Mnozí z vás jistě pamatují nepříliš povedenou, a minimálně v Evropě ani populární, dvojici Jeep Compass a Patriot. Ty časy jsou už ale pryč a z dvojice se stal jeden model. Opět se jmenuje Compass, je ale modernější, kvalitnější a právě přijíždí také do Evropy.
Z fotek to tak možná nemusí vypadat, ale nový Compass je velikostně zhruba stejný jako Hyundai Tucson, Kia Sportage nebo Volkswagen Tiguan. To také mimo jiné znamená, že půjde přímo proti chystané druhé generaci Škody Yeti. Jednou ze zbraní má být i design v typicky „jeepovském“ stylu se sedmi vertikálními otvory masky chladiče, lichoběžníkovými blatníky, vyšší světlou výškou či plastovým obložením spodní části karosérie. Novinkou jsou třeba zadní LED světlomety nebo elektricky ovládané páté dveře.
Kabina svým tvarováním odkazuje například ke Grand Chrokee nebo Renegadu, řeč je především o lichoběžníkové středové konzoli. Její součástí je také infotainment Uconnect s obrazovkou o úhlopříčce 5, 7 nebo 8,4 palce, navigací nebo rozhraním Apple CarPlay a Android Auto (v závislosti na verzi). Další obrazovka, tentokrát s úhlopříčkou 3,5 nebo 7 palců, je mezi budíky. Tlačítka se v nové generaci přesunula na středový tunel, odkud se ovládá klimatizace, hlasitost rádia nebo nastavení systému Selec-Terrain.
Špičkové terénní vlastnosti se z ostatních modelů značky přesunuly i na Compass. V nabídce jsou tak dva systémy trvalého pohonu všech kol Jeep Active Drive a Jeep Active Drive Low, přičemž ten druhý obsahuje například i plazivý převod s poměrem 20:1. Součástí obou systémů je kontrola trakce Selec-Terrain s režimy Auto, Snow, Sand a Mud, k nimž výbava Trailhawk (o 2,5 centimetru vyšší světlá výška, lepší nájezdové úhly, off-roadové pneumatiky, asistent sjíždění kopců a specifické prvky designu) přidává speciální mód Rock. Compass využívá také odpojitelný pohon zadní nápravy a odpojení rozdělovací převodovky, díky čemuž modely s pohonem všech kol mohou dosáhnout výrazně lepší spotřeby paliva.
Vstupním motorem je 1.4 MultiAir – se šestistupňovým manuálem a pohonem předních kol má 103 kW (140 k) a 230 Nm, s devítistupňovým automatem a pohonem všech kol disponuje 125 kW (170 k) a 250 Nm. Naftová 1.6 MultiJet s manuálem a pohonem předních kol má 88 kW (120 k) a 320 Nm, větší dvoulitr je k dispozici s manuálem i automatem a pohonem všech kol, přičemž má 103 kW (140 k) a 350 Nm. Vrcholem je dvoulitrový MultiJet s automatem a pohonem všech kol o výkonu 125 kW (170 k). Na vybraných trzích pak bude Compass dostupný také s 2.4 Tigershark o výkonu 110 kW (150 k) nebo 135 kW (184 k), vždy ale jako čtyřkolka s automatem.
Bezpečnostní výbava zahrnuje například sedm airbagů, přednárazový systém a sledování jízdního pruhu, což jsou prvky ve standardu všech výbavových verzí. Dále je možné dostat sledování mrtvého úhlu, detekci křížení dráhy za vozidlem, zadní parkovací kameru s dynamickým naváděním, plně automatický parkovací asistent pro podélné i příčné parkování, adaptivní tempomat nebo ESP s kontrolou proti převrácení. Při uvedení na trh letos v létě budou k dispozici výbavové stupně Sport, Longitude, Limited a Trailhawk. Ceny odstartují na 25 000 eurech (cca 675 500 korun).
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.