Suzuki vstupuje do hybridní éry, Swift a Ignis jsou nyní rychlejší a úspornější

Suzuki Swift
Suzuki Swift, foto: Suzuki
Petr Boháč , AutoRoad.cz 23. října 2019 04:32
Sdílej:

Nižší spotřeba a pružnější zrychlení v nízkých otáčkách, to jsou dvě hlavní výhody Suzuki Ignis a Swift s mild-hybridním pohonem SHVS. To vše za cenu srovnatelnou s konvenčními motory a bez jakýchkoliv omezení či starostí navíc. Kombinace pomocného elektromotoru a malé baterie byla dosud vyhrazena pouze vyšším specifikacím vozů Ignis a Swift. Nyní ji Suzuki v reakci na čím dál přísnější emisní legislativu Evropské unie zavádí do standardní výbavy všech verzí obou modelů a zahajuje tak svou hybridní ofenzivu. Vozy Suzuki nové éry jsou tedy úspornější a dynamičtější.

Žádné starosti navíc Jezdit svižněji, a přitom s menší spotřebou je snem snad každého řidiče. Suzuki Ignis a Swift s novým mild-hybridním pohonem jej mění ve skutečnost. Díky zapojení elektřiny dokáže pohonná soustava efektivněji využívat dostupnou energii. Přitom vše funguje automaticky a provozní vlastnosti se u auta s mild-hybridním pohonem nijak nemění. Systém SHVS nevyžaduje žádnou pozornost za jízdy ani při údržbě. Náklady na servis jsou stejné jako u Ignisu a Swiftu s konvenčním pohonem, případné obavy o životnost elektrické soustavy rozptýlí nadstandardní záruka na součásti SHVS v délce 5 let nebo 100 000 km.

Zkratka SHVS znamená Smart Hybrid Vehicle by Suzuki – a hybridní pohon od Suzuki je opravdu „smart“, tedy chytrý. Místo použití velkých baterií, silného elektromotoru a elektrické soustavy s vysokým napětím sází Suzuki u malých aut na co nejefektivnější pojetí. Celá elektrická soustava váží jen zhruba 10 kg, takže její přínos je jednoznačně pozitivní.

Základem systému je lehký a kompaktní startér-generátor ISG (Integrated Starter Generator), který pomáhá spalovacímu motoru 1,2 DualJet při rozjezdu a akceleraci. Rekuperací brzdné energie při brzdění zase vyrábí jednotka ISG elektřinu do zásoby a ukládá ji do vysoce účinného lithium-iontového akumulátoru.

Takto získanou energii pak auto využívá pro napájení elektrických spotřebičů při stání s vypnutým motorem nebo pro pohon elektromotoru v případě nutnosti dosáhnout vysokého okamžitého výkonu. Při jízdě ustálenou rychlostí generátor dobíjí baterie, jen pokud je to nezbytně nutné. Jinak je v zájmu snížení spotřeby benzinu od spalovacího motoru odpojen.

Elektrické zařízení ISG má výkon 2,3 kW a dosahuje točivého momentu až 50 Nm. Díky těmto parametrům výrazně pomáhá při zrychlování z nízkých otáček, kdy se benzinový motor teprve rozbíhá. Kompaktní akumulátor pracuje se stejným napětím 12 V jako zbytek elektroinstalace ve voze. Má kapacitu 3 Ah a nachází se pod sedadlem řidiče, tedy blízko těžiště a v místě, kde neomezuje vnitřní prostor. Přínos hybridního systému v oblasti dynamických schopností i spotřeby paliva je jednoznačný. Například u modelu Ignis v oblíbené variantě s pohonem všech kol 4x4 AllGrip se zrychlení z 0 na 100 km/h díky němu zlepšilo o 0,4 sekundy, přitom kombinovaná spotřeba klesla o více než půl litru z 5,2 na 4,6 l/100 km. Půllitrová úspora platí i pro model Swift. S pohonem předních kol vykazuje v městském cyklu spotřebu od 4,6 l/100 km, mimo město od 3,9 l/100 km a kombinovanou spotřebu od 4,1 l/100 km. Výhody hybridního systému SHVS proto snadno využije každý řidič. Díky minimalistickému provedení přitom neomezuje využitelnost auta a nevyžaduje žádnou pozornost.

Další podstatnou vlastností, kterou ocení zájemci o inovovaný Ignis a Swift, jsou nízké výrobní náklady SHVS. Díky tomu si úspornější a svižnější verze kompaktních Suzuki drží podobnou cenovou úroveň jako dosud. Například nejdostupnější varianta modelu Ignis je s cenou 252 900 Kč dokonce o 400 Kč levnější než dosud a populární varianta Ignis Premium 4x4 AllGrip navzdory lepší technice a rozšíření výbavy o LED světlomety zdražila jen o 1 200 Kč na 328 900 Kč. Podobně je tomu u modelu Swift. Ten po modernizaci stojí od 269 900 Kč a ve vrcholném provedení Elegance 4x4 AllGrip je po modernizaci s cenou 377 900 Kč dokonce o 14 400 Kč levnější.

Představení modelů Ignis a Swift se systémem SHVS je teprve začátek, první krok v hybridní ofenzivě značky Suzuki. Pro přeplňovaný benzinový motor 1,4 BoosterJet se chystá podobný systém a tato kombinace se brzy objeví v dalších modelech. Již počátkem příštího roku přejdou na hybridní pohon také SUV Vitara a S-Cross i hot hatch Swift Sport.

Stalo se
Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.