Seat Altea XL - rodinný sportovec

Altea XL
Altea XL, foto: Archiv AutoRoad.cz
ar1 , Karel Bařina 5. června 2007 20:33
Sdílej:

REDAKČNÍ TEST: Velmi pečlivě za všech možných podmínek jsme vyzkoušeli zvětšenou verzi oblíbeného Seatu Altea s motorem 2,0 TDI.

Malé představení Vůz patří do kategorie dnes tolik oblíbených MPV. Prostorné pětidveřové auto je v sériové výbavě na 17" ráfcích s nízkoprofilovými pneumatikami Pirrelli P7 (225/45). Kola umocňují už tak vydařený design, který dá hned při prvním pohledu zapomenout představám dalšího velkého nudného MPV. Upoutá přední sklo, na kterém chybí stěrače - jsou schované ve sloupcích a stírají dokonale. Vysoké kryty stěračů zevnitř nebrání výhledu přes sloupek a ani nenarušují aerodynamiku vozu ve velkých rychlostech. Výhledu za nepříznivých podmínek pomáhá i standardně dodávané vyhřívané čelní sklo. Rodinu potěší i elegantní střešní  nosiče, které si výborně rozumí s dravým sportovním designem, začínajícím dnes už tradiční seaťáckou přední maskou.

Interiér Stejně jako zvenku, ani uvnitř vám nebude Altea XL připomínat žádné jiné auto. Pohodlně nastavitelná přední sedadla jsou tuhá, pohodlná, a výborně vedou tělo v zatáčkách. Nikdo nebude mít nedostatek místa, vpředu ani vzadu. Altea XL je možná první rodinné auto, ve kterém je jízda vzadu stejně příjemná jako vpředu. Vzadu potěší nejrůznější praktické doplňky jako stolek po sklopení prostředního sedadla nebo slolečky na zadních stranách předních sedadel, stejné jako v každém Boingu. A co kufr? Říkejme raději zavazadlový prostor. Je zkrátka velký a dobře poslouží zpevněná roleta k jeho uzavření.

Ale zpět na místo řidiče. Ihned po usednutí je jasné, že vám ani vašim spolujezdcům nebude nic překážet v pohodlí a ani s velkou postavou nebudete loktem utlačovat souseda. Sportovní volant je malý a tlustý jako u Leona, to jedině potěší. Volant se dá nastavovat ve všech směrech. Zde čeká malá nepříjemnost pro řidiče menšího vzrůstu - i nejnižší poloha volantu je dost vysoko nad nejvyšší polohou sedadla, ale ruce vám modrat nebudou. Ovládací prvky ke klimatizaci a rádiu jsou rozmístěné po velikém plochém středovém panelu. Řešení velmi nezvyklé, ale velmi praktické.  Design chladný, ale příjemný.

Ještě k rádiu a klimatizaci - zvuková souprava je kvalitní a klimatizace, od ovládání až po větráčky, nemá chybu. Jednoduchý a přehledný je i středový panel se známým palubním počítačem koncernu VW. Protože se jedná o rodinný vůz, zejména příjemný na dlouhé cesty, nebudete mít problém rozmístit si kolem sebe ani své oblíbené předměty jako kabelky, lahve s vodou, hračky, apod. Poznámka ke kvalitě plastů: žádný vyloženě nekvalitní materiál uvnitř vozu nenajdete, ale už po deseti tisících začínají chrastit plasty ve středovém panelu a zejména ve dveřích řidiče. Jen málo, ale hodně brzy. Snad jsme na plasty měli smůlu.

Pomocníci Teď k elektronice a bezpečnosti. Vůz je prošpikován elektronickými pomocníky, dnes už standardními a některými i nadstadardními: klimatizace Climatronic, palubní počítač, ukazatel vnější teploty, senzor tlaku v pneumatikách, dešťový senzor, automaticky zatmavitelné vnitřní zpětné zrcátko, deaktivovatelné airbagy řidiče a spolujezdce, boční airbagy, hlavové airbagy, tříbodové bezpečnostní pásy na všech sedadlech, systém ISOfix pro uchycení dětské sedačky, ABS+TCS, ESP, elektromechanický posilovač řízení, systém podvozku "Agile chassis".

