Japonská Toyota investovala 394 milionů dolarů do kalifornského startupu Joby Aviation, který se zabývá vývojem elektrických letadel. Electric Vertical Take-Off and Landing (eVTOL), neboli elektrická letadla připomínající drony, představují novou naději na zlepšení poměrů v městské dopravě.
Joby Aviation již deset let pracuje na elektrickém letounu pro až pět pasažérů. Elektrický stroj umožňuje kolmý start a přistání díky šestici rotorů, které lze libovolně naklápět. Vedle snadného ovládání v obtížných podmínkách patří mezi výhody stroje i nulové emise, tichý chod a rychlost, nízké provozní náklady a vyspělé bezpečnostní technologie.
Toyota vstoupí do výroby i řízeníToyota byla lídrem současné investiční série, v rámci které start-up shromáždil dohromady 590 milionů dolarů. Vedle financí se chce Toyota na projektu podílet podporou organizace výroby a nastavením systémů kvality a kontroly nákladů během zavádění letadla do masové výroby. V představenstvu Joby Aviation zasedne viceprezident Toyota Motor Corporation Shigeki Tomoyama, který bude zodpovídat za utváření strategie firmy.
Vzduch je pro nás výzva„Společně s Joby, inovativním autorem letadla eVTOL, jsme se rozhodli přijmout výzvu a vytvořit vzdušnou dopravu na krátkou vzdálenost, jež má potenciál na to, aby v budoucnu vnesla revoluční změny do našich životů. Díky tomuto vzrušujícímu počinu bychom rádi našim zákazníkům poskytli svobodu pohybu jak na zemi, tak i ve vzduchu," uvedl prezident Toyoty Akio Toyoda.
„Toyota s námi navázala spolupráci na úrovni, která je v této branži bezprecedentní, jak po finanční, tak po obchodní a organizační stránce. Dosud nikdy se tak významný producent automobilů do takové míry neangažoval v rozvoji vzdušné dopravy,” dodal JoeBen Bevirt, zakladatel a CEO Joby Aviation.
Toyota nejsou jen autaToyota vedle produkce automobilů investuje souběžně do autonomních systémů řízení a internetových služeb pro vozidla, založených na sběrech velkých dat a výměně informací po síti, ale i do asistenčních robotů rehabilitačních strojů postavených na umělé inteligenci. Koncern také rozvíjí car-sharingové služby a systémy elektrické individuální mobility.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?