Transit má dlouhodobou tradici a byl považován vždy spíše za užitkovou dodávku, zkrátka za „skříň“. Dnes tu ovšem máme civilní verzi této škatule, která je ještě ve výbavě Trail, což znamená lehce přizvednutý podvozek, oplastované nárazníky a samosvorný diferenciál, díky kterému by i přes absenci pohonu všech kol měly být terénní vlastnosti lepší, než u obyčejných dodávek. Jde o ideální základ, do kterého si můžete dodělat obytnou vestavbu a bydlík pro dva je rázem na světě.
Úvod
Transit je jednou z nejznámějších dodávek na světě. V roce 1953 byl představen Ford Taunus Transit, který započal tuto dlouhou tradici. Od roku 1965 byl vyráběn první evropský Ford Transit, který je označován jako ten první opravdový Transit (Mk1).
Výbava Trail je již v základu celkem bohatá, zde ovšem máme ještě připlacené doplňky za 170 tisíc. Jde například o sadu Audio 24 (navigace, 8 palcový dotykový displej, 4 reproduktory vpředu, dva vzadu atd.), adaptivní tempomat, posuvná okna v druhé řadě, zatmavená skla, zadní parkovací kamera, bixenonové světlomety, lepší sedadla v kombinaci kůže/vinyl a mnoho dalšího.
Exteriér
Veliká škatule, na které se hledá těžce něco zajímavého. Jde zkrátka o užitkový vůz, kde nejsou žádné extra designové výstřelky. Tedy kromě přední masky, která je převzata z pick-upu Raptor. V kombinaci s předními zamračenými světlomety působí předek dost agresivním dojmem a loudové na dálnici se Transitu rychle klidí z cesty.
Litá kola mají sice klasické silniční pneumatiky, ale věřím, že pokud byste na něj nazuli nějaké s hrubším vzorkem, v terénu to bude celkem schopný parťák. Pneumatiky mají rozměr 235/65/16.
Interiér
První dojem není nejlepší, sedadla jsou poměrně vysoko a hned mě naštve fakt, že zde není na A sloupku madlo, které by mi pomohlo do té výšky. Nicméně jakmile už se usadíte, je to příjemné místo. Sedadla jsou pohodlná a ačkoliv nenabízí boční vedení, tak po dlouhých trasách vystoupíte a nebolí vás záda. Posed je zde klasicky dodávkový, takže mám pedály téměř pod sebou a volant akorát, nebo se posunu, nohy jsou v pohodě, ale volant je daleko.
Ergonomie je velmi dobrá, vše je hezky po ruce a vůz se ovládá jednoduše. Potěší převaha klasických tlačítek. Trochu mi ale vadí tlačítko na vypnutí systému Stop-Start, které je od řidiče dost daleko a při každém nastartování vozu jej musíte vypínat. Použité materiály jsou dle očekávání tvrdé a občas se umí nepříjemně rozvibrovat a vydávat otravné pazvuky.
Nejsilnější stránkou vozu je logicky praktičnost. Prostoru je zde opravdu dost a potěší taky spousta odkládacích míst všude kolem vás. Vzadu jsou standardně v této konfiguraci dvě řady sedadel po 3 místech.
Nicméně my jsme s vozem jeli na dovolenou a chtěli jsme ve voze přespávat, takže jsme vyndali poslední řadu sedadel, aby se nám tam pohodlně vešla matrace. Ta měla 2 metry na délku a 1,4 metru na šířku a vešla se tam úplně akorát. Posuďte sami. Šlo tedy o velmi pohodlné přespání a myslím si, že kdyby se do Transitu nainstalovala obytná vestavba, bude to perfektní obytný vůz pro cestování. Pokud byste chtěli ještě více prostoru, je ještě možné připlatit si verzi s delším rozvorem či vyšší střechou.
Jízda
Sedíte opravdu vysoko, takže máte skvělý výhled dopředu i do stran. Výhled vzad prostředním zrcátkem je poněkud slabší, což mají za následek dvoukřídlá dveře. Zpětná zrcátka po stranách jsou ovšem veliká a vidět je v nich perfektně.
