Automobilka Koenigsegg představil na ženevském autosalonu dlouho očekávaný model Jesko, právoplatného nástupce modelu Agera RS. Exkluzivní hypersport, který nese jméno po otci zakladatele automobilky, ukrývá pod svou karbonovou kapotou až 1600 koňských sil a živě se spekuluje o jeho schopnosti překonat hranici 300 mil v hodině, tedy cca 482 km/h.
Během uplynulých let už jsme si zvykli, že takřka každý automobil z produkce Koenigsegg posouvá hranice možností automobilového průmyslu. I tak nás ale model Jesko dokonale zaskočil a my nepřestáváme žasnout nad úchvatností.
Řeč je především o pohonném ústrojí, které navzdory trendům stále spoléhá na tradiční spalovací motor - zkrátka zapomeňte na jakékoliv hybridní berličky. Twin-turbo 5.0 litrový vidlicový osmiválec dostal o 5 kilogramů lehčí klikovou hřídel, díky které se dokáže vytáčet až na hranici 8 500 ot./min., přičemž prý vydává naprosto fantastický zvuk.
Dvojice turbodmychadel je navíc přímo propojena s malým elektrickým kompresorem, který čerpá vzduch z 20-litrové karbonové nádrže. Na první pohled neobvyklé řešení má podle Koenigseggu eliminovat jakýkoliv turbo-lag a poskytnout tak řidiči bleskovou odezvu motoru. Tedy bez zbytečného čekání, než výfukové plyny roztočí turbodmychadla.
Výsledkem je tak malé umělecké dílo mezi motory, které je schopné nabídnout s tradičním 95-oktanovým palivem výkon až 1 280 koní. Pokud však do nádrže nalijete palivo E85, zvedne se výkon až na 1600 koní a vůz nabídne točivý moment 1 500 Nm v rozmezí 2 700 až 6 170 ot./min..
Dalším skvostem pohonného ústrojí je převodovka, kterou si automobilka sama vyvinula. Devítistupňová „více-spojková" převodovka, kterou Koenigsegg označuje jako Light Speed Transmission, postrádá tradiční synchrony, které nahradilo sedm spojek. A právě díky tomu by převodovka měla být schopna řadit „téměř rychlostí světla."
V porovnání s konkurenčními dvouspojkovými převodovkami umožňuje LST měnit stupně přímo, klidně ze sedmého rychlostního stupně na čtvrtý, bez jakéhokoliv čekání na synchronizaci. Celé toto ústrojí, včetně sedmi mokrých spojek, náplní, startéru a olejové pumpy váží pouze 90 kilogramů. A to je oproti dvouspojkovým převodovkám výrazně méně.
Ve srovnání s modelem Agera RS je karbonová karoserie modelu Jesko o 40 mm delší a 22 mm vyšší. Pochlubit se také může výrazně lepší aerodynamikou, kterou zajišťuje výrazný přední splitter a nepřehlédnutelné křídlo ve tvaru bumerangu. Při rychlosti 250 km/h by Jesko mělo být schopné generovat přítlak až 800 kilogramů, při rychlosti 275 km/h až 1 000 kilogramů. To je o 40 % více, než kolik nabízela Agera RS.
Ovšem zatímco na závodních okruzích a zakroucených silnicích bude tento přítlak vítaný, při snaze o pokoření rychlostních rekordů bude naopak způsobovat problémy. V budoucnu bychom se tak měli dočkat modelu s méně výraznými aerodynamickými prvky, který by měl překonat onu magickou hranici 300 mil v hodině, tedy cca 482 km/h.
S ovladatelností by měl pomoci i systém odpružení Koenigsegg Triplex, který je nově umístěn na přední i zadní nápravě. Vůz tak i během prudké akcelerace a náporu vzduchu zůstává ve stejné výšce a plně stabilní. Dalším vítaným pomocníkem by měl být i adaptivní systém řízení zadních kol, který automaticky reaguje na faktory jako rychlost, úhel natočení kol, rychlost motoru nebo akcelerace.
Při pohledu na vůz také zaujmou karbonová kola, které patří k těm nejlehčím, jaké kdy Koenigsegg obouval. Každý přední 20-palcový ráfek váží 5,9 kg, zatímco zadní 21-palcový 7.7 kg. Opomenout bychom neměli ani systém Koenigsegg Autoskin, který může pomocí malých hydraulických akutátorů ovládat aerodynamické prvky vozu, i otevírání a zavírání jednotlivých karosářských dílů - včetně dveří a kapoty.
Koenigsegg má v plánu vyrobit pouze 125 hypersportů Jesko, přičemž roční produkce se má podle webu Carscoops pohybovat okolo 40 až 50 kusů. A cena? Podle dosavadních odhadů okolo 3 milionů dolarů, tedy cca 68,5 milionu korun, ovšem bez daně.
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.