Porsche dnes veřejnosti poprvé představilo svůj plně elektrický sportovní vůz v rámci efektní světové premiéry, pořádané na třech kontinentech současně. „Taycan propojuje naše tradice s budoucností. Přenáší do další epochy úspěchy naší značky – která ohromuje a budí nadšení lidé z celého světa po více než 70 let,“ uvedl Oliver Blume, předseda představenstva společnosti Porsche AG v úvodu světové premiéry v Berlíně: „Tento den symbolizuje počátek nové éry.“
Čtyřdveřový sportovní sedan Porsche Taycan je jedinečným spojením typických jízdních schopností a konektivity Porsche s každodenní využitelností. Mimořádně vyspělé výrobní technologie a vlastnosti modelu Taycan současně nastolují nová měřítka v otázkách trvalé udržitelnosti a digitalizace. „Slíbili jsme to pravé Porsche pro éru elektromobility – úžasný sportovní vůz, který nadchne nejen svými technologiemi a jízdní dynamikou, ale dokáže též vyvolat upřímný zájem všech lidí po celém světě, podobně jako se to podařilo jeho legendárním předchůdcům. Nyní tento slib plníme,“ zdůrazňuje Michael Steiner, člen představenstva společnosti Porsche AG zodpovědný za výzkum a vývoj.
Prvními modely z nové řady jsou Taycan Turbo S a Taycan Turbo. Stojí na vrcholu Porsche E-Performance a patří k nejvýkonnějším sériovým modelům, které tento výrobce sportovních vozů v současnosti nabízí. Méně výkonné varianty těchto vozů s pohonem všech kol budou následovat ještě v letošním roce. Koncem roku se objeví první odvozená varianta, kterou je Taycan Cross Turismo. Porsche plánuje do roku 2022 investovat do elektromobility přes 6 mld. eur.
Jízdní výkony ruku v ruce s hospodárnostíVlajková verze Turbo S modelu Taycan dosáhne v režimu overboost výkonu až 560 kW (761 k) v kombinaci se systémem Launch Control; nejvyšší výkon Taycanu Turbo činí 500 kW (680 k). Taycan Turbo S zrychluje na 100 km/h za 2,8 sekundy; Taycan Turbo pak ve sprintu dosahuje času 3,2 sekundy. Turbo S se chlubí dojezdem až 412 kilometrů; maximální dojezd provedení Turbo je 450 km (v obou případech dle metodiky WLTP). Nejvyšší rychlost obou vozů s pohonem všech kol činí 260 km/h.
Taycan je prvním sériovým elektromobilem, který pracuje se systémovým napětím 800 V namísto obvyklých 400 V. To pro řidiče Taycanu znamená praktickou výhodu: během cca. pěti minut může baterii dobít na dalších až 100 km jízdy (podmínkou je stejnosměrná vysokovýkonná dobíjecí stanice, platí pro metodiku WLTP). Doba nabíjení z 5 na 80 procent stavu nabití činí za ideálních podmínek 22,5 minuty; maximální nabíjecí výkon je 270 kW. Výkonnostní baterie (Performance Plus) disponuje celkovou kapacitou 93,4 kWh. Majitel Taycanu může vůz pohodlně nabíjet pomocí domácí stanice na střídavý proud s výkonem až 11 kW.
Porsche Taycan Turbo S a Porsche Taycan Turbo je možné v Německu již objednávat za cenu 185 456 eur, resp. 152 136 eur (včetně specifické výbavy pro daný trh a DPH).
Ničím neředěný design exteriéru s DNA značky PorscheTaycan se svými čistými až puristickými tvary signalizuje začátek nové epochy. Současně si však zachovává nezaměnitelnou DNA designu Porsche. Výrazné křivky blatníků při pohledu zpředu vůz výrazně opticky rozšiřují a zplošťují. Boční profil utváří sportovní linie střechy, svažující se směrem k zádi. Typické jsou i plasticky vyvedené boční partie. Uhlazená kabina, zkrácený zadní C-sloupek a zvýrazněná ramena blatníků ostře podtrhávají vzhled celého vozu, jak je pro značku typické. Jsou zde i novátorské prvky, např. logo Porsche s efektem skla, začleněné do světelné lišty na zádi vozu. Koeficient aerodynamického odporu Cd na úrovni pouhých 0,22 výrazně přispívá k nízké spotřebě energie, a tudíž i k dlouhému dojezdu.
Jedinečný design kabiny se širokým pásem displejeKokpit svým čistým provedením a zbrusu novou architekturou zřetelně signalizuje začátek nové epochy. Nejvyšším místem přístrojové desky je samostatný přístrojový štít oblých tvarů. Ten klade jednoznačný důraz na osu řidiče. Centrální obrazovka palubního infotainmentu o úhlopříčce 10,9" je spojena s (volitelným) displejem spolujezdce v podobě jednolitého skleněného pásu se vzhledem černého panelu. Všechna uživatelská rozhraní byla pro Taycan nově přepracována. Výrazně se snížil počet klasických hardwarových ovladačů, např. spínačů a tlačítek. Ovládání je však promyšlené a intuitivní – pomocí dotykového displeje nebo funkce hlasového ovládání, která reaguje na povel „Hey Porsche“.
