Čínské automobilky se doposud designem příliš nevyznamenaly a i když poslední dobou poskočily o obrovský kus vpřed, pořád nevyrábí vozy, které by dokázaly rozproudit krev v žilách. To se však může změnit s příchodem dalších kvalitních evropských designérů do Číny.
Automobilka BYD z jihočínského Shenzhenu se i přes svůj název, který znamená doslova "Postav si svůj sen", donedávna nemohla chlubit zrovna snovými vozy. Téměř všechny modely, které tato jinak inovativní firma poslala na trh, byly totiž kopiemi známějších zahraničních vozů. Kromě prvního vozu značky, který však BYD zdědil po odkoupené automobilce Qinchuan, se v Shenzhenu designovalo pouze obkreslováním. BYD F3 tak nerozeznáte od Toyoty Corolla, velmi úspěšné SUV S6 je dokonalou kopií Lexusu RX a minivůz F0 se dá na ulici od Toyoty Aygo rozeznat jen díky tomu, že se originál v Číně neprodává.
V posledních dvou letech se však i BYD začal snažit a některé z posledních modelů, pojmenovaných po čínských dynastiích, dostaly originální a na Čínu velmi povedený design. Zejména nový sedan Qin Pro, SUV Tang a MPV Song Max patří ve svých kategoriích mezi nejpřitažlivější čínské vozy, stále však nejde o materiál pro sny a plakáty na zdech pokojů. To se však může změnit s příchodem nových designérů, které BYD představil na nedávném pravidelném obchodním setkání.
Podařené modely BYD z posledních let navrhoval německý designér Wolfgang Egger, který měl dříve postupně na starosti design značek Seat, Lancia, Alfa Romeo, Audi a Lamborghini. Nově jeho tým doplňuje také JuanMa López, španělský designér který byl zodpovědný za interiéry u Seatu, Lamborghini a Audi, než se dostal do Ferrari. Tam se podílel na návrhu exteriérů modelů jako Ferrari 488, LaFerrari, Ferrari 458, Ferrari Portofino a Ferrari 812 Superfast. U BYD bude mít na starosti právě design exteriéru.
Interiéry bude Číňanům nově navrhovat Švýcar Michele Jauch-Paganetti, který donedávna vedl designové centrum Mercedesu v Itálii, kde byl zodpovědný za tvorbu interiéru pro Mercedesy třídy S a C.
Podobným úlovkem se nadávno pochlubila i další čínská automobilka Geely, která je Evropanům známá hlavně díky vlastnictví značek Volvo, Lotus, Proton a Polestar. Do jejího designerského týmu se dostal Wayne Burgess, který donedávna pracoval pro Jaguar, kde se podílel na návrhu všech modelů z posledních 20 let. V Geely bude mít na starosti dohled nad designem všech značek spadajících pod koncern, nebude se však muset stěhovat do Číny, firma totiž nedávno otevřela nové designové centrum přímo v britském Coventry, kde sídlí i Jaguar Land Rover.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.