REDAKČNÍ TEST: Japonský kombík s turbodieselovým motorem je rozhodně jedním z nejvážnějších kandidátů na nový vůz střední třídy pro každou rodinu, která hledá úsporný motor, pohodlný interiér a bezpečí na silnici.
Toyota je v současné době největší automobilkou na světě. Žádná jiná automobilka se nemůže pochlubit tím, že brány závodu ročně opustí více aut s touto značkou. O absolutní prvenství mezi koncerny se pere s GM, přičemž současné hodnoty obou koncernů jsou téměř stejné.
Tato automobilka, která loni oslavila svých 70 let, vyrábí Avensis rovných 10 let od chvíle, kdy byla skončena výroba Toyoty Cariny, na kterou Avensis navazuje. Právě roku 1997 vyjela z linky první avensiska, výroba se pořádně rozběhla o rok později.
Tento sedan, liftback a kombi si získal oblibu kupujících. I proto byla roku 2003 výroba skončena. Skončena byla ale jen proto, aby se mohla ihned na to rozjet výroba nové, inovované druhé generace, která se prodává dodnes. V polovině roku 2006 prošel model faceliftem a právě takto vypadajíci auto jsme testovali.
Příští rok očekáváme konec výroby tohoto „passatobijce“ a jeho nahrazení novou generací. Podle dostupných informací by měla být méně načechraná a mnohem agresivnější. Tedy především vzhledem.
Design Toyota se vzhledem možná pokusila přiblížit staroevropskému konzervativnímu stylu. Vůz je od pohledu robustní, bez zbytečných ozdob. Krok to byl z pohledu evropského trhu asi rozumný, nejeden český motorista prohlásí, že Avensis je jediná pěkná Toyota. Svůj styl si však Toyota přesto zachovává a ani své dlouholeté příznivce nezklame.
Interiér Testovaný vůz byl téměř v plné výbavě. Užili jsme si tak dvouzónovou klimatizaci, plný počet devíti airbagů (nepoužili jsme je), tempomat, dešťový senzor, vyhřívaná sedadla i kvalitní rádio s CD/MP3 přehrávačem. Ve voze nebyla vestavěná navigace s velkou vyklápěcí obrazovkou, která je pouze v nejdražších verzích. Trochu se divíme, proč výrobci nových vozů pořád v elektrických zásuvkách zapomínají zapalovače cigaret, ale nic vám nebrání i tuto výbavu využít nebo vyhodit.
Interiér Avensise je rozhodně zdařilý. Velmi prostorný a pohodlný, vpředu i vzadu, včetně dobře ergonomicky tvarovaných sedaček. Toyotám (včetně Lexusů) tradičně vytýkáme výrazně neintuitivní ovládání všeho uvnitř, od nastavení sedaček, přes přehlednost palubního počítače až po rádio. To platí i zde, ale uznáváme, že když si fordí či volksvagenní germanofil chvíli zanadává nad ovládáním rádia, začne Japoncovi rozumět.
Uvnitř vozu jsou použity vesměs kvalitní materiály, ač na to plasty ne všude vypadají. Rozumně je vyřešen také zavazadlový prostor, včetně do roviny sklopných zadních sedadel. Ocenili jsme odhlučnění interiéru, kde je kromě nepřeslechnutelného dieselu příjemný klid. Vynikající jsou přední světlomety výrazně přispívající k bezpečnosti, navíc s vlastními ostřikovači.
Podvozek Avensis má nadprůměrně velký rozchod kol i rozvor náprav, ostatně na jeho podvozku stojí i velké MPV Toyota Avensis Verso vyráběné už od roku 2001. V Japonsku se takový vůz prodával jako Toyota Picnic dokonce již o čtyři roky dříve. Pod karoserií tohoto auta se ukrývá odpružení typu MacPherson vpředu a dvojité lichoběžníkové závěsy zadních kol.
Jízdní vlastnosti Podvozek Avensise je měkký, rozhodně nečekejte sportovní zážitky. Chová se dobře na kvalitních cestách. Zejména v nejvyšších rychlostech kolem 200 km/h jsme byli překvapeni stabilitou a jistotou v řízení. Jako většina kombíků je i Avensis v zatáčkách trochu rozladěn těžší zádí, což se projeví nejvíce na naší hrbolaté silnici, se kterou se úplně nejlépe nevyrovnává. Nepříjemně se pohupuje a řidič neví přesně, co se chystá udělat.
Motor Chválíme Toyotu za motor D-4D (150 k). První dojem – ten zvukový – sice nebyl nejmilejší, ale Avensis nás rychle přesvědčil. Přesvědčil jak zrychlením, tak především schopností zrychlovat v širokém spektru otáček a díky šestému „kvaltu“ může pohodlně dosahovat maximální udávané rychlosti 210 km/h, na kterou nemá problém se dostat. Ostatně jak jsme již psali, uvnitř vozu ani hluk není velký. Co je ještě lepší, že výrobcem udávaná nízká spotřeba je opravdu reálná, a to i bez velkého úsilí o ekojízdu. Motor označujeme za jeden z nejlepších turbodieselů na trhu.
Závěr Toyota Avensis patří k námi nejpečlivěji otestovaným vozům a můžeme prohlásit, že uspěla. Jedná se o typický rodinný vůz – pohodlný, prostorný, bezpečný a úsporný – který se hodí do Evropy a patří zde k nejlepším. Pro příští generaci bychom se přimlouvali za další zlepšení jízdních vlastnosti i za cenu mírně tvrdšího podvozku. Nejlepší stránkou vozu je jednoznačně motor.
Technické údaje
Karoserie: kombi
Rozměry [mm] Délka: 4715 Šířka: 1760 Výška: 1525 Rozvor: 2700 Rozchod vpředu: 1520 Rozchod vzadu: 1520
Hmotnost [kg] Provozní: 1480-1535 Maximální: 1970
Zavazadlový prostor [l] Objem: 520 Objem při sklopených sedadlech: 1500
Motor Typ: řadový, vznětový, přeplňovaný, DOHC Počet válců: 4 Objem [ccm]: 2231 Maximální výkon [kW/ot.]: 110 / 3600 Maximální točivý moment [Nm./ot.]: 310 / 2000-3200 Zrychlení [0-100 km/h / s]: 9,3 Maximální rychlost [km/h]: 210
Spotřeba [l / 100 km] Město: 7,7 Mimo město: 4,9 Kombinovaná: 6,0
Převodovka Typ: manuální Rychlostních stupňů: 6
Objem palivové nádrže: 60 l
Zavěšení Vpředu: MacPherson Vzadu: dvojité lichoběžníkové závěsy s ramenem pro kontrolu sbíhavosti
Brzdy Vpředu: kotoučové Vzadu: kotoučové
Pneumatiky: 215 / 50 R17 Ráfky: 17''
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?