DS4 je nejnovějším modelem značky DS Automobiles spadající pod koncern Stellantis. Jedná se o kompaktní crossover, který má být šarmantním módním doplňkem. Měl by svou posádku hýčkat a rozmazlovat, jak se mu to daří?
Úvod
DS4 můžete mít v 5 různých výbavách. Náš vůz má druhou nejvyšší – Rivoli. Základní výbava je velice bohatá, my však máme ještě připlacenou například kůži Nappa za 110 tisíc, audiosystém Focal za 30 tis, Noční vidění za 80 tis a řadu dalších prvků. Co se motorů týče, tak zde jsou tři varianty – benzinový tříválec 1.2 PureTech 130, naftový čtyřválec BlueHDi 130 či 1.6 PureTech 225 Plug-in Hybrid.
Exteriér
Design je opravdu povedený. Na fotkách vypadá skvěle a ještě lepší je to naživo. Ostře řezané tvary v kombinaci s propracovanými detaily vypadají vážně stylově. Přední LED světlomety mají přísný pohled, chromové doplňky navozují luxusní šmrnc a líbí se mi i veliká 20 palcová kola. Kliky jsou v zamčeném stavu součástí karoserie a po odemknutí vyskočí ven. Koncové svítilny jsou tenké a objevuje se zde tradiční trojúhelníkový vzor.
Rozměry: 4400/1866/1490/2675 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost: 1653 kg
Interiér
Uvnitř převládají kvalitní materiály a poctivé dílenské zpracování. Přední sedadla jsou z pravé kůže, která se objevuje i na dalších místech. Nabízí masážní funkci a vyhřívání. Jsou rovněž elektricky ovládaná a mají i paměť. Sedí se v nich výborně.
Ovládání nepatří k nejintuitivnějším. Chce to poměrně dost cviku. Téměř vše se ovládá skrze dotykový infotainment, který je elegantně umístěný do palubní desky. Má velice dobré rozlišení a je rychlý. Je zde panoramatický kamerový systém usnadňující parkování.
Pod infotainmentem se nachází lišta s klasickými tlačítky odkazující na nejdůležitější funkce. U voliče převodovky se nachází touchpad, se kterým můžete ovládat hlavní obrazovku. V jeho blízkosti je také kolečko regulující hlasitost audiosystému a volič jízdních režimů.
Prostoru zde není na rozdávání, ale odkládacích prostorů je tu dostatek. Trochu mi vadí absence klasického dveřního madla. Dveře se zavírají pomocí „kapsy“ nad klikou. Opět to chce trochu cviku, než si zvyknete. Vzadu je situace o něco horší. Vzhledem ke svažující se střeše zde není prostoru na rozdávání. Se svými 185 cm jsem si sedl sám za sebe jen tak tak. Rezerva nad hlavou není a před koleny zbývá 1 cm.
Po otevření elektrických pátých dveří můžeme spatřit zavazadlový prostor, ve kterém se nachází nabíječka a dobíjecí kabely, což nějaký prostor ubere. Celková kapacita činí 390 litrů.
Jízda
Podvozek žehlí nerovnosti velmi dobře, ale jsou znát ta velká 20 palcová kola, díky kterým DS4 občas o ostřejší příčné nerovnosti zakopává a celý vůz lehce poskočí. Preferoval bych 19 palcové ráfky namísto těchto. Tím nechci říct, že by byl komfort špatný. Vůz je naladěn dobře, na silnici se příjemně pohupuje, ale ty příčné nerovnosti by byly na „devatenáctkách“ jednoduše snesitelnější.
Jde o plug-in hybrid, což má za následek vyšší hmotnost, díky které zrovna nevyniká v zatáčkách. Je dlouhou dobu neutrální, ale poměrně brzy přechází do nedotáčivosti a ta nadváha je zkrátka znát. Čistě benzinová verze zatáčí o poznání lépe. Řízení je dost lehké, ale ne tolik, jako třeba u DS9 či nedávno testovanému Citroenu C5X. Odhlučnění je slušné a to i při vyšších dálničních rychlostech.
