Druhá generace Mazdy CX-5 už několik týdnů není tajemstvím. Po americké a japonské verzi se tak světu ukazuje i ta evropská, která je vlastně úplně stejná jako ty dvě předchozí. Jen motorizace jsou jiné a samozřejmě také ceny. Tu základní českou už známe.
Designový jazyk Kodo je líbivý a nové Mazdě CX-5 dodává velice dynamickou tvář. Inspirace u nás nedostupnými modely CX-4 a CX-9 je jasná, příliš to ale konkurentovi Tiguanu nebo nového Compassu nevadí. Zajímavostí je fakt, že už v základní výbavě najdeme LED světlomety, které od třetího stupně doplňují také diodové mlhovky. Pozornost pak zasluhují přední sloupky posunuté o 35 milimetrů směrem dozadu. Celkově je novinka o 5 milimetrů kratší, 35 milimetrů nižší a má o 5 milimetrů širší rozchod kol. Vše samozřejmě srovnáváno s předchůdcem. Kola jsou v základu 17palcová ocelová, může dojít ale i na lité devatenáctky. Paleta laků obsahuje také odstíny Soul Red a Machine Grey.
Kabina těží z kvalitních materiálů a téměř prémiového zpracování. Z multimediálních prvků nechybí head up displej nebo 4,6palcová LCD obrazovka palubního počítače, především však nová CX-5 má volně stojící sedmipalcovou obrazovku infotainmentu Mazda Connect. Ve druhé nejvyšší výbavě k němu umí dodat i audio Bose s deseti reproduktory. Sedadla mají tvarování vhodné na dlouhé cesty, potažena navíc mohou být i kůží. O něco dále ve voze je pak 506, respektive 1620 litrů pro zavazadla.
Pod kapotou mohou být celkem tři motory. Tím základním je benzínový dvoulitr Skyactiv-G o výkonu 121 kW (165 k) s točivým momentem 210 Nm, respektive o výkonu 118 kW (160 k) s točivým momentem 208 Nm. První hodnota patří předokolce, ta druhá čtyřkolce, jež může být navíc vybavena i šestistupňovým automatem. Větší 2.5 Skyactiv-G s výkonem 142 kW (194 k) má pouze automat a pohon všech kol, disponuje ale také deaktivací válcův případě menšího zatížení. Nejpopulárnější tak zřejmě bude turbodiesel 2.2 Skyactiv-D o výkonu 110 kW (150 k) s točivým momentem 380 Nm nebo 129 kW (175 k) s točivým momentem 420 Nm. Slabší má výběr mezi manuál a automatem i pohonem předních nebo všech kol, silnější nabízí vždy čtyřkolku s manuální nebo automatickou převodovkou.
Podvozek využívá pokrokový systém G-Vectoring, především ale díky úpravám (ve spojení s těmi v konstrukci karosérie) přenáší do kabiny méně hluku i vibrací. Bezpečnostní prvky se skrývají za označením i-Activsense, jenž obsahuje třeba radarový tempomat, rozpoznávání dopravních značek nebo přednárazový systém. Ze starších prvků jmenujme monitorování mrtvého úhlu, upozornění na vyjetí z jízdního pruhu, hlídání dopravy za vozidlem, sledování bdělosti řidiče nebo asistent rozjezdu do kopce.
Trochu netradičně již s premiérou novinky známe také její český ceník. Ten jako první přinesl server Mazda News a obsahuje celkem pět výbavových stupňů. Základní Emotion má kompletní bezpečnostní a elektrickou výbavu, tempomat, přednárazový systém, manuální klimatizaci, rádio s CD a MP3, LED světla nebo 17palcová ocelová kola. Linie Challenge přidává dešťový a světelný senzor, automatickou klimatizaci, infotainment Mazda Connect, multifunkční kožený volant, mlhovky nebo 17palcová litá kola.
Ceník - Mazda CX-5
Emotion Challenge Attraction Revolution Revolution TOP 2.0 Sky-G (121 kW) 560 900 Kč 663 900 Kč 711 900 Kč ---------- ---------- 2.0 Sky-G 4x4 (118 kW) ---------- 713 900 Kč 761 900 Kč 791 900 Kč ---------- 2.0 Sky-G 4x4 AT (118 kW) ---------- ---------- 813 900 Kč ---------- ---------- 2.5 Sky-G 4x4 AT (142 kW) ---------- ---------- ---------- ---------- 907 900 Kč 2.2 Sky-D (110 kW) ---------- 720 900 Kč 768 900 Kč ---------- ---------- 2.2 Sky-D AT (110 kW) ---------- ---------- 820 900 Kč ---------- ---------- 2.2 Sky-D 4x4 (110 kW) ---------- 770 900 Kč 818 900 Kč 848 900 Kč ---------- 2.2 Sky-D 4x4 AT (110 kW) ---------- ---------- 870 900 Kč ---------- ---------- 2.2 Sky-D 4x4 (129 kW) ---------- ---------- ---------- ---------- 909 900 Kč 2.2 Sky-D 4x4 AT (129 kW) ---------- ---------- ---------- 910 900 Kč 961 900 KčStupeň Attraction má navíc hlídání mrtvého úhlu a dopravy za vozidlem, přední i zadní parkovací senzory, digitální rádio, vyhřívaná sedadla i volant, LED denní svícení a zadní LED světla. Výbava Revolution přidává udržování v jízdním pruhu, prevenci proti zadnímu nárazu, automatické přepínání světel, couvací kameru, barevný head up displej, audiosystém Bose s deseti reproduktory, elektrické víko kufru, bezklíčkové zamykání a 19palcová litá kola. Revolution TOP se může pochlubit brzdovým asistentem, adaptivním tempomatem, projekčním head up displejem, elektrickými předními sedadly, vyhřívanými zadními sedadly a koženým čalouněním.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?