Podvozek je celkem pohodlný a ačkoliv cítíte v nenaloženém stavu lehce nervózní zadní nápravu, není to nic strašného. Jízda vzadu je už ovšem znatelně méně komfortní. Na nerovnostech slyšíte dost pazvuků z interiéru, ale to je holt úděl dodávek. Vyzdvihnout musím manuální převodovku, která má přesné dráhy a pracuje se s ní skvěle. Spojka je také příjemná. Řízení je přeposilované, pomalé a necítíte v něm skoro nic. Největší problém ovšem vidím v systému Stop-start, který je dost zpomalený. Když při vypnutém motoru sešlápnete spojku, motor nenaskočí, musíte k tomu totiž ještě zařadit rychlost a až v tento moment motor startuje. To je ovšem dost pozdě, takže jsme systém při každém startu vypínali.
Jízda mimo silnici je překvapivě plavná a pohodlná. Je zde poháněná přední náprava a trakci v terénu pomáhá samosvorný diferenciál, díky kterému se dostanete o dost dál, než s klasickou dodávkou. To se může při dobrodružném cestování hodit. Můžete si připlatit i za pohon všech kol, ale v tom případě přijdete o samosvor. Příjemným překvapením bylo celkové odhlučnění. I při dálničních 140 km/h slyšíte dobře svého spolujezdce.
Motor
Dvoulitrový naftový čtyřválec s označením EcoBlue Mhev je mild-hybrid, který disponuje 48V startér-generátorem, jenž při brzdění vozu ukládá energii, kterou následně používá pro rozjezdy. Celkový výkon činí 125 kW a 390 Nm. Není to žádný rychlík, ale pro běžné účely je to dostačující. Nutno ovšem říct, že jsme na dovolenou s tímto „drobkem“ jeli dva, takže byl vůz v podstatě bez zátěže. Myslím si, že když byste vezli 6-7 lidí včetně zavazadel, jízda bude pro šoféra celkem nepříjemná a nějaké to příležitostné předjíždění na okreskách bude téměř vyloučené. Maximální rychlost činí 165 km/h. Cesta z Prahy do Znojma a zpět znamenala spotřebu 8,3 litru a to jsme zdaleka nejeli na spotřebu. Kdybychom se snažili, zvládne to Transit i o litr níž.
Námi naměřené hodnoty spotřeby paliva na 100 km:
Město – 8-10 litrů.
Kombinovaná – 8 l.
Dálnice při 130 km/h – 10 l.
Okresky – 6-7 l.
Ceny
Nejlevnější Transit je skříň s označením VAN. Nabízí 2.0 naftový čtyřválec o výkonu 77 kW a cena pro podnikatele začíná na 684.755,- včetně DPH. Cena pro fyzické osoby je od 828.544 vč. DPH.
My zde ovšem máme vrcholnou výbavu Trail 2.0 EcoBlue 125 kW, která stojí od 952.050,-, v našem případě včetně příplatků vyjde na 1.168.250,-. Ford ovšem aktuálně nabízí akční zvýhodněnou cenu, takže finální cenovka tohoto exempláře činí 1.074.323,- vč. DPH.
Závěr
Transit Trail je povedenou civilní dodávkou s „outdoorovým šmrncem“. Svou úlohu plní velmi dobře, řídí se jednoduše, potěší výborná převodovka, stabilní podvozek a kultivovaný úsporný motor. Velikým benefitem je možnost předělat auto na obytný vůz, který vás vzhledem k vyššímu podvozku a samosvornému diferenciálu doveze až překvapivě daleko. Nějaké ty vady na kráse sice má, ale není to nic zásadního, proč byste si jej neměli koupit. Ford si zaslouží 7/10 bodů.
Plusy
Slušná spotřeba
Praktičnost
Jednoduchost
Samosvorný diferenciál – terénní schopnosti
Převodovka
Stabilní podvozek
Odhlučnění
Minusy
Chybí madlo na A sloupku
V nenaloženém stavu nejistá zadní náprava
Vrzání a pazvuky v interiéru
Stop-Start systém
Dynamika v naloženém stavu
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?