REDAKČNÍ TEST: Japonský kombík s turbodieselovým motorem je rozhodně jedním z nejvážnějších kandidátů na nový vůz střední třídy pro každou rodinu, která hledá úsporný motor, pohodlný interiér a bezpečí na silnici.
Toyota je v současné době největší automobilkou na světě. Žádná jiná automobilka se nemůže pochlubit tím, že brány závodu ročně opustí více aut s touto značkou. O absolutní prvenství mezi koncerny se pere s GM, přičemž současné hodnoty obou koncernů jsou téměř stejné.
Tato automobilka, která loni oslavila svých 70 let, vyrábí Avensis rovných 10 let od chvíle, kdy byla skončena výroba Toyoty Cariny, na kterou Avensis navazuje. Právě roku 1997 vyjela z linky první avensiska, výroba se pořádně rozběhla o rok později.
Tento sedan, liftback a kombi si získal oblibu kupujících. I proto byla roku 2003 výroba skončena. Skončena byla ale jen proto, aby se mohla ihned na to rozjet výroba nové, inovované druhé generace, která se prodává dodnes. V polovině roku 2006 prošel model faceliftem a právě takto vypadajíci auto jsme testovali.
Příští rok očekáváme konec výroby tohoto „passatobijce“ a jeho nahrazení novou generací. Podle dostupných informací by měla být méně načechraná a mnohem agresivnější. Tedy především vzhledem.
Design Toyota se vzhledem možná pokusila přiblížit staroevropskému konzervativnímu stylu. Vůz je od pohledu robustní, bez zbytečných ozdob. Krok to byl z pohledu evropského trhu asi rozumný, nejeden český motorista prohlásí, že Avensis je jediná pěkná Toyota. Svůj styl si však Toyota přesto zachovává a ani své dlouholeté příznivce nezklame.
Interiér Testovaný vůz byl téměř v plné výbavě. Užili jsme si tak dvouzónovou klimatizaci, plný počet devíti airbagů (nepoužili jsme je), tempomat, dešťový senzor, vyhřívaná sedadla i kvalitní rádio s CD/MP3 přehrávačem. Ve voze nebyla vestavěná navigace s velkou vyklápěcí obrazovkou, která je pouze v nejdražších verzích. Trochu se divíme, proč výrobci nových vozů pořád v elektrických zásuvkách zapomínají zapalovače cigaret, ale nic vám nebrání i tuto výbavu využít nebo vyhodit.
Interiér Avensise je rozhodně zdařilý. Velmi prostorný a pohodlný, vpředu i vzadu, včetně dobře ergonomicky tvarovaných sedaček. Toyotám (včetně Lexusů) tradičně vytýkáme výrazně neintuitivní ovládání všeho uvnitř, od nastavení sedaček, přes přehlednost palubního počítače až po rádio. To platí i zde, ale uznáváme, že když si fordí či volksvagenní germanofil chvíli zanadává nad ovládáním rádia, začne Japoncovi rozumět.
Uvnitř vozu jsou použity vesměs kvalitní materiály, ač na to plasty ne všude vypadají. Rozumně je vyřešen také zavazadlový prostor, včetně do roviny sklopných zadních sedadel. Ocenili jsme odhlučnění interiéru, kde je kromě nepřeslechnutelného dieselu příjemný klid. Vynikající jsou přední světlomety výrazně přispívající k bezpečnosti, navíc s vlastními ostřikovači.
Podvozek Avensis má nadprůměrně velký rozchod kol i rozvor náprav, ostatně na jeho podvozku stojí i velké MPV Toyota Avensis Verso vyráběné už od roku 2001. V Japonsku se takový vůz prodával jako Toyota Picnic dokonce již o čtyři roky dříve. Pod karoserií tohoto auta se ukrývá odpružení typu MacPherson vpředu a dvojité lichoběžníkové závěsy zadních kol.
Jízdní vlastnosti Podvozek Avensise je měkký, rozhodně nečekejte sportovní zážitky. Chová se dobře na kvalitních cestách. Zejména v nejvyšších rychlostech kolem 200 km/h jsme byli překvapeni stabilitou a jistotou v řízení. Jako většina kombíků je i Avensis v zatáčkách trochu rozladěn těžší zádí, což se projeví nejvíce na naší hrbolaté silnici, se kterou se úplně nejlépe nevyrovnává. Nepříjemně se pohupuje a řidič neví přesně, co se chystá udělat.
Motor Chválíme Toyotu za motor D-4D (150 k). První dojem – ten zvukový – sice nebyl nejmilejší, ale Avensis nás rychle přesvědčil. Přesvědčil jak zrychlením, tak především schopností zrychlovat v širokém spektru otáček a díky šestému „kvaltu“ může pohodlně dosahovat maximální udávané rychlosti 210 km/h, na kterou nemá problém se dostat. Ostatně jak jsme již psali, uvnitř vozu ani hluk není velký. Co je ještě lepší, že výrobcem udávaná nízká spotřeba je opravdu reálná, a to i bez velkého úsilí o ekojízdu. Motor označujeme za jeden z nejlepších turbodieselů na trhu.
Závěr Toyota Avensis patří k námi nejpečlivěji otestovaným vozům a můžeme prohlásit, že uspěla. Jedná se o typický rodinný vůz – pohodlný, prostorný, bezpečný a úsporný – který se hodí do Evropy a patří zde k nejlepším. Pro příští generaci bychom se přimlouvali za další zlepšení jízdních vlastnosti i za cenu mírně tvrdšího podvozku. Nejlepší stránkou vozu je jednoznačně motor.
Technické údaje
Karoserie: kombi
Rozměry [mm] Délka: 4715 Šířka: 1760 Výška: 1525 Rozvor: 2700 Rozchod vpředu: 1520 Rozchod vzadu: 1520
Hmotnost [kg] Provozní: 1480-1535 Maximální: 1970
Zavazadlový prostor [l] Objem: 520 Objem při sklopených sedadlech: 1500
Motor Typ: řadový, vznětový, přeplňovaný, DOHC Počet válců: 4 Objem [ccm]: 2231 Maximální výkon [kW/ot.]: 110 / 3600 Maximální točivý moment [Nm./ot.]: 310 / 2000-3200 Zrychlení [0-100 km/h / s]: 9,3 Maximální rychlost [km/h]: 210
Spotřeba [l / 100 km] Město: 7,7 Mimo město: 4,9 Kombinovaná: 6,0
Převodovka Typ: manuální Rychlostních stupňů: 6
Objem palivové nádrže: 60 l
Zavěšení Vpředu: MacPherson Vzadu: dvojité lichoběžníkové závěsy s ramenem pro kontrolu sbíhavosti
Brzdy Vpředu: kotoučové Vzadu: kotoučové
Pneumatiky: 215 / 50 R17 Ráfky: 17''
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.