Tak jsme se konečně dočkali! Po týdnech lákání, kdy jsme se mohli kochat jen kratičkými ukázkami z jednotlivých jízdních režimů, představilo Lamborghini model Urus v plné kráse. A jak se zdá, původní tvrzení o revoluci v segmentu rozhodně nebylo daleko od pravdy. Urus totiž snadno pokoří jakéhokoliv konkurenta ve své třídě.
Se svým 4.0 litrovým motorem V8 se totiž Urus ve světě Lamborghini neztratí a modelům Aventador ani Gallardo rozhodně ostudu neudělá. Pod kapotou totiž ukrývá 650 koňských sil a 850 Nm točivého momentu, díky čemuž vystřelí z 0 na 100 km/h během 3.6 sekundy. Na 200 km/h se ručička tachometru vyšplhá za 12.8 sekundy a její cesta vzhůru se zastaví až u cifry 305 km/h. Později se však kromě klasického benzínového osmiválce dočkáme i hybridu, jehož parametry ale zatím neznáme.
Výkon putuje na všechna kola prostřednictvím elektro-hydraulické osmistupňové automatické převodovky. Chytrý systém navíc dokáže rozdělovat točivý moment adekvátně podle záběru motoru. Standardní poměr činí 40/60, ovšem v případě potřeby dokáže poslat až 70 procent točivého momentu na předek, případně 87% točivého momentu na zadní nápravu.
Tu navíc dokáže Urus i řídit. Od modelu Aventador S si totiž půjčil systém řízení všech kol, díky čemuž dokáže v nízkých rychlostech zvyšovat manévrovatelnost a naopak ve vyšších rychlostech zvyšuje stabilitu. Ideálním jízdním vlastnostem navíc pomáhá i uspořádání motorového prostoru. Motor je kvůli nízkému těžišti posazen poměrně nízko. A aby se zlepšila reakce motoru, bylo turbodmychadlo umístěno co nejblíže k motoru to šlo.
Za volantem vám bude k dispozici hned šestice speciálních režimů: Strada, Sport, Corsa, Neve (sníh), Terra (off-road) a Sabbia (písek), plus speciální režim Ego, který si můžete přizpůsobit podle svého. Jízdní režimy Neve, Terra a Sabbia dokáží mimo jiné upravovat i světlou výšku vozu, režimy Strada, Sport a Corsa jsou primárně zaměřeny pro jízdu na asfaltu a ideální jízdní výkony.
Tím jsme probrali to nejzajímavější a můžeme se vrhnout k exteriéru. Pokud nevíte jak velkou garáž na Urus potřebujete, rozměry auta jsou následující: Délka: 5112 milimetrů, šířka 2016 milimetrů a výška 1638 milimetrů. Rozvor náprav je 3003 milimetrů a váha se zastavila na hodnotě 2200 kilogramů. Není to málo, nicméně je to stále méně, než v případě Porsche Cayenne Turbo, se kterým sdílí Urus platformu MLB Evo.
Rysy Urusu údajně vycházejí z prvního SUV značky, modelu LM002. Z některých úhlů by se možná podoba našla, nicméně svými proporcemi 2/3 karoserie, 1/3 okna se blíží spíše ke sportovním strojům Aventador a Huracán, na které jsme zvyklí. Celkově se design vozu až neskutečně blíží agresivitě sportovních vozů Lamborghini, od siluety, přívodů vzduchu až po světlomety a denní svícení s tradičním tvarem Y. Zadní difuzér s integrovanými koncovkami výfuků se pak inspiroval u závodních Lamborghini.
Uvnitř pak Urus dokonale spojuje jak svou sportovní povahu, tak luxus. Podobně jako u jiných modelů automobilky, i v Urusu najdeme řadu ostře řezaných tvarů a linek. Pro řidiče je připraven sportovně vyhlížející tříramenný volant, za nímž se ukrývá plně digitální přístrojový štít. Na cestách pak potěší řada asistenčních systémů, včetně systému PreCognition (anti-kolizní systém), parkovací senzory, automatické stmívání dálkových světel, elektricky nastavitelné sedačky s 18 možnostmi nastavení, atd. Na cestující zkrátka čeká maximální luxus. Co se kufru týče, Urus by neurazil ani českého zahrádkáře. V základu nabídne 616 litrů, maximálně pak 1596 litrů při sklopení zadních sedadel.
Nechybí ani pokročilý infotainemnt systém s možností ovládání hlasem, který si snadno porozumí i s vaším telefonem prostřednictvím Android Auto nebo Apple Car Play. V základu posádku potěší 8 reproduktorů, ovšem k dispozici bude i prémiový audiosystém Bang & Olufsen nabízející 3D zvuk a výkon 1700 Wattů.
A jak jsme na tom s cenami? V USA se bavíme o 200 000 dolarech, což je zhruba 4.3 milionu korun. Inu, žádná lidovka, ovšem své zákazníky si jistě najde. A ti nejšťastnější se mohou těšit na svůj vůz již na jaře příštího roku.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.