Koenigsegg Jesko uchvátil Ženevu. Má 7 spojek a zvládne až 482 km/h

mao / AutoRoad.cz, 7. března 2019, 17:02 Aktualizováno 9.3.2019, 06:53 Google+

Automobilka Koenigsegg představil na ženevském autosalonu dlouho očekávaný model Jesko, právoplatného nástupce modelu Agera RS. Exkluzivní hypersport, který nese jméno po otci zakladatele automobilky, ukrývá pod svou karbonovou kapotou až 1600 koňských sil a živě se spekuluje o jeho schopnosti překonat hranici 300 mil v hodině, tedy cca 482 km/h.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Koenigsegg Jesko

Koenigsegg Jesko | foto: Koenigsegg

Sdílejte článek

Během uplynulých let už jsme si zvykli, že takřka každý automobil z produkce Koenigsegg posouvá hranice možností automobilového průmyslu. I tak nás ale model Jesko dokonale zaskočil a my nepřestáváme žasnout nad úchvatností.

Řeč je především o pohonném ústrojí, které navzdory trendům stále spoléhá na tradiční spalovací motor - zkrátka zapomeňte na jakékoliv hybridní berličky. Twin-turbo 5.0 litrový vidlicový osmiválec dostal o 5 kilogramů lehčí klikovou hřídel, díky které se dokáže vytáčet až na hranici 8 500 ot./min., přičemž prý vydává naprosto fantastický zvuk.

Dvojice turbodmychadel je navíc přímo propojena s malým elektrickým kompresorem, který čerpá vzduch z 20-litrové karbonové nádrže. Na první pohled neobvyklé řešení má podle Koenigseggu eliminovat jakýkoliv turbo-lag a poskytnout tak řidiči bleskovou odezvu motoru. Tedy bez zbytečného čekání, než výfukové plyny roztočí turbodmychadla.

Výsledkem je tak malé umělecké dílo mezi motory, které je schopné nabídnout s tradičním 95-oktanovým palivem výkon až 1 280 koní. Pokud však do nádrže nalijete palivo E85, zvedne se výkon až na 1600 koní a vůz nabídne točivý moment 1 500 Nm v rozmezí 2 700 až 6 170 ot./min..

Dalším skvostem pohonného ústrojí je převodovka, kterou si automobilka sama vyvinula. Devítistupňová „více-spojková" převodovka, kterou Koenigsegg označuje jako Light Speed Transmission, postrádá tradiční synchrony, které nahradilo sedm spojek. A právě díky tomu by převodovka měla být schopna řadit „téměř rychlostí světla." 

V porovnání s konkurenčními dvouspojkovými převodovkami umožňuje LST měnit stupně přímo, klidně ze sedmého rychlostního stupně na čtvrtý,  bez jakéhokoliv čekání na synchronizaci. Celé toto ústrojí, včetně sedmi mokrých spojek, náplní, startéru a olejové pumpy váží pouze 90 kilogramů. A to je oproti dvouspojkovým převodovkám výrazně méně.

Ve srovnání s modelem Agera RS je karbonová karoserie modelu Jesko o 40 mm delší a 22 mm vyšší. Pochlubit se také může výrazně lepší aerodynamikou, kterou zajišťuje výrazný přední splitter a nepřehlédnutelné křídlo ve tvaru bumerangu. Při rychlosti 250 km/h by Jesko mělo být schopné generovat přítlak až 800 kilogramů, při rychlosti 275 km/h až 1 000 kilogramů. To je o 40 % více, než kolik nabízela Agera RS.

Ovšem zatímco na závodních okruzích a zakroucených silnicích bude tento přítlak vítaný, při snaze o pokoření rychlostních rekordů bude naopak způsobovat problémy. V budoucnu bychom se tak měli dočkat modelu s méně výraznými aerodynamickými prvky, který by měl překonat onu magickou hranici 300 mil v hodině, tedy cca 482 km/h.

zdroj: youtube.com

S ovladatelností by měl pomoci i systém odpružení Koenigsegg Triplex, který je nově umístěn na přední i zadní nápravě. Vůz tak i během prudké akcelerace a náporu vzduchu zůstává ve stejné výšce a plně stabilní. Dalším vítaným pomocníkem by měl být i adaptivní systém řízení zadních kol, který automaticky reaguje na faktory jako rychlost, úhel natočení kol, rychlost motoru nebo akcelerace.

Při pohledu na vůz také zaujmou karbonová kola, které patří k těm nejlehčím, jaké kdy Koenigsegg obouval. Každý přední 20-palcový ráfek váží 5,9 kg, zatímco zadní 21-palcový 7.7 kg. Opomenout bychom neměli ani systém Koenigsegg Autoskin, který může pomocí malých hydraulických akutátorů ovládat aerodynamické prvky vozu, i otevírání a zavírání jednotlivých karosářských dílů - včetně dveří a kapoty.

Koenigsegg má v plánu vyrobit pouze 125 hypersportů Jesko, přičemž roční produkce se má podle webu Carscoops pohybovat okolo 40 až 50 kusů. A cena? Podle dosavadních odhadů okolo 3 milionů dolarů, tedy cca 68,5 milionu korun, ovšem bez daně.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Koenigsegg Jesko uchvátil Ženevu. Má 7 spojek a zvládne až 482 km/h

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Peugeot Rifter

TEST: Peugeot Rifter 1,2 PureTech - Stačí přeplňovaný tříválec na velké rodinné auto?

GAZ 24

Spěcháte s nábytkem? K mání je unikátní závodní Volga kombi

Lynk & Co 01

Jak budeme v Evropě nakupovat čínská auta? Podle Geely v kavárnách

Honda Civic Type R

Honda Civic Type R do terénu? Atraktivní přestavbu OveRland ukázali Britové

BMW 2002

BMW ztratilo unikátní koncept ze 70. let. V Mnichově si ale uměli poradit

Baojun RS-5

Tuning po čínsku? Nejbrutálnější SUV světa je zběsilé, rychlé už moc ne

reklama
reklama

Doporučujeme

Unikátní prohlídka vozu Mercedes-Maybach S600 Pullman (YouTube/MercBenzKing)

Auto, kterým jezdil Putin i Kim Čong-Un: Exkluzivní pohled na Mercedes-Maybach…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Utajovaný hybridní supersport Ferrari ujížděl motorce, tentokrát předvedl brutální akceleraci

  2. Škoda Superb Scout: Vlajková loď poprvé i v dobrodružném kabátu

  3. Škoda Superb na první video-ukázce: Poprvé se dočkáme i robustnější varianty Scout!

  4. Tuning po čínsku? Nejbrutálnější SUV světa je zběsilé, rychlé už moc ne

  5. Klíč k dámské ložnici. Jak auta pomáhají na seznamkách a které zmínit nesmíte?

  6. BMW ztratilo unikátní koncept ze 70. let. V Mnichově si ale uměli poradit

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud