Čínská automobilka Byton vznikla z pohledu průmyslového světa poměrně nedávno, přesto už nám prezentuje své téměř hotové čistě elektrické SUV, které svou výbavou a technologickou vybaveností téměř zastiňuje celosvětovou konkurenci. Pojďme se na něj ale podívat podrobněji na nových snímcích, které automobilka uvolnila po premiéře.
Elektrický crossover,, jehož koncept automobilka představila na veletrhu CES 2018 v Las Vegas, slibuje velice zajímavé parametry i výbavu. Například dojezd by měl u standardní verze dosahovat 250 mil (cca 402 km), přičemž baterie dokáží po pouhých 20 minutách nabíjení poskytnout dalších 150 mil (241 km) a za dalších 10 minut dosáhnou 80% své celkové kapacity.
Kromě zajímavého pohonného systému však Byton slibuje i propracované bezpečnostní systémy, které by při začátku produkce měly zahrnovat systém autonomního řízení na třetí úrovni, přičemž postupem času by nemělo být problémem ani upravení na čtvrtou úroveň. Automobilka se navíc přidala k trendu odstraňování zrcátek, které u konceptu nahradila dvojice kamer, jež přenášejí obraz na obrovský displej infoteinmentu.
A právě obrazovka infotainmentu je něčím, co vás uvnitř vozu okamžitě zaujme. Ostatně ještě aby ne, vždyť její úhlopříčka má být 49 palců a táhne se téměř napříč celou palubní deskou. Výrobce přitom slibuje, že právě tenhle prvek by se měl rozhodně dostat z konceptu až do produkčního vozu. Další malou obrazovku navíc výrobce vtěsnal do volantu, nicméně by nás zajímalo, kam zmizel airbag.
O bohatou technologickou výbavu však nebudou ochuzeni ani cestující na zadních sedadlech, kteří se mohou těšit z dvojice tabletů umístěných na předních sedačkách, které disponují USB porty, integrovanými kamerami a řadou senzorů. Vůz by tak měl být schopen například sledovat vaši únavu, měřit vám tep či sledovat krevní tlak. Zajímavým pomocníkem na cestách pak jistě bude i speciální verze systému pro ovládání hlasem Amazon Alexa.
Zakladatelé Bytonu sdělili, že výroba crossoveru by měla být zahájen a v roce 2019 a jeho cena by měla startovat okolo 45 000 dolarů (cca 958 000 Kč), což možná není úplně málo, ovšem na poměry elektromobilů se jedná o skvělou cenu, zvlášť přihlédneme li k parametrům a výbavě. Pozitivní zprávou přitom jest, že Byton by rád působil na všech významných trzích, včetně toho Evropského. Pokud by byl crossover úspěšný, automobilka by ho ráda doplnila elektrickým sedanem a MPV.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.