GR Yaris stojí na samotném vrcholu zbrusu nové modelové řady Yaris a představuje jedinečný model, jenž zhmotňuje výsledky konstrukčního umu společnosti TOYOTA GAZOO Racing a závodního týmu Tommi Mäkinen Racing, partnera automobilky Toyota v soutěžích WRC.
Vůz v roli oficiálního homologačního modelu pro vývoj nového Yaris WRC disponuje i všemi atributy, po nichž volají zájemci o účast v místních rallyových podnicích. Vůz se na trhu objeví v druhé polovině roku 2020 a půjde ve šlépějích modelu GR Supra jako druhý globální model Toyota s označením GR.
„Jednou ze snah společnosti GAZOO Racing je využívat motoristický sport ke zdokonalování našeho know-how a rozvoji zaměstnanců s cílem vyvíjet sériové sportovní vozy světové třídy. Zatímco nová GR Supra je sportovním vozem vyvinutým prostřednictvím závodů na okruzích, GR Yaris je odvozen od naší účasti v rallyových soutěžích a právě na to mnoho našich fanoušků čekalo,“ říká Šigeki Tomojama, prezident TOYOTA GAZOO Racing.
Všechny aspekty tohoto vozu se zaměřují na otázky výkonu: zbrusu nová podvozková platforma a motor, nové zavěšení, lehká konstrukce a aerodynamický styl nebo nový systém stálého pohonu všech kol GR-FOUR. S ohledem na vysoký výkon a nízkou hmotnost disponuje vůz všemi atributy potřebnými k úspěchu v soutěžích, ale stejně tak dokáže přinést opojné jízdní schopnosti v roli super-hot hatche pro běžné silnice.
Tradice
Nový GR Yaris je od uvedení modelu Celica GT-FOUR v roce 1999 prvním originálním sportovním vozem Toyota s pohonem všech kol a prvním homologačním modelem značky pro soutěže světového rallyového šampionátu.
Celica GT-FOUR ve dvou generacích a třech modelových provedeních stála za nejúspěšnějším obdobím automobilky Toyota ve světě WRC, ve zlatém věku rallye, kdy pro Toyotu vybojovala 30 vítězství, čtyři mistrovské tituly pro závodní jezdce a jeden pohár pro konstruktéry. S odkazem na svého proslulého předchůdce a jeho technologii stálého pohonu všech kol nese GR Yaris na výklopné zádi logo GR-FOUR.
GR Yaris coby homologační model podpoří vývoj nového soutěžního vozu pro účast týmu TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team (WRT) v soutěžích WRC. Po opětovném zapojení do WRC v roce 2017 dokázala Toyota vybojovat mistrovský titul v kategorii továrních týmů (2018), stejně tak jako titul mistra světa (Ott Tänak v roce 2019).
Priority vývoje
Tým návrhářů a konstruktérů týmu Tommi Mäkinen Racing se zkušenostmi z WRC se zaměřil na odladění aerodynamiky, rozložení hmotnosti a co nejnižší hmotnost nového vozu – právě tyto tři atributy jsou klíčové k dosažení nejlepších jízdních schopností a vlastností.
Nižší linie střechy snižuje odpor vzduchu, zatímco nový přeplňovaný motor 1,6 litru, posunutý ke středu vozidla, společně s akumulátorem v kufru přispívá k lepšímu vyvážení podvozku ve prospěch handlingu, stability a odezvy.
Třídveřový skelet karoserie je vyroben z lehkých materiálů, jako např. polymeru na bázi uhlíkových vláken nebo hliníku, což se odrazilo v pozoruhodném kilogramovém výkonu; nová podvozková platforma zase umožňuje použít širší rozchod zadních kol a nový systém zavěšení zadních kol s dvojitými lichoběžníky. Tým rovněž navrhl výztuhy pod podélníky rámu v zájmu co nejlepších parametrů soustavy zavěšení kol.
Ve snaze promítnout konstrukční plány do reálných vlastností pak GR Yaris v rámci vývojového programu absolvoval testování pod taktovkou profesionálních závodních jezdců a rallyových závodníků.
Jedinečný design
Nový GR Yaris stojí na samotném vrcholu zbrusu nové řady Yaris, nicméně přichází s jedinečným designem třídveřové karoserie se střechou sníženou o 91 mm, která vozu propůjčuje siluetu kupé. Ke vzhledu kupé přispívají i použité bezrámové dveře. Při pohledu zpředu zaujme design masky chladiče a spoileru, jenž vyjadřuje postavení pravověrného GR, zatímco vzadu dominuje široký rozchod kol a atletický blatníky, pod nimiž se ukrývají 18" litá kola.
Zbrusu nový přeplňovaný motor 1,6 litru
Pohonnou jednotkou pro GR Yaris je zbrusu nový přeplňovaný tříválec, využívající kvůli co nejlepšímu výkonu technologie z motoristického sportu, jako je např. chlazení pístů pomocí olejových trysek, velký průměr výfukových ventilů a částečně strojově opracovaný sací kanál. Při zdvihovém objemu 1618 cm3 dosahuje tato jednotka výkonu 261 k/192 kW a točivého momentu 360 Nm.
Kompaktní a lehká pohonná jednotka DOHC 12v používá jednokomorové turbodmychadlo s kuličkovými ložisky a spolupracuje se šestistupňovou manuální převodovkou, dimenzovanou na vysokou úroveň točivého momentu.
