Na elektrický tahač Tesla Semi jsme čekali poměrně dlouho, ovšem nakonec mu většinu popularitu sebral neočekávaně odhalený Tesla Roadster. I samotný tahač je však další ukázkou technologické revoluce, kterou nám Tesla představuje s každým dalším modelem.
Nejdůležitějším číslem, které bude většinu lidí u elektrického tahače zajímat, je samozřejmě dojezd. Původní spekulace se pohybovaly od 300 do 450 mil, nicméně Tesla opět všechny překvapila. I s nákladem vážícím přes 36 tun dokáže nový tahač zvládnout na jedno nabití 500 mil, tedy cca 804 kilometrů.
Ještě překvapivějším údajem je však zrychlení. Prázdný tahač dokáže vystřelit z 0 na 96 km/h během 5 sekund, s nákladem oněch 36 tun to pak zvládá za cca 20 sekund. To je ovšem stále mnohem lepší zrychlení, než které nabízí většina v současnosti používaných tahačů. Velký podíl na tom budou mít čtyři elektromotory, které pohání čtveřici zadních kol.
Zajímavostí je i schopnost tahače předcházet situaci, kdy se celá souprava tzv. "zlomí" a návěs de facto tlačí tahač zlomený do úhlu 90° před sebou. Aby to bylo možné, dostal nový tahač zvláštní nezávislé zavěšení zadních kol s možností regulace točivého momentu.
Samozřejmostí je standardní přítomnost pokročilého systému autonomní jízdy "Enhanced Autopilot". Tahač tak nemá problém udržet se v jízdním pruhu a dokáže i zcela autonomně brzdit.
Elon Musk také slibuje nadprůměrnou spolehlivost. Během představení dokonce garantoval, že prvních milion mil zvládne tahač bez závad. Z legrace dokonce prohodil, že by měl ustát i jaderný výbuch, nebo Tesla vrátí zákazníkovi peníze.
But what Musk seems most excited about is the thermonuclear explosion proof glass. "It survives a nuclear explosion, or you get a full refund!" Hey-o!
— Doree Shafrir (@doree) 17. listopadu 2017
Neopomenutelnou zajímavostí jsou i nové nabíjecí stanice "Megacharger", které dokáží během 30 minut poskytnout dostatek energie k nájezdu dalších 400 mil, tedy cca 643 kilometrů.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?