Test: Toyota Avensis – blíže k Evropě

Avensis
Avensis, foto: www.auto-news.cz | Karel Bařina
Karel Bařina 21. května 2008 08:40
Sdílej:

REDAKČNÍ TEST: Japonský kombík s turbodieselovým motorem je rozhodně jedním z nejvážnějších kandidátů na nový vůz střední třídy pro každou rodinu, která hledá úsporný motor, pohodlný interiér a bezpečí na silnici.

Toyota je v současné době největší automobilkou na světě. Žádná jiná automobilka se nemůže pochlubit tím, že brány závodu ročně opustí více aut s touto značkou. O absolutní prvenství mezi koncerny se pere s GM, přičemž současné hodnoty obou koncernů jsou téměř stejné.

Tato automobilka, která loni oslavila svých 70 let, vyrábí Avensis rovných 10 let od chvíle, kdy byla skončena výroba Toyoty Cariny, na kterou Avensis navazuje. Právě roku 1997 vyjela z linky první avensiska, výroba se pořádně rozběhla o rok později.

Tento sedan, liftback a kombi si získal oblibu kupujících. I proto byla roku 2003 výroba skončena. Skončena byla ale jen proto, aby se mohla ihned na to rozjet výroba nové, inovované druhé generace, která se prodává dodnes. V polovině roku 2006 prošel model faceliftem a právě takto vypadajíci auto jsme testovali.

Příští rok očekáváme konec výroby tohoto „passatobijce“ a jeho nahrazení novou generací. Podle dostupných informací by měla být méně načechraná a mnohem agresivnější. Tedy především vzhledem.

Design Toyota se vzhledem možná pokusila přiblížit staroevropskému konzervativnímu stylu. Vůz je od pohledu robustní, bez zbytečných ozdob. Krok to byl z pohledu evropského trhu asi rozumný, nejeden český motorista prohlásí, že Avensis je jediná pěkná Toyota. Svůj styl si však Toyota přesto zachovává a ani své dlouholeté příznivce nezklame.

Interiér Testovaný vůz byl téměř v plné výbavě. Užili jsme si tak dvouzónovou klimatizaci, plný počet devíti airbagů (nepoužili jsme je), tempomat, dešťový senzor, vyhřívaná sedadla i kvalitní rádio s CD/MP3 přehrávačem. Ve voze nebyla vestavěná navigace s velkou vyklápěcí obrazovkou, která je pouze v nejdražších verzích. Trochu se divíme, proč výrobci nových vozů pořád v elektrických zásuvkách zapomínají zapalovače cigaret, ale nic vám nebrání i tuto výbavu využít nebo vyhodit.

Interiér Avensise je rozhodně zdařilý. Velmi prostorný a pohodlný, vpředu i vzadu, včetně dobře ergonomicky tvarovaných sedaček. Toyotám (včetně Lexusů) tradičně vytýkáme výrazně neintuitivní ovládání všeho uvnitř, od nastavení sedaček, přes přehlednost palubního počítače až po rádio. To platí i zde, ale uznáváme, že když si fordí či volksvagenní germanofil chvíli zanadává nad ovládáním rádia, začne Japoncovi rozumět.

Uvnitř vozu jsou použity vesměs kvalitní materiály, ač na to plasty ne všude vypadají. Rozumně je vyřešen také zavazadlový prostor, včetně do roviny sklopných zadních sedadel. Ocenili jsme odhlučnění interiéru, kde je kromě nepřeslechnutelného dieselu příjemný klid. Vynikající jsou přední světlomety výrazně přispívající k bezpečnosti, navíc s vlastními ostřikovači.

Podvozek Avensis má nadprůměrně velký rozchod kol i rozvor náprav, ostatně na jeho podvozku stojí i velké MPV Toyota Avensis Verso vyráběné už od roku 2001. V Japonsku se takový vůz prodával jako Toyota Picnic dokonce již o čtyři roky dříve. Pod karoserií tohoto auta se ukrývá odpružení typu MacPherson vpředu a dvojité lichoběžníkové závěsy zadních kol.

Jízdní vlastnosti Podvozek Avensise je měkký, rozhodně nečekejte sportovní zážitky. Chová se dobře na kvalitních cestách. Zejména v nejvyšších rychlostech kolem 200 km/h jsme byli překvapeni stabilitou a jistotou v řízení. Jako většina kombíků je i Avensis v zatáčkách trochu rozladěn těžší zádí, což se projeví nejvíce na naší hrbolaté silnici, se kterou se úplně nejlépe nevyrovnává. Nepříjemně se pohupuje a řidič neví přesně, co se chystá udělat.

Motor Chválíme Toyotu za motor D-4D (150 k). První dojem – ten zvukový – sice nebyl nejmilejší, ale Avensis nás rychle přesvědčil. Přesvědčil jak zrychlením, tak především schopností zrychlovat v širokém spektru otáček a díky šestému „kvaltu“ může pohodlně dosahovat maximální udávané rychlosti 210 km/h, na kterou nemá problém se dostat. Ostatně jak jsme již psali, uvnitř vozu ani hluk není velký. Co je ještě lepší, že výrobcem udávaná nízká spotřeba je opravdu reálná, a to i bez velkého úsilí o ekojízdu. Motor označujeme za jeden z nejlepších turbodieselů na trhu.

Závěr Toyota Avensis patří k námi nejpečlivěji otestovaným vozům a můžeme prohlásit, že uspěla. Jedná se o typický rodinný vůz – pohodlný, prostorný, bezpečný a úsporný – který se hodí do Evropy a patří zde k nejlepším. Pro příští generaci bychom se přimlouvali za další zlepšení jízdních vlastnosti i za cenu mírně tvrdšího podvozku. Nejlepší stránkou vozu je jednoznačně motor.

Technické údaje

Karoserie: kombi

Rozměry [mm] Délka: 4715 Šířka: 1760 Výška: 1525 Rozvor: 2700 Rozchod vpředu: 1520 Rozchod vzadu: 1520

Hmotnost [kg] Provozní: 1480-1535 Maximální: 1970

Zavazadlový prostor [l] Objem: 520 Objem při sklopených sedadlech: 1500

Motor Typ: řadový, vznětový, přeplňovaný, DOHC Počet válců: 4 Objem [ccm]: 2231 Maximální výkon [kW/ot.]: 110 / 3600 Maximální točivý moment [Nm./ot.]: 310 / 2000-3200 Zrychlení [0-100 km/h / s]: 9,3 Maximální rychlost [km/h]: 210

Spotřeba [l / 100 km] Město: 7,7 Mimo město: 4,9 Kombinovaná: 6,0

Převodovka Typ: manuální Rychlostních stupňů: 6

Objem palivové nádrže: 60 l

Zavěšení Vpředu: MacPherson Vzadu: dvojité lichoběžníkové závěsy s ramenem pro kontrolu sbíhavosti

Brzdy Vpředu: kotoučové Vzadu: kotoučové

Pneumatiky: 215 / 50 R17 Ráfky: 17''

Témata:
Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?