Mnozí z vás jistě pamatují nepříliš povedenou, a minimálně v Evropě ani populární, dvojici Jeep Compass a Patriot. Ty časy jsou už ale pryč a z dvojice se stal jeden model. Opět se jmenuje Compass, je ale modernější, kvalitnější a právě přijíždí také do Evropy.
Z fotek to tak možná nemusí vypadat, ale nový Compass je velikostně zhruba stejný jako Hyundai Tucson, Kia Sportage nebo Volkswagen Tiguan. To také mimo jiné znamená, že půjde přímo proti chystané druhé generaci Škody Yeti. Jednou ze zbraní má být i design v typicky „jeepovském“ stylu se sedmi vertikálními otvory masky chladiče, lichoběžníkovými blatníky, vyšší světlou výškou či plastovým obložením spodní části karosérie. Novinkou jsou třeba zadní LED světlomety nebo elektricky ovládané páté dveře.
Kabina svým tvarováním odkazuje například ke Grand Chrokee nebo Renegadu, řeč je především o lichoběžníkové středové konzoli. Její součástí je také infotainment Uconnect s obrazovkou o úhlopříčce 5, 7 nebo 8,4 palce, navigací nebo rozhraním Apple CarPlay a Android Auto (v závislosti na verzi). Další obrazovka, tentokrát s úhlopříčkou 3,5 nebo 7 palců, je mezi budíky. Tlačítka se v nové generaci přesunula na středový tunel, odkud se ovládá klimatizace, hlasitost rádia nebo nastavení systému Selec-Terrain.
Špičkové terénní vlastnosti se z ostatních modelů značky přesunuly i na Compass. V nabídce jsou tak dva systémy trvalého pohonu všech kol Jeep Active Drive a Jeep Active Drive Low, přičemž ten druhý obsahuje například i plazivý převod s poměrem 20:1. Součástí obou systémů je kontrola trakce Selec-Terrain s režimy Auto, Snow, Sand a Mud, k nimž výbava Trailhawk (o 2,5 centimetru vyšší světlá výška, lepší nájezdové úhly, off-roadové pneumatiky, asistent sjíždění kopců a specifické prvky designu) přidává speciální mód Rock. Compass využívá také odpojitelný pohon zadní nápravy a odpojení rozdělovací převodovky, díky čemuž modely s pohonem všech kol mohou dosáhnout výrazně lepší spotřeby paliva.
Vstupním motorem je 1.4 MultiAir – se šestistupňovým manuálem a pohonem předních kol má 103 kW (140 k) a 230 Nm, s devítistupňovým automatem a pohonem všech kol disponuje 125 kW (170 k) a 250 Nm. Naftová 1.6 MultiJet s manuálem a pohonem předních kol má 88 kW (120 k) a 320 Nm, větší dvoulitr je k dispozici s manuálem i automatem a pohonem všech kol, přičemž má 103 kW (140 k) a 350 Nm. Vrcholem je dvoulitrový MultiJet s automatem a pohonem všech kol o výkonu 125 kW (170 k). Na vybraných trzích pak bude Compass dostupný také s 2.4 Tigershark o výkonu 110 kW (150 k) nebo 135 kW (184 k), vždy ale jako čtyřkolka s automatem.
Bezpečnostní výbava zahrnuje například sedm airbagů, přednárazový systém a sledování jízdního pruhu, což jsou prvky ve standardu všech výbavových verzí. Dále je možné dostat sledování mrtvého úhlu, detekci křížení dráhy za vozidlem, zadní parkovací kameru s dynamickým naváděním, plně automatický parkovací asistent pro podélné i příčné parkování, adaptivní tempomat nebo ESP s kontrolou proti převrácení. Při uvedení na trh letos v létě budou k dispozici výbavové stupně Sport, Longitude, Limited a Trailhawk. Ceny odstartují na 25 000 eurech (cca 675 500 korun).
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.