Právě probíhající autosalon v Šanghaji se stal místem premiéry dlouho očekávaného prvního elektromobilu z produkce Aston Martin, který nese název Rapide E. Novinka, o které se nedávno spekulovalo jako o novém služebním voze filmového Jamese Bonda, nabídne výkon přes 600 koní a dojezd 320 km na jedno nabití. Potěší však i funkcí rychlého nabíjení, se kterým budete zpátky na cestě během velmi krátké doby.
Čínský trh je hladový po elektromobilech a tak není divu, že se jich na právě probíhajícím autosalonu v Šanghaji představuje ohromné množství. Jedním z nich je i dlouho očekávaný Aston Martin Rapide E, který představuje vůbec první čistě elektrický model britského výrobce. Jeho design sice vychází z modelu Rapide, nicméně pod kapotou se odehrály velké změny.
Zatímco tradiční Rapide ukrýval pod přední kapotou úchvatný 6.0 litrový motor V12, u modelu Rapide E byste našli speciální schránku vyrobenou z Kevlaru a karbonu. Ta ukrývá 5 600 lithium-iontových článků o kapacitě 65 kWh, které napájí dvojici elektromotorů na zadní nápravě.
Tahle sestava poskytuje vozu výkon úctyhodných 448 kW (609 k) a 950 Nm točivého momentu, což by mělo stačit k akceleraci z 0 na 96 km/h během necelých 4 sekund a maximální rychlost byla omezena na 250 km/h. Ve zrychlení tak elektrický Rapide předčí i variantu Rapide S nebo extrémní model AMR.
Automobilka odhaduje dojezd na jedno nabití na 320 km podle standardů WLTP, v praxi však bude zřejmě více záležet na tom, jak často a jak moc se necháte unést výkonem vozu a jeho schopnostmi prudce akcelerovat. I na to však automobilka myslela a proto vůz osadila technologiemi, které podporují skutečně rychlé nabíjení.
Rapide E si bude rozumět jak s rychlonabíječkami o výkonu 400V 50 kW, tak s nabíječkami o výkonu 800V 100 kW. V případě použití druhého typu pak není problém získat dojezd až 310 mil během jedné hodiny nabíjení. Vůz je navíc osazen i interní rychlonabíječkou, která umožní plné nabití během 3 hodin.
Pohonný systém je však jen jednou z mnoha změn. Došlo také k výrazné úpravě karoserie, která by nyní měla být aerodynamičtější. Designéři upravili tvary přídě, přidali decentní splitter a výrazný zadní difuzér. Elektrický model dostal také zcela nová kovaná kola, která mají zlepšit aerodynamiku i chlazení brzd, nebo upravený podvozek, díky kterému by se měl vůz chovat podobně jako ostrý Rapide AMR.
V interiéru potěší nový 10-palcový digitální přístrojový štít a řidič má k dispozici na výběr z jízdních režimů GT, Sport a Sport+. Zážitek ze sportovní jízdy by pak měly umocnit i nové pneumatiky Pirelli P-Zero.
Jelikož je Rapide E prvním produkčním automobilem z produkce Aston Martinu, nelze se divit, že jej samotná automobilka označuje za historický krok. Ve skutečnosti se však jedná spíše o krůček, neboť produkce je omezena na pouhých 155 kusů. Objednávky by měly být přijímány již nyní, nicméně informace o ceně zatím nejsou dostupné.
Skutečně velkolepým vstupem do světa elektromobility by však pro Aston Martin měla být její znovuzrozená pod-značka Lagonda, která by se měla do budoucna zaměřit právě na vývoj zcela nových a čistě elektrických modelů.
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?