Ford představuje Mustang Mach-E 1400, elektrický závodní automobil, který ukazuje, jakého výkonu lze dosáhnout bez jediné kapky paliva. Speciální prototyp se sedmi motory navazuje na dragster Mustang Cobra Jet 1400 a je připraven předvést svůj extrémní dynamický potenciál na závodním okruhu, drag stripu i driftovací ploše.
Mustang Mach-E 1400 vznikl ve spolupráci se společností RTR Vehicles. Za základ posloužila odstrojená karoserie elektromobilu Mustang Mach-E GT. Cílová hodnota nejvyššího výkonu je obsažena v názvu: 1400 mechanických koňských sil, což je 1419 metrických koní neboli 1043 kW.
Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.
„Nyní je perfektní doba k tomu, nasadit elektrický pohon, nasbírat zkušenosti a uplatnit je na naše modelové portfolio,“ řekl šéfkonstruktér programu Mustang Mach-E Ron Heiser. „Mustang Mach-E bude radost řídit, stejně jako každý jiný Mustang před ním, ale Mustang Mach-E 1400 je díky práci Ford Performance a RTR naprosto šílený.“
Mustang Mach-E 1400 je výsledkem tisíce hodin spolupráce mezi Ford Performance a RTR. Jeho posláním je překlenout propast mezi tím, co elektromobil doopravdy dokáže, a představami mnoha zákazníků.
„Za volantem tohoto vozu se úplně změnil můj pohled na to, jaký může být výkon a točivý moment,“ řekl Vaughn Gittin Jr., motoristický šampion a zakladatel RTR. „Ten zážitek se nepodobá ničemu, co jste si kdy představovali, možná kromě jízdy na magnetické horské dráze.“
Aerodynamika Mustangu Mach-E 1400 je optimalizovaná se zvláštním zřetelem na přívody chladícího vzduchu, přední spoiler, postranní křidélka a zadní křídlo. Vůz má celkem sedm motorů – o pět víc než Mustang Mach-E GT. Tři jsou připojeny k přednímu diferenciálu a čtyři k zadnímu. S diferenciály je spojuje vždy jediná hnací hřídel. Samotné diferenciály umožňují široké rozpětí nastavení pro různé účely od driftování až po závodění na čas.
Podvozek byl zvolen tak, aby konstruktérům umožnil zkoumat různé konfigurace pohonu (zadních, všech čtyř a dokonce i předních kol) a jejich vliv na spotřebu energie i dosahované výkony. Nastavení podvozku pro drifting a pro okruhovou jízdu je zcela jiné, například ramena náprav i řízení jsou u driftovací varianty zvolena tak, aby umožňovala extrémní natočení předních kol. Cílová hodnota přítlaku je více než 1000 kg při rychlosti 257 km/h (160 mph).
Baterii o instalované kapacitě 56,8 kWh tvoří nikl-mangan-kobaltové články. Při nabíjení se soustava chladí dielektrickým chladivem, což zkracuje nutné prostoje mezi jednotlivými jízdami.
Brzdová soustava Brembo je opatřena rekuperačním zařízením, elektrickým posilovačem i protiblokovacím a stabilizačním systémem. Nechybí hydraulická ruční brzda pro vyvolání přetáčivého smyku. Při jejím použití se krátce odpojí přenos hnací síly na zadní kola.
Mustang Mach-E 1400 se v dohledné době představí v závodě série NASCAR. Slouží také jako zkušebna nových materiálů. Kapota je vyrobena z organického kompozitu, který představuje lehkou alternativu k uhlíkovým vláknům, z nichž je tvořen zbytek vozu.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?