagen Passat (2709 mm) a Opel Insignia (2737 mm), tak i Škoda Superb (2761 mm), která je pro mnoho lidí ztělesněním prostornosti v rámci střední třídy. C5 v tomto ohledu musí smeknout jen před Fordem Mondeo, který nabídne 2850 mm, tedy o 3,5 cm více.C5 působí majestátně i díky protáhlé přídi, dlouhé kapotě (bez plynové vzpěry) a poměrně vysoko posazeným zadním partiím. Okázalostí se s ní může ve své třídě srovnávat jen málokdo. Možná Insignia od Opelu působí podobně vznešeně i když malinko barokně a zavalitě. Když zahlédnete v šedi vozového parku Citroëna C5, máte pocit, jako by jelo auto z jiné planety.INTERIÉRA stejný pocit budete mít i po nastoupení do interiéru, který vypadá jak kokpit oblíbené lodi Luky Skywalkera. Palubní deska působí překomplikovaně a také ergonomie si zřejmě vzala dovolenou. Vezměme si třeba volant s pevným středem. Nejsem sice žádný hnidopich ani technický antitalent, ale je všech 18 ovládacích prvků skutečně tak důležitých, aby musely být umístěny na volantu? Trochu se bojím, že půjde-li to takhle dál, budeme v další generaci ovládat na volantu i výšku sedadel a stahování zadních okének. Méně je někdy více a myslím si, že tady to u Citroënu malinko přeťápli. Nepotěší pouze jediný držák na nápoj uvnitř loketní opěrky a ani ostatní úložné přihrádky nejsou zrovna dobře využitelné.
Pokud ale ergonomii ponecháme stranou, je vnitřek vozu velmi povedený. Zpracování je prvotřídní a nejmenší výhrady nelze mít ani k jakosti použitých materiálů stejně jako ke stříbrným dekorům z broušeného hliníku. Testovaný model sice nebyl vybaven vestavěnou navigací, ale vzhledem k tomu, že na ni v testovaném kombi stejně nebyl příliš spoleh, ani nám to nevadilo. Místo na středu palubní desky tak zaujímal podstatně menší monochromatický displej audia s tradičním oranžovým podsvícením. To v jinak takřka prémiovém interiéru nepůsobí nejlépe, ale jak jsme později zjistili, v nastavení lze zvolit invertované schéma, kdy je pozadí vykresleno černě a údaje na něm oranžově. A to už ladí mnohem lépe k okolním plastům i multifunkčním displejům uvnitř přístrojového štítu. Vraťme se ještě k samotnému audio systému, u něhož jsme si všimli velkého skoku mezi úrovní hlasitosti 0 a 1. Na nulu logicky neslyšíte vůbec nic a stojíte-li se zhasnutým motorem, je jednička někdy až příliš hlasitá. Jeden mezikrok navíc by se hodil.Samostatný odstavec zaslouží sedadla. Ta patří k tomu nejlepšímu, na co můžete v dané třídě posadit. Na pohled komplikovaný design ospravedlňují široké možnosti nastavení v deseti různých směrech včetně horní části opěradla a masážní funkce bederní páteře. Křesla jsou tvrdší, než jsme od Francouzů zvyklí a na jejich povrchu najdeme praktickou kombinaci kůže a látky, jež zabraňuje nežádoucímu příčnému transportu vašeho pozadí v ostřeji najetých zatáčkách. Sedačka řidiče se navíc po otevření dveří odsune vzad a usnadňuje tak vystupování a nastupování.Vzhledem k maxi rozvoru je ale drobným zklamáním místo na zadních sedadlech. Ne že by ho byl nedostatek, ale taneční zábavy tam taky pořádat nebudete. Kvůli „coupé“ profilu jsou navíc sedačky umístěné o něco níž, než bývá zvykem. Objem zavazadlového prostoru činí 439 litrů, což je o 61 litrů méně než má Insignia a o 111 méně než Mondeo (se sadou na opravu pneumatik místo rezervy). Díky dovnitř prohnutému zadnímu sklu se ale podařilo zvětšit vstupní otvor.MOTOR A SPOTŘEBAPod vstupním otvorem na opačné straně karoserie se skrývá zážehový čtyřválec o objemu dva litry a výkonu 103 kW (140 k) při 6000 otáčkách za minutu. Nejvyšší točivý moment 200 Nm je pak k dispozici ve 4000 ot./min. Agregát disponuje šestnáctiventilovou technikou se systémem proměnného časování. Na druhou stranu jde zřejmě o jednu z posledních vlaštovek, kterým se vyhýbá móda downsizingu, takže přeplňování turbem