TEST: DS 9 Rivoli E-Tense 250 - elegantní limuzína, se kterou je jízda spíše plavbou

DS 9
DS 9, foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz
Lukáš Suchý , AutoRoad.cz 16. prosince 2022 11:00
Sdílej:

DS 9 od značky DS Automobiles spadající pod koncern Stellantis jsme testovali nedávno, avšak ve vrcholném provedení s pohonem všech kol a výkonem 360 koní. Dnešní recenze se však zaměří na slabší verzi (250 koní) s pohonem předních kol a výrazně nižší cenovkou. Největší rozdíl je v tom, jak se s vozem jezdí. Vyplatí se připlatit si za vrchol nebo stačí naše verze? Odpověď mnohé překvapí.

Úvod

DS9 je dvojčetem Peugeotu 508. Sdílí platformu, motory a mnoho dalších komponentů. Na výběr jsou dvě motorizace – E-Tense 250 a E-Tense 360. Číslo značí počet koní a obě varianty jsou plug-in hybridní. Co se výbav týče, tak je zde základní Performance Line a Rivoli.

Náš konkrétní vůz má slabší motor a nejlepší výbavu - DS9 Rivoli E-Tense 250. Výbava vozu je královská. Nechybí zde masážní sedadla vpředu i vzadu, noční vidění, prémiové ozvučení Focal, pravá kůže Nappa, aktivní podvozek, navigace a mnoho dalšího. Záruka vozu je 5 let či 100 tisíc km. Na baterii dokonce 8 let a 160 tisíc km.

Exteriér

Design je impozantní. Předku dominují světla, ve kterých se ukrývají LED krystaly, které se po odemknutí vozu otáčí a předvádí tak nevídanou show. Součástí kapoty je chromový pruh uprostřed.

Maska je tmavá se zajímavou „texturou“. Je orámovaná chromovým mnohoúhelníkem, jenž zasahuje do světel. O denní svícení a blinkry se starají dolu mířící "LEDky", které visí z vodorovných světlometů. Boční pohled prozradí, že se nejedná o krátký vůz. Dlouhý rozvor a svažující se střecha jsou typickými znaky elegantní limuzíny. Celkovému dojmu ještě pomáhají krásné 19 palcové disky a také všudypřítomné chromové lišty, které jsou dost výrazné.

Zadní LED svítilny jsou zasazené do dalších chromových lišt a jejich výplň obsahuje opět kosočtvercový motiv. V horních rozích zadního skla se nachází poziční světla, která jsou odkazem na legendární Citroen DS, kterým jezdil Fantomas. Zajímavým detailem jsou také kliky, které jsou v zamknutém stavu zakryté ve dveřích a až po odemčení „vyskočí“ ven.

Rozměry: 4934/1932/1460/2895 mm (délka, šířka, výška, rozvor)

Hmotnost: 1839 kg

Interiér

Vnitřek vozu působí luxusním dojmem. Jelikož je zde připlacen interiér Opera Rubis (150 tis), tak zde máme červenou/vínovou pravou kůži Nappa a posádka je tak hýčkána těmi nejlepšími materiály. Celkové zpracování je skvělé a dokonce se zde objevuje perlové prošívání. Některé prvky jako třeba volant, jsou ručně prošívané. Mezi výdechy se nachází vyjížděcí analogové hodiny a startovací tlačítko.

Ergonomie neurazí, ale ani nenadchne, obzvláště pak nejste-li na francouzská auta zvyklí. Je zde patrné, že priorita byla styl a nikoliv intuitivnost, což ovšem po pár týdnech používání zákazník může vítat. Nalevo pod volantem se nachází na můj vkus až moc věcí blízko k sobě – blinkrová páčka, tempomat a ještě pádlo pro manuální řazení, které je pevně ukotvené na sloupku řízení. Největším nezvykem je však ovládání oken na středovém tunelu, který je mimochodem dost široký a ubírá tak prostor pro posádku. Na delších trasách to bylo lehce nepříjemné.

Sedadla jsou jednoduše fantastická. Pohodlí z nich přímo čiší, mají výsuvný sedák, masážní funkci, elektrické ovládání s pamětí, vyhřívání a odvětrávání. Tomu říkám „našlapaná“ sedadla. Potěší i slušné boční vedení.

