Zákazníci se mohou těšit na nejlepší jízdní vlastnosti ze všech variant Mustangu, které dosud Ford v Evropě nabízel, a také na jízdní výkony hodné legendárního označení Mach 1. Za nimi stojí speciálně naladěný motor 5.0 V8 o výkonu 338 kW (460 k), vylepšená aerodynamika a posílené chlazení.
Mach 1 je prvním v Evropě prodávaným produkčním Mustangem se sportovní šestistupňovou mechanickou převodovkou TREMEC. Tato rychlostní skříň disponuje funkcí automatického dorovnávání otáček při podřazování (tzv.meziplyny) a je osazena účinnějším chladičem oleje, aby obstála při vysoké zátěži na závodním okruhu. Zákazníci se mohou rozhodnout i pro 10stupňovou samočinnou převodovku Ford, v Mustangu Mach 1 rovněž osazenou účinnějším chladičem oleje a naladěnou s ohledem na možnost sportovní jízdy na uzavřené trati.
V zájmu ještě přesvědčivějších jízdních vlastností na silnici i na závodním okruhu dostal Mustang Mach 1 specifické naladění podvozku. Liší se pružiny, stabilizátory, pouzdra náprav i kalibrace adaptivních tlumičů MagneRide®.2 Díky novému softwaru posilovače se Mach 1 pyšní nejpreciznějším řízením ze všech evropských variant Mustangu.
S dynamickým potenciálem vozu koresponduje vnější design. Výrazné pruhy na kapotě a bočních partiích, sportovní detaily exteriéru a 19palcová kola z lehké slitiny odkazují na legendární modely Mustang Mach 1 z 60. a 70. let. Limitovaná edice Mach 1 bude nabízena v osmi exkluzivních kombinacích laku karoserie, pruhů a kontrastních linií. Každý vyrobený Mustang Mach 1 ponese plaketu se svým pořadovým číslem v sérii.
„Původní Mach 1 byl vrcholnou sportovní verzí produkčního Mustangu a svoje schopnosti prokázal úspěšným působením v motoristickém sportu," řekl Matthias Tonn, šéfkonstruktér programu Mustang Mach 1 pro Evropu. „Nový Mach 1 je nejtalentovanější Mustang, jaký se zatím dostal do Evropy. Je dimenzovaný pro nasazení na závodním okruhu a jeho specifický vzhled si legendární označení více než zaslouží."
Při příležitosti premiéry Mustangu Mach 1 připravil Ford unikátní interaktivní program, jenž zájemcům umožní vytvořit v online aplikaci krátké video a sdílet ho na sociálních sítích. Uživatelé si mohou vybrat barevné provedení svého Mustangu Mach 1 i úhly záběru, z nichž má být vůz ve videu nasnímán. Aplikace nabídne také funkci rozšířené reality, jejímž prostřednictvím lze umístit Mustang Mach 1 do reálného prostředí.
Interaktivní aplikaci lze vyzkoušet na https://fordmustangmach1ar.com.
Legendární osmiválec
Mustang Mach 1 je poháněn celohliníkovým vidlicovým osmiválcem o objemu 5,0 l. V tomto modelu je naladěný na nejvyšší výkon 338 kW (460 k) a optimalizovaný pro sportovní jízdu na silnici i na závodním okruhu.
Otevřený vzduchový filtr, sací potrubí i škrticí klapky o průměru 87 mm má Mustang Mach 1 společné s modelem Mustang Shelby GT350, prodávaným v Severní Americe. Volnějšímu průtoku vzduchu motorem, který tyto komponenty přinesly, je přizpůsobeno naladění řídicí jednotky i vstřikovací soustavy, tvořené kombinací přímého a nepřímého vstřiku. Motor s vysokootáčkovým charakterem dosahuje nejvyššího výkonu v 7500 ot./min-1, točivý moment vrcholí hodnotou 529 Nm v 4600 ot./min-1.
Optimální průtok maziva a konzistentní výkon i při vysoké zátěži zajišťuje přídavný chladič motorového oleje, rovněž převzatý ze Shelby GT350, a nový adaptér olejového filtru. O nezaměnitelný zvukový doprovod se stará sportovní výfuková soustava s aktivním ventilem a čtyřmi koncovkami o průměru 4,5 palce (114 mm).
Obě nabízené převodovky splňují nároky na maximální dynamiku, přenos hnací síly a výkony na závodní trati. Šestistupňová manuální skříň TREMEC 3160 je osazena dvoutalířovou spojkou, proto suverénně snáší i agresivní změny rychlostních stupňů ve vysokých otáčkách. Vyznačuje se také krátkými drahami řazení.
