Letošní autosalon v Lon Angeles se stal místem premiéry již nového Porsche 911 generace 992. V pětapadesátileté historii tohoto modelu se jedná již o osmou generaci, která podobně jako předchozí novinky přináší spíš další evoluci, než výraznou revoluci. Tedy minimálně na první pohled. Při bližším zkoumání však nová 992 odkrývá řadu novinek.
Začněme u designu, o kterém jsme již od úniku prvních špionážních fotek tušili, že nebude nijak převratně odlišný. To však není u modelu 911 žádné překvapení. Díky úpravě řady detailů však nová generace 992 vypadá moderněji a ryze dynamicky.
Přední část se výrazně podobá odcházející generaci, přesto si lze všimnout řady detailů, jako jsou nové světlomety, upravená sání vzduchu a jinak stylizovaná horizontální světla denního svícení. Kapota motoru dostala nové linie a za pozornost stojí i výraznější blatníky, které budou standardem bez ohledu na počet poháněných náprav.
Při pohledu na zadní část už ale vidíme výraznější změny. Tou nejvýraznější jsou ostře řezaná zadní světla, která jsou propojena pomocí svítící linie - podobně, jako jsme to viděli již u konceptu Porsche Mission E. Přepracování se dočkal i zadní nárazník s dvojicí výrazných koncovek, ten se však bude měnit v závislosti na různých variantách 911.
Celkově se však design na první pohled příliš nezměnil. Za pozornost stojí snad ještě delší přesah přední kapoty, který nyní vyhovuje předpisům na ochranu chodců při nárazu. Všechny modely nové generace Porsche 911 by navíc měly být prodávány pouze v provedení wide-body. Došlo také k rozšíření přední nápravy, což by mělo pomoci lepší trakci.
Většina dalších věcí, jako sklon střechy, styl kol, nádechy, atd. zůstalo bez výrazných změn. Drobnou zajímavostí jsou však kliky, které splývají s dveřmi a vyjíždí až po zmáčknutí. Základní model Carrera dostane 19-palcová kola vpředu a 20-palcová vzadu. Carrera S zvětší průměr kol na obou nápravách o jeden palec.
Větší změny se objevují v interiéru, který dostal například zcela nový přístrojový panel, nový volič rychlostí a infotainment s displejem o úhlopříčce 10.9 palce. Hranatější styl přístrojové desky by pak měl být odkazem na modely 911 z 70. let. Posudku navíc potěší u nárůst místa, které vzniklo zvětšením rozvoru o 45 mm.
Vůbec největší změny se však odehrály pod kapotou, díky kterým by nová generace Porsche 911 měla být nejlepším a samozřejmě i nejrychlejším modelem v historii celé řady.
Napříč celou nabídkou modelů najdeme nové a značně vylepšené 3.0 litrové Twin-turbo šestiválce. Ty automobilka poprvé představila pod kapotou generace 991, pro generaci 992 je však upravila a přidala pár drobností, které nabídnou ještě lepší dynamiku.
Výkon modelu 911 Carrera se tak posunul z 370 koní na 385 koní. V případě Carrery S se bavíme o 450 koních, namísto původních 420. Z 0 na 100 km/h tak Carrera S zrychlí za 3.7 sekundy a s pohonem všech kol (4S) dokonce za 3.6 sekundy. V obou případech tedy o 0.4 sekundy rychleji, než minulá generace.
V případě paketu Sport Chrono Package je navíc možné snížit čas ještě o 0.2 sekundy. Maximální rychlost se u modelu Carrera S pohybuje okolo 308 km/h, model s pohonem všech kol je o 2 km/h pomalejší. Spotřeba nejspíš zájemce o tyto vozy příliš trápit nebude, přesto je překvapivě příznivá. Carrera S má být schopna jezdit v průměru za 8.9 l/100 km, model s Carrera 4S za rovných 9 l/100 km.
Zájemci o Carreru a Carreru S dostanou v základu sedmistupňovou manuální převodovku, v případě zájmu si však mohou připlatit i za nový osmistupňový dvouspojkový automat PDK. Oba modely budou navíc dostupné s volitelným řízením zadních kol.
Nové generaci Porsche 911 nebude chybět ani řada moderních senzorů a asistenčních systémů. Standardem bude například předkolizní varování, zákazníci si však budou moci připlatit i za systém nočního vidění s termálním snímáním, což je u modelu 911 velká novinka. Chybět ale nebude ani adaptivní tempomat nebo systém nouzové asistence.
Jednou z největších novinek na poli technologií je však tzv. Wet Mode. Nová 911 totiž dostala senzory umístěné v podbězích, které sledují množství vody na silnicích. Podle toho pak dokáže upravit systémy ABS či stabilizaci a současně varuje řidiče.
A jaké jsou ceny? Carrera S začíná v Německu na částce 120 125 Euro, tedy cca 3,1 milionu korun. Model Carrera 4S s pohonem všech kol startuje na částce 127 979 Euro, tedy cca 3,3 milionu korun.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.