Čínský BYD získal renomované designéry. Které špičkové automobilky musí hledat náhradu?

BYD Tang koncept
BYD Tang koncept, foto: Michal Dokoupil
-mdo , AutoRoad.cz 23. února 2019 12:29
Sdílej:

Čínské automobilky se doposud designem příliš nevyznamenaly a i když poslední dobou poskočily o obrovský kus vpřed, pořád nevyrábí vozy, které by dokázaly rozproudit krev v žilách. To se však může změnit s příchodem dalších kvalitních evropských designérů do Číny.

Automobilka BYD z jihočínského Shenzhenu se i přes svůj název, který znamená doslova "Postav si svůj sen", donedávna nemohla chlubit zrovna snovými vozy. Téměř všechny modely, které tato jinak inovativní firma poslala na trh, byly totiž kopiemi známějších zahraničních vozů. Kromě prvního vozu značky, který však BYD zdědil po odkoupené automobilce Qinchuan, se v Shenzhenu designovalo pouze obkreslováním. BYD F3 tak nerozeznáte od Toyoty Corolla, velmi úspěšné SUV S6 je dokonalou kopií Lexusu RX a minivůz F0 se dá na ulici od Toyoty Aygo rozeznat jen díky tomu, že se originál v Číně neprodává. 

V posledních dvou letech se však i BYD začal snažit a některé z posledních modelů, pojmenovaných po čínských dynastiích, dostaly originální a na Čínu velmi povedený design. Zejména nový sedan Qin Pro, SUV Tang a MPV Song Max patří ve svých kategoriích mezi nejpřitažlivější čínské vozy, stále však nejde o materiál pro sny a plakáty na zdech pokojů. To se však může změnit s příchodem nových designérů, které BYD představil na nedávném pravidelném obchodním setkání. 

Podařené modely BYD z posledních let navrhoval německý designér Wolfgang Egger, který měl dříve postupně na starosti design značek Seat, Lancia, Alfa Romeo, Audi a Lamborghini. Nově jeho tým doplňuje také JuanMa López, španělský designér který byl zodpovědný za interiéry u Seatu, Lamborghini a Audi, než se dostal do Ferrari. Tam se podílel na návrhu exteriérů modelů jako  Ferrari 488, LaFerrari, Ferrari 458, Ferrari Portofino a Ferrari 812 Superfast. U BYD bude mít na starosti právě design exteriéru.

Interiéry bude Číňanům nově navrhovat Švýcar Michele Jauch-Paganetti, který donedávna vedl designové centrum Mercedesu v Itálii, kde byl zodpovědný za tvorbu interiéru pro Mercedesy třídy S a C. 

Podobným úlovkem se nadávno pochlubila i další čínská automobilka Geely, která je Evropanům známá hlavně díky vlastnictví značek Volvo, Lotus, Proton a Polestar. Do jejího designerského týmu se dostal Wayne Burgess, který donedávna pracoval pro Jaguar, kde se podílel na návrhu všech modelů z posledních 20 let. V Geely bude mít na starosti dohled nad designem všech značek spadajících pod koncern, nebude se však muset stěhovat do Číny, firma totiž nedávno otevřela nové designové centrum přímo v britském Coventry, kde sídlí i Jaguar Land Rover.

Témata:
Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.