Převodovka TREMEC využívá také technologii automatického dorovnání otáček při podřazování. Ta prostřednictvím řídicí elektroniky na krátký okamžik navýší otáčky motoru, tak aby se srovnaly otáčky hřídelí v převodovce. Výsledkem jsou hladké, přitom však velmi rychlé změny rychlostních stupňů směrem dolů, například při sportovní jízdě. Převodovka umožňuje také řadit vyšší rychlostní stupně bez ubrání plynu a vyšším teplotním nárokům čelí vlastním okruhem chlazení oleje.
Technicky vyspělá samočinná převodovka Ford s deseti rychlostními stupni má v Mustangu Mach 1 zdokonalený měnič točivého momentu a specifickou kalibraci, přizpůsobenou sportovnímu zaměření vozu. Druhý chladič oleje navyšuje chladicí kapacitu o 75 procent. Varianty s manuální i automatickou převodovkou jsou sériově vybaveny samosvorným diferenciálem, který má také vlastní chlazení.
Připraven na okruhy
Mustang Mach 1 těží z řady aerodynamických úprav, které vozu udělují vedle lepších jízdních výkonů také charakteristický vzhled, inspirovaný původními modely stejného jména.
Na přídi se objevuje nová dvoudílná horní mřížka, nová spodní mřížka, boční mřížky a také spoiler pod nárazníkem. To vše se podílí na lepší aerodynamice a účinnějším chlazení.
Mustang Mach 1 vytváří o 22 procent vyšší přítlačnou sílu než Mustang GT. Zadní difuzor je převzatý ze severoamerického modelu Mustang Shelby GT500 a zakrytování spodních partií je opatřeno žebry, která vedou chladicí vzduch k brzdám. Specifický zadní spoiler zajišťuje rovnoměrné rozložení aerodynamických sil mezi přední a zadní nápravu.
Podvozek je zkonstruovaný takovým způsobem, aby obstál i při ostré sportovní jízdě na závodním okruhu. Tlumiče pérování MagneRide® 2 s elektronicky regulovanou magnetoreologickou náplní se průběžně přizpůsobují aktuální provozní situaci a jejich naladění v Mustangu Mach E koresponduje s tužšími pružinami a zkrutnými stabilizátory. Za nejostřejší odezvou řízení ze všech v Evropě dosud prodávaných Mustangů stojí vedle nové kalibrace elektronického posilovače řízení také nápravnice a komponenty zavěšení z modelů Mustang Shelby GT350 a GT500.
Mustang Mach 1 dále dostal účinnější posilovač brzd s rychlejší odezvou. Devatenáctipalcová kola z lehké slitiny mají vpředu i vzadu o půl palce (127 mm) větší šířku a jsou obutá do sportovních pneumatik Michelin Pilot Sport 4.
Nová interpretace světoznámého designu
Ke stěžejním aspektům všech generací Mustangu Mach 1 patřil výrazný vzhled ve stylu závodních vozů, podtržený charismatickými kombinacemi laku a polepů.
Zájemci o nejnovější limitovanou edici budou vybírat z osmi kombinací laku karoserie a dekoračních pruhů. V nabídce bude šedá Fighter Jet s černooranžovými pruhy, stříbrná Iconic, černá Shadow Black a bílá Oxford White s černočervenými pruhy, modrá Velocity, oranžová Twister, červená Race a žlutá Grabber s černobílými pruhy.
Přední mřížky Mustangu Mach 1 jsou lakované černým lesklým lakem a na zádi i na obou předních blatnících se objevuje legendární logo Mach 1.
Interiér je vyveden v černém odstínu Ebony s hliníkovými dekoracemi v povrchové úpravě Dark Spindrift, kožená sedadla jsou obšitá šedými švy. Na palubní desce se nachází plaketa s logem Mach 1 a pořadovým číslem vozu v sérii. Specifické pro Mach 1 jsou rovněž prahové lišty a uvítací obrazovka na digitálním přístrojovém štítu.
Standardní výbava obsahuje vyhřívaná a odvětrávaná přední sedadla, vyspělý komunikační a zábavní systém Ford SYNC 3, 3 prémiový audiosystém B&O s dvanácti reproduktory nebo modem FordPass Connect,4 který zajišťuje online připojení.
Mustang Mach 1 byl poprvé představen v roce 1969. Oproti Mustangu GT měl výkonnější osmiválcové motory, závodní podvozek a specifický design. První generace Mustangu Mach 1 stanovila na solných pláních Bonneville 295 rychlostních a vytrvalostních rekordů a v letech 1969 a 1970 vybojovala mistrovské tituly v soutěžním šampionátu SCAA. Další verze následovaly v letech 1971, 1974 a 2003. Od roku 1969 bylo vyrobeno více než 300 000 vozů Mustang Mach 1.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.