TEST Cupra Leon 1,5 eTSI – pohledný „sportovec“ se skvělou spotřebou

Lukáš Suchý / AutoRoad.cz, 5. července 2023, 19:53 Google+

Leona jsme testovali vícekrát. V nabídce je několik různých motorizací přičemž loni jsme jezdili s kombíkem, kterého poháněl dvoulitrový benzin o výkonu 180 kW. Tuto skvělou jednotku dobře známe i z Golfu GTI či Octavie RS. Dnešní recenze však proklepne benzinovou 1.5 eTSI s mild-hybridní technologií o výkonu 110 kW.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Cupra Leon

Cupra Leon | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Sdílejte článek

Úvod

V minulosti byl sportovní Leon pod automobilkou Seat a jmenoval se Leon Cupra. V roce 2018 se však karta obrátila a vznikla samostatná značka - Cupra, která mimo vlastní modely Formentor a elektrický Born upravuje vybrané modely Seatu. Výsledkem jsou pak ostřejší kousky, které potěší řidiče, kteří holdují svižnější jízdě. Mimo naší patnáctistovku je možné zakoupit 3 různě silné verze dvoulitru - 140 / 180 / 221 kW, přičemž ta nejsilnější je čtyřkolka.

Manuální převodovku zde dostanete pouze v kombinaci s patnáctistovkou bez mild-hybridní technologie - 1.5 TSI a u dvoulitrové nafty 2.0 TDI 110 kW. Dále je v nabídce plug-in hybrid 1.4 e-Hybrid ve dvou různě silných verzích - 150 / 180 kW.

img-responsive

Cupra Leon | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Exteriér

Design je agresivní a na koncernovské poměry odvázaný. Vůz celkově poutá poměrně dost pozornosti, čemuž pomáhá nové logo Cupra, na které si ještě lidé tolik nezvykli. Dalším prvkem, který přitahuje pohledy, jsou lehce výstřední bronzová kola s tenkými paprsky. Líbí se mi jak přední zamračený pohled, tak moderní pojetí zadních světlometů, které jsou propojené. LED technologie u světel není výjimkou. Zklamání však přišlo při pohledu na zadní nárazník a lacině vypadající imitace koncovek výfuků.

Rozměry: 4398/1799/1442/2683 mm (délka, šířka, výška, rozvor)

Hmotnost: 1395 kg

img-responsive

Cupra Leon | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Interiér

Sedadla vypadají na první pohled sportovně, čemuž pomáhají výrazné bočnice a integrovaná hlavová opěrka. Sedí se zde hezky nízko. Sedadla jsou elektricky stavitelná ve slušném rozsahu, takže si ideální polohu najdu snadno. Nabízí příjemný balanc mezi pohodlím a výborným držením těla v zatáčkách.

img-responsive

Cupra Leon | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Ovládání vozidla je uvnitř největší slabinou. Dříve nabízel Leon klasické ovládání klimatizace pomocí tlačítek a koleček. Nyní se to nachází v dotykové ploše, což zkrátka není tak příjemné. Infotainment jako takový jinak není špatný, „běhá“ poměrně rychle, ale je poněkud nepřehledný. Na druhou stranu se ale nedá říct, že by na tom koncernoví sourozenci byli výrazně lépe. Co mě ovšem potěšilo, je naklonění dotykové obrazovky k řidiči.

img-responsive

Cupra Leon | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Co se týče prostornosti, tak je to velmi dobré, ale mám pocit, že Octavia nabídne prostoru o chlup víc. Odkládacích prostorů je ve voze dostatek. Co ovšem nepotěší, jsou lacinější materiály. Zadní výplně dveří bych neřešil, ale středový tunel by v místě, kde si řidič opírá koleno by mohl být měkčený. Obzvláště pak u sportovní verze, kdy se člověk v tomto místě často nevyhne kontaktu, by to bylo žádoucí.

img-responsive

Cupra Leon | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Zavazadlový prostor u kombíku pojme 620 litrů zavazadel. Octavia nabízí o 20 litrů víc.

Velikost kufru u našeho hatchbacku činí 380 litrů, což je stejně, jako nedávno testovaný Golf GTI a o 240 l méně, než zvládne kombík - Sportstourer.

img-responsive

Cupra Leon | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Jízda

Jelikož vůz nedisponuje adaptivním podvozkem s možností zvolit si tuhost tlumičů, trochu jsem se bál jízdního komfortu po městě či na rozbité okresce. Ukázalo se, že oprávněně. Úplně stejně jsem začínal tehdejší článek o silnější 180 kW verzi, kde jsem podvozek ve výsledku chválil. Tam se totiž očekává, že bude tužší, protože má výkonný motor, se kterým je jízda opravdu svižná a nechybí ani samosvorný diferenciál VAQ. Díky tomu se jej tedy dá nazvat "sportovní kombi". Nic z toho však v základní verzi není, takže by ten podvozek měl být komfortnější.

