O tom, že jsou SUV zkrátka v módě píšeme prakticky v každém třetím článku. Jenže v poslední době se také roztrhl pytel s „plug-iny“, které můžete doma nabíjet a jezdit tak krátké trasy čistě na elektřinu. Výhoda je, že mají i klasický benzinový motor, takže jakmile vybijete baterku, cesta nekončí. Má to ovšem nějaké ty ale. Ford nabízí Kugu ještě v klasickém hybridním provedení HEV. Tu sice není možné doma dobíjet, ale eliminuje další nedostatky, které má Kuga PHEV. Otázka tedy zní, která je lepší?
Úvod
Kuga je s námi od roku 2008 a dnes se zaměříme na její nejnovější třetí generaci, která je v našem případě poháněná atmosférickou 2,5 litrovou benzínovou jednotkou kombinovanou s elektromotorem. Celkový systémový výkon činí 165 kW. Je zde větší baterie s kapacitou 14,4 kWh (využitelná 10,1), díky které zvládnete kratší cesty čistě na elektřinu a poté si vůz doma dobijete. Námi testovaný kus měl nejvyšší výbavu Vignale, která nabízí oproti nižšímu stupni ST-Line X například elektrické sedadlo řidiče s pamětí, vyhřívaná všechna sedadla, chromové doplňky v exteriéru, akustické folie na předních oknech, tmavá zadní okna, kožené/vinylové potahy sedadel a mnoho dalšího.
Kugu můžete mít buď se základní benzinovou jednotkou 1,5 EcoBoost (Titanium) a nebo s hybridem HEV či plug-in hybridem PHEV. Pokud preferujete pohon všech kol, tak je k dispozici, ovšem výhradně ve verzi HEV.
Exteriér
Přední část vozu působí vzhledem k protáhlým světlometům trochu francouzským dojmem, což ovšem neznamená, že se to nepovedlo. Skvěle vypadá třeba maska chladiče a lakovaná karoserie až dolu. Chromové doplňky působí prémiovým dojmem. Máme zde 19 palcová kola (225/55/R19).
Vzadu na první pohled zaujmou dvě koncovky výfuku po stranách. Je to až neuvěřitelné, ale jsou pravé, obě dvě. To se v dnešní době nevidí ani ve vozech, které stojí více než dvojnásobek. Celkově musím říct, že ačkoliv SUV moc nemusím, Kuga vypadá velmi dobře.
Rozměry - 4614/1883/1675/2710 mm (délka, šířka, výška, rozvor).
Hmotnost – 1844 kg
Interiér
Pozice za volantem je příjemná a sedadla jsou pohodlná. Zde se nedá nic moc vytknout, tedy kromě mizerného bočního vedení, díky kterému v zatáčkách lítáte sem tam. Ocenili bychom také polohovatelnou loketní opěrku ve větším rozsahu.
Volant padne hezky do ruky a potěší poměrně tlustý věnec a logicky rozmístěné tlačítka pro ovládání rádia a tempomatu. Celkově se mi líbí, že Ford nepodlehl tomu dotykovému šílenství, které vídáme v ostatních moderních vozech, ale je zde převaha klasických tlačítek s haptickou odezvou včetně kolečka hlasitosti. Vůz se tak ovládá jednoduše a zvládnete to i poslepu, což napomáhá bezpečnosti.
Infotainment má už nějaký věk, takže trochu zaostává a to jak grafikou, tak rychlostí a velikostí. Na druhou stranu je ale jednoduchý a jeho nedostatky nejsou nijak závratné, takže proč ne. Co už je ovšem horší, je pomalý virtuální kokpit, obzvláště u volby jízdních režimů si chvíli počkáte. Často se tak stane, že řadu několika režimů (eco, sport, normal, písek apod.) „přejedete“ a musíte klikat znovu. Velikým plusem je možnost zvolit si druh tempomatu, který preferujete – normální, adaptivní a inteligentní. Co nás ovšem zklamalo, jsou bezpečnostní asistenti, kteří mnohdy nejdou vypnout, ale pouze omezit. I přesto ale zasahují zbytečně agresivně, mluvím hlavně o asistentu nouzového brzdění a o „pomocníkovi“, který vás má držet v jízdních pruzích.
Co se materiálů týče, tak je to oproti nižším výbavám o dost lepší. Výplně dveří mají lepší materiál, to stejné platí o sedadlech a dobře vypadá i prošívaná palubní deska. Slícování je dobré a líbí se mi i otočný volič převodovky. Potěší také koženkou obšitý středový tunel, takže si neotlačíte koleno.
Prostoru ve voze je dostatek a nouze není ani o odkládací prostory. Míst na odložení telefonu a dalších drobných věcí je tu mnoho. Vzadu si pohodlně sednu sám za sebe a ještě mám rezervu nad hlavou i před koleny (měřím 185 cm). Možná by neškodily trochu delší sedáky.
Zavazadlový prostor je vzhledem k hybridní verzi lehce omezený. Klasická Kuga nabídne 645 litrů, my zde máme „pouze“ 581. Víko zavazadelníku je elektrické a nabízí funkci virtuálního pedálu, která funguje naprosto perfektně. Koncern VW by se mohl učit. Pod zadním nárazníkem je schované tažné zařízení, které je elektricky ovládané, což je velmi komfortní řešení.
Jízda
Jízdní vlastnosti jsou proti posledně testované verzi HEV dost rozdílné. Jelikož nemáme výbavu ST-Line, která disponuje sníženým a o něco tvrdším podvozkem, tak je komfort na lepší úrovni a jde o velice pohodlné svezení, kterému není z pohledu komfortu co vytknout. Co je ovšem trochu horší, jsou jízdní vlastnosti. Zatímco posledně testovaná Kuga nabídla velmi dobré chování při rychlejší jízdě, zde je dost znát měkčí naladění podvozku a také těch necelých 150 kg hmotnosti navíc. Mně osobně je u SUV bližší spíše pohodlí, takže mi jízdní projev sedí více u obézní verze PHEV bez sportovního podvozku.
