Nejčastější omyly o parkování v Praze pro domácí i mimopražské řidiče

Parkovací místo v Praze
Parkovací místo v Praze, foto: ASPEN.PR
AutoRoad.cz 14. září 2018 00:18
Sdílej:

Do pražské metropole denně míří tisíce aut a řidiči často musí několik minut hledat, kde zaparkovat. Míst je především v centru města opravdu nedostatek, ale řešení existují. Stačí se zorientovat v parkovištích a zónách a významně tak ušetřit nejen čas, ale i starosti a peníze. Parkování mohou ztěžovat také mýty či nepřesné informace, které kolují, často z nevědomosti. Jak je to tedy s pražským parkováním? Nejčastější mýty vyvrací Barbora Lišková z Technické správy komunikací hl. m. Prahy v tiskové zprávě agentury ASPEN.PR.

Mýtus č.1: Parkoviště P+R jsou drahá a dalekoNejčastější omyl. Tzv. záchytná parkoviště P+R (park + ride, „zaparkuj a jeď“) jsou určená pro delší parkování a najdete je v okrajových částech Prahy, zpravidla u zastávek metra. Jsou zdarma nebo za symbolický poplatek 20 Kč a navazují v těsné blízkosti na veřejnou dopravu. Omezení je v některých z nich pouze časové a pohybuje se v maximální době stání 12-24 hodin.

A kde tato parkoviště najdete? V současné době jsou parkoviště P+R umístěna blízko zastávek hromadné dopravy v lokalitách Skalka, Zličín, Nové Butovice, Kotlářka, Písnice, Švehlova, Opatov, Chodov, Ládví, Letňany, Rajská zahrada, Černý Most, Nádraží Holešovice a Depo Hostivař. Další pak v Radotíně a Běchovicích, kde jsou navázána na vlakové spoje. Více informací o možnostech využití parkovišť a také jejich aktuální obsazenosti naleznete na webových stránkách www.tsk-praha.cz.

Mýtus č.2: Na modrých zónách se nesmí parkovatPraha sjednotila parkovací zóny do tří barev – modré, fialové a oranžové. Už neplatí, že na modré zóně nemůžete zaparkovat, pokud nejste rezident a bát se tak odtažení. Ani nemusíte shánět papírové stírací parkovací lístky. Musíte si však parkování zaplatit v parkovacích hodinách či online. Na modrých zónách jsou ceny za parkování vyšší, je tedy vhodnější a levnější zaparkovat na fialové či oranžové zóně. Ve večerních a nočních hodinách je na fialových a oranžových zónách parkování úplně zdarma pro všechny. U modrých se to liší v jednotlivých městských částech, na Praze 1 či Praze 7 se i v noci na modré platí, zdarma ale na nich můžete parkovat v Praze 5, 6 či 8. Je třeba ale sledovat dopravní značky v dané lokalitě, v některých ulicích se toto může lišit. To platí také v případě placení za parkování nebo naopak parkování zdarma o víkendech.

Mýtus č. 3: Kdo nemá mince neparkujeMincemi se stále samozřejmě platit dá, ale v nových parkomatech, kterých je v placených zónách už většina, můžete platit také platební kartou. A nebo se k parkomatu nemusíte vydávat vůbec a můžete zaplatit online přes mobil. Nemusíte stahovat žádnou aplikaci, stačí vaší SZP a číslo parkovací zóny vyplnit na www.mpla.cz. Více informací najdete na www.parkujvklidu.cz.

Tip na závěr: Pokud chcete zaparkovat na krátký čas (zpravidla 3 hodiny) blízko centra města a neutrácet peníze žádné, nabízí se parkování zdarma v některých obchodních centrech.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.