Automobilka Koenigsegg představil na ženevském autosalonu dlouho očekávaný model Jesko, právoplatného nástupce modelu Agera RS. Exkluzivní hypersport, který nese jméno po otci zakladatele automobilky, ukrývá pod svou karbonovou kapotou až 1600 koňských sil a živě se spekuluje o jeho schopnosti překonat hranici 300 mil v hodině, tedy cca 482 km/h.
Během uplynulých let už jsme si zvykli, že takřka každý automobil z produkce Koenigsegg posouvá hranice možností automobilového průmyslu. I tak nás ale model Jesko dokonale zaskočil a my nepřestáváme žasnout nad úchvatností.
Řeč je především o pohonném ústrojí, které navzdory trendům stále spoléhá na tradiční spalovací motor - zkrátka zapomeňte na jakékoliv hybridní berličky. Twin-turbo 5.0 litrový vidlicový osmiválec dostal o 5 kilogramů lehčí klikovou hřídel, díky které se dokáže vytáčet až na hranici 8 500 ot./min., přičemž prý vydává naprosto fantastický zvuk.
Dvojice turbodmychadel je navíc přímo propojena s malým elektrickým kompresorem, který čerpá vzduch z 20-litrové karbonové nádrže. Na první pohled neobvyklé řešení má podle Koenigseggu eliminovat jakýkoliv turbo-lag a poskytnout tak řidiči bleskovou odezvu motoru. Tedy bez zbytečného čekání, než výfukové plyny roztočí turbodmychadla.
Výsledkem je tak malé umělecké dílo mezi motory, které je schopné nabídnout s tradičním 95-oktanovým palivem výkon až 1 280 koní. Pokud však do nádrže nalijete palivo E85, zvedne se výkon až na 1600 koní a vůz nabídne točivý moment 1 500 Nm v rozmezí 2 700 až 6 170 ot./min..
Dalším skvostem pohonného ústrojí je převodovka, kterou si automobilka sama vyvinula. Devítistupňová „více-spojková" převodovka, kterou Koenigsegg označuje jako Light Speed Transmission, postrádá tradiční synchrony, které nahradilo sedm spojek. A právě díky tomu by převodovka měla být schopna řadit „téměř rychlostí světla."
V porovnání s konkurenčními dvouspojkovými převodovkami umožňuje LST měnit stupně přímo, klidně ze sedmého rychlostního stupně na čtvrtý, bez jakéhokoliv čekání na synchronizaci. Celé toto ústrojí, včetně sedmi mokrých spojek, náplní, startéru a olejové pumpy váží pouze 90 kilogramů. A to je oproti dvouspojkovým převodovkám výrazně méně.
Ve srovnání s modelem Agera RS je karbonová karoserie modelu Jesko o 40 mm delší a 22 mm vyšší. Pochlubit se také může výrazně lepší aerodynamikou, kterou zajišťuje výrazný přední splitter a nepřehlédnutelné křídlo ve tvaru bumerangu. Při rychlosti 250 km/h by Jesko mělo být schopné generovat přítlak až 800 kilogramů, při rychlosti 275 km/h až 1 000 kilogramů. To je o 40 % více, než kolik nabízela Agera RS.
Ovšem zatímco na závodních okruzích a zakroucených silnicích bude tento přítlak vítaný, při snaze o pokoření rychlostních rekordů bude naopak způsobovat problémy. V budoucnu bychom se tak měli dočkat modelu s méně výraznými aerodynamickými prvky, který by měl překonat onu magickou hranici 300 mil v hodině, tedy cca 482 km/h.
S ovladatelností by měl pomoci i systém odpružení Koenigsegg Triplex, který je nově umístěn na přední i zadní nápravě. Vůz tak i během prudké akcelerace a náporu vzduchu zůstává ve stejné výšce a plně stabilní. Dalším vítaným pomocníkem by měl být i adaptivní systém řízení zadních kol, který automaticky reaguje na faktory jako rychlost, úhel natočení kol, rychlost motoru nebo akcelerace.
Při pohledu na vůz také zaujmou karbonová kola, které patří k těm nejlehčím, jaké kdy Koenigsegg obouval. Každý přední 20-palcový ráfek váží 5,9 kg, zatímco zadní 21-palcový 7.7 kg. Opomenout bychom neměli ani systém Koenigsegg Autoskin, který může pomocí malých hydraulických akutátorů ovládat aerodynamické prvky vozu, i otevírání a zavírání jednotlivých karosářských dílů - včetně dveří a kapoty.
Koenigsegg má v plánu vyrobit pouze 125 hypersportů Jesko, přičemž roční produkce se má podle webu Carscoops pohybovat okolo 40 až 50 kusů. A cena? Podle dosavadních odhadů okolo 3 milionů dolarů, tedy cca 68,5 milionu korun, ovšem bez daně.
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?