Porsche dnes veřejnosti poprvé představilo svůj plně elektrický sportovní vůz v rámci efektní světové premiéry, pořádané na třech kontinentech současně. „Taycan propojuje naše tradice s budoucností. Přenáší do další epochy úspěchy naší značky – která ohromuje a budí nadšení lidé z celého světa po více než 70 let,“ uvedl Oliver Blume, předseda představenstva společnosti Porsche AG v úvodu světové premiéry v Berlíně: „Tento den symbolizuje počátek nové éry.“
Čtyřdveřový sportovní sedan Porsche Taycan je jedinečným spojením typických jízdních schopností a konektivity Porsche s každodenní využitelností. Mimořádně vyspělé výrobní technologie a vlastnosti modelu Taycan současně nastolují nová měřítka v otázkách trvalé udržitelnosti a digitalizace. „Slíbili jsme to pravé Porsche pro éru elektromobility – úžasný sportovní vůz, který nadchne nejen svými technologiemi a jízdní dynamikou, ale dokáže též vyvolat upřímný zájem všech lidí po celém světě, podobně jako se to podařilo jeho legendárním předchůdcům. Nyní tento slib plníme,“ zdůrazňuje Michael Steiner, člen představenstva společnosti Porsche AG zodpovědný za výzkum a vývoj.
Prvními modely z nové řady jsou Taycan Turbo S a Taycan Turbo. Stojí na vrcholu Porsche E-Performance a patří k nejvýkonnějším sériovým modelům, které tento výrobce sportovních vozů v současnosti nabízí. Méně výkonné varianty těchto vozů s pohonem všech kol budou následovat ještě v letošním roce. Koncem roku se objeví první odvozená varianta, kterou je Taycan Cross Turismo. Porsche plánuje do roku 2022 investovat do elektromobility přes 6 mld. eur.
Jízdní výkony ruku v ruce s hospodárnostíVlajková verze Turbo S modelu Taycan dosáhne v režimu overboost výkonu až 560 kW (761 k) v kombinaci se systémem Launch Control; nejvyšší výkon Taycanu Turbo činí 500 kW (680 k). Taycan Turbo S zrychluje na 100 km/h za 2,8 sekundy; Taycan Turbo pak ve sprintu dosahuje času 3,2 sekundy. Turbo S se chlubí dojezdem až 412 kilometrů; maximální dojezd provedení Turbo je 450 km (v obou případech dle metodiky WLTP). Nejvyšší rychlost obou vozů s pohonem všech kol činí 260 km/h.
Taycan je prvním sériovým elektromobilem, který pracuje se systémovým napětím 800 V namísto obvyklých 400 V. To pro řidiče Taycanu znamená praktickou výhodu: během cca. pěti minut může baterii dobít na dalších až 100 km jízdy (podmínkou je stejnosměrná vysokovýkonná dobíjecí stanice, platí pro metodiku WLTP). Doba nabíjení z 5 na 80 procent stavu nabití činí za ideálních podmínek 22,5 minuty; maximální nabíjecí výkon je 270 kW. Výkonnostní baterie (Performance Plus) disponuje celkovou kapacitou 93,4 kWh. Majitel Taycanu může vůz pohodlně nabíjet pomocí domácí stanice na střídavý proud s výkonem až 11 kW.
Porsche Taycan Turbo S a Porsche Taycan Turbo je možné v Německu již objednávat za cenu 185 456 eur, resp. 152 136 eur (včetně specifické výbavy pro daný trh a DPH).
Ničím neředěný design exteriéru s DNA značky PorscheTaycan se svými čistými až puristickými tvary signalizuje začátek nové epochy. Současně si však zachovává nezaměnitelnou DNA designu Porsche. Výrazné křivky blatníků při pohledu zpředu vůz výrazně opticky rozšiřují a zplošťují. Boční profil utváří sportovní linie střechy, svažující se směrem k zádi. Typické jsou i plasticky vyvedené boční partie. Uhlazená kabina, zkrácený zadní C-sloupek a zvýrazněná ramena blatníků ostře podtrhávají vzhled celého vozu, jak je pro značku typické. Jsou zde i novátorské prvky, např. logo Porsche s efektem skla, začleněné do světelné lišty na zádi vozu. Koeficient aerodynamického odporu Cd na úrovni pouhých 0,22 výrazně přispívá k nízké spotřebě energie, a tudíž i k dlouhému dojezdu.
Jedinečný design kabiny se širokým pásem displejeKokpit svým čistým provedením a zbrusu novou architekturou zřetelně signalizuje začátek nové epochy. Nejvyšším místem přístrojové desky je samostatný přístrojový štít oblých tvarů. Ten klade jednoznačný důraz na osu řidiče. Centrální obrazovka palubního infotainmentu o úhlopříčce 10,9" je spojena s (volitelným) displejem spolujezdce v podobě jednolitého skleněného pásu se vzhledem černého panelu. Všechna uživatelská rozhraní byla pro Taycan nově přepracována. Výrazně se snížil počet klasických hardwarových ovladačů, např. spínačů a tlačítek. Ovládání je však promyšlené a intuitivní – pomocí dotykového displeje nebo funkce hlasového ovládání, která reaguje na povel „Hey Porsche“.
S modelem Taycan Porsche poprvé nabízí interiér zcela bez kožených prvků. Udržitelný koncept sportovního vozu na elektřinu podtrhuje kabina využívající pokrokové recyklované materiály. „Garáž pro chodidla“ – zahloubení v prostoru akumulátoru na podlaze za předními sedadly – zaručuje pohodlné usazení zadních pasažérů a umožňuje zachovat nízkou siluetu, typickou pro sportovní vozy. K dispozici jsou dva zavazadlové prostory: přední zavazadelník nabídne 81 litrů, zatímco zadní 366 litrů.
Pokrokové trakční motory a dvourychlostní převodovkaTaycan Turbo S a Taycan Turbo používají dva mimořádně účinné elektromotory, jeden na přední nápravě a jeden na zadní, a tak oba modely automaticky disponují pohonem všech kol. Na dlouhém dojezdu a plynulém toku hnací síly bez přerušení se podílí vysoká efektivita synchronních elektromotorů s permanentními magnety. Elektromotor, převodovka a pulzně řízený měnič dohromady tvoří kompaktní modul pohonu. Použité moduly vykazují nejvyšší výkonovou hustotu (kW na jednotku objemu komponenty) v rámci všech elektrických hnacích ústrojí na současném trhu. Specifikem těchto elektromotorů je „vlásenkové“ vinutí cívek statoru. Uvedená technologie dovoluje začlenit do statoru více mědi, což vede ke zvýšení výkonu a točivého momentu při zachování stejného objemu komponenty. Inovací z vývoje Porsche je dvourychlostní převodovka zabudovaná do zadní nápravy. První převodový stupeň vede k ještě lepší akceleraci Taycanu z místa, zatímco druhý stupeň s dlouhým převodem zajišťuje vysokou hospodárnost a neméně vysokou výkonovou rezervu. To samé platí i pro velmi vysoké rychlosti.
Podvozkové systémy s centrálním zapojením do sítěV rámci podvozkové platformy modelu Taycan používá Porsche řídicí systém s centrální sběrnicí. Integrovaný systém Porsche 4D Chassis Control v reálném čase analyzuje a synchronizuje všechny podvozkové systémy vozidla. Mezi vyspělými podvozkovými systémy najdeme adaptivní vzduchové odpružení s tříkomorovou technologií vč. elektronického řízení tlumičů PASM (Porsche Active Suspension Management) nebo systém ovládání podvozku pro aktivní stabilizaci klopení PDCC Sport (Porsche Dynamic Chassis Control Sport) vč. systému vektorování točivého momentu PTV Plus (Porsche Torque Vectoring Plus). Jedinečný je systém řízení pohonu všech kol se dvěma elektromotory a systémem rekuperace. Maximální výkon systému rekuperace až 265 kW výrazně převyšuje konkurenci. Jízdní zkoušky ukázaly, že cca. 90 procent běžného brzdění zajišťují samotné elektromotory – bez zapojování hydraulických brzd na kolech.
Profil různých jízdních režimů se v zásadě drží stejné filozofie jako ostatní modelové řady Porsche. K tomu se přidává speciální nastavení pro optimální využití čistě elektrického pohonu. K dispozici jsou čtyři jízdní režimy: „Range“, „Normal“, „Sport“ a „Sport Plus“. Kromě toho je zde režim „Individual“ pro nastavení jednotlivých systémů podle osobních preferencí.
Světová premiéra na třech kontinentech současněSvětová premiéra modelu Porsche Taycan proběhla současně v Severní Americe, Číně a Evropě. Nejdůležitější trhy nového elektrického sportovního vozu se nacházejí právě na těchto třech kontinentech. Místa zvolená pro premiéru zároveň symbolizují tři způsoby trvale udržitelného hospodaření s energiemi: Niagarské vodopády na hranici mezi americkým státem New York a kanadskou provincií Ontario představují hydroenergetiku; solární elektrárna v Neuhardenbergu poblíž Berlína reprezentuje energii ze slunce; a větrná farma na ostrově Pingtan, cca. 150 km od čínského města Fu-čou v provincii Fu-ťien představuje energii získávanou z větru. Tyto přírodní síly vnímáme všemi našimi smysly stejně, jako na nás působí podmanivý výkon úplně prvního čistě elektrického sportovního vozu od Porsche. Tato jednorázová událost na třech místech současně se vysílala do celého světa prostřednictvím živého streamu na NewsTV.porsche.com.
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.