PATENTOVÝ ÚŘAD ÚTOKEM. Toyota je nejaktivnější. Jak dopadli Němci?

Toyota C-HR
Toyota C-HR, foto: Toyota
AutoRoad.cz 13. června 2019 23:31
Sdílej:

Toyota nechala v loňském roce na americkém patentovém úřadě zapsat nejvíce inovací z celého automobilového odvětví. Ve zprávě Patent 300 zahrnující tři sta největších inovátorů na americkém trhu se objevilo 10 firem vyrábějících auta.

Když na počátku 90. let zahájila Toyota práce na hybridním modelu Prius, učinilo vedení firmy netradiční rozhodnutí: Všechny možné konstrukční prvky tohoto revolučního pohonu měli vypracovat inženýři Toyoty. Obrovské zkušenosti, které při tom získali, přinesly ovoce v podobě rychlého vývoje dalších generací hybridní technologie Toyoty. Prius se stal prvním hybridním automobilem na světě a stal se synonymem pro hybridní technologii.

Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.

Čtyři zásadní trendyAutomobilový průmysl právě prochází transformací století. Definují ji čtyři zásadní trendy, které zároveň vyžadující obrovské náklady, znalosti a nápaditost: elektrifikace, autonomní řízení, propojení aut přes internet a výměna informací v cloudu, a také sdílení aut. Veškeré inovace a výsledné patenty jsou proto významným krokem do budoucnosti, a navíc dobře vypovídají o kondici firem produkujících automobily.

Automobilový průmysl se rovněž posunul do fáze, kdy mají větší význam inovace v oblasti nových technologií, než co se týče samotného fungování a mechaniky aut. Firmy v žebříčku Patent 300 zodpovídají za 54 procent inovací z více než 300 tisíc patentů podaných v USA v roce 2018. 68,5 procent těchto patentů se týká elektrických řešení, softwaru a informačních technologií, pouze 19 procent tvoří mechanické inovace. Automobilový průmysl tento trend odráží stále silněji.

Nejinovativnější automobilkaMezi 300 podniky a organizacemi, které loni podaly nejvíce patentů, je několik automobilových koncernů. Nejvíce, tedy 2554, jich zaregistrovala Toyota, která je ostatně už dlouhá léta lídrem počtu inovací. Navíc Toyota zaujímá 7. místo mezi nejinovativnějšími koncerny všech odvětví. Předstihly ji pouze IBM, Samsung, Canon, Intel, Alphabet a GE.

Druhým nejaktivnějším výrobcem automobilů v oblasti inovací je Ford, který zaregistroval 2 149 návrhů. V žebříčku Patent 300 zaujala americká firma 15. místo. Jak zdůrazňuje Harrity, v případě Fordu tvoří 72 procent mechanická řešení a 23 procent se týká elektronických a digitálních technologií. U Toyoty je tento poměr 55 ku 25.

Třetí je Hyundai s 1 539 zaregistrovanými návrhy, v celkovém hodnocení obsadil 22. místo. Na 34. pozici figuruje General Motors (1 197 patentů). V první stovce jsou také Honda (43. místo a 958 návrhy), Porsche (89. místo a 503 patentů) a Nissan (97. místo a 446 návrhů). Ve zprávě Patent 300 najdeme i BMW (190 patentů), Mazdu (159 patentů), FCA (155 podaných návrhů) a Tata Motors (126 patentů). Celkem Patent 300 zahrnuje 10 automobilek, z nichž pouze Toyota a Ford  zaregistrovaly u amerického úřadu více než dva tisíce inovací.

Je třeba upozornit, že řadu inovací pro potřeby automobilové branže zpracovávají subdodavatelé automobilových koncernů. V první stovce zprávy Harrity se ocitly značky Bosch (28. místo), Denso, která je součástí Toyota Group (36. místo), a Continental (100. místo).

TISKOVÁ ZPRÁVA TOYOTA NEWSROOM

Stalo se
Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.