Na letošní červen jsem plánoval rodinnou dovolenou a lámal si hlavu, do jakého auta pohodlně narvat 2 dospělé, dítě v neskladné dětské sedačce, humpolácký kočárek a mraky zavazadel. Módní SUV jsem nechtěl, a proto padla volba na kombík. A může snad být pro českou rodinu lepší auto, než český kombík? To jsem se rozhodl zjistit za volantem silného turbodieselového Superba.
Exteriér
Vzhled vlajkové lodi tuzemské automobilky v podobě Škody Superb není důvod blíže představovat. V Čechách snad není nikdo, kdo by se s tímto vozem již někdy nesetkal. Jen připomeňme, že se jedná již o 3. generaci (když nepočítáme tu z 30. let) škodováckého modelu střední třídy s vnitřním prostorem vyšší střední třídy.
Škoda Superb Combi disponuje vnějšími rozměry:
Délka: 4 862 mm
Šířka: 1 864 mm
Výška: 1 466 mm
Rozvor: 2 841 mm
Interiér
Škoda Superb, vůz, známý tím, že je vozem střední třídy, s vnitřním prostorem vozů vyšší střední třídy. Sedadla jsou pohodlná a ačkoliv by posed mohl být nižší, sedí se v nich dobře a ideální pozici není problém rychle nastavit. Chybělo mi pouze jejich odvětrávání, při zapnuté klimatici jsem měl zmrzlé prsty a zpocená záda. Potěší polohovatelná loketní opěrka s klimatizovanou přihrádkou s USB výstupem. Displej přístrojového štítu je přehledný s možností volby vzhledu ukazatelů. Displej infotainmentu je příkladně integrovaný do přístrojové desky a nikde "netrčí jako pěst na oko". Jen jeho ovládání je slabší. Občas dokonce vůbec nereagovalo na dotyk. Ovládání klimatizace je zde provedeno otočnými ovladači a tlačíky, což je nejlepší možné řešení, bezpečné a intuitivní. Pochvalu zaslouží kvalitní materiály a celková kvalita dílenského zpracování. Ve voze snad nenarazíte na slabší místo, vše je tak, jak to má být.
Předností Superbu Combi je jednoznačně velkorysý vnitřní prostor. Při mých 181 cm si dám na zadních sedadlech pohodlně nohu přes nohu. Také v oblasti ramen a nad hlavou mám místa dost. Zavazadlový prostor nabízí skvělých 660 litrů objemu a po sklopení zadních sedadel vznikne nákladový prostor velký téměř 2 kubíky. Navíc za zadními podběhy jsou prostorné kapsy a další dvě, kam se vejde i celá sada na písek, se nachází pod podlahou.
Motor
Vůz je poháněn osvědčeným nafťákem 2.0 TDI Evo o výkonu 147 kW (200 koní) při 3600 ot./min, s točivým momentem 400 Nm v rozmezí 1750 až 3500 ot./min . Je kultivovaný a solidně odhlučněný. Při běžné jízdě o něm skoro nevíte. Spárován je s automatickou 7 stupňovou převodovku DSG. Přes spojku Haldex jsou poháněna všechna čtyři kola. O výborných (papírových) dynamických schopnostech svědčí údaje o zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,3 sekund a maximální rychlost až 227 km/h. Třešničkou na dortu je super spotřeba a objem nádrže 66 litrů.
Jízda
Po usednutí do sportovně tvarovaných sedaček si chvíli musím zvykat na ergonomii ovládacích prvků. Přeci jen s vozy koncernu VW jezdí převážně kolaga Lukáš. Až na pár drobností jsem po chvíli jako doma. Jen mi tedy hodně chyběl otočný knoflík na volume a nutnost mačkat imaginární tlačítka na displeji infotainmentu (je možnost nastavit hlasitost i na volantu). U infotainmentu bych se rád zastavil. Jeho grafika i intuitivní ovládání je na dobré úrovni, ale občas odmítl reagovat na dostyk. Asi se mu se mnou nechtělo komunikovat. Naštěstí ovládání klimatizace je přes otočné ovladače a tlačítka, takže na displej nemusím tak často sahat.
Dynamika dvouset koňskeho naftového stáda byla to, na co sem se při testu Superbu těšil nejvíc. Bohužel již při prvním sešlápnutí plynového pedálu až k podlaze jsme zjistil, že tu něco není úplně v pořádku. Ono se totiž dlouho nic neděje, pak si převodovka podřadí a vůz začne svižně zrychlovat. Svižně myslím obecně, pocitově dynamika absolutně neodpovídá papírovým hodnotám a to ani v režimu SPORT. I v něm je převodovka líná a dává si na čas, než začne něco dělat. Nejlépe tuto mdlou reklamaci na sešlápnutí plynu asi popíšu takto. S mým čerstvě dvouletým synkem jsme hráli hru "ready, steady, go!!!" (jako naše připravit, pozor, teď!) Hra spočívá v tom, že si nechám bezpečně ujet auta před sebou a na go!!! vystřelím kupředu. V testovaném Superbu jsem nořil nohu do podlahy již na písmenko "S" ve slově steady a slovo go, jsem musel vyslovovat jako goooooooooo, než se začalo něco dít. Až tak to bylo špatné. Naprostý obrat ve schopnostech tohoto motoru nastal v okamžiku, kdy jsem ve ve voze jezdil sám a začal si hrát s pádly pod volantem. Když jsem dvakrát hrábnul na levé pádlo, podřadil z pětky na trojku, dál řadil sám a držel rozmezí otáček mezi 3 a 4 tisíci, tak se najednou z letargického kombíku stala raketa. To jakou rychlostí běžela ručička tachometru nahoru bylo návykové (ale také o řidičské oprávnění). Takže dynamika na manuál skvělá, DSG pro mě zklamání. Chtít diesel v Superbu, raději ušetřím nemalé peníze a vzal bych si 2.0 TDI 110 kW, tam by mě schopnosti automatu tolik netrápily.
