REDAKČNÍ TEST: Japonský kombík s turbodieselovým motorem je rozhodně jedním z nejvážnějších kandidátů na nový vůz střední třídy pro každou rodinu, která hledá úsporný motor, pohodlný interiér a bezpečí na silnici.
Toyota je v současné době největší automobilkou na světě. Žádná jiná automobilka se nemůže pochlubit tím, že brány závodu ročně opustí více aut s touto značkou. O absolutní prvenství mezi koncerny se pere s GM, přičemž současné hodnoty obou koncernů jsou téměř stejné.
Tato automobilka, která loni oslavila svých 70 let, vyrábí Avensis rovných 10 let od chvíle, kdy byla skončena výroba Toyoty Cariny, na kterou Avensis navazuje. Právě roku 1997 vyjela z linky první avensiska, výroba se pořádně rozběhla o rok později.
Tento sedan, liftback a kombi si získal oblibu kupujících. I proto byla roku 2003 výroba skončena. Skončena byla ale jen proto, aby se mohla ihned na to rozjet výroba nové, inovované druhé generace, která se prodává dodnes. V polovině roku 2006 prošel model faceliftem a právě takto vypadajíci auto jsme testovali.
Příští rok očekáváme konec výroby tohoto „passatobijce“ a jeho nahrazení novou generací. Podle dostupných informací by měla být méně načechraná a mnohem agresivnější. Tedy především vzhledem.
Design Toyota se vzhledem možná pokusila přiblížit staroevropskému konzervativnímu stylu. Vůz je od pohledu robustní, bez zbytečných ozdob. Krok to byl z pohledu evropského trhu asi rozumný, nejeden český motorista prohlásí, že Avensis je jediná pěkná Toyota. Svůj styl si však Toyota přesto zachovává a ani své dlouholeté příznivce nezklame.
Interiér Testovaný vůz byl téměř v plné výbavě. Užili jsme si tak dvouzónovou klimatizaci, plný počet devíti airbagů (nepoužili jsme je), tempomat, dešťový senzor, vyhřívaná sedadla i kvalitní rádio s CD/MP3 přehrávačem. Ve voze nebyla vestavěná navigace s velkou vyklápěcí obrazovkou, která je pouze v nejdražších verzích. Trochu se divíme, proč výrobci nových vozů pořád v elektrických zásuvkách zapomínají zapalovače cigaret, ale nic vám nebrání i tuto výbavu využít nebo vyhodit.
Interiér Avensise je rozhodně zdařilý. Velmi prostorný a pohodlný, vpředu i vzadu, včetně dobře ergonomicky tvarovaných sedaček. Toyotám (včetně Lexusů) tradičně vytýkáme výrazně neintuitivní ovládání všeho uvnitř, od nastavení sedaček, přes přehlednost palubního počítače až po rádio. To platí i zde, ale uznáváme, že když si fordí či volksvagenní germanofil chvíli zanadává nad ovládáním rádia, začne Japoncovi rozumět.
Uvnitř vozu jsou použity vesměs kvalitní materiály, ač na to plasty ne všude vypadají. Rozumně je vyřešen také zavazadlový prostor, včetně do roviny sklopných zadních sedadel. Ocenili jsme odhlučnění interiéru, kde je kromě nepřeslechnutelného dieselu příjemný klid. Vynikající jsou přední světlomety výrazně přispívající k bezpečnosti, navíc s vlastními ostřikovači.
Podvozek Avensis má nadprůměrně velký rozchod kol i rozvor náprav, ostatně na jeho podvozku stojí i velké MPV Toyota Avensis Verso vyráběné už od roku 2001. V Japonsku se takový vůz prodával jako Toyota Picnic dokonce již o čtyři roky dříve. Pod karoserií tohoto auta se ukrývá odpružení typu MacPherson vpředu a dvojité lichoběžníkové závěsy zadních kol.
Jízdní vlastnosti Podvozek Avensise je měkký, rozhodně nečekejte sportovní zážitky. Chová se dobře na kvalitních cestách. Zejména v nejvyšších rychlostech kolem 200 km/h jsme byli překvapeni stabilitou a jistotou v řízení. Jako většina kombíků je i Avensis v zatáčkách trochu rozladěn těžší zádí, což se projeví nejvíce na naší hrbolaté silnici, se kterou se úplně nejlépe nevyrovnává. Nepříjemně se pohupuje a řidič neví přesně, co se chystá udělat.
Motor Chválíme Toyotu za motor D-4D (150 k). První dojem – ten zvukový – sice nebyl nejmilejší, ale Avensis nás rychle přesvědčil. Přesvědčil jak zrychlením, tak především schopností zrychlovat v širokém spektru otáček a díky šestému „kvaltu“ může pohodlně dosahovat maximální udávané rychlosti 210 km/h, na kterou nemá problém se dostat. Ostatně jak jsme již psali, uvnitř vozu ani hluk není velký. Co je ještě lepší, že výrobcem udávaná nízká spotřeba je opravdu reálná, a to i bez velkého úsilí o ekojízdu. Motor označujeme za jeden z nejlepších turbodieselů na trhu.
Závěr Toyota Avensis patří k námi nejpečlivěji otestovaným vozům a můžeme prohlásit, že uspěla. Jedná se o typický rodinný vůz – pohodlný, prostorný, bezpečný a úsporný – který se hodí do Evropy a patří zde k nejlepším. Pro příští generaci bychom se přimlouvali za další zlepšení jízdních vlastnosti i za cenu mírně tvrdšího podvozku. Nejlepší stránkou vozu je jednoznačně motor.
Technické údaje
Karoserie: kombi
Rozměry [mm] Délka: 4715 Šířka: 1760
Hmotnost [kg] Provozní: 1480-1535 Maximální: 1970
Zavazadlový prostor [l] Objem: 520 Objem při sklopených sedadlech: 1500
Motor Typ: řadový, vznětový, přeplňovaný, DOHC Počet válců: 4 Objem [ccm]: 2231
Spotřeba [l / 100 km] Město: 7,7
Převodovka Typ: manuální
Objem palivové nádrže: 60 l
Zavěšení Vpředu: MacPherson Vzadu: dvojité lichoběžníkové závěsy s ramenem pro kontrolu sbíhavosti
Brzdy
Pneumatiky: 215 / 50 R17 Ráfky: 17''
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.