Švédsko-Čínská společnost NEVS, která v roce 2012 koupila majoritní podíl v upadající automobilce SAAB, slavnostně odstartovala produkci elektromobilů postavených na základě klasického sedanu 9-3.
NEVS se pochlubilo elektromobilem postaveným na základě SAABu 9-3 již v dubnu tohoto roku, nicméně produkce, která bude probíhat v továrně Tianjin (Čína), byla slavnostně zahájena teprve včera. V první fázi má být roční objem produkce zhruba 50.000 vozů, nicméně v druhé fázi už 220.000 vozů.
Ačkoliv SAAB 9-3 pochází už z roku 2002, jeho design byl natolik nadčasový, že na něm nebylo potřeba nic měnit. Největší přednosti vozu se tak ukrývají v jeho útrobách. Základem je samozřejmě elektrický pohonný systém, díky kterému dokáže vůz zdolat až 300 kilometrů na jedno nabití. K dalším přednostem se řadí účinný kabinový filtr schopný odstranit 99 % částic ve vzduchu, WiFi konektivita, konektivita s chytrými telefony a nechybí ani možnost updatovat software automobilu bezdrátově.
Již dříve společnost NEVS uvedla, že na nové elektromobily už má řadu zákazníků. Mezi ty přední patří společnost Panda New Energy, se kterou má NEVS uzavřený kontrakt hodnotě 12 milionů dolarů na pořízení 150000 vozidel. Dalším slibným obchodem je pak prodej patentů Turecku, které by rádo rozjelo výrobu vlastních vozidel typu SAAB 9-3 (ovšem pod jiným názvem).
Značka SAAB je totiž i nadále majetkem společnosti SAAB AB, která vyrábí letadla a vojenskou / bezpečnostní techniku. Automobilové divize se však před lety zbavila kvůli jejím finančním potížím.
Prozatím bude NEVS 9-3 dostupný hlavně na Čínském trhu, kde si od něj automobilka slibuje mnohé. Ostatně i kvůli vážné smogové situaci byl ve voze instalován kvalitní kabinový filtr, který by měl eliminovat 99 % částic ve vzduchu. Zda se dočkáme elektromobilů NEVS i v Evropě je zatím ve hvězdách, nicméně kolem roku 2020 by se zde mohly objevit jako součást pilotního programu na sdíleného vlastnictví elektromobilů.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.