S modelem Taycan Porsche poprvé nabízí interiér zcela bez kožených prvků. Udržitelný koncept sportovního vozu na elektřinu podtrhuje kabina využívající pokrokové recyklované materiály. „Garáž pro chodidla“ – zahloubení v prostoru akumulátoru na podlaze za předními sedadly – zaručuje pohodlné usazení zadních pasažérů a umožňuje zachovat nízkou siluetu, typickou pro sportovní vozy. K dispozici jsou dva zavazadlové prostory: přední zavazadelník nabídne 81 litrů, zatímco zadní 366 litrů.
Pokrokové trakční motory a dvourychlostní převodovkaTaycan Turbo S a Taycan Turbo používají dva mimořádně účinné elektromotory, jeden na přední nápravě a jeden na zadní, a tak oba modely automaticky disponují pohonem všech kol. Na dlouhém dojezdu a plynulém toku hnací síly bez přerušení se podílí vysoká efektivita synchronních elektromotorů s permanentními magnety. Elektromotor, převodovka a pulzně řízený měnič dohromady tvoří kompaktní modul pohonu. Použité moduly vykazují nejvyšší výkonovou hustotu (kW na jednotku objemu komponenty) v rámci všech elektrických hnacích ústrojí na současném trhu. Specifikem těchto elektromotorů je „vlásenkové“ vinutí cívek statoru. Uvedená technologie dovoluje začlenit do statoru více mědi, což vede ke zvýšení výkonu a točivého momentu při zachování stejného objemu komponenty. Inovací z vývoje Porsche je dvourychlostní převodovka zabudovaná do zadní nápravy. První převodový stupeň vede k ještě lepší akceleraci Taycanu z místa, zatímco druhý stupeň s dlouhým převodem zajišťuje vysokou hospodárnost a neméně vysokou výkonovou rezervu. To samé platí i pro velmi vysoké rychlosti.
Podvozkové systémy s centrálním zapojením do sítěV rámci podvozkové platformy modelu Taycan používá Porsche řídicí systém s centrální sběrnicí. Integrovaný systém Porsche 4D Chassis Control v reálném čase analyzuje a synchronizuje všechny podvozkové systémy vozidla. Mezi vyspělými podvozkovými systémy najdeme adaptivní vzduchové odpružení s tříkomorovou technologií vč. elektronického řízení tlumičů PASM (Porsche Active Suspension Management) nebo systém ovládání podvozku pro aktivní stabilizaci klopení PDCC Sport (Porsche Dynamic Chassis Control Sport) vč. systému vektorování točivého momentu PTV Plus (Porsche Torque Vectoring Plus). Jedinečný je systém řízení pohonu všech kol se dvěma elektromotory a systémem rekuperace. Maximální výkon systému rekuperace až 265 kW výrazně převyšuje konkurenci. Jízdní zkoušky ukázaly, že cca. 90 procent běžného brzdění zajišťují samotné elektromotory – bez zapojování hydraulických brzd na kolech.
Profil různých jízdních režimů se v zásadě drží stejné filozofie jako ostatní modelové řady Porsche. K tomu se přidává speciální nastavení pro optimální využití čistě elektrického pohonu. K dispozici jsou čtyři jízdní režimy: „Range“, „Normal“, „Sport“ a „Sport Plus“. Kromě toho je zde režim „Individual“ pro nastavení jednotlivých systémů podle osobních preferencí.
Světová premiéra na třech kontinentech současněSvětová premiéra modelu Porsche Taycan proběhla současně v Severní Americe, Číně a Evropě. Nejdůležitější trhy nového elektrického sportovního vozu se nacházejí právě na těchto třech kontinentech. Místa zvolená pro premiéru zároveň symbolizují tři způsoby trvale udržitelného hospodaření s energiemi: Niagarské vodopády na hranici mezi americkým státem New York a kanadskou provincií Ontario představují hydroenergetiku; solární elektrárna v Neuhardenbergu poblíž Berlína reprezentuje energii ze slunce; a větrná farma na ostrově Pingtan, cca. 150 km od čínského města Fu-čou v provincii Fu-ťien představuje energii získávanou z větru. Tyto přírodní síly vnímáme všemi našimi smysly stejně, jako na nás působí podmanivý výkon úplně prvního čistě elektrického sportovního vozu od Porsche. Tato jednorázová událost na třech místech současně se vysílala do celého světa prostřednictvím živého streamu na NewsTV.porsche.com.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.