Před rokem 2000 si nikdo neuměl představit, že by Porsche přišlo s SUV. O dva roky později přijel Cayenne. Stejný předsudek panoval u luxusní limuzíny a dorazila Panamera. Po jistou dobu si také byli všichni jistí, že i přes dvojité zboření tradic Němci určitě nikdy nepředstaví sériové kombi. Představili.
Porsche Panamera Sport Turismo navazuje na pět let starý stejnojmenný koncept. Necháme-li mluvit pouze čísla, je nové kombi obrovské – na délku má 5049 milimetrů, na šířku 1937 milimetrů, na výšku 1428 milimetrů a mezi nápravami 2950 milimetrů. Zavazadelník disponuje objemem 520 litrů (verze 4 E-Hybrid má jen 425 litrů), po sklopení zadních opěradel, dělených v poměru 40:20:40, naroste místo na 1390 litrů (E-Hybrid 1295 litrů).
Do kufru se přistupuje přes elektricky ovládané dveře, za příplatek pak nechybí čtyři kotvící oka, síť a dvě kolejnice. Dalším plusem kombíku je zvýšená linie střechy, usnadňující nastupování a vystupování vzadu, respektive zvětšující prostor pro hlavu v této části vozu. Oficiální uspořádání interiéru je 4+1, kdy zadní krajní sedadla přebírají hodně od individuálních míst. Ta jsou k dispozici za příplatek, to znamená, že Panamera může být pouze čtyřmístná.
Od praktické části rychle k té designové. Zatímco předek je shodný se sedanem, zadní partie od B-sloupku dál jsou zcela nové. A elegantnější, nutno podotknout. Kombi hodně těží z rovné linie střechy a méně dramaticky zkosených zadních sloupků. Střecha je pak zakončena adaptivním spoilerem, jenž jí opticky v zájmu aerodynamiky prodlužuje. Pracuje celkem ve třech polohách, odlišující se podle jízdní situace a konfigurace auta, a umí generovat dodatečně až 50 kilogramů přítlaku.
V rychlostech do 170 km/h je spoiler vysunut pod úhlem mínus sedm stupňů a pomáhá především šetřit palivo. Nad tuto hodnotu se posune do úhlu plus jeden stupeň a pomáhá stabilitě při jízdě. Pokud řidič navolí jízdní režim Sport nebo Sport Plus, pracuje spoiler ve druhé pozici již při rychlostech od 90 km/h. Jestliže je otevřená panoramatická střecha, spoiler naopak pomáhá minimalizovat hluk od proudícího vzduchu.
K dispozici bude novinka v několika verzích. Základem je Panamera 4 Sport Turismo s výkonem 243 kW (330 k) za cenu od 97 557 eur (cca 2 636 000 korun). Následuje Panamera 4S Sport Turismo s výkonem 324 kW (440 k) za nejméně 120 048 euro (cca 3 244 000 korun). Vrcholná Panamera Turbo Sport Turismo o výkonu 404 kW (550 k) přijde minimálně na 158 604 euro (cca 4 285 000 korun).
Ekologickou píseň hrají naftová Panamera 4S Diesel Sport Turismo o výkonu 310 kW (422 k) za 123 975 euro (cca 3 350 000 korun) a plug-in hybridní Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo se systémovým výkonem 340 kW (462 k) a cenou od 112 075 eur (cca 3 028 000 korun). Objednávky přijímají dealeři už nyní, na evropské trhy se kombi oficiálně podívá až 7. října.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?