Na elektrický tahač Tesla Semi jsme čekali poměrně dlouho, ovšem nakonec mu většinu popularitu sebral neočekávaně odhalený Tesla Roadster. I samotný tahač je však další ukázkou technologické revoluce, kterou nám Tesla představuje s každým dalším modelem.
Nejdůležitějším číslem, které bude většinu lidí u elektrického tahače zajímat, je samozřejmě dojezd. Původní spekulace se pohybovaly od 300 do 450 mil, nicméně Tesla opět všechny překvapila. I s nákladem vážícím přes 36 tun dokáže nový tahač zvládnout na jedno nabití 500 mil, tedy cca 804 kilometrů.
Ještě překvapivějším údajem je však zrychlení. Prázdný tahač dokáže vystřelit z 0 na 96 km/h během 5 sekund, s nákladem oněch 36 tun to pak zvládá za cca 20 sekund. To je ovšem stále mnohem lepší zrychlení, než které nabízí většina v současnosti používaných tahačů. Velký podíl na tom budou mít čtyři elektromotory, které pohání čtveřici zadních kol.
Zajímavostí je i schopnost tahače předcházet situaci, kdy se celá souprava tzv. "zlomí" a návěs de facto tlačí tahač zlomený do úhlu 90° před sebou. Aby to bylo možné, dostal nový tahač zvláštní nezávislé zavěšení zadních kol s možností regulace točivého momentu.
Samozřejmostí je standardní přítomnost pokročilého systému autonomní jízdy "Enhanced Autopilot". Tahač tak nemá problém udržet se v jízdním pruhu a dokáže i zcela autonomně brzdit.
Elon Musk také slibuje nadprůměrnou spolehlivost. Během představení dokonce garantoval, že prvních milion mil zvládne tahač bez závad. Z legrace dokonce prohodil, že by měl ustát i jaderný výbuch, nebo Tesla vrátí zákazníkovi peníze.
But what Musk seems most excited about is the thermonuclear explosion proof glass. "It survives a nuclear explosion, or you get a full refund!" Hey-o!
— Doree Shafrir (@doree) 17. listopadu 2017
Neopomenutelnou zajímavostí jsou i nové nabíjecí stanice "Megacharger", které dokáží během 30 minut poskytnout dostatek energie k nájezdu dalších 400 mil, tedy cca 643 kilometrů.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?