Jízdní vlastnosti A jsme u podvozku. U něj se musíme zastavit, protože to je to nejlepší, co vám Altea XL přináší. Podvozek nemá chybu.  Auto se ovládá naprosto perfektně, leckteré sportovní autíčko z nižší třídy může závidět. Nenajdete zatáčku, ve které by vás velká Altea zradila. Auto je dokonale vyváženo a sportovní, přiměřeně tvrdý podvozek si dokonale rozumí s širokými a nízkoprofilovými pneumatikami. Na našich rozbitých silnicích odskakuje jen minimálně. Řízení je přesné a těžiště vozu je překvapivě nízko. Navíc se nenechá rozladit ani bočním větrem. Zatáčí velmi ochotně, rozhodně netrpí nedotáčivostí a kolíbavostí většiny vozů z koncernu VW.

Motor Méně radosti přináší motor. Dvoulitrový turbodiesel (103 kW, 320 Nm) potěší každého traktoristu, je to zkrátka pořád stejný traktor Volkswagen. Do kopce jedete v traktoru, z kopce poznáte hrobové ticho. Ale svoji práci odvádí dobře. Zrychlení z 0-100 km/h za rovných 10s je při hmotnosti vozu velice dobré a ještě důležitější je schopnost zrychlovat v cestovních rychlostech kolem 100 km/h. Ve všech rychlostech umí motor zabrat, díky šestistupňové převodovce se snadno trefíte do optimálních otáček, které by dnes již mělo být podstatně širší. Auto má celkově dobrou aerodynamiku, což pocítíte ve velkých dálničních rychlostech, které motoru i díky šesté rychlosti nečiní problém.

A co spotřeba? Udávaných 5,9l / 100km se těžko podaří dosáhnout. Spotřeba je trochu větší, než bychom si u dnešního turbodiesla přáli, i přes velkou hmotnost vozu. Ale když se budete krotit, dá se jezdit do 6,5 l / 100 km. Budete-li chvíli spěchat, připravte se na  obláčky šedočerného dýmu ve zpětných zrcátkách a čísla kolem 8 l / 100 km.

Závěr

Jak hodnotíme Alteu XL? Přes některé výtky výborně. Vůz totiž dokonale plní svůj účel. Je bezpečný, prostorný, ve všech ohledech praktický, hezký, perfektně se řídí a motor má sílu. I ta spotřeba je pořád ještě dobrá. Je vhodný nejen pro rodinu s dětmi, ale i na dlouhou cestu pro čtyři dospělé osoby, i pro řidiče, který se nerad nudí za volantem.

Technické údaje (hodnoty udávané výrobcem) Motor - Typ: Vznětový přeplňovaný řadový čtyřválec přímým vstřikováním technologií Pumpe-Düse

- Objem: 1 968 ccm - Největší výkon: 103 kW (140 k) při 4 000 ot./min - Největší točivý moment: 320 Nm při 1 750 ot./min - Palivo: Nafta motorová Provozní vlastnosti
- Max. rychlost: 201 km/h - Zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,0 s  - Spotřeba paliva (l/100 km):     - Město: 7,6 l
    - Mimo město: 4,8 l     - Kombinovaná: 5,9 l Objem palivové nádrže: 55 l Hmotnosti
- Pohotovostní hmotnost: 1 405 kg - Užitečná hmotnost: 620 kg Vnější rozměry
- Délka: 4 467 mm - Šířka: 1 768 mm - Výška: 1 581 mm - Rozvor náprav: 2 578 mm Vnitřní rozměry
- Základní objem zavazadlového prostoru: 532 l - Maximální objem zavazadlového prostoru: 1 604 l

Zrychlení z 0 km/h (hodnoty udávané výrobcem): 0-100: 10,8 s

0-120: 14,3 s 0-140: 21,9 s 0-160: 29,3 s 0-180: 42,0 s 0-190: 53,8 s

Dynamická měření – zrychlení [s]

rychlost [km/h]

rychlostní stupeň

3

4

5

6

40-80

4,9

8,2

-

-

60-100

5,2

6,2

8,3

-

80-120

-

7,6

8,4

12,4

Témata:
Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.