Právě probíhající autosalon v Šanghaji se stal místem premiéry dlouho očekávaného prvního elektromobilu z produkce Aston Martin, který nese název Rapide E. Novinka, o které se nedávno spekulovalo jako o novém služebním voze filmového Jamese Bonda, nabídne výkon přes 600 koní a dojezd 320 km na jedno nabití. Potěší však i funkcí rychlého nabíjení, se kterým budete zpátky na cestě během velmi krátké doby.
Čínský trh je hladový po elektromobilech a tak není divu, že se jich na právě probíhajícím autosalonu v Šanghaji představuje ohromné množství. Jedním z nich je i dlouho očekávaný Aston Martin Rapide E, který představuje vůbec první čistě elektrický model britského výrobce. Jeho design sice vychází z modelu Rapide, nicméně pod kapotou se odehrály velké změny.
Zatímco tradiční Rapide ukrýval pod přední kapotou úchvatný 6.0 litrový motor V12, u modelu Rapide E byste našli speciální schránku vyrobenou z Kevlaru a karbonu. Ta ukrývá 5 600 lithium-iontových článků o kapacitě 65 kWh, které napájí dvojici elektromotorů na zadní nápravě.
Tahle sestava poskytuje vozu výkon úctyhodných 448 kW (609 k) a 950 Nm točivého momentu, což by mělo stačit k akceleraci z 0 na 96 km/h během necelých 4 sekund a maximální rychlost byla omezena na 250 km/h. Ve zrychlení tak elektrický Rapide předčí i variantu Rapide S nebo extrémní model AMR.
Automobilka odhaduje dojezd na jedno nabití na 320 km podle standardů WLTP, v praxi však bude zřejmě více záležet na tom, jak často a jak moc se necháte unést výkonem vozu a jeho schopnostmi prudce akcelerovat. I na to však automobilka myslela a proto vůz osadila technologiemi, které podporují skutečně rychlé nabíjení.
Rapide E si bude rozumět jak s rychlonabíječkami o výkonu 400V 50 kW, tak s nabíječkami o výkonu 800V 100 kW. V případě použití druhého typu pak není problém získat dojezd až 310 mil během jedné hodiny nabíjení. Vůz je navíc osazen i interní rychlonabíječkou, která umožní plné nabití během 3 hodin.
Pohonný systém je však jen jednou z mnoha změn. Došlo také k výrazné úpravě karoserie, která by nyní měla být aerodynamičtější. Designéři upravili tvary přídě, přidali decentní splitter a výrazný zadní difuzér. Elektrický model dostal také zcela nová kovaná kola, která mají zlepšit aerodynamiku i chlazení brzd, nebo upravený podvozek, díky kterému by se měl vůz chovat podobně jako ostrý Rapide AMR.
V interiéru potěší nový 10-palcový digitální přístrojový štít a řidič má k dispozici na výběr z jízdních režimů GT, Sport a Sport+. Zážitek ze sportovní jízdy by pak měly umocnit i nové pneumatiky Pirelli P-Zero.
Jelikož je Rapide E prvním produkčním automobilem z produkce Aston Martinu, nelze se divit, že jej samotná automobilka označuje za historický krok. Ve skutečnosti se však jedná spíše o krůček, neboť produkce je omezena na pouhých 155 kusů. Objednávky by měly být přijímány již nyní, nicméně informace o ceně zatím nejsou dostupné.
Skutečně velkolepým vstupem do světa elektromobility by však pro Aston Martin měla být její znovuzrozená pod-značka Lagonda, která by se měla do budoucna zaměřit právě na vývoj zcela nových a čistě elektrických modelů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?