6:52,01 minuty. Že nevíte, co podivné seskupení čísel znamená? Je to oficiálně nejrychlejší čas, jaký kdy zajelo produkční auto na Severní smyčce Nürburgringu. Tím autem je Lamborghini Huracán Performante a rozhodně to není jediný trumf v jeho pořádně vyhrnutých rukávech.
Vzdát se atmosférických motorů? U Lamborghini naprostý nesmysl! Turbo, kompresor, hybrid… Huracán Performante nemá ani jedno a přesto jeho vidlicový desetiválec dává 470 kW (640 k) při 8000 ot./min a 600 Nm při 6500 ot./min (70 procent točivého momentu je dostupných od 1000 ot./min). Vedle úprav samotného motoru vsadili technici také na lehčí výfukové potrubí se dvěma centrálními koncovkami. Pomohlo to nejen výkonu, ale také zvuku. Poháněná jsou všechna kola s mezinápravovou spojkou Haldex, a to přes přepracovanou sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku LDF. Kromě ní má Huracán také zadní mechanický samosvor. Při suché hmotnosti 1382 kilogramů (43:57 ve prospěch zadní nápravy) se pak ani nejde divit, že zrychlení z 0 na 100 km/h zabere jen 2,9 sekundy a z 0 na 200 km/h 8,9 sekundy.
Podvozek dostal tužší naladění pružin, tlumičů i ramen, dvojité lichoběžníky na obou koncích vozu mají navíc pasivní tlumiče a dodatečně je možné je vybavit magnetickým odpružením. Řízení, standardní s elektromechanickým posilovačem i příplatkové s variabilním převodem, bylo přepracováno a v každém z režimů Strada, Sport a Corsa poskytuje maximální zpětnou vazbu. Standardní 20palcová kovaná kola, i příplatkové dvacítky s centrální maticí, obouvají pneumatiky Pirelli P Zero Corsa, vyvinuté speciálně pro Huracán Performante. Kdo má rád ještě rychlejší průjezdy zatáčkami, může si připlatit za gumy Pirelli Trofeo R. Karbon-keramické brzdy pak umí ze 100 km/h zastavit na 31 metrech.
Největší kouzlo Huracánu Performante ale tkví někde trochu jinde. Již bylo řečeno, že suchá hmotnost je 1382 kilogramů. Té bylo dosaženo mimo jiné použitím rámu z hliníku a karbonu a karosérie z hliníku a kovaného kompozitu, originálního materiálu Lamborghini mimo jiné s uhlíkovými vlákny a resinem. Z něj je vyrobeno například křídlo, splitter, kapota, zadní nárazník nebo difuzor. Celkově se na těchto dílech ušetřilo 40 kilo.
Dalším nosným prvkem je aktivní aerodynamika, skrývající se za označením Aerodinamica Lamborghini Attiva (ALA). Vše začíná u předního splitteru s aktivními klapkami, vzadu se klapky objevují v zadním křídle a pracují nezávisle na sobě. Elektronika tak umí upravovat přítlak jen na jednou kole. Pod úrovní zadní kapoty se pro změnu zdržují kanálky na usměrňování proudícího vzduchu. Řízení elektromotorů aktivních prvků má na starosti „umělá inteligence“ s označením Piattaforma Inerziale. Ta dokáže přizpůsobit jednotlivé díly v řádu 500 milisekund. Samozřejmě může nastat situace, kdy je aktivní aerodynamika vypnutá. Zavřené klapky vpředu tak produkují více přítlaku ve vyšších rychlostech, zadní křídlo se pro změnu chová jako by bylo pevné.
Stejně jako díly exteriéru, i v interiéru se objevuje kovaný kompozit. Konkrétně na výdeších ventilace, pádlech převodovky, klikách dveří a středovém panelu. Sportovní sedadla potažená Alcantarou je možné zaměnit za komfortnější místa, v obou případech umí Lamborghini laserem vepsat do čalounění grafiku písmene Y. O stavu aktivních aerodynamických prvků informuje řidiče digitální přístrojová deska, která také podporuje rozhraní Apple CarPlay. K dispozici jsou rovněž doplňky z programu Ad Personam. Prodej vozu začne letos v létě, základní cena je 195 040 euro (cca 5 270 000 korun).
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.