Motor
Základ tvoří benzinový čtyřválec PureTech, který je doplněn elektromotorem a baterií. Čistě na elektřinu zvládne při troše snahy kolem 40 km, což není špatné. Dynamika je velice dobrá a aby ne, když celkový systémový výkon činí 165 kW a 300 Nm. Na stovku to zvládne za 7,7 sekund a hezky zrychluje i při vyšších dálničních rychlostech. Maximální rychlost činí 233 km/h. Sladění s 8 stupňovou automatickou převodovkou není špatné, ale občas umí cuknout. Přechod mezi rekuperací a zapojením brzd je také lehce znát, takže jízda není úplně plynulá.
Spotřeba při pravidelném dobíjení může být „nulová“. Když máte těžší nohu, tak se pohybuje okolo 3-4 litrů po městě, což je stále krásné. Jakmile se baterie vybije, je to horší.
Zde jsou naměřené hodnoty s vybitou baterií:
Město: 7-8 l
Kombinovaná: 7,3 l
Dálnice: 8,3 l
Okresky: 5,8 – 6,3 l
Konkurence
V segmentu crossoverů je celá řada rivalů. DS však cílí na náročnější zákazníky, takže nemá smysl srovnávat DS4 s Kamiqem či Yarisem Cross. Navíc je dnešní DS4 plug-in hybridem, ale většina ostatních crossoverů jsou buď čistě benzinové či mild-hybridní.
Mezi nejbližší konkurenty se řadí Jaguar E-Pace či Lexus UX250. Lexus je sice klasický hybrid, nikoliv plug-in, ale také cílí na zákazníky, kteří nemají problém připlatit si za exkluzivitu. Bohužel jsme v testu hybridní UX ještě neměli, zato jsme nedávno ozkoušeli plně elektrickou variantu (UX300e), která nás však příliš nenadchla. Já osobně bych raději DS4, než UX300e. Jaguar jsme v testu loni měli, šlo o naftové provedení, takže lze pohon také srovnávat jen těžce, ale přiznám se, že právě tento crossover by byl v tomto prémiovějším segmentu pravděpodobně mým favoritem.
Ceny
Základní DS4 ve výbavě Bastille s motorem 1.2 PureTech 130 pořídíte od 795 tisíc korun. Bohužel čistě benzinová čtyřválcová verze 1.6 PureTech 225 se již nevyrábí, takže zbývají jen skladovky či ojetiny. Námi testovaná DS4 Rivoli s plug-in hybridní motorizací stojí od 1 230 000 Kč. My jsme však měli ještě dost příplatků, takže se dostáváme na tučných 1 550 000 Kč.
Závěr
DS4 je stylový crossover, který je magnetem na pohledy lidí kolem. Má skvěle zpracovaný interiér, dokonce vás namasíruje, ale neovládá se příliš intuitivně. Jezdí pohodlně, v přímce umí být i rychlý, ale zatáčky mu vlivem vyšší hmotnosti tolik nejdou. Plug-in hybridní varianta se vyplatí pouze v případě, že budete pravidelně dobíjet, díky čemuž si budete moci užívat nízké provozní náklady. Veliká škoda je, že už se nevyrábí čistě benzinová varianta se čtyřválcem, která lépe zatáčí a je levnější. Cena je vlastně tím, co mi na DS4 vadí nejvíc. Přes 1,5 milionu za crossover, byť krásný, je zkrátka dost. Na druhou stranu jde o něco výjimečného, co se nevidí každý den, takže pokud neřešíte peníze, proč ne. Musím však vzít v potaz i nějaké ty neduhy, takže si tato DS4 Rivoli E-Tense odváží 7/10 bodů.
Plusy
Šarm
Design
LED světla
Kvalitní interiér
Pohodlný podvozek
Dobré rozlišení a rychlost infotainmentu
Slušná dynamika
Minusy
Cena
Prostornost
Plynulost jízdy
Složité ovládání
20 palcové disky
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).