Frank Biela se mezi esa formulových závodů neprosadil, ale stal se jedním z nejúspěšnějších jezdců cestovních vozů a ve vytrvalostních závodech sportovních prototypů patří k nejužší špičce. Jeho závodní kariéra je úzce spjata s ingoldstadtskou továrnou Audi, pro niž sympatický blonďák sbíral vavříny na dvou kontinentech.
Od motokáry k formulím… Německý jezdec Frank Biela nevstoupil do automobilového motoristického sportu jinak, než většina jeho předchůdců, vrstevníků i následovníků. Přesto začal se závody poměrně pozdě. Bylo mu 19 let, když usedl v roce 1983 do závodní motokáry a v debutové sezoně obsadil celkové 4. místo v německém šampionátu.
Ihned však postoupil do vyšší kategorie a malé pneumatiky vyměnil za o několik řádů větší. Sezony 1984 a 1985 setrval v národním mistrovství Formule Ford 1600 s konečným umístěním na čtvrtém a následně pátém místě. Ve své cestě vzhůru pokračoval i v roce 1986, kdy v německé Formuli 2000 skončil už na místě druhém.
Cestovní vozy a spolupráce s Audi Sport… V následujícím roce 1987 nastal rozhodující okamžik Frankovy kariéry, který předznamenal jeho budoucnost. S vozem Mercedes nastoupil v německém seriálu Deutsche Touren Wagen (DTM), přešel tedy z formulí k cestovním vozům. Rok na to však startoval s oběma konstrukcemi. Kromě jeho aktivity v DTM se soustředil i na národní Formuli 3, avšak ani s formulí a ani s Mercedesem mezi špičku nepronikl.
Na konci roku 1990 však zaujal svými výkony Dr. Ulricha z Audi Sport. V nadcházejícím roce 1991 již startoval, lépe řečeno vítězil, v barvách továrny z Ingoldstadtu. K dispozici měl skvělý vůz se čtyřmi kruhy na masce a označením V8 quattro, díky jehož rychlosti, jízdním vlastnostem, ale i spolehlivosti získal ve své čtvrté sezoně v seriálu první titul šampiona DTM. V roce 1992 patřil znovu do absolutní špičky, ale obhájit předchozí vítězství se mu nepodařilo.
Sezona 1993 skončila dalším Bielovým triumfem v cestovních vozech, ale nikoliv v Německu. Frank přijal angažmá ve francouzském Mistrovství cestovních vozů, kde startoval opět s Audi, ale tentokrát typem 80 quattro.
Po francouzském úspěchu zamířil Biela opět do rodného Německa, kde nastoupil znovu s Audi k novému seriálu, jenž nahradil předchozí DTM. V německém Super Touren Wagen (STW) závodil v roce 1994 s modelem 80 competition. O rok později přišlo Audi s modelem A4, se kterým skončil Frank na celkovém třetím místě, když vyhrál závody v Zolderu a Hockenheimringu. Vítězství získal i v mezinárodním finále národních seriálů STW v Le Castelet.
V roce 1996 zamířil Frank Biela za moře, ale nikoliv za oceán. V britském Mistrovství cestovních vozů startoval opět s vozem Audi specifikace A4 quattro. Při své první sezoně na britských ostrovech se stal britským šampionem a o rok později skončil na místě druhém.
Sportovní prototypy a opět s Audi… Jak jsem předeslal výše, rozdíly mezi formulovými a cestovními vozy se prolínají u sportovních prototypů, a to byla výhoda, ze které mohl Frank Biela díky svým zkušenostem těžit maximum. Němec nesl po 7 let standardu ingoldstadtské automobilky a s nespornými úspěchy. Nebylo proto divu, že si ho Audi Sport vybralo jako jednoho z pilotů do připravovaného projektu Le Mans. Pro debut v roce 1999 připravovalo Audi dva typy sportovních prototypů. Otevřený speciál Audi R8 a kapotovaný Audi R8R se kterým startoval i Frank Biela. Vůz R8R dával vzpomenout zašlou slávu sportovních prototypů a jejich soubojů 60. až 80. let 20. století, ale na sesterský vůz nestačil. Frank skončil až na místě třetím a to byla labutí píseň modelu R8R.
