Škoda jmenovala výhody motorů na zemní plyn v modelech G-TEC

AutoRoad.cz, 15. března 2020, 02:19 Google+

Vozidla na zemní plyn jsou známou a v mnoha evropských zemích ceněnou alternativou pro efektivní a ekologickou individuální mobilitu. Automobily jako nová Škoda Octavia G-TEC, která bude k dostání v druhé polovině roku 2020, nebo aktuálně dostupné verze G-TEC modelů Škoda Scala a Kamiq, umožňují podle původu popřípadě způsobu výroby použitého plynu okamžité snížení emisí CO2 o přibližně 25 procent oproti srovnatelnému vozu s benzinovým motorem.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Škoda Scala G Tec řez

Škoda Scala G Tec řez | foto: Škoda Auto

Sdílejte článek

Klimaticky neutrální provoz na biometan snižuje emise až o 90 procent, syntetický plyn dokonce o 100 procent. Přitom jsou modely G-TEC nejen vhodné ke každodennímu provozu, ale i Simply Clever jako každý jiný vůz ŠKODA a poskytují neomezený komfort a radost z jízdy. Varianty G-TEC modelů Scala, Kamiq a Octavia zůstanou v příštích letech pevnou součástí modelové palety Škoda.

Dvě z nejvýznamnějších výhod zemního plynu (CNG) ve srovnání s benzinem a naftou je čistší spalování a také vyšší obsah energie. Na příslušných čerpacích stanicích je lze kromě toho doplnit podobně jednoduše a rychle jako konvenční pohonné hmoty. Navíc se síť čerpacích stanic nabízejících CNG v Evropě trvale rozšiřuje. V Evropě předstihla Itálie v polovině roku 2019 s necelými 1 300 čerpacími stanicemi Německo disponující přibližně 900 čerpacími stanicemi. Na třetím místě, před Švédskem a Nizozemskem, se umístila Česká republika, všechny tři země se blíží hodnotě 200 čerpacích stanic na CNG.

img-responsive

Škoda Scala štítek | foto: Škoda Auto

Větší nádrže na CNG zajistí vysoký dojezd

Koncepce nových verzí G-TEC modelů Škoda Scala, Škoda Kamiq a nové generace modelu Škoda Octavia s většími nádržemi na CNG umožní odpovídající dojezdy a překonání dlouhých cest v ekologickém a nízkonákladovém režimu na zemní plyn. Doplňkové nádrže na benzin o objemu 9 litrů kromě toho zajistí, aby vůz zůstal i v regionech bez výskytu čerpacích stanic CNG kdykoliv mobilní. Škoda Auto kladla při vývoji pohonu velký důraz na to, aby se téměř výlučně jezdilo na zemní plyn.

V provozu automobilu na CNG jsou emise CO2 při použití přírodního zemního plynu o nejméně 25 procent nižší než u konvenčního benzinového motoru. Příměs 20 procent přírodního CNG, která je v současnosti v Německu běžná, zlepšuje bilanci CO2 již o 35 až 40 procent. V případě ještě vyšších podílů bioplynu ze zbytkových materiálů rostlin a biologických odpadů lze dosáhnout snížení emisí až o 90 procent. To znamená, že v tomto případě je provoz téměř klimaticky neutrální. Úplné klimatické neutrality lze dosáhnout syntetickým metanem, který se vyrábí ekologicky získanou elektřinou s použitím technologie přeměny elektřiny na plyn. Tento postup je však v současnosti ještě ve fázi vývoje.

Výrazné snížení nákladů na pohonné hmoty

Skutečnost, že má CNG ve srovnání s benzinem a naftou vyšší obsah energie a je zároveň levnější, navíc výrazně snižuje náklady na pohonné hmoty na ujetou vzdálenost. V Německu, největším trhu značky Škoda v Evropě, dosahuje cenová výhoda oproti naftovým automobilům přibližně 40 procent, ve srovnání s automobily vybavenými benzinovým motorem dokonce 50 procent. V Itálii je úspora kvůli vyšším cenám benzinu a nafty ještě větší.

Nová Škoda Octavia G-TEC, která dorazí na trh v druhé polovině roku 2020, je vybavena čtyřválcovým motorem TSI o objemu 1,5 litru (96 kW resp.130 k), který umožňuje atraktivní jízdní parametry. Tři nádrže na CNG mají celkovou kapacitu 17,3 kg. V provozu na CNG tak může automobil urazit až 480 kilometrů. Motor 1,0 TSI v modelech Scala G-TEC a Kamiq G-TEC disponuje výkonem 66 kW (90 k). U obou modelů mají tři nádrže kapacitu 13,8 kilogramu, což u vozů Scala a Kamiq zajišťuje v režimu pohonu na zemní plyn dojezd přibližně 410 kilometrů.

img-responsive

Škoda Ostavia Combi u čerpaci stanice | foto: Škoda Auto

Motory G-TEC jsou upraveny speciálně pro provoz na CNG

Pro provoz na zemní plyn získal motor 1,0 G-TEC oproti základnímu provedení pohonné jednotky jiné sací a výfukové vačky, přepracovanou hlavu motoru, nové sací potrubí i speciální vstřikovače vhodné pro CNG a výfukové ventily speciálně odolné vůči teplotám. Kromě toho snižuje elektronický regulátor ve dvou fázích tlak plynu: Nejprve se tlak v nádržích mechanickým seškrcením sníží z 200 barů na přibližně 20 barů. V druhé fázi je snížen prostřednictvím magnetického ventilu na absolutní pracovní tlak mezi 9 a 5 bary, který převládá v nízkotlakém systému. U motoru 1,5 G-TEC jsou úpravy podobné. Ten je navíc dimenzován na vysoký kompresní poměr 12,5:1 a pracuje v takzvaném Millerově cyklu, při němž zůstávají sací ventily ve fázi komprese déle otevřené. Včasnou a rovnoměrnou tvorbu plnicího tlaku zajišťuje turbodmychadlo s proměnlivou geometrií turbíny.

Vytisknout

Diskuze: Škoda jmenovala výhody motorů na zemní plyn v modelech G-TEC

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

reklama

Doporučujeme

Policejní BMW i8

Téměř půl milionu řidičů v bodovém systému, 40 tisíc je vybodovaných

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud