Toyota nechala v loňském roce na americkém patentovém úřadě zapsat nejvíce inovací z celého automobilového odvětví. Ve zprávě Patent 300 zahrnující tři sta největších inovátorů na americkém trhu se objevilo 10 firem vyrábějících auta.
Když na počátku 90. let zahájila Toyota práce na hybridním modelu Prius, učinilo vedení firmy netradiční rozhodnutí: Všechny možné konstrukční prvky tohoto revolučního pohonu měli vypracovat inženýři Toyoty. Obrovské zkušenosti, které při tom získali, přinesly ovoce v podobě rychlého vývoje dalších generací hybridní technologie Toyoty. Prius se stal prvním hybridním automobilem na světě a stal se synonymem pro hybridní technologii.
Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.
Čtyři zásadní trendyAutomobilový průmysl právě prochází transformací století. Definují ji čtyři zásadní trendy, které zároveň vyžadující obrovské náklady, znalosti a nápaditost: elektrifikace, autonomní řízení, propojení aut přes internet a výměna informací v cloudu, a také sdílení aut. Veškeré inovace a výsledné patenty jsou proto významným krokem do budoucnosti, a navíc dobře vypovídají o kondici firem produkujících automobily.
Automobilový průmysl se rovněž posunul do fáze, kdy mají větší význam inovace v oblasti nových technologií, než co se týče samotného fungování a mechaniky aut. Firmy v žebříčku Patent 300 zodpovídají za 54 procent inovací z více než 300 tisíc patentů podaných v USA v roce 2018. 68,5 procent těchto patentů se týká elektrických řešení, softwaru a informačních technologií, pouze 19 procent tvoří mechanické inovace. Automobilový průmysl tento trend odráží stále silněji.
Nejinovativnější automobilkaMezi 300 podniky a organizacemi, které loni podaly nejvíce patentů, je několik automobilových koncernů. Nejvíce, tedy 2554, jich zaregistrovala Toyota, která je ostatně už dlouhá léta lídrem počtu inovací. Navíc Toyota zaujímá 7. místo mezi nejinovativnějšími koncerny všech odvětví. Předstihly ji pouze IBM, Samsung, Canon, Intel, Alphabet a GE.
Druhým nejaktivnějším výrobcem automobilů v oblasti inovací je Ford, který zaregistroval 2 149 návrhů. V žebříčku Patent 300 zaujala americká firma 15. místo. Jak zdůrazňuje Harrity, v případě Fordu tvoří 72 procent mechanická řešení a 23 procent se týká elektronických a digitálních technologií. U Toyoty je tento poměr 55 ku 25.
Třetí je Hyundai s 1 539 zaregistrovanými návrhy, v celkovém hodnocení obsadil 22. místo. Na 34. pozici figuruje General Motors (1 197 patentů). V první stovce jsou také Honda (43. místo a 958 návrhy), Porsche (89. místo a 503 patentů) a Nissan (97. místo a 446 návrhů). Ve zprávě Patent 300 najdeme i BMW (190 patentů), Mazdu (159 patentů), FCA (155 podaných návrhů) a Tata Motors (126 patentů). Celkem Patent 300 zahrnuje 10 automobilek, z nichž pouze Toyota a Ford zaregistrovaly u amerického úřadu více než dva tisíce inovací.
Je třeba upozornit, že řadu inovací pro potřeby automobilové branže zpracovávají subdodavatelé automobilových koncernů. V první stovce zprávy Harrity se ocitly značky Bosch (28. místo), Denso, která je součástí Toyota Group (36. místo), a Continental (100. místo).
TISKOVÁ ZPRÁVA TOYOTA NEWSROOM
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?