Kilogramový výkon
Klíčovou podmínkou jízdních schopností Toyoty GR Yaris byl co nejlepší kilogramový výkon. Skelet karoserie je proto vyroben převážně z lehkých materiálů, jako např. nového polymeru na bázi uhlíkových vláken, z něhož je vyrobena střecha za použití technologie lisovaných panelů.
U kapoty, dveří a výklopné zádě se používá hliník. GR Yaris se proto může pochlubit výkonem kompaktního sportovního hatchbacku, avšak s hmotností vozu segmentu B (pohotovostní hmotnost činí 1280 kg). Kilogramový výkon vozu je pouze 4,9 kg/k, což automobilu umožňuje zrychlovat z 0 na 100 km/h za necelých 5,5 s a rozjet se až na 230 km/h (elektronický omezovač).
GR-FOUR: Nový systém pohonu všech kol
Jízdní schopnosti Toyoty GR Yaris dále podporuje nový systém stálého pohonu všech kol GR-FOUR, navržený tak, aby optimálně rozděloval hnací moment mezi jednotlivá kola, ale současně si zachoval jednoduchost a nízkou hmotnost.
Rozdělování točivého momentu mezi přední a zadní nápravu řídí spojka s rychlou odezvou. Volitelně je k dispozici paket Circuit-Pack (podrobnosti viz níže) s dvojicí samosvorných diferenciálů Torsen pro rozdělování hnacího momentu mezi levými a pravými koly ve prospěch přirozené a přímé kontroly nad vozem.
Důmyslný systém používá mírně odlišné převodové poměry u přední a zadní nápravy a umožňuje teoreticky rozdělovat hnací moment mezi přední a zadní nápravu v poměru od 100:0 (pohon samotných předních kol) až po 0:100 (pohon samotných zadních kol). Díky flexibilitě uvedeného řešení má vůz výhodu oproti systémům s pohonem ‚AWD na vyžádání‘ a dvojicí spojek, resp. systémy s permanentním pohonem AWD a centrálním diferenciálem. Systém GR FOUR je rovněž znatelně lehčí.
Řidič si může pomocí otočného přepínače režimu 4WD uzpůsobit vlastnosti pohonu všech kol podle momentální nálady nebo jízdních podmínek. V režimu Normal se používá základní rozdělení hnacího momentu mezi nápravami v poměru 60:40; v režimu Sport se upřednostňuje zadní náprava s rozdělením 30:70 ve prospěch zábavných jízdních vlastností na zatáčkovitých cestách a okruzích; a v režimu Track se používá základní nastavení 50:50 pro rychlou jízdu při závodech na okruzích nebo speciálních úsecích. V jednotlivých režimech se rozdělení hnacího momentu automaticky uzpůsobuje v reakci na pokyny od řidiče, chování vozidla a podmínky silnice nebo tratě.
Specifická platforma a zavěšení kol
GR Yaris používá novou vyhrazenou platformu, složenou z přední části podvozkové platformy Toyota GA-B – poprvé uvedené se zbrusu novým Yarisem v roce 2020 – resp. zadní části platformy GA-C. Díky tomu bylo možné uplatnit novou konstrukci zavěšení kol a zabudovat systém stálého pohonu všech kol GR-FOUR i zajistit vynikající stabilitu a ovladatelnost vozu.
Namísto torzní příčky, kterou používá standardní nový Yaris, se na zadní nápravě Toyoty GR Yaris objevují dvojité lichoběžníky, jejichž komponenty byly optimalizovány pro co nejlepší jízdní schopnosti. Na přední nápravě najdeme vzpěry McPherson.
Sportovní brzdy
Sportovní brzdová soustava používá na přední nápravě velké drážkované kotouče o průměru 356 mm se čtyřpístkovými třmeny, které se díky vysoké schopnosti odvodu tepla vyrovnají s nejvyššími nároky rychlé jízdy na okruzích a speciálních rychlostních zkoušek.
Paket pro jízdu na okruzích
Zákazníci si mohou GR Yaris ještě vylepšit volitelným paketem Circuit Pack. Jeho součástí je samosvorný diferenciál Torsen na přední i zadní nápravě, sportovně odladěný podvozek a 18" kola z kované slitiny, obutá do pneumatik Michelin Pilot Sport 4s 225/40R18.
Nové výrobní centrum GR v závodu Motomači
Ve snaze dostát příslibům Toyoty GR Yaris co do jízdních schopností pak Toyota vybudovala nové výrobní zařízení ve svém závodu Motomači, kde najdeme speciální linku určenou výhradně k montáži sportovních vozů GR. Namísto tradičního systému dopravníků má karosárna i montážní linka podobu mnoha „buněk“, propojených automaticky naváděnými vozidly.
Výroba každého vozidla je spojena s velkým počtem manuálních úkonů, kdy Toyota využívá tým specializovaných pracovníků s příslušnými dovednostmi. Díky koncepci výrobních prostor a schopnostem zaměstnanců je zajištěna vysoká přesnost montáže velmi tuhých karoserií, a to na úrovni, které by u běžné výrobní linky nebylo možné dosáhnout.
Díky novým výrobním metodám je linka GR schopna zvládat maloobjemovou výrobu nejrůznějších typů vozidel bez negativních dopadů na produktivitu.
Zdroj: Toyota