6:52,01 minuty. Že nevíte, co podivné seskupení čísel znamená? Je to oficiálně nejrychlejší čas, jaký kdy zajelo produkční auto na Severní smyčce Nürburgringu. Tím autem je Lamborghini Huracán Performante a rozhodně to není jediný trumf v jeho pořádně vyhrnutých rukávech.
Vzdát se atmosférických motorů? U Lamborghini naprostý nesmysl! Turbo, kompresor, hybrid… Huracán Performante nemá ani jedno a přesto jeho vidlicový desetiválec dává 470 kW (640 k) při 8000 ot./min a 600 Nm při 6500 ot./min (70 procent točivého momentu je dostupných od 1000 ot./min). Vedle úprav samotného motoru vsadili technici také na lehčí výfukové potrubí se dvěma centrálními koncovkami. Pomohlo to nejen výkonu, ale také zvuku. Poháněná jsou všechna kola s mezinápravovou spojkou Haldex, a to přes přepracovanou sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku LDF. Kromě ní má Huracán také zadní mechanický samosvor. Při suché hmotnosti 1382 kilogramů (43:57 ve prospěch zadní nápravy) se pak ani nejde divit, že zrychlení z 0 na 100 km/h zabere jen 2,9 sekundy a z 0 na 200 km/h 8,9 sekundy.
Podvozek dostal tužší naladění pružin, tlumičů i ramen, dvojité lichoběžníky na obou koncích vozu mají navíc pasivní tlumiče a dodatečně je možné je vybavit magnetickým odpružením. Řízení, standardní s elektromechanickým posilovačem i příplatkové s variabilním převodem, bylo přepracováno a v každém z režimů Strada, Sport a Corsa poskytuje maximální zpětnou vazbu. Standardní 20palcová kovaná kola, i příplatkové dvacítky s centrální maticí, obouvají pneumatiky Pirelli P Zero Corsa, vyvinuté speciálně pro Huracán Performante. Kdo má rád ještě rychlejší průjezdy zatáčkami, může si připlatit za gumy Pirelli Trofeo R. Karbon-keramické brzdy pak umí ze 100 km/h zastavit na 31 metrech.
Největší kouzlo Huracánu Performante ale tkví někde trochu jinde. Již bylo řečeno, že suchá hmotnost je 1382 kilogramů. Té bylo dosaženo mimo jiné použitím rámu z hliníku a karbonu a karosérie z hliníku a kovaného kompozitu, originálního materiálu Lamborghini mimo jiné s uhlíkovými vlákny a resinem. Z něj je vyrobeno například křídlo, splitter, kapota, zadní nárazník nebo difuzor. Celkově se na těchto dílech ušetřilo 40 kilo.
Dalším nosným prvkem je aktivní aerodynamika, skrývající se za označením Aerodinamica Lamborghini Attiva (ALA). Vše začíná u předního splitteru s aktivními klapkami, vzadu se klapky objevují v zadním křídle a pracují nezávisle na sobě. Elektronika tak umí upravovat přítlak jen na jednou kole. Pod úrovní zadní kapoty se pro změnu zdržují kanálky na usměrňování proudícího vzduchu. Řízení elektromotorů aktivních prvků má na starosti „umělá inteligence“ s označením Piattaforma Inerziale. Ta dokáže přizpůsobit jednotlivé díly v řádu 500 milisekund. Samozřejmě může nastat situace, kdy je aktivní aerodynamika vypnutá. Zavřené klapky vpředu tak produkují více přítlaku ve vyšších rychlostech, zadní křídlo se pro změnu chová jako by bylo pevné.
Stejně jako díly exteriéru, i v interiéru se objevuje kovaný kompozit. Konkrétně na výdeších ventilace, pádlech převodovky, klikách dveří a středovém panelu. Sportovní sedadla potažená Alcantarou je možné zaměnit za komfortnější místa, v obou případech umí Lamborghini laserem vepsat do čalounění grafiku písmene Y. O stavu aktivních aerodynamických prvků informuje řidiče digitální přístrojová deska, která také podporuje rozhraní Apple CarPlay. K dispozici jsou rovněž doplňky z programu Ad Personam. Prodej vozu začne letos v létě, základní cena je 195 040 euro (cca 5 270 000 korun).
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?