tady nenajdete. To ale pro budoucí majitele může znamenat plus v podobě vyšší spolehlivosti a všech dalších výhod plynoucích z atmosférických jednotek. Ale i nevýhod. Od nízkých otáček působí motor poměrně ospale a vzhledem ke hmotnosti auta necelých 1600 kg nečekejte zázraky ani po jeho vytočení. Na průměrně svižnou jízdu stačí, ale při předjíždění by se zejména v dolní polovině otáčkoměru nějaký koník a newtonmetr navíc hodil. Překvapením je slušná spotřeba, kterou lze mimo město držet těsně nad sedmi litry a s lehkou nohou spadne i 6,5 l/100 km. Na dálničním limitu motor točí na pátý převodový stupeň 3500 otáček a spotřeba osciluje kolem 8,5 litru. My jsme s autem ujeli 850 testovacích kilometrů tvořených téměř z poloviny právě dálnicí a hodnota na palubním počítači se nám ustálila na hodnotě 8,6 l/100 km, což je vzhledem k častému využívání potenciálu motoru očekávaná hodnota a je jen o 2 desetiny litru vyšší, než uvádí výrobce pro kombinovaný cyklus.JÍZDNÍ VLASTNOSTIPohodlný, konejšivý, majestátný. Tři slova, která asi nejvíce charakterizují jízdu s „cé pětkou“ a hydropneumatickým odpružením Hydractive III+ (více o systému v našem testu Tourer verze zde). A možná spíše než jízda bych dokonce použil termín plavba. Skutečně. Při jízdě se cítíte jako kapitán velké zaoceánské lodi, která rozráží vlny (rozuměj kvalitu českých silnic) a posádka se o tom dozvídá jen jemným pohupováním. Pokud vůbec. Filtrování nerovností je opravdu znamenité, snad jen na krátkých příčných, jako jsou třeba zpomalovací prahy, hydractive malinko nestíhá.
Podobně jako loď působí Citroën i na okreskách. Do zatáček musíte s neohrabanou vervou, jakmile jste ale u apexu, díky lichoběžníkové přední nápravě jsou limity přilnavosti dále, než byste čekali. K takové jízdě se ale musíte nutit a tlačítko Sport sloužící k úpravě charakteristik odpružení použijete sporadicky či vůbec. Výrazně se totiž zhorší komfort a sporťák z C5 stejně nebude. To by od ní ale čekal málokdo.Už tradiční výtka směřuje k převodovce. Nejenže pět stupňů je na dnešní dobu horším průměrem, ale dráhy řazení jsou dlouhé a relativně nepřesné. V tomto směru jsou nové „šestikvalty“ PSA o generaci dále a je škoda, že jsou v případě benzinových motorů vyhrazeny jen pro přeplňovanou šestnáctistovku THP o výkonu 156 k.ZÁVĚRCitroën C5 je velmi dobrým autem pro specifickou klientelu. Kdekoliv se s ním objevíte, vzbudíte možná více pozornosti než s trojkovým BMW či céčkovým Mercedesem. A co na tom, že máte jen Citroëna, který stál o polovinu méně. Reprezentativní vzhled totiž patří mezi jeho největší trumfy a v šedi českého automobilového parku působí C5 jako zjevení. Skvěle zpracovaný je i interiér včetně nadprůměrně pohodlných sedadel. Škoda jen nedotažené ergonomie a přeplácanosti ovládacích prvků na volantu. Díky odpružení Hydractive III+, který zvládá izolovat drtivou většinu výmolů a nerovností, ve spojení s tichým a poměrně úsporným motorem, je každá jízda především prvotřídním relaxem. Zábavu za volantem nenajdete.Foto: Petr Zelinka
Nahlédnutí do ceníku: Nejnižší akční cena (1.8i Base) 499 900 Kč Nejnižší akční cena s testovaným motorem 724 900 Kč Cena testovaného vozu (2.0i Exclusive) 772 900 Kč Výkony: Motor Atmosférický zážehový čtyřválec, 1997 cm3 Maximální výkon 103 kW/140 k při 6000 ot/min. Maximální točivý moment 200 Nm při 4000 ot/min. Zrychlení 0-100 km/h 9,7 s Maximální rychlost 210 km/h Převodovka Manuální pětistupňová Ekologie a ekonomie provozu: Spotřeba kombinovaná 8,4 l/100 km Spotřeba ve městě 12,0 l/100 km Spotřeba mimo město 6,3 l/100 km Emise CO2 200 g/km Rozměry a objemy: Délka 4779 mm Šířka 2096 mm Výška 1451 mm Rozvor 2815 mm Objem kufru (min/max) 439 l Objem palivové nádrže 70 l Pohotovostní hmotnost 1583 kgŠkoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?