Lamborghini představilo první novodobé SUV. Urus nabídne 650 koní a tuny emocí

Lamborghini Urus
Lamborghini Urus, foto: Lamborghini
Antonín Marek , AutoRoad.cz 4. prosince 2017 20:15 5. prosince 2017 7:44
Sdílej:

Tak jsme se konečně dočkali! Po týdnech lákání, kdy jsme se mohli kochat jen kratičkými ukázkami z jednotlivých jízdních režimů, představilo Lamborghini model Urus v plné kráse. A jak se zdá, původní tvrzení o revoluci v segmentu rozhodně nebylo daleko od pravdy. Urus totiž snadno pokoří jakéhokoliv konkurenta ve své třídě.

Se svým 4.0 litrovým motorem V8 se totiž Urus ve světě Lamborghini neztratí a modelům Aventador ani Gallardo rozhodně ostudu neudělá. Pod kapotou totiž ukrývá 650 koňských sil a 850 Nm točivého momentu, díky čemuž vystřelí z 0 na 100 km/h během 3.6 sekundy. Na 200 km/h se ručička tachometru vyšplhá za 12.8 sekundy a její cesta vzhůru se zastaví až u cifry 305 km/h. Později se však kromě klasického benzínového osmiválce dočkáme i hybridu, jehož parametry ale zatím neznáme.

Výkon putuje na všechna kola prostřednictvím elektro-hydraulické osmistupňové automatické převodovky. Chytrý systém navíc dokáže rozdělovat točivý moment adekvátně podle záběru motoru. Standardní poměr činí 40/60, ovšem v případě potřeby dokáže poslat až 70 procent točivého momentu na předek, případně 87% točivého momentu na zadní nápravu.

Tu navíc dokáže Urus i řídit. Od modelu Aventador S si totiž půjčil systém řízení všech kol, díky čemuž dokáže v nízkých rychlostech zvyšovat manévrovatelnost a naopak ve vyšších rychlostech zvyšuje stabilitu. Ideálním jízdním vlastnostem navíc pomáhá i uspořádání motorového prostoru. Motor je kvůli nízkému těžišti posazen poměrně nízko. A aby se zlepšila reakce motoru, bylo turbodmychadlo umístěno co nejblíže k motoru to šlo.

Za volantem vám bude k dispozici hned šestice speciálních režimů:  Strada, Sport, Corsa, Neve (sníh), Terra (off-road) a Sabbia (písek), plus speciální režim Ego, který si můžete přizpůsobit podle svého. Jízdní režimy Neve, Terra a Sabbia dokáží mimo jiné upravovat i světlou výšku vozu, režimy Strada, Sport a Corsa jsou primárně zaměřeny pro jízdu na asfaltu a ideální jízdní výkony.

Tím jsme probrali to nejzajímavější a můžeme se vrhnout k exteriéru. Pokud nevíte jak velkou garáž na Urus potřebujete, rozměry auta jsou následující: Délka: 5112 milimetrů, šířka 2016 milimetrů a výška 1638 milimetrů. Rozvor náprav je 3003 milimetrů a váha se zastavila na hodnotě 2200 kilogramů. Není to málo, nicméně je to stále méně, než v případě Porsche Cayenne Turbo, se kterým sdílí Urus platformu MLB Evo.

Rysy Urusu údajně vycházejí z prvního SUV značky, modelu LM002. Z některých úhlů by se možná podoba našla, nicméně svými proporcemi 2/3 karoserie, 1/3 okna se blíží spíše ke sportovním strojům Aventador a Huracán, na které jsme zvyklí. Celkově se design vozu až neskutečně blíží agresivitě sportovních vozů Lamborghini, od siluety, přívodů vzduchu až po světlomety a denní svícení s tradičním tvarem Y. Zadní difuzér s integrovanými koncovkami výfuků se pak inspiroval u závodních Lamborghini.

Uvnitř pak Urus dokonale spojuje jak svou sportovní povahu, tak luxus. Podobně jako u jiných modelů automobilky, i v Urusu najdeme řadu ostře řezaných tvarů a linek. Pro řidiče je připraven sportovně vyhlížející tříramenný volant, za nímž se ukrývá plně digitální přístrojový štít. Na cestách pak potěší řada asistenčních systémů, včetně systému PreCognition (anti-kolizní systém), parkovací senzory, automatické stmívání dálkových světel, elektricky nastavitelné sedačky s 18 možnostmi nastavení, atd. Na cestující zkrátka čeká maximální luxus. Co se kufru týče, Urus by neurazil ani českého zahrádkáře. V základu nabídne 616 litrů, maximálně pak 1596 litrů při sklopení zadních sedadel.

Nechybí ani pokročilý infotainemnt systém s možností ovládání hlasem, který si snadno porozumí i s vaším telefonem prostřednictvím Android Auto nebo Apple Car Play. V základu posádku potěší 8 reproduktorů, ovšem k dispozici bude i prémiový audiosystém Bang & Olufsen nabízející 3D zvuk a výkon 1700 Wattů.

A jak jsme na tom s cenami? V USA se bavíme o 200 000 dolarech, což je zhruba 4.3 milionu korun. Inu, žádná lidovka, ovšem své zákazníky si jistě najde. A ti nejšťastnější se mohou těšit na svůj vůz již na jaře příštího roku.

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.