Automobilka Great Wall Motors, známá hlavně pro své SUV a pick-upy, které se prodávají i v EU, nedávno představilo svoji novou značku ORA, zaměřenou jen na elektrické vozy. Nyní se na trh dostává druhý vůz značky a překvapuje tím, co za nízkou cenu nabízí.
Levné elektrické vozy přitom nejsou v Číně nic až tak nového, stovky malých továren produkují generická elektrická vozítka kategorie LSEV už roky, za ceny často pod 100 tisíc Kč. Ty však omezuje celá řada nařízení, LSEV například nesmí do větších měst nebo na dálnici a také nenabízí zrovna vysokou úroveň bezpečnosti nebo komfortu. Nově představená ORA R1 však spadá do kategorie běžných vozů a nabízí podstatně vyšší úroveň.
ORA, čtvrtá značka patřící pod soukromou automobilku Great Wall Motors byla založena teprve na začátku tohoto roku, v Číně však již prodává elektrický crossover iQ5, který s cenou 300 tisíc Kč nabízí dojez kolem 400 km.
Druhým modelem, který ORA pošle na trh je plnohodnotný malý městský automobil ORA R1, s retrodesignem a pětidvéřovou karosérií typu hatchback. Design vozu je relativně originální, ačkoliv předek může připomenout chystaný elektromobil Honda Urban EV a linie zadního sloupku spolu se zvolenou barevnou kombinací až příliš očividně odkazuje na druhou generaci Smartu Forfour. Designový jazyk vozu, zamýšlený pro celou plánovanou modelovou řadu s písmenem R mimochodem Great Wall oficiálně nazývá “Simplicity & Rich message than complexity with less message”.
Určitá inspirace Smartem se nedá zapřít ani v interiéru, působí však povedeně a spolu s velkou obrazovkou infotainmentu i hodnotněji než u aut s podobnou cenovkou. Vůz by měl nabídnout propojení s mobilním telefonem, umožňující dálkové nastartování, zapnutí klimatizace a otevření dveří a také zarezervování místa u nabíjecí stanice. Vyšší verze dostanou šest airbagů a adaptivní tempomat.
Vůz pohání jeden elektrický motor s výkonem pouhých 35 kW, což jej předurčuje pro použití zejména ve městech, maximální rychlost se totiž pohybuje někde kolem 100 km/h. Baterie u základní varianty má kapacitu 30.7 kWh a dojezd podle cyklu NEDC 310 km, do dražších variant se montuje baterie s kapacitou 33 kWh, která dojezd zvýší na 351 km.
Nejzajímavěji působí cena, díky dotacím čínské vlády, nabízeným domácím automobilkám se totiž základní ORA R1 nabízí už za necelých 200 tisíc Kč, nejvyšší verze pak za 255 tisíc Kč. S nabídkou mimo Čínu se zatím nepočítá.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.