Sezonu 2001 zahájil Frank druhým místem v závodě v Dallasu, týmovým kolegou mu byl Emanuelle Pirro. Při 12 hodinovém závodě v Sebringu doplnil dvojici Kristensen, ale na vítězství to nestačilo. Trojice Aiello / Alboreto / Capello s druhým Audi vyšla ze vzájemného měření sil vítězně. Startu stříbrných Audi v Le Mans však předcházela tragická nehoda Michele Alboreta, který při testu připravovaného vozu Audi R8 na německém okruhu Lausitzring zahynul. Vedení Audi dlouho zvažovalo start v nejtěžším vytrvalostním závodě světa, ale nakonec dva speciály do Le Mans odcestovaly s tím, že tým bude závodit na počest italského expilota Formule 1. Při třetím startu ve Francii dokázal Biela s Pirrem a Kristensenem zvítězit, přičemž další vůz skončil na místě druhém. Také v tomto roce se tým Audi účastnil seriálu ALMS a přesto, že byl Biela polovinou posádky s největším počtem bodů, šampionem byl vyhlášen týmový kolega Emanuelle Pirro. Seriál ALMS hodnotil jezdce samostatně, nikoliv dle posádky a při shodném počtu získaných bodů rozhodovaly poměry dle času stráveného na trati a jednotlivých umístění.
V roce 2002 se Biela plně soustředil na americký vytrvalostní seriál American Le Mans Series, kde startoval pouze s polotovárním vozem Audi R8 týmu Joest Racing. Frank skončil při deseti startech vždy v Top 10, připsal si 3 vítězství na okruzích Mid Ohio, Laguna Seca a Miami. S 209 body obsadil celkovou třetí pozici v hodnocení jezdců. Tovární tým svoji podporu programu vytrvalostních vozů zaměřil na jediný závod roku, a to na tradiční závod v Le Mans. Jeho tři posádky obsadily první tři místa a Frank Biela spolu s Tomem Kristensenem a Emanuellem Pirem zvítězil již potřetí v řadě za sebou.
Sezona 2003 znamenala konec tovární účasti Audi, ale vozy R8 provozovala i nadále stáj Joest Racing, v jejichž barvách startoval i Frank Biela s týmovým kolegou Marcem Wernerem. V nejsilnější kategorii seriálu ALMS LMP900 oba jezdci triumfovali a díky změněnému pravidlu byli vyhlášeni letošními šampiony. Po tvrdém boji porazili expiloty Formule 1 JJ Lehta a Johnnyho Herberta s identickým Audi R8 týmu ADT Champion, přesněji řečeno finského jezdce, neboť tem měl na svém kontě více bodů.. Jak prohlásil Frank před závodem 24 hodin v Le Mans, tak se i stalo. Zkušený německý jezdec tvrdil, že pouze technické problémy továrních prototypů Bentley mohou přinést vítězství vozům Audi R8. Vozy Bentley skutečně Le Mans 2003 ovládly a jejich posádky nedaly soupeřům šanci, ale na letošní vystoupení nebude Frank Biela vzpomínat zvláště rád, neboť musel s kolegy Salem a McCarthym odstoupit jen po 4 hodinách závodu pro banální problém. Jejich vozu došel benzín. Ať už to bylo špatným čidlem a nebo údajným uzavřením cesty k boxům pomalejším vozem, letošní francouzský závod znamenal pro německého jezdce zklamání.
S návratem továrny Audi do DTM se navrátil do tohoto německého seriálu cestovních vozů i dvorní tým ingoldstatského výrobce Joest Racing a s ním i Frank Biela. Sezona 2004 se tedy nese v duchu návratu, neboť Frank tu v roce 1991 triumfoval a jak jinak, než s Audi.
Kariéra chronologicky: 1983 německé Mistrovství motokár / 4. celkově 1984 německá Formule Ford 1600 / 4. celkově 1985 německá Formule Ford 1600 / 5. celkově 1986 německá Formule Ford 2000 / 2. celkově 1987 DTM 1988 německá Formule 3 a DTM 1990 DTM 1991 DTM / šampion 1992 DTM 1993 francouzské Mistrovství cestovních vozů / šampion 1994 německá STW 1995 německá STW 1996 britská STW / šampion 1997 britská STW / 2. celkově 1998 německé Mistrovství cestovních vozů 1999 Le Mans / 3. celkově 2000 Le Mans / celkový vítěz, ALMS 2001 Le Mans / celkový vítěz, ALMS 2002 Le Mans / celkový vítěz, ALMS 2003 ALMS / šampion Aktualizováno 30. dubna 2004
...testy jsou nezbytné i u prototypů...
...V Le Mans dosáhl Frank Biela největších úspěchů...
...důvodů k úsměvu bylo zatím dost...
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.