Frank Biela se mezi esa formulových závodů neprosadil, ale stal se jedním z nejúspěšnějších jezdců cestovních vozů a ve vytrvalostních závodech sportovních prototypů patří k nejužší špičce. Jeho závodní kariéra je úzce spjata s ingoldstadtskou továrnou Audi, pro niž sympatický blonďák sbíral vavříny na dvou kontinentech.
Od motokáry k formulím… Německý jezdec Frank Biela nevstoupil do automobilového motoristického sportu jinak, než většina jeho předchůdců, vrstevníků i následovníků. Přesto začal se závody poměrně pozdě. Bylo mu 19 let, když usedl v roce 1983 do závodní motokáry a v debutové sezoně obsadil celkové 4. místo v německém šampionátu.
Ihned však postoupil do vyšší kategorie a malé pneumatiky vyměnil za o několik řádů větší. Sezony 1984 a 1985 setrval v národním mistrovství Formule Ford 1600 s konečným umístěním na čtvrtém a následně pátém místě. Ve své cestě vzhůru pokračoval i v roce 1986, kdy v německé Formuli 2000 skončil už na místě druhém.
Cestovní vozy a spolupráce s Audi Sport… V následujícím roce 1987 nastal rozhodující okamžik Frankovy kariéry, který předznamenal jeho budoucnost. S vozem Mercedes nastoupil v německém seriálu Deutsche Touren Wagen (DTM), přešel tedy z formulí k cestovním vozům. Rok na to však startoval s oběma konstrukcemi. Kromě jeho aktivity v DTM se soustředil i na národní Formuli 3, avšak ani s formulí a ani s Mercedesem mezi špičku nepronikl.
Na konci roku 1990 však zaujal svými výkony Dr. Ulricha z Audi Sport. V nadcházejícím roce 1991 již startoval, lépe řečeno vítězil, v barvách továrny z Ingoldstadtu. K dispozici měl skvělý vůz se čtyřmi kruhy na masce a označením V8 quattro, díky jehož rychlosti, jízdním vlastnostem, ale i spolehlivosti získal ve své čtvrté sezoně v seriálu první titul šampiona DTM. V roce 1992 patřil znovu do absolutní špičky, ale obhájit předchozí vítězství se mu nepodařilo.
Sezona 1993 skončila dalším Bielovým triumfem v cestovních vozech, ale nikoliv v Německu. Frank přijal angažmá ve francouzském Mistrovství cestovních vozů, kde startoval opět s Audi, ale tentokrát typem 80 quattro.
Po francouzském úspěchu zamířil Biela opět do rodného Německa, kde nastoupil znovu s Audi k novému seriálu, jenž nahradil předchozí DTM. V německém Super Touren Wagen (STW) závodil v roce 1994 s modelem 80 competition. O rok později přišlo Audi s modelem A4, se kterým skončil Frank na celkovém třetím místě, když vyhrál závody v Zolderu a Hockenheimringu. Vítězství získal i v mezinárodním finále národních seriálů STW v Le Castelet.
V roce 1996 zamířil Frank Biela za moře, ale nikoliv za oceán. V britském Mistrovství cestovních vozů startoval opět s vozem Audi specifikace A4 quattro. Při své první sezoně na britských ostrovech se stal britským šampionem a o rok později skončil na místě druhém.
Sportovní prototypy a opět s Audi… Jak jsem předeslal výše, rozdíly mezi formulovými a cestovními vozy se prolínají u sportovních prototypů, a to byla výhoda, ze které mohl Frank Biela díky svým zkušenostem těžit maximum. Němec nesl po 7 let standardu ingoldstadtské automobilky a s nespornými úspěchy. Nebylo proto divu, že si ho Audi Sport vybralo jako jednoho z pilotů do připravovaného projektu Le Mans. Pro debut v roce 1999 připravovalo Audi dva typy sportovních prototypů. Otevřený speciál Audi R8 a kapotovaný Audi R8R se kterým startoval i Frank Biela. Vůz R8R dával vzpomenout zašlou slávu sportovních prototypů a jejich soubojů 60. až 80. let 20. století, ale na sesterský vůz nestačil. Frank skončil až na místě třetím a to byla labutí píseň modelu R8R.
