Leona jsme testovali vícekrát. V nabídce je několik různých motorizací přičemž loni jsme jezdili s kombíkem, kterého poháněl dvoulitrový benzin o výkonu 180 kW. Tuto skvělou jednotku dobře známe i z Golfu GTI či Octavie RS. Dnešní recenze však proklepne benzinovou 1.5 eTSI s mild-hybridní technologií o výkonu 110 kW.
Úvod
V minulosti byl sportovní Leon pod automobilkou Seat a jmenoval se Leon Cupra. V roce 2018 se však karta obrátila a vznikla samostatná značka - Cupra, která mimo vlastní modely Formentor a elektrický Born upravuje vybrané modely Seatu. Výsledkem jsou pak ostřejší kousky, které potěší řidiče, kteří holdují svižnější jízdě. Mimo naší patnáctistovku je možné zakoupit 3 různě silné verze dvoulitru - 140 / 180 / 221 kW, přičemž ta nejsilnější je čtyřkolka.
Manuální převodovku zde dostanete pouze v kombinaci s patnáctistovkou bez mild-hybridní technologie - 1.5 TSI a u dvoulitrové nafty 2.0 TDI 110 kW. Dále je v nabídce plug-in hybrid 1.4 e-Hybrid ve dvou různě silných verzích - 150 / 180 kW.
Exteriér
Design je agresivní a na koncernovské poměry odvázaný. Vůz celkově poutá poměrně dost pozornosti, čemuž pomáhá nové logo Cupra, na které si ještě lidé tolik nezvykli. Dalším prvkem, který přitahuje pohledy, jsou lehce výstřední bronzová kola s tenkými paprsky. Líbí se mi jak přední zamračený pohled, tak moderní pojetí zadních světlometů, které jsou propojené. LED technologie u světel není výjimkou. Zklamání však přišlo při pohledu na zadní nárazník a lacině vypadající imitace koncovek výfuků.
Rozměry: 4398/1799/1442/2683 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost: 1395 kg
Interiér
Sedadla vypadají na první pohled sportovně, čemuž pomáhají výrazné bočnice a integrovaná hlavová opěrka. Sedí se zde hezky nízko. Sedadla jsou elektricky stavitelná ve slušném rozsahu, takže si ideální polohu najdu snadno. Nabízí příjemný balanc mezi pohodlím a výborným držením těla v zatáčkách.
Ovládání vozidla je uvnitř největší slabinou. Dříve nabízel Leon klasické ovládání klimatizace pomocí tlačítek a koleček. Nyní se to nachází v dotykové ploše, což zkrátka není tak příjemné. Infotainment jako takový jinak není špatný, „běhá“ poměrně rychle, ale je poněkud nepřehledný. Na druhou stranu se ale nedá říct, že by na tom koncernoví sourozenci byli výrazně lépe. Co mě ovšem potěšilo, je naklonění dotykové obrazovky k řidiči.
Co se týče prostornosti, tak je to velmi dobré, ale mám pocit, že Octavia nabídne prostoru o chlup víc. Odkládacích prostorů je ve voze dostatek. Co ovšem nepotěší, jsou lacinější materiály. Zadní výplně dveří bych neřešil, ale středový tunel by v místě, kde si řidič opírá koleno by mohl být měkčený. Obzvláště pak u sportovní verze, kdy se člověk v tomto místě často nevyhne kontaktu, by to bylo žádoucí.
Zavazadlový prostor u kombíku pojme 620 litrů zavazadel. Octavia nabízí o 20 litrů víc.
Velikost kufru u našeho hatchbacku činí 380 litrů, což je stejně, jako nedávno testovaný Golf GTI a o 240 l méně, než zvládne kombík - Sportstourer.
