Jestli v současné době někdo umí muscle cars, pak je to Dodge. Především jeho osmiválcovým Hellcatem poháněná dvojice Charger a Challenger zaslouží pozornost nejednoho petrolheada. Mateřský koncern FCA však napadla jedna šílenost – dát onen skoro mytický motor i pod kapotu něčeho hranatějšího. A tak vznikl Jeep Grand Chrokee Trackhawk.
Až doposud byla nejšílenějším terénním vozem na trhu dvojice G 63 a G 65 z rukou Mercedesu-AMG. I tyto nesmyslné, ale ve své podstatě úžasné, superkrabice však strčí do kapsy tohle americké železo. Grand Chreokee Trackhawk totiž nepřišel o jediného koně kompresorem dopovaného 6.2litrového osmiválce Hellcat a nabízí tak 527 kW (717 k)! Točivý moment klesl z 881 na 875 Nm, což je ale naprosto nicotný rozdíl.
Kde už je odlišnost větší, to je fakt, že zatímco oba Dodge mají poháněná zadní kola, u Grand Cherokee přenáší zesílený osmistupňový automat Torqueflite sílu na všechna kola. Takže i navzdory hmotnosti 2433 kilogramů umí Jeep zrychlit z 0 na 97 km/h za 3,5 sekundy! Maximální rychlost je 290 km/h, v USA oblíbený závod na ¼ míle zvládne SUV za 11,6 sekundy při rychlosti 187 km/h. O spotřebě paliva tisková zpráva taktně mlčí.
Naopak kotouče s průměrem 400 milimetrů vpředu a 350 milimetrů vzadu, které Trackhawk zastaví na 34,75 metrech, zmiňuje jasně a zřetelně. Z technických dat je pak zajímavá ještě možnost táhnout 3266 kilogramů těžký přívěs, respektive fakt, že pohon všech kol se samosvorným diferenciálem na zadní nápravě umí různě distribuovat točivý moment mezi nápravy. Dle zvoleného režimu je to od 50:50 až do 60:40, respektive 30:70. Ve druhém případě se jedná o rozložení při jízdě v režimu Track.
Po designové stránce se Jeep držel trochu zpátky. Platí to tedy ve srovnání s provedením SRT, oproti němuž má Trackhawk především funkční prvky. Řeč je hlavně o dvou nasávacích otvorech v místech, kde jsou obvykle mlhovky. Ten u spolujezdce chladí olej, ten u řidiče zase motor. Spíše kosmetickou úpravou jsou lakované podběhy vyplněné 20palcovými koly z litého nebo koveného hliníku. Vzadu pak trůní čtyři černé koncovky výfuku.
Uvnitř je nejzajímavější umístění otáčkoměru doprostřed přístrojové desky. Infotainment Uconnect s 8,4palcovou obrazovkou a rozhraním Apple CarPlay i Android Auto dostal funkci Trackhawk Peroformance Pages. Dále nechybí sedadla v kůži Nappa a semiši (na přání může být celá kabina červená) a specifický režim Valet pro snížení výkonu a omezení některých funkcí vozu.
Do prodeje se Grand Chreokee Trackhawk dostane v posledním čtvrtletí letošního roku, ceny oznámeny nebyly. Na rozdíl od obou modelů Dodge pak máme šanci, že by se tento Hellcat mohl oficiálně podívat i do Evropy.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.