Sezonu 2001 zahájil Frank druhým místem v závodě v Dallasu, týmovým kolegou mu byl Emanuelle Pirro. Při 12 hodinovém závodě v Sebringu doplnil dvojici Kristensen, ale na vítězství to nestačilo. Trojice Aiello / Alboreto / Capello s druhým Audi vyšla ze vzájemného měření sil vítězně. Startu stříbrných Audi v Le Mans však předcházela tragická nehoda Michele Alboreta, který při testu připravovaného vozu Audi R8 na německém okruhu Lausitzring zahynul. Vedení Audi dlouho zvažovalo start v nejtěžším vytrvalostním závodě světa, ale nakonec dva speciály do Le Mans odcestovaly s tím, že tým bude závodit na počest italského expilota Formule 1. Při třetím startu ve Francii dokázal Biela s Pirrem a Kristensenem zvítězit, přičemž další vůz skončil na místě druhém. Také v tomto roce se tým Audi účastnil seriálu ALMS a přesto, že byl Biela polovinou posádky s největším počtem bodů, šampionem byl vyhlášen týmový kolega Emanuelle Pirro. Seriál ALMS hodnotil jezdce samostatně, nikoliv dle posádky a při shodném počtu získaných bodů rozhodovaly poměry dle času stráveného na trati a jednotlivých umístění.
V roce 2002 se Biela plně soustředil na americký vytrvalostní seriál American Le Mans Series, kde startoval pouze s polotovárním vozem Audi R8 týmu Joest Racing. Frank skončil při deseti startech vždy v Top 10, připsal si 3 vítězství na okruzích Mid Ohio, Laguna Seca a Miami. S 209 body obsadil celkovou třetí pozici v hodnocení jezdců. Tovární tým svoji podporu programu vytrvalostních vozů zaměřil na jediný závod roku, a to na tradiční závod v Le Mans. Jeho tři posádky obsadily první tři místa a Frank Biela spolu s Tomem Kristensenem a Emanuellem Pirem zvítězil již potřetí v řadě za sebou.
Sezona 2003 znamenala konec tovární účasti Audi, ale vozy R8 provozovala i nadále stáj Joest Racing, v jejichž barvách startoval i Frank Biela s týmovým kolegou Marcem Wernerem. V nejsilnější kategorii seriálu ALMS LMP900 oba jezdci triumfovali a díky změněnému pravidlu byli vyhlášeni letošními šampiony. Po tvrdém boji porazili expiloty Formule 1 JJ Lehta a Johnnyho Herberta s identickým Audi R8 týmu ADT Champion, přesněji řečeno finského jezdce, neboť tem měl na svém kontě více bodů.. Jak prohlásil Frank před závodem 24 hodin v Le Mans, tak se i stalo. Zkušený německý jezdec tvrdil, že pouze technické problémy továrních prototypů Bentley mohou přinést vítězství vozům Audi R8. Vozy Bentley skutečně Le Mans 2003 ovládly a jejich posádky nedaly soupeřům šanci, ale na letošní vystoupení nebude Frank Biela vzpomínat zvláště rád, neboť musel s kolegy Salem a McCarthym odstoupit jen po 4 hodinách závodu pro banální problém. Jejich vozu došel benzín. Ať už to bylo špatným čidlem a nebo údajným uzavřením cesty k boxům pomalejším vozem, letošní francouzský závod znamenal pro německého jezdce zklamání.
S návratem továrny Audi do DTM se navrátil do tohoto německého seriálu cestovních vozů i dvorní tým ingoldstatského výrobce Joest Racing a s ním i Frank Biela. Sezona 2004 se tedy nese v duchu návratu, neboť Frank tu v roce 1991 triumfoval a jak jinak, než s Audi.
Kariéra chronologicky: 1983 německé Mistrovství motokár / 4. celkově 1984 německá Formule Ford 1600 / 4. celkově 1985 německá Formule Ford 1600 / 5. celkově 1986 německá Formule Ford 2000 / 2. celkově 1987 DTM 1988 německá Formule 3 a DTM 1990 DTM 1991 DTM / šampion 1992 DTM 1993 francouzské Mistrovství cestovních vozů / šampion 1994 německá STW 1995 německá STW 1996 britská STW / šampion 1997 britská STW / 2. celkově 1998 německé Mistrovství cestovních vozů 1999 Le Mans / 3. celkově 2000 Le Mans / celkový vítěz, ALMS 2001 Le Mans / celkový vítěz, ALMS 2002 Le Mans / celkový vítěz, ALMS 2003 ALMS / šampion Aktualizováno 30. dubna 2004
...testy jsou nezbytné i u prototypů...
...V Le Mans dosáhl Frank Biela největších úspěchů...
...důvodů k úsměvu bylo zatím dost...
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?