Citroën připravuje lavinu SUV. Na podzim poznáme C3 Aircross, nástupce současné C3 Picasso. Už nyní v Šanghaji ukazuje dvojitý šíp větší C5 Aircross, která se velikostí řadí přesně mezi novou generaci Škody Yeti a Kodiaq.
SUV střední třídy Citroën představil poprvé před dvěma roky ve formě konceptu Aircross a právě ten posloužil jako základ nové C5 se stejným přídomkem. Na délku má extravagantně tvarované auto 4,5 metru, na šířku 1,84 metru a na výšku 1,67 metru. Jak už bylo řečeno, vzhled je opět velice excentrický a vychází z posledních designérských nápadů dvojitého šípu.
Důležité je především rozdělení předních světlometů – na logo automobilky navazují LED diody pro denní svícení a blinkry, z masky chladiče vychází dálková a potkávací světla. Z konceptu byla převzata vysoko umístěná a mohutná kapota motoru, z C3 nebo Cactusu si C5 půjčuje vzduchové kapsle Airbump, které pomáhají především řešit drobné šrámy v městském provozu. Nechybí jejich specifické barevné provedení, kombinované s několika odstíny karosérie a 17- až 19palcovými koly. Vzadu najdeme reflektory s 3D efektem a decentní nasávací otvory. Za pozornost jistě stojí také provedení střešních ližin, respektive chromovaný rámeček kolem bočních oken v oblasti zadních dveří.
Pětimístná kabina je s rozvorem 2,73 metru velice prostorná (kufr má 482 litrů, dvojitou podlahu a elektrické víko), francouzský útulná a především moderní. Před řidičem tak je 12,3palcový TFT displej místo konvenčních budíků, mezi vertikálními dvojitými výdechy ventilace je pro změnu osmipalcová HD obrazovka infotainmentu Connect Nav s 3D navigací nebo rozhraním Apple CarPlay. Pro chytré telefony nebude chybět ani bezdrátová nabíječka. Sedadla připomínají styl C4 Cactus, vpředu jim nechybí masážní strojky nebo vyhřívání, vzadu o 27 stupňů nastavitelná opěradla. Potahy mohou být látkové, ale také z kůže Nappa. Vedle sedaček k palubnímu komfortu přispívá i kontrola kvalita ovzduší, výborný výhled všemi směry a kvalitní zpracování.
Možná nejzajímavějším prvkem Citroënu C5 Aircross je ale odpružení Progressive Hydraulic Cushions. To částečně nahrazuje legendární hydropneumatické odpružení a je specifické především tlumiči s hydraulickými dorazy. Ty tak nabízejí nejvyšší možný komfort při téměř jakékoliv jízdní situaci – i když jsou stlačené téměř nadoraz nebo naopak vůbec. Pod kapotou SUV s platformou EMP2 se v Číně objeví přeplňované čtyřválce THP o výkonu 121 kW (165 k) nebo 147 kW (200 k) v kombinaci s automatem EAT6 u verzí s 19palcovými koly a pneumatikami Mud & Snow též systémem Grip Control s pěti jízdními režimy. Novinkou je i asistent jízdy z kopce.
Pod označením Plug-In Hybrid PHEV e-AWD se ukrývá asi nejzajímavější pohonná jednotka vozu a nejsilnější Citroën všech dob. Plug-in hybridní ústrojí složené z 200koňové jednotky THP a dvou elektromotorů. Na každé nápravě je jeden a celkově dávají autu systémový výkon 221 kW (300 k) a také elektrickou čtyřkolku. K dispozici pak bude vedle 4x4 i čistě elektrický režim s dojezdem 60 kilometrů, režim pro kombinovaný provoz a Hybrid pro maximalizaci dojezdové vzdálenosti. Z elektronických pomocníků jmenujme adaptivní tempomat s funkcí Stop, aktivní varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu, panoramatický kamerový systém a sledování mrtvého úhlu.
Do prodeje zamíří novinka nejprve v říjnu v Číně, Evropa se dočká ve druhé polovině příštího roku.
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?