Svět malých sportovních hatchbacků nedávno rozšířila Fiesta ST a co si budeme povídat, s přeplňovaným tříválcem, co může být dokonce dvouválec, si příliš sympatií nezískala. Mnohem lépe je na tom Toyota Yaris GRMN, která rozhodně nešetřila s objemem motoru.
Toyota se letos vrátila do šampionátu WRC a pořádně zúročit toto spojení má mimo jiné také ostrý Yaris. Ten měl v podobě dvou generací provedení T-Sport také předchůdce, žádný z nich ale nebyl ostrý tolik jako vůz z dílen Gazoo Racing (zkráceně GRMN). Pod kapotou najdeme „plnotučnou“ osmnáctistovku s kompresorem a výkonem nejméně 155 kW (210 k). Jízdní dynamika má být nejlepší v segmentu, konkrétní ale Toyota byla jen v tom směru, že z 80 na 120 km/h půjde zrychlit při zařazeném čtvrtém rychlostním stupni. Spekuluje se ale také o zrychlení z 0 na 100 km/h pod 6 sekund.
Přenos výkonu na přední kola má na starosti šestistupňová manuální převodovka. Té pomáhá také samosvor Torsen. Podvozek dostal zkrácené pružiny (sedí tak blíže k vozovce), tlumiče Sachs a větší průměr přední stabilizační tyče. Šasi bylo dále vyztuženo, pomohla také dodatečná rozpěra mezi zavěšením předních kol. Ke sportovnímu autu patří lepší brzdy, proto má Yaris GRMN odvětrávané kotouče se čtyřpístkovými třmeny vpředu.
Ostrý hatchback bude nabízen pouze s třídveřovou karosérií a vedle válečného zbarvení nabízí například výrazný černý spoiler na víku pátých dveří nebo černé kryty zrcátek. Samozřejmostí jsou upravené nárazníky, zadní difuzor nebo 17palcová kola BBS. Uvnitř jsou nová sportovní sedadla, poskytující nejlepší držení těla ve třídě. Volant pro změnu pochází z kupé GT86 a má decentní proužek pro určení správné polohy. Mírně upraven byl i přístrojový panel, pedály jsou nyní hliníkové. Do prodeje zamíří ostrý Yaris na začátku roku 2018, tehdy se snad dozvíme také detailnější technické parametry.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?