REDAKČNÍ TEST: Velmi pečlivě za všech možných podmínek jsme vyzkoušeli zvětšenou verzi oblíbeného Seatu Altea s motorem 2,0 TDI.
Malé představení Vůz patří do kategorie dnes tolik oblíbených MPV. Prostorné pětidveřové auto je v sériové výbavě na 17" ráfcích s nízkoprofilovými pneumatikami Pirrelli P7 (225/45). Kola umocňují už tak vydařený design, který dá hned při prvním pohledu zapomenout představám dalšího velkého nudného MPV. Upoutá přední sklo, na kterém chybí stěrače - jsou schované ve sloupcích a stírají dokonale. Vysoké kryty stěračů zevnitř nebrání výhledu přes sloupek a ani nenarušují aerodynamiku vozu ve velkých rychlostech. Výhledu za nepříznivých podmínek pomáhá i standardně dodávané vyhřívané čelní sklo. Rodinu potěší i elegantní střešní nosiče, které si výborně rozumí s dravým sportovním designem, začínajícím dnes už tradiční seaťáckou přední maskou.
Interiér Stejně jako zvenku, ani uvnitř vám nebude Altea XL připomínat žádné jiné auto. Pohodlně nastavitelná přední sedadla jsou tuhá, pohodlná, a výborně vedou tělo v zatáčkách. Nikdo nebude mít nedostatek místa, vpředu ani vzadu. Altea XL je možná první rodinné auto, ve kterém je jízda vzadu stejně příjemná jako vpředu. Vzadu potěší nejrůznější praktické doplňky jako stolek po sklopení prostředního sedadla nebo slolečky na zadních stranách předních sedadel, stejné jako v každém Boingu. A co kufr? Říkejme raději zavazadlový prostor. Je zkrátka velký a dobře poslouží zpevněná roleta k jeho uzavření.
Ale zpět na místo řidiče. Ihned po usednutí je jasné, že vám ani vašim spolujezdcům nebude nic překážet v pohodlí a ani s velkou postavou nebudete loktem utlačovat souseda. Sportovní volant je malý a tlustý jako u Leona, to jedině potěší. Volant se dá nastavovat ve všech směrech. Zde čeká malá nepříjemnost pro řidiče menšího vzrůstu - i nejnižší poloha volantu je dost vysoko nad nejvyšší polohou sedadla, ale ruce vám modrat nebudou. Ovládací prvky ke klimatizaci a rádiu jsou rozmístěné po velikém plochém středovém panelu. Řešení velmi nezvyklé, ale velmi praktické. Design chladný, ale příjemný.
Ještě k rádiu a klimatizaci - zvuková souprava je kvalitní a klimatizace, od ovládání až po větráčky, nemá chybu. Jednoduchý a přehledný je i středový panel se známým palubním počítačem koncernu VW. Protože se jedná o rodinný vůz, zejména příjemný na dlouhé cesty, nebudete mít problém rozmístit si kolem sebe ani své oblíbené předměty jako kabelky, lahve s vodou, hračky, apod. Poznámka ke kvalitě plastů: žádný vyloženě nekvalitní materiál uvnitř vozu nenajdete, ale už po deseti tisících začínají chrastit plasty ve středovém panelu a zejména ve dveřích řidiče. Jen málo, ale hodně brzy. Snad jsme na plasty měli smůlu.
Pomocníci Teď k elektronice a bezpečnosti. Vůz je prošpikován elektronickými pomocníky, dnes už standardními a některými i nadstadardními: klimatizace Climatronic, palubní počítač, ukazatel vnější teploty, senzor tlaku v pneumatikách, dešťový senzor, automaticky zatmavitelné vnitřní zpětné zrcátko, deaktivovatelné airbagy řidiče a spolujezdce, boční airbagy, hlavové airbagy, tříbodové bezpečnostní pásy na všech sedadlech, systém ISOfix pro uchycení dětské sedačky, ABS+TCS, ESP, elektromechanický posilovač řízení, systém podvozku "Agile chassis".
