DS 9 od značky DS Automobiles spadající pod koncern Stellantis jsme testovali nedávno, avšak ve vrcholném provedení s pohonem všech kol a výkonem 360 koní. Dnešní recenze se však zaměří na slabší verzi (250 koní) s pohonem předních kol a výrazně nižší cenovkou. Největší rozdíl je v tom, jak se s vozem jezdí. Vyplatí se připlatit si za vrchol nebo stačí naše verze? Odpověď mnohé překvapí.
Úvod
DS9 je dvojčetem Peugeotu 508. Sdílí platformu, motory a mnoho dalších komponentů. Na výběr jsou dvě motorizace – E-Tense 250 a E-Tense 360. Číslo značí počet koní a obě varianty jsou plug-in hybridní. Co se výbav týče, tak je zde základní Performance Line a Rivoli.
Náš konkrétní vůz má slabší motor a nejlepší výbavu - DS9 Rivoli E-Tense 250. Výbava vozu je královská. Nechybí zde masážní sedadla vpředu i vzadu, noční vidění, prémiové ozvučení Focal, pravá kůže Nappa, aktivní podvozek, navigace a mnoho dalšího. Záruka vozu je 5 let či 100 tisíc km. Na baterii dokonce 8 let a 160 tisíc km.
Exteriér
Design je impozantní. Předku dominují světla, ve kterých se ukrývají LED krystaly, které se po odemknutí vozu otáčí a předvádí tak nevídanou show. Součástí kapoty je chromový pruh uprostřed.
Maska je tmavá se zajímavou „texturou“. Je orámovaná chromovým mnohoúhelníkem, jenž zasahuje do světel. O denní svícení a blinkry se starají dolu mířící "LEDky", které visí z vodorovných světlometů. Boční pohled prozradí, že se nejedná o krátký vůz. Dlouhý rozvor a svažující se střecha jsou typickými znaky elegantní limuzíny. Celkovému dojmu ještě pomáhají krásné 19 palcové disky a také všudypřítomné chromové lišty, které jsou dost výrazné.
Zadní LED svítilny jsou zasazené do dalších chromových lišt a jejich výplň obsahuje opět kosočtvercový motiv. V horních rozích zadního skla se nachází poziční světla, která jsou odkazem na legendární Citroen DS, kterým jezdil Fantomas. Zajímavým detailem jsou také kliky, které jsou v zamknutém stavu zakryté ve dveřích a až po odemčení „vyskočí“ ven.
Rozměry: 4934/1932/1460/2895 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost: 1839 kg
Interiér
Vnitřek vozu působí luxusním dojmem. Jelikož je zde připlacen interiér Opera Rubis (150 tis), tak zde máme červenou/vínovou pravou kůži Nappa a posádka je tak hýčkána těmi nejlepšími materiály. Celkové zpracování je skvělé a dokonce se zde objevuje perlové prošívání. Některé prvky jako třeba volant, jsou ručně prošívané. Mezi výdechy se nachází vyjížděcí analogové hodiny a startovací tlačítko.
Ergonomie neurazí, ale ani nenadchne, obzvláště pak nejste-li na francouzská auta zvyklí. Je zde patrné, že priorita byla styl a nikoliv intuitivnost, což ovšem po pár týdnech používání zákazník může vítat. Nalevo pod volantem se nachází na můj vkus až moc věcí blízko k sobě – blinkrová páčka, tempomat a ještě pádlo pro manuální řazení, které je pevně ukotvené na sloupku řízení. Největším nezvykem je však ovládání oken na středovém tunelu, který je mimochodem dost široký a ubírá tak prostor pro posádku. Na delších trasách to bylo lehce nepříjemné.
Sedadla jsou jednoduše fantastická. Pohodlí z nich přímo čiší, mají výsuvný sedák, masážní funkci, elektrické ovládání s pamětí, vyhřívání a odvětrávání. Tomu říkám „našlapaná“ sedadla. Potěší i slušné boční vedení.
Infotainment má hezkou grafiku, dobré rozlišení (kromě couvací kamery) a hlavní kategorie pro ovládání jsou na liště pod obrazovkou (klima, navigace apod.), takže se poměrně rychle dostanete tam, kam chcete. Jako celek se s ním po pár dnech pracuje celkem dobře. Prostornost vpředu je lehce omezená vlivem širokého středového tunelu, ale jinak nemám dalších výtek, vpředu. Odkládací prostory v tunelu jsou hezky maskované a je jich dost, nechybí ani bezdrátové nabíjení telefonu. Vzadu se sedí velice pohodlně. Prostoru před koleny je na rozdávání, ale jedinci měřící kolem 190 cm mohou mít problém s prostorem na hlavu. Vyzdvihnout musím luxusní koberečky jako z obýváku, pohodlné opěrky, masážní funkci (tři režimy a tři různé intenzity) a odvětrávání/výhřev sedadel.
