Citroën připravuje lavinu SUV. Na podzim poznáme C3 Aircross, nástupce současné C3 Picasso. Už nyní v Šanghaji ukazuje dvojitý šíp větší C5 Aircross, která se velikostí řadí přesně mezi novou generaci Škody Yeti a Kodiaq.
SUV střední třídy Citroën představil poprvé před dvěma roky ve formě konceptu Aircross a právě ten posloužil jako základ nové C5 se stejným přídomkem. Na délku má extravagantně tvarované auto 4,5 metru, na šířku 1,84 metru a na výšku 1,67 metru. Jak už bylo řečeno, vzhled je opět velice excentrický a vychází z posledních designérských nápadů dvojitého šípu.
Důležité je především rozdělení předních světlometů – na logo automobilky navazují LED diody pro denní svícení a blinkry, z masky chladiče vychází dálková a potkávací světla. Z konceptu byla převzata vysoko umístěná a mohutná kapota motoru, z C3 nebo Cactusu si C5 půjčuje vzduchové kapsle Airbump, které pomáhají především řešit drobné šrámy v městském provozu. Nechybí jejich specifické barevné provedení, kombinované s několika odstíny karosérie a 17- až 19palcovými koly. Vzadu najdeme reflektory s 3D efektem a decentní nasávací otvory. Za pozornost jistě stojí také provedení střešních ližin, respektive chromovaný rámeček kolem bočních oken v oblasti zadních dveří.
Pětimístná kabina je s rozvorem 2,73 metru velice prostorná (kufr má 482 litrů, dvojitou podlahu a elektrické víko), francouzský útulná a především moderní. Před řidičem tak je 12,3palcový TFT displej místo konvenčních budíků, mezi vertikálními dvojitými výdechy ventilace je pro změnu osmipalcová HD obrazovka infotainmentu Connect Nav s 3D navigací nebo rozhraním Apple CarPlay. Pro chytré telefony nebude chybět ani bezdrátová nabíječka. Sedadla připomínají styl C4 Cactus, vpředu jim nechybí masážní strojky nebo vyhřívání, vzadu o 27 stupňů nastavitelná opěradla. Potahy mohou být látkové, ale také z kůže Nappa. Vedle sedaček k palubnímu komfortu přispívá i kontrola kvalita ovzduší, výborný výhled všemi směry a kvalitní zpracování.
Možná nejzajímavějším prvkem Citroënu C5 Aircross je ale odpružení Progressive Hydraulic Cushions. To částečně nahrazuje legendární hydropneumatické odpružení a je specifické především tlumiči s hydraulickými dorazy. Ty tak nabízejí nejvyšší možný komfort při téměř jakékoliv jízdní situaci – i když jsou stlačené téměř nadoraz nebo naopak vůbec. Pod kapotou SUV s platformou EMP2 se v Číně objeví přeplňované čtyřválce THP o výkonu 121 kW (165 k) nebo 147 kW (200 k) v kombinaci s automatem EAT6 u verzí s 19palcovými koly a pneumatikami Mud & Snow též systémem Grip Control s pěti jízdními režimy. Novinkou je i asistent jízdy z kopce.
Pod označením Plug-In Hybrid PHEV e-AWD se ukrývá asi nejzajímavější pohonná jednotka vozu a nejsilnější Citroën všech dob. Plug-in hybridní ústrojí složené z 200koňové jednotky THP a dvou elektromotorů. Na každé nápravě je jeden a celkově dávají autu systémový výkon 221 kW (300 k) a také elektrickou čtyřkolku. K dispozici pak bude vedle 4x4 i čistě elektrický režim s dojezdem 60 kilometrů, režim pro kombinovaný provoz a Hybrid pro maximalizaci dojezdové vzdálenosti. Z elektronických pomocníků jmenujme adaptivní tempomat s funkcí Stop, aktivní varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu, panoramatický kamerový systém a sledování mrtvého úhlu.
Do prodeje zamíří novinka nejprve v říjnu v Číně, Evropa se dočká ve druhé polovině příštího roku.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.