6:52,01 minuty. Že nevíte, co podivné seskupení čísel znamená? Je to oficiálně nejrychlejší čas, jaký kdy zajelo produkční auto na Severní smyčce Nürburgringu. Tím autem je Lamborghini Huracán Performante a rozhodně to není jediný trumf v jeho pořádně vyhrnutých rukávech.
Vzdát se atmosférických motorů? U Lamborghini naprostý nesmysl! Turbo, kompresor, hybrid… Huracán Performante nemá ani jedno a přesto jeho vidlicový desetiválec dává 470 kW (640 k) při 8000 ot./min a 600 Nm při 6500 ot./min (70 procent točivého momentu je dostupných od 1000 ot./min). Vedle úprav samotného motoru vsadili technici také na lehčí výfukové potrubí se dvěma centrálními koncovkami. Pomohlo to nejen výkonu, ale také zvuku. Poháněná jsou všechna kola s mezinápravovou spojkou Haldex, a to přes přepracovanou sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku LDF. Kromě ní má Huracán také zadní mechanický samosvor. Při suché hmotnosti 1382 kilogramů (43:57 ve prospěch zadní nápravy) se pak ani nejde divit, že zrychlení z 0 na 100 km/h zabere jen 2,9 sekundy a z 0 na 200 km/h 8,9 sekundy.
Podvozek dostal tužší naladění pružin, tlumičů i ramen, dvojité lichoběžníky na obou koncích vozu mají navíc pasivní tlumiče a dodatečně je možné je vybavit magnetickým odpružením. Řízení, standardní s elektromechanickým posilovačem i příplatkové s variabilním převodem, bylo přepracováno a v každém z režimů Strada, Sport a Corsa poskytuje maximální zpětnou vazbu. Standardní 20palcová kovaná kola, i příplatkové dvacítky s centrální maticí, obouvají pneumatiky Pirelli P Zero Corsa, vyvinuté speciálně pro Huracán Performante. Kdo má rád ještě rychlejší průjezdy zatáčkami, může si připlatit za gumy Pirelli Trofeo R. Karbon-keramické brzdy pak umí ze 100 km/h zastavit na 31 metrech.
Největší kouzlo Huracánu Performante ale tkví někde trochu jinde. Již bylo řečeno, že suchá hmotnost je 1382 kilogramů. Té bylo dosaženo mimo jiné použitím rámu z hliníku a karbonu a karosérie z hliníku a kovaného kompozitu, originálního materiálu Lamborghini mimo jiné s uhlíkovými vlákny a resinem. Z něj je vyrobeno například křídlo, splitter, kapota, zadní nárazník nebo difuzor. Celkově se na těchto dílech ušetřilo 40 kilo.
Dalším nosným prvkem je aktivní aerodynamika, skrývající se za označením Aerodinamica Lamborghini Attiva (ALA). Vše začíná u předního splitteru s aktivními klapkami, vzadu se klapky objevují v zadním křídle a pracují nezávisle na sobě. Elektronika tak umí upravovat přítlak jen na jednou kole. Pod úrovní zadní kapoty se pro změnu zdržují kanálky na usměrňování proudícího vzduchu. Řízení elektromotorů aktivních prvků má na starosti „umělá inteligence“ s označením Piattaforma Inerziale. Ta dokáže přizpůsobit jednotlivé díly v řádu 500 milisekund. Samozřejmě může nastat situace, kdy je aktivní aerodynamika vypnutá. Zavřené klapky vpředu tak produkují více přítlaku ve vyšších rychlostech, zadní křídlo se pro změnu chová jako by bylo pevné.
Stejně jako díly exteriéru, i v interiéru se objevuje kovaný kompozit. Konkrétně na výdeších ventilace, pádlech převodovky, klikách dveří a středovém panelu. Sportovní sedadla potažená Alcantarou je možné zaměnit za komfortnější místa, v obou případech umí Lamborghini laserem vepsat do čalounění grafiku písmene Y. O stavu aktivních aerodynamických prvků informuje řidiče digitální přístrojová deska, která také podporuje rozhraní Apple CarPlay. K dispozici jsou rovněž doplňky z programu Ad Personam. Prodej vozu začne letos v létě, základní cena je 195 040 euro (cca 5 270 000 korun).
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.