Jízda
Jelikož vůz nedisponuje adaptivním podvozkem s možností zvolit si tuhost tlumičů, trochu jsem se bál jízdního komfortu po městě či na rozbité okresce. Ukázalo se, že oprávněně. Úplně stejně jsem začínal tehdejší článek o silnější 180 kW verzi, kde jsem podvozek ve výsledku chválil. Tam se totiž očekává, že bude tužší, protože má výkonný motor, se kterým je jízda opravdu svižná a nechybí ani samosvorný diferenciál VAQ. Díky tomu se jej tedy dá nazvat "sportovní kombi". Nic z toho však v základní verzi není, takže by ten podvozek měl být komfortnější.
Odhlédnu-li od pohodlí, tak se podvozku musí nechat, že je hravý, stabilní, výrazně se nenaklání a celkově tak lehký Leon zatáčí velmi dobře. Nicméně stále mu chybí těch pár desítek koní a samosvor. Na druhou stranu si myslím, že jde o perfektní první vůz pro začínajícího řidiče, který chce stylové auto, na který holky "poletí" a se kterým se zároveň nezabije v první zatáčce.
Motor
O pohon vozu se stará již několikrát zmíněná patnáctistovka eTSI o výkonu 110 kW a kroutícím momentu 250 Nm. Ta je doplněna o startér-generátor a malý akumulátor, jedná se tedy o mild-hybrid. Celý systém je hezky sladěný a drtivá většina řidičů nepozná rozdíl od "nehybridní" verze. Žádná cukavá jízda či přehnané rekuperování se nekoná. Naopak většinu času převodovka vyřazuje a Leon tak krásně plachtí. Mild-hybrid zvládá akcelerovat na stovku za 8,7 vteřin a rozjede se na 214 km/h. Dynamika by v Seatu Leon byla naprosto v pohodě, ale u Cupry Leon zkrátka čekám něco víc, takže bych rozhodně doporučil sáhnout po silnější 180 kW verzi, která je vynikající. Ještě lépe je na tom však vrcholná čtyřkolka. Na druhou stranu, pakliže vám stačí sportovní zevnějšek a slabší motor, budete velice potěšeni spotřebou, která se díky mild-hybridní technologii dostala na vynikající hodnoty. Při klidné jízdě jsme naměřili tyto hodnoty:
Město: 6 - 7 litrů
Kombinovaná: 6,2 l
Dálnice: 7 l
Okresky: 5 l
Ceny
Při pohledu do ceníku Cupry Leon zjistíme, že krátká verze - hatchback stojí s manuálem a motorem 1.5 TSI 810 tisíc. My máme střední výbavu - VZ Line s automatickou převodovkou a mild-hybridem eTSI, takže tento vůz bez příplatků stojí 940 tisíc.
Závěr
Krátká Cupra Leon je na první pohled krásné a stylové auto, které má kompaktní rozměry, díky kterým se s ním snadno parkuje. V kabině je místa dostatek, ale vadí mi tvrdý plast v místě, kde si řidič opírá koleno, složitější infotainment a ovládání klimatizace. Co se jízdy týče, tak je sice méně komfortní, ale díky tomu skvěle zatáčí. Já osobně bych k té zábavě potřeboval silnější motor. Námi testované základní provedení s 110 kW by se perfektně hodilo do Seatu Leon, nikoliv do Cupry, která se tváří jako sportovec, kterým není. V tomto případě je to celé jen na oko. Na druhou stranu potěší velice hezká spotřeba. Cupra Leon eTSI 110 kW DSG je skvělou volbou pro mladé řidiče či řidičky, kteří ještě nemají tolik zkušeností, ale chtějí „cool“ auto. Zaslouží si 7/10 bodů. Pokud ale hledáte sportovní hothatch od Cupry, budete muset sáhnout po variantě s výkonem 180 či nejlépe 221 kW.
Plusy
Design
Spotřeba
Sedadla
Stabilita v zatáčkách
Nízká hmotnost
Sladěnost mild-hybridní technologie
Minusy
Jízdní komfort
Složitější ovládání
Chybí mu silnější motor
Středový tunel z tvrdého plastu
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.