Dieslové motory to poslední dobou nemají příliš snadné. Emisní podvody, omezení vjezdu do měst nebo vyšší daně dokonce přiměly některé automobilky nahlas zvažovat ukončení jejich vývoje, ovšem podle předního úpravce vozů BMW, společnosti Alpina, mají vznětové motory stále co nabídnout. Model D5 S budiž důkazem
Společnost Alpina má s úpravami vozů BMW skutečně bohaté zkušenosti, což každoročně předvádí prezentací nových patřičně výkonných a exkluzivních modelů. Na letošním autosalonu ve Frankfurtu se prezentovala modelem D5 S, který nabízí několik výkonnostních verzí v závislosti na tom, na které straně je umístěn volant. Ta nejsilnější varianta, s levostranným řízením, je společností označována za "nejrychlejší produkční diesel na světě".
Pod její kapotou se ukrývá řadový šestiválec o objemu 3.0 litru, který doplňuje trojice turbodmychadel. Celkový výkon motoru se tak zastavil na hodnotě 285 kW (388 k) a točivý moment dosahuje hodnoty 800 Nm. Tohle dieselové monstrum tak zrychlí z 0 na 100 km/h za 4.4 sekundy a rychlosti 200 km/h dosáhne za 17 sekund. Akcelerace se nakonec zastaví až na hodnotě 286 km/h. Taková čísla možná nezní nijak exkluzivně, ovšem je potřeba si uvědomit, že Alpina D5 S je poměrně luxusní a také těžký sedan.
Varianta s pravostranným řízením si bohužel vyžádala některé technické ústupky, jejichž výsledkem je ztráta jednoho turbodmychadla. I tak si ovšem třílitrový šestiválec uchoval solidní výkon 240 kW (326 k) a točivý moment 700 Nm, což stále nejsou špatná čísla. Zrychlení z 0 na 100 km/h proběhne jen o 5 desetin sekundy pomaleji, na 200 km/h to trvá 20 sekund a maximální rychlost se zastaví už u čísla 275 km/h.
Pokud byste měli o vůz zájem, jistě vás potěší zpráva, že Alpina již přijímá objednávky. Za sedan s levostranným řízením čekejte cenu od 87,900 Euro (2,27 milionu Kč), verze kombi pořídíte od 90,400 Euro (2,36 milionu Kč).
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?