Japonská Toyota investovala 394 milionů dolarů do kalifornského startupu Joby Aviation, který se zabývá vývojem elektrických letadel. Electric Vertical Take-Off and Landing (eVTOL), neboli elektrická letadla připomínající drony, představují novou naději na zlepšení poměrů v městské dopravě.
Joby Aviation již deset let pracuje na elektrickém letounu pro až pět pasažérů. Elektrický stroj umožňuje kolmý start a přistání díky šestici rotorů, které lze libovolně naklápět. Vedle snadného ovládání v obtížných podmínkách patří mezi výhody stroje i nulové emise, tichý chod a rychlost, nízké provozní náklady a vyspělé bezpečnostní technologie.
Toyota vstoupí do výroby i řízeníToyota byla lídrem současné investiční série, v rámci které start-up shromáždil dohromady 590 milionů dolarů. Vedle financí se chce Toyota na projektu podílet podporou organizace výroby a nastavením systémů kvality a kontroly nákladů během zavádění letadla do masové výroby. V představenstvu Joby Aviation zasedne viceprezident Toyota Motor Corporation Shigeki Tomoyama, který bude zodpovídat za utváření strategie firmy.
Vzduch je pro nás výzva„Společně s Joby, inovativním autorem letadla eVTOL, jsme se rozhodli přijmout výzvu a vytvořit vzdušnou dopravu na krátkou vzdálenost, jež má potenciál na to, aby v budoucnu vnesla revoluční změny do našich životů. Díky tomuto vzrušujícímu počinu bychom rádi našim zákazníkům poskytli svobodu pohybu jak na zemi, tak i ve vzduchu," uvedl prezident Toyoty Akio Toyoda.
„Toyota s námi navázala spolupráci na úrovni, která je v této branži bezprecedentní, jak po finanční, tak po obchodní a organizační stránce. Dosud nikdy se tak významný producent automobilů do takové míry neangažoval v rozvoji vzdušné dopravy,” dodal JoeBen Bevirt, zakladatel a CEO Joby Aviation.
Toyota nejsou jen autaToyota vedle produkce automobilů investuje souběžně do autonomních systémů řízení a internetových služeb pro vozidla, založených na sběrech velkých dat a výměně informací po síti, ale i do asistenčních robotů rehabilitačních strojů postavených na umělé inteligenci. Koncern také rozvíjí car-sharingové služby a systémy elektrické individuální mobility.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?