Toyota nechala v loňském roce na americkém patentovém úřadě zapsat nejvíce inovací z celého automobilového odvětví. Ve zprávě Patent 300 zahrnující tři sta největších inovátorů na americkém trhu se objevilo 10 firem vyrábějících auta.
Když na počátku 90. let zahájila Toyota práce na hybridním modelu Prius, učinilo vedení firmy netradiční rozhodnutí: Všechny možné konstrukční prvky tohoto revolučního pohonu měli vypracovat inženýři Toyoty. Obrovské zkušenosti, které při tom získali, přinesly ovoce v podobě rychlého vývoje dalších generací hybridní technologie Toyoty. Prius se stal prvním hybridním automobilem na světě a stal se synonymem pro hybridní technologii.
Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.
Čtyři zásadní trendyAutomobilový průmysl právě prochází transformací století. Definují ji čtyři zásadní trendy, které zároveň vyžadující obrovské náklady, znalosti a nápaditost: elektrifikace, autonomní řízení, propojení aut přes internet a výměna informací v cloudu, a také sdílení aut. Veškeré inovace a výsledné patenty jsou proto významným krokem do budoucnosti, a navíc dobře vypovídají o kondici firem produkujících automobily.
Automobilový průmysl se rovněž posunul do fáze, kdy mají větší význam inovace v oblasti nových technologií, než co se týče samotného fungování a mechaniky aut. Firmy v žebříčku Patent 300 zodpovídají za 54 procent inovací z více než 300 tisíc patentů podaných v USA v roce 2018. 68,5 procent těchto patentů se týká elektrických řešení, softwaru a informačních technologií, pouze 19 procent tvoří mechanické inovace. Automobilový průmysl tento trend odráží stále silněji.
Nejinovativnější automobilkaMezi 300 podniky a organizacemi, které loni podaly nejvíce patentů, je několik automobilových koncernů. Nejvíce, tedy 2554, jich zaregistrovala Toyota, která je ostatně už dlouhá léta lídrem počtu inovací. Navíc Toyota zaujímá 7. místo mezi nejinovativnějšími koncerny všech odvětví. Předstihly ji pouze IBM, Samsung, Canon, Intel, Alphabet a GE.
Druhým nejaktivnějším výrobcem automobilů v oblasti inovací je Ford, který zaregistroval 2 149 návrhů. V žebříčku Patent 300 zaujala americká firma 15. místo. Jak zdůrazňuje Harrity, v případě Fordu tvoří 72 procent mechanická řešení a 23 procent se týká elektronických a digitálních technologií. U Toyoty je tento poměr 55 ku 25.
Třetí je Hyundai s 1 539 zaregistrovanými návrhy, v celkovém hodnocení obsadil 22. místo. Na 34. pozici figuruje General Motors (1 197 patentů). V první stovce jsou také Honda (43. místo a 958 návrhy), Porsche (89. místo a 503 patentů) a Nissan (97. místo a 446 návrhů). Ve zprávě Patent 300 najdeme i BMW (190 patentů), Mazdu (159 patentů), FCA (155 podaných návrhů) a Tata Motors (126 patentů). Celkem Patent 300 zahrnuje 10 automobilek, z nichž pouze Toyota a Ford zaregistrovaly u amerického úřadu více než dva tisíce inovací.
Je třeba upozornit, že řadu inovací pro potřeby automobilové branže zpracovávají subdodavatelé automobilových koncernů. V první stovce zprávy Harrity se ocitly značky Bosch (28. místo), Denso, která je součástí Toyota Group (36. místo), a Continental (100. místo).
TISKOVÁ ZPRÁVA TOYOTA NEWSROOM
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?