Podvozek od koncernového vozu, kór ve verzi Sport line jsem čekal tvrdý a uskákaný. Ale přesný opak je pravdou. Se sportováním nemá nic společného. Jeho nastavení cílí na komfort a je trochu uhoupaný. Ale za mě OK, dělá to z něj pohodlné manažerské, nebo rodinné auto. Kdo chce závodit s naftou pod kapotou, může sáhnout raději po Octavii RS TDI.
Co mě na autě rozčilovalo asi nejvíc byli jeho až hysterické jízdní asistenty. Při parkování bylo půl metru od auto stéblo trávy a senzory na mě řvaly, jako bych byl pomalu opřený o zeď. A nebo když v dálce přede mnou prudčeji přibrzdilo jiné auto, hned zčervenala přístrojovka a vůz na mě řval tak, že jsem měl pocit, že jsme všichni ve voze zemřeli příšernou smrtí, jelikož jsem nezačal ihned zběsile brzdit. To fakt chceš, když ti po 6h jízdy konečně vzadu usíná dítě...
Spotřeba
Po převzetí do testu svítila dlouhodobá spotřeba 7,5 litrů na 100 km, což mě trochu vyděsilo. Cesta přes ucpanou Prahu znamenala 8 litrů na 100 km. První pořádná jízda pak byla dlouhá přes 900 km a to ve dvou a půl lidech s metrákem zavazadel v kufru. Po těchto 900 km svítila na displeji spotřeba 4,7 litrů, od natankování v Českých Budějovicích zbylých 500 km spotřeboval Superb dokonce jen 4,3 litrů na každých 100 km. Za což ve velkém míře můžu vděčit častým omezením u tunelů v Rakousku, kde byla rychlost značně snížena a motor v Superbu se tam převaloval na zvýšený volnoběh při spotřebě okolo 3,5 litru. Cesta zpět při dálničních 130 km/h a otáčkách okolo 1900 za minutu znamenala spotřebu přes 5,1 litrů na 100 km. Překvapivě Superb "žral" více na okreskách, kde při normálním tempu bral přes 6 litrů a při svižném tempu klidně atakovala spotřeba až dvoucifernou hodnotu. Za týden po ujetí více než 1900 km jsem se dostal na průměru 5,0 litrů na 100 km, což považuji za skvělý výsledek. V kombinaci s velkou nádrží má naftový Superb takový dojezd, že pokud budete mít zálusk na tu usměvavou sympatickou holku na místní benzínce, s velkou pravděpodobností vám ji vyfoukne majitel litrového tříválcového "ECO" autíčka s 50 kW, který ji bude návštěvnost tři krát častěji, než vy.
Cena
Základní provedení Superbu Combi s motorem 1.5 TSI o výkonu 110 kW a převodovkou DSG ve výbavě Ambition pořídíte od 920 900 Kč. V testovací motorizaci ve výbavě Style musíte zaplatit 1 087 900 Kč, respektive 1 157 900 Kč u verze 4x4. Testované provedení ve výbavě Sport line s 147 kw TDI s pohonem všech kol začíná na částce 1 212 900 Kč. S širší příplatkovou výbavou není problém dostat se o desítky až stovky tisíc dál.
Závěr
Testovaný Superb Combi v nejsilnějším naftovém provedení může být pro někoho skvělé auto, pro jiného zklamáním. Je dostatečně prostorný, komfortní. Pro někoho výkonný a umí být opravdu úsporný. Jiný bude zklamaný u Sport line nesportovními jízdními vlastnostmi a reakcemi, tedy spíš nereakcemi automatické převodovky. Osobě bych dal přednost provedení 2.0 TDI 110 kW a nebo 140 kW 2.0 TSI. Někdy méně může znamenat více.
Plusy:
- zpracování a materiály v interiéru
- vnitřní prostor
- spotřeba na dálnici
- komfortní podvozek
Mínusy:
- jednoznačně váhavá převodovka
- Sport line nemá se sportem nic společného
- cena, lze ušetřit statisíce za pro většinu lidí lepší konfiguraci
Typ motoru:
Přeplňovaný R4
Palivo:
Nafta
Zdvihový objem:
1968 ccm
Výkon:
147 kW (200 koní)
Točivý moment:
400 Nm
Převodovka:
A7
Poháněná kola:
4x4
Délka:
4862 mm
Šířka:
1864 mm
Výška:
1466 mm
Rozvor:
2841 mm
Zavazadlový prostor:
660 až 1950
Provozní hmotnost:
1670 kg
V-max:
227 km/h
0-100 km/h:
7,3 s
Spotřeba
5,1 l / 100 km
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.