Tak jsme se konečně dočkali! Po týdnech lákání, kdy jsme se mohli kochat jen kratičkými ukázkami z jednotlivých jízdních režimů, představilo Lamborghini model Urus v plné kráse. A jak se zdá, původní tvrzení o revoluci v segmentu rozhodně nebylo daleko od pravdy. Urus totiž snadno pokoří jakéhokoliv konkurenta ve své třídě.
Se svým 4.0 litrovým motorem V8 se totiž Urus ve světě Lamborghini neztratí a modelům Aventador ani Gallardo rozhodně ostudu neudělá. Pod kapotou totiž ukrývá 650 koňských sil a 850 Nm točivého momentu, díky čemuž vystřelí z 0 na 100 km/h během 3.6 sekundy. Na 200 km/h se ručička tachometru vyšplhá za 12.8 sekundy a její cesta vzhůru se zastaví až u cifry 305 km/h. Později se však kromě klasického benzínového osmiválce dočkáme i hybridu, jehož parametry ale zatím neznáme.
Výkon putuje na všechna kola prostřednictvím elektro-hydraulické osmistupňové automatické převodovky. Chytrý systém navíc dokáže rozdělovat točivý moment adekvátně podle záběru motoru. Standardní poměr činí 40/60, ovšem v případě potřeby dokáže poslat až 70 procent točivého momentu na předek, případně 87% točivého momentu na zadní nápravu.
Tu navíc dokáže Urus i řídit. Od modelu Aventador S si totiž půjčil systém řízení všech kol, díky čemuž dokáže v nízkých rychlostech zvyšovat manévrovatelnost a naopak ve vyšších rychlostech zvyšuje stabilitu. Ideálním jízdním vlastnostem navíc pomáhá i uspořádání motorového prostoru. Motor je kvůli nízkému těžišti posazen poměrně nízko. A aby se zlepšila reakce motoru, bylo turbodmychadlo umístěno co nejblíže k motoru to šlo.
Za volantem vám bude k dispozici hned šestice speciálních režimů: Strada, Sport, Corsa, Neve (sníh), Terra (off-road) a Sabbia (písek), plus speciální režim Ego, který si můžete přizpůsobit podle svého. Jízdní režimy Neve, Terra a Sabbia dokáží mimo jiné upravovat i světlou výšku vozu, režimy Strada, Sport a Corsa jsou primárně zaměřeny pro jízdu na asfaltu a ideální jízdní výkony.
Tím jsme probrali to nejzajímavější a můžeme se vrhnout k exteriéru. Pokud nevíte jak velkou garáž na Urus potřebujete, rozměry auta jsou následující: Délka: 5112 milimetrů, šířka 2016 milimetrů a výška 1638 milimetrů. Rozvor náprav je 3003 milimetrů a váha se zastavila na hodnotě 2200 kilogramů. Není to málo, nicméně je to stále méně, než v případě Porsche Cayenne Turbo, se kterým sdílí Urus platformu MLB Evo.
Rysy Urusu údajně vycházejí z prvního SUV značky, modelu LM002. Z některých úhlů by se možná podoba našla, nicméně svými proporcemi 2/3 karoserie, 1/3 okna se blíží spíše ke sportovním strojům Aventador a Huracán, na které jsme zvyklí. Celkově se design vozu až neskutečně blíží agresivitě sportovních vozů Lamborghini, od siluety, přívodů vzduchu až po světlomety a denní svícení s tradičním tvarem Y. Zadní difuzér s integrovanými koncovkami výfuků se pak inspiroval u závodních Lamborghini.
Uvnitř pak Urus dokonale spojuje jak svou sportovní povahu, tak luxus. Podobně jako u jiných modelů automobilky, i v Urusu najdeme řadu ostře řezaných tvarů a linek. Pro řidiče je připraven sportovně vyhlížející tříramenný volant, za nímž se ukrývá plně digitální přístrojový štít. Na cestách pak potěší řada asistenčních systémů, včetně systému PreCognition (anti-kolizní systém), parkovací senzory, automatické stmívání dálkových světel, elektricky nastavitelné sedačky s 18 možnostmi nastavení, atd. Na cestující zkrátka čeká maximální luxus. Co se kufru týče, Urus by neurazil ani českého zahrádkáře. V základu nabídne 616 litrů, maximálně pak 1596 litrů při sklopení zadních sedadel.
Nechybí ani pokročilý infotainemnt systém s možností ovládání hlasem, který si snadno porozumí i s vaším telefonem prostřednictvím Android Auto nebo Apple Car Play. V základu posádku potěší 8 reproduktorů, ovšem k dispozici bude i prémiový audiosystém Bang & Olufsen nabízející 3D zvuk a výkon 1700 Wattů.
A jak jsme na tom s cenami? V USA se bavíme o 200 000 dolarech, což je zhruba 4.3 milionu korun. Inu, žádná lidovka, ovšem své zákazníky si jistě najde. A ti nejšťastnější se mohou těšit na svůj vůz již na jaře příštího roku.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?