Zavazadlový prostor je slabším místem. Vlivem masážních zadních sedadel a audio systému Focal zde je 473 litrů, oproti standardním 510 l. Celkově je dost nízký a otvor malý.
Jízda aneb není DS9 jako DS9
Silnější 360 koňová varianta s pohonem všech kol má sportovnější ambice, takže má snížený podvozek (vpředu o 50 mm, vzadu o 10 mm), jinak naladěné pružiny, větší brzdy a 20 palcové disky. To má za následek dvě věci – horší komfort a výrazně lepší jízdní vlastnosti při svižnější jízdě.
S námi testovaným slabším motorem se pojí menší kola a základní podvozek a vůz je najednou opravdu pohodlný. Náhlé nerovnosti na jinak pěkné silnici tlumí obstojně a je cítit, že celkový jízdní komfort je o ligu výš. Takto si představujeme, že jezdí pravý manažerský sedan, chválím. V zatáčkách se sice vůz nakloní a na limitu je výrazně nedotáčivější, ale pro rychlou jízdu se nehodí, takže to nevidím jako problém.
Motor
Spalovací motor je stejný, jako v případě silnější verze - 1.6 litrový čtyřválec – 147 kW/300 Nm. K němu se také zapojuje elektromotor o výkonu 81 kW a 166 Nm. Celkový systémový výkon tedy činí 184 kW / 250 koní a 360 Nm. Baterie má kapacitu 15,6 kWh, zvládne kolem 40 km čistě na elektřinu. Zapojení spalovacího motoru probíhá hladce a tiše.
Dynamika je naprosto dostačující a celkově se k charakteru vozu hodí toto naladění více. Silnější verze je pod plným plynem až příliš divoká, což nevadí třeba u dvojčete v podobě Peugeotu 506 PSE, ale u DS to je lehce rušivé. Akcelerace z 0-100 km/h zabere jen 8,1 sekund a maximální rychlost je 240 km/h. Nevýhodou je malá nádrž – 42 litrů, díky které vůz ujede okolo jen 500 km na jedno natankování (na začátku měření nabito)
Spotřeba při lehké noze (vybitá baterie):
Město: 8 - 9 l
Kombinovaná: 7,7 l
Dálničních 130 km/h: 8 l
Okresky: 6,5 l
Cena
DS 9 startuje na 1 775 000 Kč ve výbavě Performance Line s slabším motorem E-Tense 250. My máme v testu vrcholné provedení Rivoli E-Tense, které stojí o 100 tisíc více. Připočtěte ještě interiér Opera za 150 tisíc, audiosystém Focal za 40 tis, noční vidění za 40 tis, paket DS Lounge za 69 tis + další příplatky a výsledná částka se pohybuje okolo 2,2 milionu.
Závěr
DS 9 je neuvěřitelné auto, které na první pohled poutá oči všech lidí kolem. Má silný charakter a v dnešním světě, kdy je jedno auto jako druhé, jde zkrátka o něco jiného, což je obrovské plus. Schválně se zkuste zamyslet, zda naleznete pohodlnou plug-in hybridní limuzínu, která má částečně ručně šitý interiér z pravé kůže, všechna 4 ventilovaná sedadla s masážní funkcí, extravagantní a propracovaný design plný jedinečných detailů, aktivní podvozek a mnoho dalšího.
Vyplatí se připlatit si za vrcholné provedení s 360 koňmi? Nevyplatí. A co hůř, dostanete za více peněz méně pohodlné auto, které sice umí jezdit svižně, ale upřímně, pokud bych měl 2,5 milionu na sportovní limuzínu, stejně bych si DS 9 nekoupil. Námi testovaná slabší verze DS 9 Rivoli E-Tense 250 se standardním podvozkem je tedy tou správnou „déesdevítkou“, 9/10 bodů.
Plusy
Charisma
Design
Detaily
Pohodlný podvozek
Kvalita interiéru
Sedadla
Výbava
Minusy
Řízení
Cenovka
Ergonomie
Malá nádrž (42 l)
Malý zavazadelník
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?