Hravé mládě dravé šelmy, tak by se dala popsat naše pumička s veselou tváří. Jde o nejrychlejší Pumu, pomineme-li plnotučnou verzi ST, která hraje jinou ligu, ale na denní použití se tolik nehodí. Dnešní recenze proklepne zlatý střed nabídky, co se pohonu týče. Jak je na tom ovšem sportovní podvozek v kombinaci s 18 palcovými ráfky? Není to celé jen zbytečně tvrdý pokus o „hot-crossover“?
Doposud testované Pumy
Puma 1,0 EcoBoost 92 kW, automatická převodovka, výbava ST-Line Vignale, verze bez elektrifikace
Puma 1,0 EcoBoost 92 kW, manuální převodovka, ST-Line, Mild-hybrid (mHEV - 48V startér-generátor)
Puma ST 1,5 EcoBoost 147 kW, manuál, „hot-crossover“
Exteriér
Příď vozu je jasným odkazem na starou „vysmátou“ Pumu. Tehdy šlo o sportovně střižené kupé. Doba se však změnila a druhá generace vypadá jako pořádně vykrmený kocour, který je pěkně baculatý. Design je povedený a moderní. Potěší kompaktní rozměry, se kterými je jízda po městě příjemná. Modrá metalíza se k vozu hodí, podtrhuje jeho veselý charakter. Na autě jsou 18 palcová kola, která vypadají skvěle, ale menší „sedmnáctky“ jsou lepší volbou, o tom ale později.
Rozměry – 4207/1805/1534/2588 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost – 1280 kg
Interiér
První usednutí je příjemné. Sedadla jsou pohodlná a pozice za volantem taktéž. Ocenil bych ovšem polohovatelnou loketní opěrku. Volant padne skvěle do rukou, má tlustý věnec a logicky rozmístěné tlačítka na ovládání rádia a tempomatu.
Ovládání vozidla je intuitivní, vše je hezky po ruce a převažují klasická tlačítka. Co by ovšem mohlo být lepší, jsou použité materiály. Je zde poměrně dost laciných tvrdých plastů. Vyzdvihnout je potřeba řadící páka, která je na první pohled skvělá, dobře se s ní řadí, ale jelikož je kovová, tak v zimě dost dlouho studí. Infotainment je lehce zastaralý, ale život s ním není nijak otravný.
Prostornost je horší. Vpředu je znát to, že je interiér poměrně úzký a situace vzadu je ještě horší. Jakmile si sednu sám za sebe (měřím 185 cm), tak mi schází takových 5 cm prostoru na hlavu a před koleny už také místo není.
Největší trumf vozu co se prostornosti týče, je vzadu. Zavazadelník má polohovatelnou podlahu, pod kterou se navíc ukrývá takzvaný Megabox, který má na dně otvor. Když budete převážet něco špinavého, jednoduše prostor opláchnete hadicí a vodu vypustíte podlahou. Objem zavazadelníku činí 456 litrů a Megabox pojme 81 litrů. To je už opravdu solidní dávka na malý crossover, daní za to je ovšem absence rezervy.
Jízda
Sportovní podvozek, který se pojí s výbavou ST-Line je sice skvělý a v kombinaci s 18 palcovými ráfky poskytne skvělou stabilitu a hravost v zatáčkách, ale má to logicky negativní dopad na komfort. Ten sice není zdaleka takový, jako u sportovní verze ST, ale o vyloženě pohodlném svezení se rovněž mluvit nedá. Posledně testovaná Puma měla stejný podvozek, ale o palec menší disky a bylo to akorát. Pakliže tedy bydlíte v lokalitě, kde nejsou krásné nové silnice, doporučil bych ty 18 palcové ráfky oželet (výbava ST-Line X je nabízí v základu, tudíž je nutné sáhnout buď po základní variantě Titanium či ST-Line).
Nízká hmotnost a skvěle odladěný podvozek mají za následek, že je Puma velmi schopná i v zatáčkách. Vůz je sice lehce zvednutý, ale netrpí na výrazné naklánění karoserie. Zatáčí skvěle. Řízení je ve srovnání s konkurenty nadprůměrné. Je příjemně tuhé a velmi přesné.
