Postrach všech řidičů – Česká kancelář pojistitelů, se vrací na scénu, a to od ledna příštího roku. ČKP bude opět vymáhat peníze za každý den bez povinného ručení, buďte tedy při sjednávání pojištění opatrní.
Česká kancelář pojistitelů je zájmové sdružení založené pojišťovnami, které sjednávají povinné ručení. Vznikla už v roce 1999 a jejím hlavním úkolem je vybírat peníze od majitelů nepojištěných aut. Činnost tohoto sdružení byla ale ukončena v roce 2015, kdy ČKP dosahovala extrémních excesů a požadovala peníze i za auta, která byla nepojízdná, nebo je lidé v uvedené době vůbec nevlastnili.
Tomu se naštěstí postavila iniciativa STOP ČKP, díky které Ústavní soud chování ČKP ostře odsoudil a poslanci v roce 2015 vymáhání zastavili. Nyní se ale tento fond, z něhož se vyplácejí škody způsobené nepojištěnými vozy, opět vrací na scénu. ČKP také přišla během dvou let nečinnosti o velkou řádku peněz, kterou dorovnaly pojišťovny z peněz vybraných na povinném ručení.
Jan Matoušek, šéf ČKP k tomu řekl: „K chybám, které zčásti způsobila nekvalitní data v databázích, již docházet nebude. Registry se vyčistily od nepojízdných vozidel, a hlavně skončila možnost polopřevodů. Troufám si říci, že chybovost bude velmi nízká a půjde o ojedinělé případy.“
Výše částky za každý den bez povinného ručení ještě není stanovena, je ale zřejmé že bude vyšší než běžné sazby pojištění. Upravena byla také výše takzvaného „regresu“, což je škoda, kterou může ČKP vymáhat po nepojištěných vinících dopravních nehod. Nyní to bude jedna třetina způsobené škody, přičemž je tato částka ještě omezena maximální hranicí 300 tisíc korun. Tato cifra však nebude platit pro úmyslné škody a škody způsobené pod vlivem drog či alkoholu.
„Je to sice citelná cifra, ale neměla by být pro nikoho likvidační. Ani mezi nepojištěnými nejsou výjimkou škody nad 10 milionů korun a běžný motorista není tak vysoké částky schopen uhradit,“ dodal Matoušek.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?