Corolla Cross je zcela novým modelem, který vykrývá prázdné místo ve své nabídce mezi Yarisem Cross a větší RAV4. Ačkoliv jde o novinku, tak v některých ohledech působí poněkud zastarale, což ovšem může být pro mnohé výhoda. Největším konkurentem na našem trhu bude právě Karoq a my dnes zjistíme, který vůz je lepší.
Úvod a ceny
Vzhledem k tomu, že je jsou SUV velice oblíbenou kategorií, tak jsou tomu uzpůsobené i ceny. Za podobné peníze můžete pořídit třeba luxusnější Toyotu Camry (ve střední výbavě Prestige 1 110 000 Kč).
Poněkud zvláštní je, že větší RAV4 je při pohledu do ceníku levnější (814 900 Kč), než Corolla Cross, která začíná na 844 900 Kč (1,8 Hybrid, Comfort). Dále je v nabídce možné zakoupit silnější dvoulitrový hybrid, který je možné mít i jako čtyřkolku. K dispozici jsou výbavové stupně Style a Premiere Edition. My máme v testu to nejlepší, co můžete mít, tedy silnější motor s pohonem všech kol a nejvyšší výbavu (1 139 900 Kč).
Exteriér
Přední část je dle mého obzvláště zdařilá. LED světlomety se hezky mračí a mezi nimi je veliká maska, pod kterou je mohutný nárazník. Nechybí ani vytažené blatníky s oplastováním. Střecha se postupně svažuje dolu, což dává vozu hezké proporce. Zadní části dominují veliké horizontální světla, kde mě však ruší přítomnost žárovek. To je u nového auta poněkud archaické.
Rozměry: 4460/1825/1620/2640 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost: 1485 kg
Interiér
Uvnitř je to velice sympatické. Po vzoru menšího Yarise Cross jsem čekal přehlídku tvrdých plastů, ale po prvním usednutí jsem byl příjemně překvapený. Použité materiály jsou kvalitní a hravě strčí do kapsy většinu konkurentů.
Sedadla jsou velice pohodlná a potěší i elektrické ovládání či vyhřívání. Na druhou stranu bych čekal, že v novém modelu už se nebude objevovat stejná hlavice řadící páky, jako v 10 let staré Corolle. Totéž platí i o téměř stejném volantu. Neberte to však tak, že by to bylo špatné, to ne, ale zkrátka to nepůsobí jako novinka. Posed je vyšší a ocenil bych možnost delšího posuvu volantu a delší loketní opěrku.
Proti ostatním modelům je zde nový infotainment, ale zbytek se neliší. Ovládání klimy je tedy snadné a nemám k němu výhrad, stejně tak práce s multifunkčním volantem je snadná. Infotainment povyrostl, nově umí bezdrátové Car Play a celkově se zlepšila i rychlost a rozlišení. Systém jako takový je sice stále celkem chaotický, ale na to už jsme u japonských aut zvyklí. Co mi ovšem chybí, je kolečko hlasitosti.
K vnitřnímu prostoru nemám žádné výhrady, snad jen kromě stísněnějších dveřních kapes, kam se nevejde veliká 1,5 l PET lahev. Vpředu i vzadu je jinak místa dost. Před řadící pákou je možné odložit a nabít si telefon, což je fajn. Vyzdvihnout je také potřeba velice dobré audio od JBL.
Zavazadlový prostor pojme 390 litrů zavazadel, což je o 35 méně, než má verze s pohonem předních kol. Největší kufr má však zcela základní verze s 1,8 litrovým motorem – 473 litrů.
Jízda
Podvozek je velice pohodlný. Nerovnosti filtruje velmi dobře a k mému překvapení auto i dobře zatáčí. Tomu pomáhá víceprvková zadní náprava a ne příliš vysoká hmotnost. Auto se sice při ostřejším průjezdu nakloní, ale vykrouží hezký oblouk. Nedotáčivost se projeví až na limitu, kam jej stejně nebude nikdo hnát, takže je podvozek naladěn správně. Co už je o něco horší, je odhlučnění při vyšších rychlostech, kdy se projeví aerodynamický hluk. Reakce na plynový pedál je slušná a celkově se s vozem jezdí velmi hezky.
Motor
Pohon vozu má na starost atmosférický dvoulitr, který je doplněn o elektromotor a akumulátor. Jde tedy o hybrid, který umí jet čistě na elektřinu a brzděním dobíjí baterii. V našem případě jsou poháněna všechna kola, takže se neztratí ani v lehčím terénu či na sněhu. Dynamika je více, než dostačující. Líbí se mi solidní odezva na plynový pedál. Bezestupňová převodovka sice při akceleraci monotónně vrčí, ale je to výrazně lépe odhlučněno, než v Yarisu Cross a není to nijak výrazně rušivé. Akcelerace na stovku zabere 7,5 sekund a maximální rychlost je omezena na 180 km/h. Velice dobrá je spotřeba paliva, která se pohybuje při klidné jízdě takto:
Město: 4-5 litrů
Kombinovaná: 5,3 l
Dálničních 130 km/h: 6,5 l
Okresky: 5 l
Závěr
Corolla Cross je povedené SUV se skvělým podvozkem. Jízda je opravdu komfortní, ale zároveň se neztratí ani v zatáčkách. Díky pohonu všech kol zvládá i lehčí terén a potěší i motor se slušnou dynamikou a nízkou spotřebou. Uvnitř je kvalitní a i přes nový infotainment působí trochu zastarale, což je pro mnoho lidí jistě plus. Pozice za volantem by mohla být lepší, odhlučnění také a vadí mi také absence kolečka hlasitosti, nicméně to jsou takové drobnosti. Největší potíž vidím v samotné cenovce.
Oproti výše zmiňovaném Karoqu je Corolla Cross celkově lepším autem. Karoq je levnější, má o 131 litrů větší kufr, snáz se ovládá a lépe svítí. Toyota Corolla Cross AWD si zaslouží 8/10 bodů.
Plusy
Podvozek
Spotřeba
Kvalitní materiály
Prostornost
Výbava
Dynamika
Hmotnost
Minusy
Cena
Interiér je zastaralý
Slabší ergonomie
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.