Na elektrický tahač Tesla Semi jsme čekali poměrně dlouho, ovšem nakonec mu většinu popularitu sebral neočekávaně odhalený Tesla Roadster. I samotný tahač je však další ukázkou technologické revoluce, kterou nám Tesla představuje s každým dalším modelem.
Nejdůležitějším číslem, které bude většinu lidí u elektrického tahače zajímat, je samozřejmě dojezd. Původní spekulace se pohybovaly od 300 do 450 mil, nicméně Tesla opět všechny překvapila. I s nákladem vážícím přes 36 tun dokáže nový tahač zvládnout na jedno nabití 500 mil, tedy cca 804 kilometrů.
Ještě překvapivějším údajem je však zrychlení. Prázdný tahač dokáže vystřelit z 0 na 96 km/h během 5 sekund, s nákladem oněch 36 tun to pak zvládá za cca 20 sekund. To je ovšem stále mnohem lepší zrychlení, než které nabízí většina v současnosti používaných tahačů. Velký podíl na tom budou mít čtyři elektromotory, které pohání čtveřici zadních kol.
Zajímavostí je i schopnost tahače předcházet situaci, kdy se celá souprava tzv. "zlomí" a návěs de facto tlačí tahač zlomený do úhlu 90° před sebou. Aby to bylo možné, dostal nový tahač zvláštní nezávislé zavěšení zadních kol s možností regulace točivého momentu.
Samozřejmostí je standardní přítomnost pokročilého systému autonomní jízdy "Enhanced Autopilot". Tahač tak nemá problém udržet se v jízdním pruhu a dokáže i zcela autonomně brzdit.
Elon Musk také slibuje nadprůměrnou spolehlivost. Během představení dokonce garantoval, že prvních milion mil zvládne tahač bez závad. Z legrace dokonce prohodil, že by měl ustát i jaderný výbuch, nebo Tesla vrátí zákazníkovi peníze.
But what Musk seems most excited about is the thermonuclear explosion proof glass. "It survives a nuclear explosion, or you get a full refund!" Hey-o!
— Doree Shafrir (@doree) 17. listopadu 2017
Neopomenutelnou zajímavostí jsou i nové nabíjecí stanice "Megacharger", které dokáží během 30 minut poskytnout dostatek energie k nájezdu dalších 400 mil, tedy cca 643 kilometrů.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.