Veliké plus si zaslouží slušné řízení a odhlučnění vozu. Na palubě je příjemné ticho a to i díky hybridní koncepci vozu. Při mírně zatíženém plynovém pedálu se rozjíždí pouze na elektromotor. Klasický spalovací motor sepne až v moment, kdy chcete akcelerovat výrazněji. Je to systém, který (nejen) v dopravních kolonách oceníte. Když budete pravidelně dobíjet, můžete se po městě pohybovat čistě jen na elektřinu. Reálný dojezd je okolo 50 km. Systém rekuperace za jízdy je automatický, takže se nemusíte o nic starat, stačí odstavit plyn a vůz již trochu brzdí, čímž ukládá energii do baterky. Pokud nechcete brzdit nohou, můžete na voliči jízdních režimů zmáčknout „L“ a vůz začne rekuperovat ještě výrazněji.
Motor
Vůz je poháněn obdobným spalovacím motorem, jako verze HEV. Jde tedy o 2,5 litrový benzinový čtyřválec bez přeplňování, který přenáší sílu na přední nápravu. Má pěkný zvuk a jednoduchou konstrukci, takže by měl být spolehlivý. Celkový systémový výkon (165 kW) tak vzrostl vlivem silnějšího elektromotoru (97 kW), díky kterému se vůz umí pohybovat čistě v elektrickém režimu EV. Tedy pouze máte-li nabito. Baterie má kapacitu 14,4 kWh (využitelná 10,1 kWh) a výrobce slibuje elektrický dojezd cca 60 km. Realita je kolem 50 km, což je slušné. Kuga PHEV bohužel nedisponuje rychlonabíjením, takže odpadá možnost nabít si vůz za půl hodiny, když jste zrovna v supermarketu či na obědě. Klasická 230 V zásuvka by vůz měla dobít za přibližně 6 hodin, wallboxu to trvá zhruba 3,3 hodiny.
Motor je spojen s bezestupňovou převodovkou, která sice při plné akceleraci lehce vyje, ale vzhledem k dobrému odhlučnění to není vyloženě na obtíž. Zátah je lineární a jelikož je naše verze lehce obtloustlá, tak dynamika není nijak oslnivá. Je dokonce ještě o fous horší, než u slabší (ale lehčí) verze HEV. Akcelerace na stovku trvá 9,2 sekund a maximální rychlost je 200 km/h. No a spotřeba? Pokud budete vůz využívat na městské popojíždění a máte možnost doma nabíjet, budete schopni jezdit s nulovou spotřebou paliva. Zde jsou naměřené hodnoty s prázdnou baterií a lehkou nohou:
Město: 4 – 5,3 litrů
Kombinovaná: 5 l
Dálnice: 7,2 l
Okreska: 3 – 4 l
Konkurence
Mezi hlavní rivaly se řadí například Mazda CX-5, Honda CR-V, Hyundai Tuscon, Volkswagen Tiguan, Škoda Karoq, Audi Q3, Citroen C5 Aircross, Peugeot 3008 nebo třeba Toyota Rav4. Konkurentů je opravdu celá řada, protože tento segment je naprostým fenoménem.
Ceny
Základ nabídky je Kuga ve výbave Trendline s motorem 1,5 Ecoboost (88 kW), která má poháněnou přední nápravu, manuální převodovku a stojí od 738 tis. Dále jsou v nabídce další výbavy Titanium, ST-line, ST-line X a luxusní Vignale. Loni testovaná verze HEV ST-Line X stála od 879 tisíc, pokud byste zatoužili po vrcholné výbavě Vignale, vyšla by vás na 939 tis. Náš konkrétní vůz (PHEV Vignale) začíná bez příplatků na 1 159 900,-, což je oproti verzi HEV o 230 tis více.
Závěr
Oproti nedávno testovaným plug-in hybridům, jako byl Citroen C5 Aircross, Mitsubishi Eclipse Cross či Peugeot 3008, je Kuga PHEV jednoznačně lepší volbou snad ve všech směrech. Navíc vychází mnohdy lépe i cenově.
Konkurenci tedy zvládá, jenže jak je to v porovnání s Kugou HEV? Ta je o 230 tisíc levnější, o 150 kg lehčí a spotřeba je v případě, že plugin nedobíjíte dost podobná. Má tedy plug-in smysl? Za mě ne, protože nejsem ten typ uživatele, který by denně vůz doma dobíjel. Aby se vám „vrátilo“ oněch 230 tis navíc, tak byste s vozem museli najet více než 200 tisíc kilometrů a ještě se starat o pravidelné dobíjení, což je zkrátka otrava. Vybral bych si tedy verzi HEV, která funguje výborně.
Co bychom ovšem z aktuálně testované Kugy vzali, je výbava Vignale, která za to opravdu stojí. Vůz působí opravdu honosně, uvnitř až prémiově a podvozek je proti ST-Line pohodlnější. Pokud tedy máte v hledáčku skvěle vybavené SUV do milionu korun, které má nízkou spotřebu, běžte si dohodnout předváděcí jízdu s Kugou HEV Vignale. Námi testovaná Kuga PHEV Vignale si i tak vyjezdila 8/10 bodů.
Plusy
Spotřeba
Odhlučnění
Komfortní podvozek
Kvalitní interiéru
Prostornost
Proti konkurenci příznivá cena
Sladěnost hybridní technologie
Minusy
Hmotnost
Proti HEV vyšší cena
Absence rychlonabíjení
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.