Britská automobilka slavnostně odhalila svůj vůbec první čistě elektrický automobil. Nové SUV I-Pace slibuje výkony sportovního vozu, novou generaci umělé inteligence a samozřejmě praktičnost klasického SUV. A z jeho parametrů lze vyčíst, že technici Jaguaru si dali zatraceně záležet.
Díky 90 kWh Lithium-Iontové baterii s 432 články slibuje nový I-Pace dojezd až 475 kilometrů na jedno nabití. S použitím nabíjecí stanice o výkonu 50 kW může být baterie znovu nabita na 80 % během 85 minut. S použitím dvojnásobně výkonné rychlo-nabíjecí stanice se čekání zkrátí na 40 minut.
Zákazníci, kteří si zakoupí domácí nabíjecí box o výkonu 7 kW, se budou moci těšit na vůz nabitý na 80 % až po 10 hodinách nabíjení. To ale samozřejmě ničemu nevadí, pokud auto připojíte k nabíječce například přes noc a budete využívat levnější noční proud.
Kromě slušného dojezdu však nový I-Pace nabídne i slušnou porci výkonu. Jeho dva elektrické motory, každý u jedné nápravy, nabídnou kombinovaný výkon 400 koní a točivý moment úctyhodných 696 Nm. Už z uspořádání motorů je pak jasné, že vůz má poháněna všechna čtyři kola.
Díky této porci elektrických plnokrevníků dokáže I-Pace vystřelit z 0 na 100 km/h během 4.5 sekundy. Aby se technikům podařilo dosáhnout co možná nejlepší ovladatelnosti, nadělili svému SUV karoserii s torzní tuhostí, které nedosahoval žádný jiný Jaguar v historii. Jízdním vlastnosti pak vylepší i rozložení váhy mezi nápravami 50:50 a volitelný vzduchový podvozek.
Design modelu I-Pace působí velice sportovně a jeho silueta v člověku evokuje spíše tvary sportovního kupé. Ostatně není se čemu divit, neboť designéři se nechali inspirovat ikonickém supersportem Jaguar C-X75. Ladně tvarovaná karoserie se navíc může pochlubit i překvapivě nízkým koeficientem odporu. Ideálního poměru mezi chlazením a aerodynamikou pak bylo dosaženo pomocí aktivních klapek v masce vozu, které s otvírají kdykoliv si to systém vyžádá.
Ačkoliv se I-Pace řadí ke kompaktním SUV, jeho interiér by se měl hravě vyrovnat i SUV vyšších kategorií, jak hrdě prohlašuje automobilka. Zadní pasažéři dostali 890 mm na nohy a zavazadlový prostor nabídne 656 litrů, které lze sklopením sedadel navýšit na 1 453 litrů.
Co se vnitřní výbavy týče, I-Pace nabídne zcela nový dotykový infotainment systém Touch Pro Duo, který kombinuje dotykovou obrazovku, kapacitní senzory a fyzické ovladače. Dalšími zajímavými systémy je nový navigační systém, asistent Amazon Alexa a nechybí ani možnost bezdrátových aktualizací, což je další novinka v repertoáru Jaguaru.
Nový I-Pace se bude na území Velké Británie prodávat od částky 63 495 liber, v přepočtu tedy cca 1,8 milionu korun. Na výběr pak bude řada výbavových stupňů, včetně speciální edice "First Edition".
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.