Jízdní vlastnosti A jsme u podvozku. U něj se musíme zastavit, protože to je to nejlepší, co vám Altea XL přináší. Podvozek nemá chybu. Auto se ovládá naprosto perfektně, leckteré sportovní autíčko z nižší třídy může závidět. Nenajdete zatáčku, ve které by vás velká Altea zradila. Auto je dokonale vyváženo a sportovní, přiměřeně tvrdý podvozek si dokonale rozumí s širokými a nízkoprofilovými pneumatikami. Na našich rozbitých silnicích odskakuje jen minimálně. Řízení je přesné a těžiště vozu je překvapivě nízko. Navíc se nenechá rozladit ani bočním větrem. Zatáčí velmi ochotně, rozhodně netrpí nedotáčivostí a kolíbavostí většiny vozů z koncernu VW.
Motor Méně radosti přináší motor. Dvoulitrový turbodiesel (103 kW, 320 Nm) potěší každého traktoristu, je to zkrátka pořád stejný traktor Volkswagen. Do kopce jedete v traktoru, z kopce poznáte hrobové ticho. Ale svoji práci odvádí dobře. Zrychlení z 0-100 km/h za rovných 10s je při hmotnosti vozu velice dobré a ještě důležitější je schopnost zrychlovat v cestovních rychlostech kolem 100 km/h. Ve všech rychlostech umí motor zabrat, díky šestistupňové převodovce se snadno trefíte do optimálních otáček, které by dnes již mělo být podstatně širší. Auto má celkově dobrou aerodynamiku, což pocítíte ve velkých dálničních rychlostech, které motoru i díky šesté rychlosti nečiní problém.
A co spotřeba? Udávaných 5,9l / 100km se těžko podaří dosáhnout. Spotřeba je trochu větší, než bychom si u dnešního turbodiesla přáli, i přes velkou hmotnost vozu. Ale když se budete krotit, dá se jezdit do 6,5 l / 100 km. Budete-li chvíli spěchat, připravte se na obláčky šedočerného dýmu ve zpětných zrcátkách a čísla kolem 8 l / 100 km.
Závěr Jak hodnotíme Alteu XL? Přes některé výtky výborně. Vůz totiž dokonale plní svůj účel. Je bezpečný, prostorný, ve všech ohledech praktický, hezký, perfektně se řídí a motor má sílu. I ta spotřeba je pořád ještě dobrá. Je vhodný nejen pro rodinu s dětmi, ale i na dlouhou cestu pro čtyři dospělé osoby, i pro řidiče, který se nerad nudí za volantem.
Technické údaje (hodnoty udávané výrobcem) Motor - Typ: Vznětový přeplňovaný řadový čtyřválec přímým vstřikováním technologií Pumpe-Düse - Objem: 1 968 ccm - Největší výkon: 103 kW (140 k) při 4 000 ot./min - Největší točivý moment: 320 Nm při 1 750 ot./min - Palivo: Nafta motorová Provozní vlastnosti - Max. rychlost: 201 km/h - Zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,0 s - Spotřeba paliva (l/100 km): - Město: 7,6 l - Mimo město: 4,8 l - Kombinovaná: 5,9 l Objem palivové nádrže: 55 l Hmotnosti - Pohotovostní hmotnost: 1 405 kg - Užitečná hmotnost: 620 kg Vnější rozměry - Délka: 4 467 mm - Šířka: 1 768 mm - Výška: 1 581 mm - Rozvor náprav: 2 578 mm Vnitřní rozměry - Základní objem zavazadlového prostoru: 532 l - Maximální objem zavazadlového prostoru: 1 604 l
Zrychlení z 0 km/h (hodnoty udávané výrobcem): 0-100: 10,8 s 0-120: 14,3 s 0-140: 21,9 s 0-160: 29,3 s 0-180: 42,0 s 0-190: 53,8 s
Dynamická měření – zrychlení [s]
rychlost [km/h]
rychlostní stupeň
3
4
5
6
40-80
4,9
8,2
-
-
60-100
5,2
6,2
8,3
-
80-120
-
7,6
8,4
12,4
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?