Před rokem 2000 si nikdo neuměl představit, že by Porsche přišlo s SUV. O dva roky později přijel Cayenne. Stejný předsudek panoval u luxusní limuzíny a dorazila Panamera. Po jistou dobu si také byli všichni jistí, že i přes dvojité zboření tradic Němci určitě nikdy nepředstaví sériové kombi. Představili.
Porsche Panamera Sport Turismo navazuje na pět let starý stejnojmenný koncept. Necháme-li mluvit pouze čísla, je nové kombi obrovské – na délku má 5049 milimetrů, na šířku 1937 milimetrů, na výšku 1428 milimetrů a mezi nápravami 2950 milimetrů. Zavazadelník disponuje objemem 520 litrů (verze 4 E-Hybrid má jen 425 litrů), po sklopení zadních opěradel, dělených v poměru 40:20:40, naroste místo na 1390 litrů (E-Hybrid 1295 litrů).
Do kufru se přistupuje přes elektricky ovládané dveře, za příplatek pak nechybí čtyři kotvící oka, síť a dvě kolejnice. Dalším plusem kombíku je zvýšená linie střechy, usnadňující nastupování a vystupování vzadu, respektive zvětšující prostor pro hlavu v této části vozu. Oficiální uspořádání interiéru je 4+1, kdy zadní krajní sedadla přebírají hodně od individuálních míst. Ta jsou k dispozici za příplatek, to znamená, že Panamera může být pouze čtyřmístná.
Od praktické části rychle k té designové. Zatímco předek je shodný se sedanem, zadní partie od B-sloupku dál jsou zcela nové. A elegantnější, nutno podotknout. Kombi hodně těží z rovné linie střechy a méně dramaticky zkosených zadních sloupků. Střecha je pak zakončena adaptivním spoilerem, jenž jí opticky v zájmu aerodynamiky prodlužuje. Pracuje celkem ve třech polohách, odlišující se podle jízdní situace a konfigurace auta, a umí generovat dodatečně až 50 kilogramů přítlaku.
V rychlostech do 170 km/h je spoiler vysunut pod úhlem mínus sedm stupňů a pomáhá především šetřit palivo. Nad tuto hodnotu se posune do úhlu plus jeden stupeň a pomáhá stabilitě při jízdě. Pokud řidič navolí jízdní režim Sport nebo Sport Plus, pracuje spoiler ve druhé pozici již při rychlostech od 90 km/h. Jestliže je otevřená panoramatická střecha, spoiler naopak pomáhá minimalizovat hluk od proudícího vzduchu.
K dispozici bude novinka v několika verzích. Základem je Panamera 4 Sport Turismo s výkonem 243 kW (330 k) za cenu od 97 557 eur (cca 2 636 000 korun). Následuje Panamera 4S Sport Turismo s výkonem 324 kW (440 k) za nejméně 120 048 euro (cca 3 244 000 korun). Vrcholná Panamera Turbo Sport Turismo o výkonu 404 kW (550 k) přijde minimálně na 158 604 euro (cca 4 285 000 korun).
Ekologickou píseň hrají naftová Panamera 4S Diesel Sport Turismo o výkonu 310 kW (422 k) za 123 975 euro (cca 3 350 000 korun) a plug-in hybridní Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo se systémovým výkonem 340 kW (462 k) a cenou od 112 075 eur (cca 3 028 000 korun). Objednávky přijímají dealeři už nyní, na evropské trhy se kombi oficiálně podívá až 7. října.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.