Infotainment má hezkou grafiku, dobré rozlišení (kromě couvací kamery) a hlavní kategorie pro ovládání jsou na liště pod obrazovkou (klima, navigace apod.), takže se poměrně rychle dostanete tam, kam chcete. Jako celek se s ním po pár dnech pracuje celkem dobře. Prostornost vpředu je lehce omezená vlivem širokého středového tunelu, ale jinak nemám dalších výtek, vpředu. Odkládací prostory v tunelu jsou hezky maskované a je jich dost, nechybí ani bezdrátové nabíjení telefonu. Vzadu se sedí velice pohodlně. Prostoru před koleny je na rozdávání, ale jedinci měřící kolem 190 cm mohou mít problém s prostorem na hlavu. Vyzdvihnout musím luxusní koberečky jako z obýváku, pohodlné opěrky, masážní funkci (tři režimy a tři různé intenzity) a odvětrávání/výhřev sedadel.

Zavazadlový prostor je slabším místem. Vlivem masážních zadních sedadel a audio systému Focal zde je 473 litrů, oproti standardním 510 l. Celkově je dost nízký a otvor malý.

Jízda aneb není DS9 jako DS9

Silnější 360 koňová varianta s pohonem všech kol má sportovnější ambice, takže má snížený podvozek (vpředu o 50 mm, vzadu o 10 mm), jinak naladěné pružiny, větší brzdy a 20 palcové disky. To má za následek dvě věci – horší komfort a výrazně lepší jízdní vlastnosti při svižnější jízdě.

S námi testovaným slabším motorem se pojí menší kola a základní podvozek a vůz je najednou opravdu pohodlný. Náhlé nerovnosti na jinak pěkné silnici tlumí obstojně a je cítit, že celkový jízdní komfort je o ligu výš. Takto si představujeme, že jezdí pravý manažerský sedan, chválím. V zatáčkách se sice vůz nakloní a na limitu je výrazně nedotáčivější, ale pro rychlou jízdu se nehodí, takže to nevidím jako problém.

Motor

Spalovací motor je stejný, jako v případě silnější verze - 1.6 litrový čtyřválec – 147 kW/300 Nm. K němu se také zapojuje elektromotor o výkonu 81 kW a 166 Nm. Celkový systémový výkon tedy činí 184 kW / 250 koní a 360 Nm. Baterie má kapacitu 15,6 kWh, zvládne kolem 40 km čistě na elektřinu. Zapojení spalovacího motoru probíhá hladce a tiše.

Dynamika je naprosto dostačující a celkově se k charakteru vozu hodí toto naladění více. Silnější verze je pod plným plynem až příliš divoká, což nevadí třeba u dvojčete v podobě Peugeotu 506 PSE, ale u DS to je lehce rušivé. Akcelerace z 0-100 km/h zabere jen 8,1 sekund a maximální rychlost je 240 km/h. Nevýhodou je malá nádrž – 42 litrů, díky které vůz ujede okolo jen 500 km na jedno natankování (na začátku měření nabito)

Spotřeba při lehké noze (vybitá baterie):

Město: 8 - 9 l

Kombinovaná: 7,7 l

Dálničních 130 km/h: 8 l

Okresky: 6,5 l

Cena

DS 9 startuje na 1 775 000 Kč ve výbavě Performance Line s slabším motorem E-Tense 250. My máme v testu vrcholné provedení Rivoli E-Tense, které stojí o 100 tisíc více. Připočtěte ještě interiér Opera za 150 tisíc, audiosystém Focal za 40 tis, noční vidění za 40 tis, paket DS Lounge za 69 tis + další příplatky a výsledná částka se pohybuje okolo 2,2 milionu.

Závěr

DS 9 je neuvěřitelné auto, které na první pohled poutá oči všech lidí kolem. Má silný charakter a v dnešním světě, kdy je jedno auto jako druhé, jde zkrátka o něco jiného, což je obrovské plus. Schválně se zkuste zamyslet, zda naleznete pohodlnou plug-in hybridní limuzínu, která má částečně ručně šitý interiér z pravé kůže, všechna 4 ventilovaná sedadla s masážní funkcí, extravagantní a propracovaný design plný jedinečných detailů, aktivní podvozek a mnoho dalšího.

Vyplatí se připlatit si za vrcholné provedení s 360 koňmi? Nevyplatí. A co hůř, dostanete za více peněz méně pohodlné auto, které sice umí jezdit svižně, ale upřímně, pokud bych měl 2,5 milionu na sportovní limuzínu, stejně bych si DS 9 nekoupil. Námi testovaná slabší verze DS 9 Rivoli E-Tense 250 se standardním podvozkem je tedy tou správnou „déesdevítkou“, 9/10 bodů.

Plusy

Charisma

Design

Detaily

Pohodlný podvozek

Kvalita interiéru

Sedadla

Výbava

Minusy

Řízení

Cenovka

Ergonomie

Malá nádrž (42 l)

Malý zavazadelník

Stalo se
Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.