REDAKČNÍ TEST: Velmi pečlivě za všech možných podmínek jsme vyzkoušeli zvětšenou verzi oblíbeného Seatu Altea s motorem 2,0 TDI.
Malé představení Vůz patří do kategorie dnes tolik oblíbených MPV. Prostorné pětidveřové auto je v sériové výbavě na 17" ráfcích s nízkoprofilovými pneumatikami Pirrelli P7 (225/45). Kola umocňují už tak vydařený design, který dá hned při prvním pohledu zapomenout představám dalšího velkého nudného MPV. Upoutá přední sklo, na kterém chybí stěrače - jsou schované ve sloupcích a stírají dokonale. Vysoké kryty stěračů zevnitř nebrání výhledu přes sloupek a ani nenarušují aerodynamiku vozu ve velkých rychlostech. Výhledu za nepříznivých podmínek pomáhá i standardně dodávané vyhřívané čelní sklo. Rodinu potěší i elegantní střešní nosiče, které si výborně rozumí s dravým sportovním designem, začínajícím dnes už tradiční seaťáckou přední maskou.
Interiér Stejně jako zvenku, ani uvnitř vám nebude Altea XL připomínat žádné jiné auto. Pohodlně nastavitelná přední sedadla jsou tuhá, pohodlná, a výborně vedou tělo v zatáčkách. Nikdo nebude mít nedostatek místa, vpředu ani vzadu. Altea XL je možná první rodinné auto, ve kterém je jízda vzadu stejně příjemná jako vpředu. Vzadu potěší nejrůznější praktické doplňky jako stolek po sklopení prostředního sedadla nebo slolečky na zadních stranách předních sedadel, stejné jako v každém Boingu. A co kufr? Říkejme raději zavazadlový prostor. Je zkrátka velký a dobře poslouží zpevněná roleta k jeho uzavření.
Ale zpět na místo řidiče. Ihned po usednutí je jasné, že vám ani vašim spolujezdcům nebude nic překážet v pohodlí a ani s velkou postavou nebudete loktem utlačovat souseda. Sportovní volant je malý a tlustý jako u Leona, to jedině potěší. Volant se dá nastavovat ve všech směrech. Zde čeká malá nepříjemnost pro řidiče menšího vzrůstu - i nejnižší poloha volantu je dost vysoko nad nejvyšší polohou sedadla, ale ruce vám modrat nebudou. Ovládací prvky ke klimatizaci a rádiu jsou rozmístěné po velikém plochém středovém panelu. Řešení velmi nezvyklé, ale velmi praktické. Design chladný, ale příjemný.
Ještě k rádiu a klimatizaci - zvuková souprava je kvalitní a klimatizace, od ovládání až po větráčky, nemá chybu. Jednoduchý a přehledný je i středový panel se známým palubním počítačem koncernu VW. Protože se jedná o rodinný vůz, zejména příjemný na dlouhé cesty, nebudete mít problém rozmístit si kolem sebe ani své oblíbené předměty jako kabelky, lahve s vodou, hračky, apod. Poznámka ke kvalitě plastů: žádný vyloženě nekvalitní materiál uvnitř vozu nenajdete, ale už po deseti tisících začínají chrastit plasty ve středovém panelu a zejména ve dveřích řidiče. Jen málo, ale hodně brzy. Snad jsme na plasty měli smůlu.
Pomocníci Teď k elektronice a bezpečnosti. Vůz je prošpikován elektronickými pomocníky, dnes už standardními a některými i nadstadardními: klimatizace Climatronic, palubní počítač, ukazatel vnější teploty, senzor tlaku v pneumatikách, dešťový senzor, automaticky zatmavitelné vnitřní zpětné zrcátko, deaktivovatelné airbagy řidiče a spolujezdce, boční airbagy, hlavové airbagy, tříbodové bezpečnostní pásy na všech sedadlech, systém ISOfix pro uchycení dětské sedačky, ABS+TCS, ESP, elektromechanický posilovač řízení, systém podvozku "Agile chassis".
