Letošní sezóna vytrvalostního mistrovství světa FIA WEC se blíží a s ní i jeden z nejvíce očekávaných debutů: Aston Martin Racing nasadí své nové hypervozy Valkyrie již 28. února do úvodního závodu v Kataru, který měří 1812 kilometrů. Tým dnes odhalil svou závodní identitu pro rok 2025 a také představil jezdecké posádky pro tento náročný ročník.
Aston Martin Valkyrie pro sezonu WEC 2025 dostaly barevný kabát, který je snem všech fanoušků značky. Dva hypervozy s atmosférickými dvanáctiválci bez hybridní pohonné jednotky jsou oblečeny v tradiční britské závodní zelené. „Splněný sen,“ komentoval nový vzhled vozů tým.
Ve voze s „bondovským“ číslem #007 se bude po celou sezónu střídat dvojnásobný vítěz třídy v Le Mans Harry Tincknell s bývalým továrním pilotem McLarenu Tomem Gamblem.
Ian James, závodník a šéf týmu Heart of Racing, vyjádřil velké uznání Harrymu Tincknellovi, když řekl: „Harry Tincknell byl hluboce zapojen do vývojové fáze Valkyrie, takže jsme ho chtěli co nejdříve zapojit do testovacího programu. Už navíc má zkušenosti s hypervozy. Velmi rychle se projevil jako týmový hráč a jeho výsledky v závodech mluví sami za sebe.“
K Tomu Gambovi pak James dodal: „Toma Gambla poté hodnotím velmi dobře, protože v mých očích disponuje přirozeným talentem a zaslouží si dostat šanci v záři reflektorů na nejvyšší úrovni závodů sportovních vozů.“
Aston Martin odhalil své jezdecké složení pro sezónu WEC 2025, když do sesterského vozu #009 přichází dlouholetý tovární pilot Marco Sorensen. Dánský závodník, který má na kontě dva tituly mistra světa ve vytrvalostním mistrovství v kategorii LMGTE – PRO s vozy Vantage GTE, bude mít parťáka v osvědčeném španělském jezdci Alexi Riberasovi. Sorensen se stal mistrem kategorie LMGTE – AM v sezoně 2022 a nyní dostává šanci závodit v nejvyšší třídě WEC. „Marco patří k nejzkušenějším a nejúspěšnějším jezdcům Astonu Martin v jeho celé historii. Už dlouho čekal na to, až dostane šanci v nejvyšší třídě,“ pochválil Dána Ian James, šéf týmu Heart of Racing.
Video: 10 Minutes of Aston Martin Valkyrie In-Car Audio and Track Action | Marshall Pruett
Dále James ocenil Riberase: „Alex Riberas se v posledních letech skvěle osvědčil ve třídě GTD Pro v zámořské sérii IMSA, je uznávaným vítězem závodů v USA i ve WEC, kde v našich barvách minulý rok exceloval. Je pevnou součástí Heart of Racing a zaslouží si svoji sedačku.“
Aston Martin odhalil detaily svého programu pro americký šampionát IMSA WeatherTech SportsCar Championship, kam nasadí svůj hypervůz Valkyrie. Vozy debutují v březnu ve slavném dvanáctihodinovém závodě na Sebringu, přičemž Aston Martin vynechá úvodní závod v Daytoně. V rámci IMSA však bude Valkyrie reprezentovat modré barvy, které jsou charakteristické pro tým Heart of Racing, nikoliv tradiční britskou závodní zelenou.
Posádku historicky prvního vozu Le Mans Hypercar, který se objeví ve třídě GTP série IMSA, tvoří šampion třídy GTD z roku 2022 Roman De Angelis a zkušený pilot Astonu Ross Gunn.
