Japonská Toyota investovala 394 milionů dolarů do kalifornského startupu Joby Aviation, který se zabývá vývojem elektrických letadel. Electric Vertical Take-Off and Landing (eVTOL), neboli elektrická letadla připomínající drony, představují novou naději na zlepšení poměrů v městské dopravě.
Joby Aviation již deset let pracuje na elektrickém letounu pro až pět pasažérů. Elektrický stroj umožňuje kolmý start a přistání díky šestici rotorů, které lze libovolně naklápět. Vedle snadného ovládání v obtížných podmínkách patří mezi výhody stroje i nulové emise, tichý chod a rychlost, nízké provozní náklady a vyspělé bezpečnostní technologie.
Toyota vstoupí do výroby i řízeníToyota byla lídrem současné investiční série, v rámci které start-up shromáždil dohromady 590 milionů dolarů. Vedle financí se chce Toyota na projektu podílet podporou organizace výroby a nastavením systémů kvality a kontroly nákladů během zavádění letadla do masové výroby. V představenstvu Joby Aviation zasedne viceprezident Toyota Motor Corporation Shigeki Tomoyama, který bude zodpovídat za utváření strategie firmy.
Vzduch je pro nás výzva„Společně s Joby, inovativním autorem letadla eVTOL, jsme se rozhodli přijmout výzvu a vytvořit vzdušnou dopravu na krátkou vzdálenost, jež má potenciál na to, aby v budoucnu vnesla revoluční změny do našich životů. Díky tomuto vzrušujícímu počinu bychom rádi našim zákazníkům poskytli svobodu pohybu jak na zemi, tak i ve vzduchu," uvedl prezident Toyoty Akio Toyoda.
„Toyota s námi navázala spolupráci na úrovni, která je v této branži bezprecedentní, jak po finanční, tak po obchodní a organizační stránce. Dosud nikdy se tak významný producent automobilů do takové míry neangažoval v rozvoji vzdušné dopravy,” dodal JoeBen Bevirt, zakladatel a CEO Joby Aviation.
Toyota nejsou jen autaToyota vedle produkce automobilů investuje souběžně do autonomních systémů řízení a internetových služeb pro vozidla, založených na sběrech velkých dat a výměně informací po síti, ale i do asistenčních robotů rehabilitačních strojů postavených na umělé inteligenci. Koncern také rozvíjí car-sharingové služby a systémy elektrické individuální mobility.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.