Jízdní vlastnosti A jsme u podvozku. U něj se musíme zastavit, protože to je to nejlepší, co vám Altea XL přináší. Podvozek nemá chybu. Auto se ovládá naprosto perfektně, leckteré sportovní autíčko z nižší třídy může závidět. Nenajdete zatáčku, ve které by vás velká Altea zradila. Auto je dokonale vyváženo a sportovní, přiměřeně tvrdý podvozek si dokonale rozumí s širokými a nízkoprofilovými pneumatikami. Na našich rozbitých silnicích odskakuje jen minimálně. Řízení je přesné a těžiště vozu je překvapivě nízko. Navíc se nenechá rozladit ani bočním větrem. Zatáčí velmi ochotně, rozhodně netrpí nedotáčivostí a kolíbavostí většiny vozů z koncernu VW.
Motor Méně radosti přináší motor. Dvoulitrový turbodiesel (103 kW, 320 Nm) potěší každého traktoristu, je to zkrátka pořád stejný traktor Volkswagen. Do kopce jedete v traktoru, z kopce poznáte hrobové ticho. Ale svoji práci odvádí dobře. Zrychlení z 0-100 km/h za rovných 10s je při hmotnosti vozu velice dobré a ještě důležitější je schopnost zrychlovat v cestovních rychlostech kolem 100 km/h. Ve všech rychlostech umí motor zabrat, díky šestistupňové převodovce se snadno trefíte do optimálních otáček, které by dnes již mělo být podstatně širší. Auto má celkově dobrou aerodynamiku, což pocítíte ve velkých dálničních rychlostech, které motoru i díky šesté rychlosti nečiní problém.
A co spotřeba? Udávaných 5,9l / 100km se těžko podaří dosáhnout. Spotřeba je trochu větší, než bychom si u dnešního turbodiesla přáli, i přes velkou hmotnost vozu. Ale když se budete krotit, dá se jezdit do 6,5 l / 100 km. Budete-li chvíli spěchat, připravte se na obláčky šedočerného dýmu ve zpětných zrcátkách a čísla kolem 8 l / 100 km.
Závěr Jak hodnotíme Alteu XL? Přes některé výtky výborně. Vůz totiž dokonale plní svůj účel. Je bezpečný, prostorný, ve všech ohledech praktický, hezký, perfektně se řídí a motor má sílu. I ta spotřeba je pořád ještě dobrá. Je vhodný nejen pro rodinu s dětmi, ale i na dlouhou cestu pro čtyři dospělé osoby, i pro řidiče, který se nerad nudí za volantem.
Technické údaje (hodnoty udávané výrobcem) Motor - Typ: Vznětový přeplňovaný řadový čtyřválec přímým vstřikováním technologií Pumpe-Düse - Objem: 1 968 ccm - Největší výkon: 103 kW (140 k) při 4 000 ot./min - Největší točivý moment: 320 Nm při 1 750 ot./min - Palivo: Nafta motorová Provozní vlastnosti - Max. rychlost: 201 km/h - Zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,0 s - Spotřeba paliva (l/100 km): - Město: 7,6 l - Mimo město: 4,8 l - Kombinovaná: 5,9 l Objem palivové nádrže: 55 l Hmotnosti - Pohotovostní hmotnost: 1 405 kg - Užitečná hmotnost: 620 kg Vnější rozměry - Délka: 4 467 mm - Šířka: 1 768 mm - Výška: 1 581 mm - Rozvor náprav: 2 578 mm Vnitřní rozměry - Základní objem zavazadlového prostoru: 532 l - Maximální objem zavazadlového prostoru: 1 604 l
Zrychlení z 0 km/h (hodnoty udávané výrobcem): 0-100: 10,8 s 0-120: 14,3 s 0-140: 21,9 s 0-160: 29,3 s 0-180: 42,0 s 0-190: 53,8 s
Dynamická měření – zrychlení [s]
rychlost [km/h]
rychlostní stupeň
3
4
5
6
40-80
4,9
8,2
-
-
60-100
5,2
6,2
8,3
-
80-120
-
7,6
8,4
12,4
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.