Toyota nechala v loňském roce na americkém patentovém úřadě zapsat nejvíce inovací z celého automobilového odvětví. Ve zprávě Patent 300 zahrnující tři sta největších inovátorů na americkém trhu se objevilo 10 firem vyrábějících auta.
Když na počátku 90. let zahájila Toyota práce na hybridním modelu Prius, učinilo vedení firmy netradiční rozhodnutí: Všechny možné konstrukční prvky tohoto revolučního pohonu měli vypracovat inženýři Toyoty. Obrovské zkušenosti, které při tom získali, přinesly ovoce v podobě rychlého vývoje dalších generací hybridní technologie Toyoty. Prius se stal prvním hybridním automobilem na světě a stal se synonymem pro hybridní technologii.
Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.
Čtyři zásadní trendyAutomobilový průmysl právě prochází transformací století. Definují ji čtyři zásadní trendy, které zároveň vyžadující obrovské náklady, znalosti a nápaditost: elektrifikace, autonomní řízení, propojení aut přes internet a výměna informací v cloudu, a také sdílení aut. Veškeré inovace a výsledné patenty jsou proto významným krokem do budoucnosti, a navíc dobře vypovídají o kondici firem produkujících automobily.
Automobilový průmysl se rovněž posunul do fáze, kdy mají větší význam inovace v oblasti nových technologií, než co se týče samotného fungování a mechaniky aut. Firmy v žebříčku Patent 300 zodpovídají za 54 procent inovací z více než 300 tisíc patentů podaných v USA v roce 2018. 68,5 procent těchto patentů se týká elektrických řešení, softwaru a informačních technologií, pouze 19 procent tvoří mechanické inovace. Automobilový průmysl tento trend odráží stále silněji.
Nejinovativnější automobilkaMezi 300 podniky a organizacemi, které loni podaly nejvíce patentů, je několik automobilových koncernů. Nejvíce, tedy 2554, jich zaregistrovala Toyota, která je ostatně už dlouhá léta lídrem počtu inovací. Navíc Toyota zaujímá 7. místo mezi nejinovativnějšími koncerny všech odvětví. Předstihly ji pouze IBM, Samsung, Canon, Intel, Alphabet a GE.
Druhým nejaktivnějším výrobcem automobilů v oblasti inovací je Ford, který zaregistroval 2 149 návrhů. V žebříčku Patent 300 zaujala americká firma 15. místo. Jak zdůrazňuje Harrity, v případě Fordu tvoří 72 procent mechanická řešení a 23 procent se týká elektronických a digitálních technologií. U Toyoty je tento poměr 55 ku 25.
Třetí je Hyundai s 1 539 zaregistrovanými návrhy, v celkovém hodnocení obsadil 22. místo. Na 34. pozici figuruje General Motors (1 197 patentů). V první stovce jsou také Honda (43. místo a 958 návrhy), Porsche (89. místo a 503 patentů) a Nissan (97. místo a 446 návrhů). Ve zprávě Patent 300 najdeme i BMW (190 patentů), Mazdu (159 patentů), FCA (155 podaných návrhů) a Tata Motors (126 patentů). Celkem Patent 300 zahrnuje 10 automobilek, z nichž pouze Toyota a Ford zaregistrovaly u amerického úřadu více než dva tisíce inovací.
Je třeba upozornit, že řadu inovací pro potřeby automobilové branže zpracovávají subdodavatelé automobilových koncernů. V první stovce zprávy Harrity se ocitly značky Bosch (28. místo), Denso, která je součástí Toyota Group (36. místo), a Continental (100. místo).
TISKOVÁ ZPRÁVA TOYOTA NEWSROOM
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.