Jelikož je vůz vybavený malým elektromotorem, tak rekuperuje a ukládá tak energii do malé baterie. Sice je oproti předchozí neelektrifikované verzi lepší spotřeba i dynamika, ale má to negativní dopad na plynulost jízdy. Neustále musíte pracovat s plynovým pedálem, protože vůz rekuperuje pořád. Pokud nevypnete systém Stop-Start, budete se potýkat se zpomaleným nastartováním motoru. Jakmile vyšlápnete spojku, vůz má stále vypnutý motor a až v moment, kdy zařadíte, nastartuje. V praxi to není úplně příjemné.
Motor
Pod kapotou pracuje litrový tříválec EcoBoost, který je doplněn 48V startér-generátorem, který pomáhá spalovacímu motoru při rozjezdech či při maximálním sešlápnutí plynového pedálu. Jde o mild-hybrid (mHEV), takže neumí jet čistě jen na elektřinu. Motor je vzhledem k lichému počtu válců kultivovaný. Sice jsou cítit na volnoběh a v nízkých otáčkách lehké vibrace, ale není to obtěžující. Výkon motoru činí 114 kW a 240 Nm. Dynamika je ve srovnání s konkurenty nadprůměrná. Předjíždění na okresce je vzhledem k nízké hmotnosti velmi rychlou záležitostí. Zrychlení na 100 km/h zabere 9 sekund a akceleruje až do rychlosti 205 km/h. Velikým plusem je skvělá manuální převodovka, která má přesné a krátké dráhy. Spojkový pedál má krátký chod a pracuje se s ním skvěle, avšak méně šikovným řidičům může vůz při řazení lehce pocukávat. Takový Kamiq je o trochu hodnější. Hlavním přínosem elektrifikace je spotřeba, která se snížila o více než litr.
Město: 5,5 – 6,5 litrů
Kombinovaná: 5,7 l
Dálničních 130 km/h: 6,3 l
Okresky: 4,5 – 5 l
Cena
Nejlevnější Puma ve výbavě Titanium se základním 92 kW tříválcem EcoBoost stojí od 537 tis. Není to sice málo, ale dostanete opravdu slušnou výbavu, kde většina zákazníků nebude muset za nic dalšího připlácet, jako u konkurence. Dále jsou v nabídce výbavy ST-Line, ST-Line X a sportovní ST.
My v testu máme výbavu ST-Line X (114 kW), která začíná na 633 tis. Pokud byste chtěli automatickou převodovku, tak ta stojí dalších 55 tis. Všechny ceny jsou po zvýhodnění.
Konkurence
Mezi hlavní konkurenty se řadí Škoda Kamiq, Seat Arona, Toyota Yaris Cross, Hyundai Kona, Renault Captur, Peugeot 2008, Kia Xceed nebo Citroen C3 Aircross. Ford je ve srovnání s ostatními jedním z těch dražších, co se základní ceny týče. Nabídne ale bohatou výbavu již v nejlevnějším provedení Titanium a zároveň nejlepší jízdní vlastnosti, největší zavazadelník a designově je rovněž jedním z nejzajímavějších.
Závěr
Puma je jednoznačně nejlépe jezdícím crossoverem na trhu. V námi testované výbavě ST-Line X a 18 palcovými disky sice není nejpohodlnější, ale stačí na Pumu nazout o palec menší ráfky a komfort je na optimální úrovni. V kombinaci s výkonnějším motorem o výkonu 114 kW jde o takovou domestikovanou Pumu ST. Potěší rovněž jednoduchým ovládáním, opravdu velikým zavazadelníkem (456 + 81 litrů), skvělou dynamikou, nízkou spotřebou a zajímavým vzhledem. Jediné, co mi trochu vadí, je méně plynulá jízda vlivem rekuperace a uvnitř místy tvrdé plasty. Ford Puma ST-Line X 114 kW s manuálem si zaslouží 8,5/10 bodů.
Plusy
Design
Dynamika
Řazení
Řízení
Spotřeba
Zavazadelník
Jednoduché ovládání
Minusy
Méně plynulá jízda
Tvrdší plasty uvnitř
Tvrdší podvozek
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.