Nový Aston Martin DB11 je potřebným závanem čerstvého vzduchu přicházejícího od britské sportovní automobilky. Předcházející model DB9 se konečně dočkal místo faceliftů a úprav plnohodnotné náhrady, stojící na zcela nové platformě a značí novou éru automobilky.
Naprosto vše, od podvozku přes karoserii, od motoru až po elektroinstalaci, vše je nové. Aston Martin DB11 je výsledkem ambiciózních plánů společnosti. Výkon poskytuje vlastní pohonná jednotka, kterou je dvakrát přeplňovaný dvanáctiválec o obsahu 5,2 litru. A jaké jsou čísla? Rovných 600k a 700 Nm točivého momentu, které spolu s osmistupňovou automatickou převodovkou ZF dělají z DB11 nejrychlejšího Aston Martina z celé dosavadní série.
Nejsilnější model je schopen zrychlit z 0-100 km/h za 3,9 vteřiny a dosáhnout rychlosti přes 320 km/h. Karoserie automobilu je naprosto propracovaná i po stránce aerodynamických vlastností, což eliminuje potřebu tradičního zadního spoileru, který by narušoval jinak dokonalé a svůdné tvary DB11.
Důležité změny nastaly také uvnitř vozu. Nový Aston Martin dostal díky podepsání technické spolupráce s firmou Daimler nejlepší dostupné technické prvky. Pryč jsou tedy doby, kdy používal Aston dnes již zastaralý satelitní navigační systém od Volva. Znamená to mimo jiné osmipalcovou obrazovku multimediálního systému s vylepšenou navigací a dvanáctipalcovou TFT obrazovku místo přístrojového panelu. Volant s netradičním tvarem v sobě ukrývá vedle voliče jízdních režimů také páčky řazení automatické převodovky.
Automatu pomáhá s přenosem výkonu mechanický samosvor s aktivním vektorováním točivého momentu. Druhé řešení přitom slaví ve vozech Aston Martinu premiéru. Hodně se pracovalo na naladění podvozku, řízení a elektroniky. Tuto oblast měl na starosti bývalý zaměstnanec Lotusu Matt Becker, což už je samo o sobě zárukou jisté kvality. Cena DB11 začíná na 5,4 milionu korun.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?