Toyota vyvíjí vodíkové nákladní auto

Toyota H2 Truck
Toyota H2 Truck, foto: Toyota
AutoRoad.cz 23. března 2020 18:32
Sdílej:

Společnosti Toyota Motor Corporation a Hino Motors se dohodly na společném vývoji těžkého nákladního vozidla na vodíkové palivové články.

Společnosti Toyota Motor Corporation a Hino Motors se dohodly na společném vývoji těžkého nákladního vozidla na vodíkové palivové články s dojezdem 600 km.

Budoucnost dopravy závisí na nových formách pohonu. Platí to i pro kamionovou dopravu, která využívá z hlediska ekologie problematické vznětové motory. Pro osobní automobily určil především Volkswagen za nový směr bateriové elektromobily. U nákladní dopravy tomu zřejmě bude jinak. Ukazuje to nový projekt společností Toyota Motor Corporation a Hino Motors.

Obě firmy vidí budoucnost v palivových článcích, které vyrábí elektrický proud z vodíku a tuto energii ukládají do baterií. Zbytek pohonného ústrojí tvoří elektromotory přímo pohánějící nápravy užitkových vozidel.

Konkrétně se jedná o nákladní automobil Hino, který v tomto novém projektu pohánějí elektromotory napájené palivovými články využívajícími již známou technologií palivových článků vozidel Toyota Mirai.

Nový hybridní systém firem Toyota a Hino má dostatečný výkon pro pohon tahače nebo kamionu pro dálkovou dopravu. Dojezd je zatím pouze 600 km. Jedná se teprve o prototyp a je předpoklad, že dojezd bude postupně zvyšován, protože hodnota 600 km je dostatečná pro osobní automobil, ale pro dálkovou kamionovou dopravu by určitě nestačil.

Úspěšnost projektu podpoří 15 let spolupráce při provozních zkouškách autobusu na palivové články, který společnosti vyvíjí a technický je tento projekt připraven již k realizaci.

Tyto nové technologie jsou pro dálkovou dopravu určitě vhodné, protože kamionová doprava je mnohem větším znečišťovatelem ovzduší než osobní doprava. Protože Toyota a Hino vidí globální ochranu klimatu jako jeden z nejdůležitějších úkolů podnikání, je možné předpokládat, že tento projekt budou chtít úspěšně dokončit za každou cenu.

Obě firmy jsou si dobře vědomy, že cíle v oblasti snižování emisí CO2 ke kterým se zavázaly, nesplní pokud nebudou úspěšné v oblasti vyvíjení technologie elektromobilů, včetně těch využívajících palivové články.

A právě u těžkých nákladních vozidel, jejichž podíl na celkových emisích CO2 v rámci užitkových vozů v Japonsku činí cca 60 procent, je potřeba dosáhnout rychlého pokroku, možnosti snižování emisí u naftových motorů jsou již vyčerpány.

Těžká nákladní vozidla sloužící k dálkové dopravě musí mít dostatečný dojezd a nosnost, stejně tak jako možnost rychlého tankování paliva.

Právě proto se za vhodná považují vozidla poháněná palivovými články na vodík. Elektrifikace užitkových vozů se bez tohoto pohonného ústrojí neobejde.

Témata:
Stalo se
Pit Lane
Peugeot 9X8 verze Evolution 2024

1812 km Kataru: Tým Peugeot TotalEnergies zahajuje sezónu 2025

Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW posouvá hranice: Revoluční 800voltová technologie pro Neue Klasse slibuje rychlejší nabíjení i delší dojezd

BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.

Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.