Jezdecké složení pro WEC a IMSA se během roku vzájemně prolínají podle požadavků jednotlivých závodů. Ross Gunn se přesune z IMSA do WEC pro závody v Kataru, Le Mans a Bahrajnu, kde se připojí k posádce vozu #007. Roman De Angelis, šampion třídy GTD, bude mít obdobný program, přičemž se přidá k posádce Valkyrie #009. Očekává se, že někteří piloti z WEC se také přesunou do USA, kde se zúčastní vytrvalostních podniků IMSA, včetně závodů v Sebringu, Watkins Glen, Indianapolis a Petit Le Mans na Road Atlanta.
Aston Martin Valkyrie měl původně závodit jako jeden z hypervozů v nové éře sportovních vozů, vedle Toyoty a Glickenhause, ale celý projekt málem skončil kvůli investicím Lawrence Strolla do automobilky, které přeorientovaly úsilí na projekt formule 1. Nakonec, díky designu britského supersportu od Adriana Neweyho, vznikl Aston Martin Valkyrie, který splňuje pravidla Le Mans Hypercar. Tento vůz má ambice uspět nejen v mistrovství světa a na Le Mans, ale také v americkém šampionátu IMSA. Tovární závodní program má dokonce své druhé sídlo v Phoenixu, kde Heart of Racing připravuje Valkyrie pro závody v USA.
Aston Martin Valkyrie se poprvé veřejně představil na testech IMSA v Daytoně koncem loňského roku, kde se ukázal na trati po boku prototypů LMDh v nejvyšší třídě IMSA GTP. Tyto testy byly pro britskou automobilku zásadní, protože na jejich základě IMSA určuje přesné nastavení Balance of Performance pro závody sezóny IMSA WSC. I když testování v Daytoně bylo již pozdní fází intenzivního programu, Valkyrie absolvoval řadu dalších důležitých testů na různých tratích, včetně Donington Parku, Silverstonu, Vallelungy, Jerezu, Bahrajnu, Kataru, Road Atlanta a Sebringu. V rámci testovacího programu již najezdil více než 15 000 kilometrů a prošel testy pneumatik Michelin pro WEC, přičemž testy probíhaly se dvěma různými šasi.
Video: NEW 2025 Aston Martin Valkyrie LMH Testing at Daytona | Lanky Turtle
James vyjádřil spokojenost s dosavadním pokrokem projektu, přičemž uvedl: „Samozřejmě že to vždy může být o něco lepší, ale celkově jsem šťastný z našeho progresu a ze spolehlivosti, kterou jsme zatím ukázali. S fungováním celého projektu od designování, výroby komponentů až po závodní tým samotný zatím nemohu být spokojenější."
Pohonnou jednotkou Valkyrie je atmosférický dvanáctiválec o objemu 6,5 litru od Cosworthu, který v základní verzi pro silniční provoz nabízí více než 1000 koní. Pro závodní účely byl však upraven tak, aby odpovídal maximálnímu povolenému výkonu pro hypervozy, tedy 500 kW (680 koní). „Snížení výkonu znamená méně paliva v nádrži, díky tomu nepřekročíme maximální povolené množství energie na stint, což je velmi důležité. Motor využíváme na nižší výkonnostní úrovni, protože z něj potřebujeme méně síly. Zároveň se nám ale podaří dosáhnout vyšší efektivity ve využití paliva. Abych mohl využívat dvanáctiválec o objemu 6.5 litru v rámci stanovených pravidel, nebylo možné přidat k němu ještě hybridní systém," vysvětlil Adam Carter.
Dvanáctiválcový motor Valkyrie, který bude pravděpodobně známý pro svůj ikonický zvuk, musel být uměle ztlumen kvůli obavám z překročení hlukových limitů. Jak si nový Aston Martin povede ve své debutové sezoně proti světové konkurenci, to ukážou předsezonní testy WEC, které proběhnou v Kataru 21. a 22. února. Poté, 28. února, čeká Valkyrii debutový závod na MS. V rámci IMSA se poprvé představí na Sebringu 15. března.
Všechny závody WEC, včetně ikonických 24 hodin Le Mans, budou vysílány na Eurosportu, zatímco kompletní sezonu IMSA si mohou fanoušci užít živě na oficiálním YouTube kanálu amerického seriálu.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?