img-responsive

Cupra Leon | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Odhlédnu-li od pohodlí, tak se podvozku musí nechat, že je hravý, stabilní, výrazně se nenaklání a celkově tak lehký Leon zatáčí velmi dobře. Nicméně stále mu chybí těch pár desítek koní a samosvor. Na druhou stranu si myslím, že jde o perfektní první vůz pro začínajícího řidiče, který chce stylové auto, na který holky "poletí" a se kterým se zároveň nezabije v první zatáčce.

img-responsive

Cupra Leon | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Motor

O pohon vozu se stará již několikrát zmíněná patnáctistovka eTSI o výkonu 110 kW a kroutícím momentu 250 Nm. Ta je doplněna o startér-generátor a malý akumulátor, jedná se tedy o mild-hybrid. Celý systém je hezky sladěný a drtivá většina řidičů nepozná rozdíl od "nehybridní" verze. Žádná cukavá jízda či přehnané rekuperování se nekoná. Naopak většinu času převodovka vyřazuje a Leon tak krásně plachtí. Mild-hybrid zvládá akcelerovat na stovku za 8,7 vteřin a rozjede se na 214 km/h. Dynamika by v Seatu Leon byla naprosto v pohodě, ale u Cupry Leon zkrátka čekám něco víc, takže bych rozhodně doporučil sáhnout po silnější 180 kW verzi, která je vynikající. Ještě lépe je na tom však vrcholná čtyřkolka. Na druhou stranu, pakliže vám stačí sportovní zevnějšek a slabší motor, budete velice potěšeni spotřebou, která se díky mild-hybridní technologii dostala na vynikající hodnoty. Při klidné jízdě jsme naměřili tyto hodnoty:

Město: 6 - 7 litrů

Kombinovaná: 6,2 l

Dálnice: 7 l

Okresky: 5 l

img-responsive

Cupra Leon | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Ceny

Při pohledu do ceníku Cupry Leon zjistíme, že krátká verze - hatchback stojí s manuálem a motorem 1.5 TSI 810 tisíc. My máme střední výbavu - VZ Line s automatickou převodovkou a mild-hybridem eTSI, takže tento vůz bez příplatků stojí 940 tisíc.

img-responsive

Cupra Leon | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Závěr

Krátká Cupra Leon je na první pohled krásné a stylové auto, které má kompaktní rozměry, díky kterým se s ním snadno parkuje. V kabině je místa dostatek, ale vadí mi tvrdý plast v místě, kde si řidič opírá koleno, složitější infotainment a ovládání klimatizace. Co se jízdy týče, tak je sice méně komfortní, ale díky tomu skvěle zatáčí. Já osobně bych k té zábavě potřeboval silnější motor. Námi testované základní provedení s 110 kW by se perfektně hodilo do Seatu Leon, nikoliv do Cupry, která se tváří jako sportovec, kterým není. V tomto případě je to celé jen na oko. Na druhou stranu potěší velice hezká spotřeba. Cupra Leon eTSI 110 kW DSG je skvělou volbou pro mladé řidiče či řidičky, kteří ještě nemají tolik zkušeností, ale chtějí „cool“ auto. Zaslouží si 7/10 bodů. Pokud ale hledáte sportovní hothatch od Cupry, budete muset sáhnout po variantě s výkonem 180 či nejlépe 221 kW.

img-responsive

Cupra Leon | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Plusy

Design

Spotřeba

Sedadla

Stabilita v zatáčkách

Nízká hmotnost

Sladěnost mild-hybridní technologie

Minusy

Jízdní komfort

Složitější ovládání

Chybí mu silnější motor

Středový tunel z tvrdého plastu

Vytisknout

Diskuze: TEST Cupra Leon 1,5 eTSI – pohledný „sportovec“ se skvělou spotřebou

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

EcoWheel Squer mini

TEST EcoWheel Squer mini – celoroční alternativa ke skútru, která zaparkuje všude

Subaru Crosstrek

TEST Subaru Crosstrek e-BOXER Executive – sen každého chalupáře či správce lesů?

Amarok

TEST Volkswagen Amarok Aventura – lepší i levnější, než první generace, bravo!

Subaru Forester

OFF ROAD TEST: Subaru Forester – jak zvládá náročný terén ?

Peugeot 508

TEST Peugeot 508 GT Plug-in Hybrid 225 – jeden z nejlepších liftbacků na trhu?

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

reklama

Doporučujeme

Nové Audi e-tron se poprvé představí české veřejnosti na e-Salonu v Letňanech

Výměna šéfa Audi, prozrazeny i důvody

Čtěte dále

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud