Nová Toyota GR Yaris, slavnostně představená na autosalonu v Tokiu, je ryzí sportovní vůz, jenž vychází z poznatků a zkušeností Toyoty získaných ve světovém rallyovém šampionátu (WRC), kde automobilka vybojovala titul mistra světa. Vůz postavený na úspěších v motorsportu přináší technologie a design závodních vozů přímo do světa homologovaných aut.
GR Yaris stojí na samotném vrcholu zbrusu nové modelové řady Yaris a představuje jedinečný model, jenž zhmotňuje výsledky konstrukčního umu společnosti TOYOTA GAZOO Racing a závodního týmu Tommi Mäkinen Racing, partnera automobilky Toyota v soutěžích WRC.
Vůz v roli oficiálního homologačního modelu pro vývoj nového Yaris WRC disponuje i všemi atributy, po nichž volají zájemci o účast v místních rallyových podnicích. Vůz se na trhu objeví v druhé polovině roku 2020 a půjde ve šlépějích modelu GR Supra jako druhý globální model Toyota s označením GR.
„Jednou ze snah společnosti GAZOO Racing je využívat motoristický sport ke zdokonalování našeho know-how a rozvoji zaměstnanců s cílem vyvíjet sériové sportovní vozy světové třídy. Zatímco nová GR Supra je sportovním vozem vyvinutým prostřednictvím závodů na okruzích, GR Yaris je odvozen od naší účasti v rallyových soutěžích a právě na to mnoho našich fanoušků čekalo,“ říká Šigeki Tomojama, prezident TOYOTA GAZOO Racing.
Všechny aspekty tohoto vozu se zaměřují na otázky výkonu: zbrusu nová podvozková platforma a motor, nové zavěšení, lehká konstrukce a aerodynamický styl nebo nový systém stálého pohonu všech kol GR-FOUR. S ohledem na vysoký výkon a nízkou hmotnost disponuje vůz všemi atributy potřebnými k úspěchu v soutěžích, ale stejně tak dokáže přinést opojné jízdní schopnosti v roli super-hot hatche pro běžné silnice.
TradiceNový GR Yaris je od uvedení modelu Celica GT-FOUR v roce 1999 prvním originálním sportovním vozem Toyota s pohonem všech kol a prvním homologačním modelem značky pro soutěže světového rallyového šampionátu.
Celica GT-FOUR ve dvou generacích a třech modelových provedeních stála za nejúspěšnějším obdobím automobilky Toyota ve světě WRC, ve zlatém věku rallye, kdy pro Toyotu vybojovala 30 vítězství, čtyři mistrovské tituly pro závodní jezdce a jeden pohár pro konstruktéry. S odkazem na svého proslulého předchůdce a jeho technologii stálého pohonu všech kol nese GR Yaris na výklopné zádi logo GR-FOUR.
GR Yaris coby homologační model podpoří vývoj nového soutěžního vozu pro účast týmu TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team (WRT) v soutěžích WRC. Po opětovném zapojení do WRC v roce 2017 dokázala Toyota vybojovat mistrovský titul v kategorii továrních týmů (2018), stejně tak jako titul mistra světa (Ott Tänak v roce 2019).
Priority vývojeTým návrhářů a konstruktérů týmu Tommi Mäkinen Racing se zkušenostmi z WRC se zaměřil na odladění aerodynamiky, rozložení hmotnosti a co nejnižší hmotnost nového vozu – právě tyto tři atributy jsou klíčové k dosažení nejlepších jízdních schopností a vlastností.
Nižší linie střechy snižuje odpor vzduchu, zatímco nový přeplňovaný motor 1,6 litru, posunutý ke středu vozidla, společně s akumulátorem v kufru přispívá k lepšímu vyvážení podvozku ve prospěch handlingu, stability a odezvy.
Třídveřový skelet karoserie je vyroben z lehkých materiálů, jako např. polymeru na bázi uhlíkových vláken nebo hliníku, což se odrazilo v pozoruhodném kilogramovém výkonu; nová podvozková platforma zase umožňuje použít širší rozchod zadních kol a nový systém zavěšení zadních kol s dvojitými lichoběžníky. Tým rovněž navrhl výztuhy pod podélníky rámu v zájmu co nejlepších parametrů soustavy zavěšení kol.
Ve snaze promítnout konstrukční plány do reálných vlastností pak GR Yaris v rámci vývojového programu absolvoval testování pod taktovkou profesionálních závodních jezdců a rallyových závodníků.
Jedinečný designNový GR Yaris stojí na samotném vrcholu zbrusu nové řady Yaris, nicméně přichází s jedinečným designem třídveřové karoserie se střechou sníženou o 91 mm, která vozu propůjčuje siluetu kupé. Ke vzhledu kupé přispívají i použité bezrámové dveře. Při pohledu zpředu zaujme design masky chladiče a spoileru, jenž vyjadřuje postavení pravověrného GR, zatímco vzadu dominuje široký rozchod kol a atletický blatníky, pod nimiž se ukrývají 18" litá kola.
Zbrusu nový přeplňovaný motor 1,6 litruPohonnou jednotkou pro GR Yaris je zbrusu nový přeplňovaný tříválec, využívající kvůli co nejlepšímu výkonu technologie z motoristického sportu, jako je např. chlazení pístů pomocí olejových trysek, velký průměr výfukových ventilů a částečně strojově opracovaný sací kanál. Při zdvihovém objemu 1618 cm3 dosahuje tato jednotka výkonu 261 k/192 kW a točivého momentu 360 Nm.
Kompaktní a lehká pohonná jednotka DOHC 12v používá jednokomorové turbodmychadlo s kuličkovými ložisky a spolupracuje se šestistupňovou manuální převodovkou, dimenzovanou na vysokou úroveň točivého momentu.
Kilogramový výkonKlíčovou podmínkou jízdních schopností Toyoty GR Yaris byl co nejlepší kilogramový výkon. Skelet karoserie je proto vyroben převážně z lehkých materiálů, jako např. nového polymeru na bázi uhlíkových vláken, z něhož je vyrobena střecha za použití technologie lisovaných panelů.
U kapoty, dveří a výklopné zádě se používá hliník. GR Yaris se proto může pochlubit výkonem kompaktního sportovního hatchbacku, avšak s hmotností vozu segmentu B (pohotovostní hmotnost činí 1280 kg). Kilogramový výkon vozu je pouze 4,9 kg/k, což automobilu umožňuje zrychlovat z 0 na 100 km/h za necelých 5,5 s a rozjet se až na 230 km/h (elektronický omezovač).
GR-FOUR: Nový systém pohonu všech kolJízdní schopnosti Toyoty GR Yaris dále podporuje nový systém stálého pohonu všech kol GR-FOUR, navržený tak, aby optimálně rozděloval hnací moment mezi jednotlivá kola, ale současně si zachoval jednoduchost a nízkou hmotnost.
Rozdělování točivého momentu mezi přední a zadní nápravu řídí spojka s rychlou odezvou. Volitelně je k dispozici paket Circuit-Pack (podrobnosti viz níže) s dvojicí samosvorných diferenciálů Torsen pro rozdělování hnacího momentu mezi levými a pravými koly ve prospěch přirozené a přímé kontroly nad vozem.
Důmyslný systém používá mírně odlišné převodové poměry u přední a zadní nápravy a umožňuje teoreticky rozdělovat hnací moment mezi přední a zadní nápravu v poměru od 100:0 (pohon samotných předních kol) až po 0:100 (pohon samotných zadních kol). Díky flexibilitě uvedeného řešení má vůz výhodu oproti systémům s pohonem ‚AWD na vyžádání‘ a dvojicí spojek, resp. systémy s permanentním pohonem AWD a centrálním diferenciálem. Systém GR FOUR je rovněž znatelně lehčí.
Řidič si může pomocí otočného přepínače režimu 4WD uzpůsobit vlastnosti pohonu všech kol podle momentální nálady nebo jízdních podmínek. V režimu Normal se používá základní rozdělení hnacího momentu mezi nápravami v poměru 60:40; v režimu Sport se upřednostňuje zadní náprava s rozdělením 30:70 ve prospěch zábavných jízdních vlastností na zatáčkovitých cestách a okruzích; a v režimu Track se používá základní nastavení 50:50 pro rychlou jízdu při závodech na okruzích nebo speciálních úsecích. V jednotlivých režimech se rozdělení hnacího momentu automaticky uzpůsobuje v reakci na pokyny od řidiče, chování vozidla a podmínky silnice nebo tratě.
Specifická platforma a zavěšení kolGR Yaris používá novou vyhrazenou platformu, složenou z přední části podvozkové platformy Toyota GA-B – poprvé uvedené se zbrusu novým Yarisem v roce 2020 – resp. zadní části platformy GA-C. Díky tomu bylo možné uplatnit novou konstrukci zavěšení kol a zabudovat systém stálého pohonu všech kol GR-FOUR i zajistit vynikající stabilitu a ovladatelnost vozu.
Namísto torzní příčky, kterou používá standardní nový Yaris, se na zadní nápravě Toyoty GR Yaris objevují dvojité lichoběžníky, jejichž komponenty byly optimalizovány pro co nejlepší jízdní schopnosti. Na přední nápravě najdeme vzpěry McPherson.
Sportovní brzdySportovní brzdová soustava používá na přední nápravě velké drážkované kotouče o průměru 356 mm se čtyřpístkovými třmeny, které se díky vysoké schopnosti odvodu tepla vyrovnají s nejvyššími nároky rychlé jízdy na okruzích a speciálních rychlostních zkoušek.
Paket pro jízdu na okruzíchZákazníci si mohou GR Yaris ještě vylepšit volitelným paketem Circuit Pack. Jeho součástí je samosvorný diferenciál Torsen na přední i zadní nápravě, sportovně odladěný podvozek a 18" kola z kované slitiny, obutá do pneumatik Michelin Pilot Sport 4s 225/40R18.
Nové výrobní centrum GR v závodu MotomačiVe snaze dostát příslibům Toyoty GR Yaris co do jízdních schopností pak Toyota vybudovala nové výrobní zařízení ve svém závodu Motomači, kde najdeme speciální linku určenou výhradně k montáži sportovních vozů GR. Namísto tradičního systému dopravníků má karosárna i montážní linka podobu mnoha „buněk“, propojených automaticky naváděnými vozidly.
Výroba každého vozidla je spojena s velkým počtem manuálních úkonů, kdy Toyota využívá tým specializovaných pracovníků s příslušnými dovednostmi. Díky koncepci výrobních prostor a schopnostem zaměstnanců je zajištěna vysoká přesnost montáže velmi tuhých karoserií, a to na úrovni, které by u běžné výrobní linky nebylo možné dosáhnout.
Díky novým výrobním metodám je linka GR schopna zvládat maloobjemovou výrobu nejrůznějších typů vozidel bez negativních dopadů na produktivitu.
Zdroj: Toyota
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.