Před rokem 2000 si nikdo neuměl představit, že by Porsche přišlo s SUV. O dva roky později přijel Cayenne. Stejný předsudek panoval u luxusní limuzíny a dorazila Panamera. Po jistou dobu si také byli všichni jistí, že i přes dvojité zboření tradic Němci určitě nikdy nepředstaví sériové kombi. Představili.
Porsche Panamera Sport Turismo navazuje na pět let starý stejnojmenný koncept. Necháme-li mluvit pouze čísla, je nové kombi obrovské – na délku má 5049 milimetrů, na šířku 1937 milimetrů, na výšku 1428 milimetrů a mezi nápravami 2950 milimetrů. Zavazadelník disponuje objemem 520 litrů (verze 4 E-Hybrid má jen 425 litrů), po sklopení zadních opěradel, dělených v poměru 40:20:40, naroste místo na 1390 litrů (E-Hybrid 1295 litrů).
Do kufru se přistupuje přes elektricky ovládané dveře, za příplatek pak nechybí čtyři kotvící oka, síť a dvě kolejnice. Dalším plusem kombíku je zvýšená linie střechy, usnadňující nastupování a vystupování vzadu, respektive zvětšující prostor pro hlavu v této části vozu. Oficiální uspořádání interiéru je 4+1, kdy zadní krajní sedadla přebírají hodně od individuálních míst. Ta jsou k dispozici za příplatek, to znamená, že Panamera může být pouze čtyřmístná.
Od praktické části rychle k té designové. Zatímco předek je shodný se sedanem, zadní partie od B-sloupku dál jsou zcela nové. A elegantnější, nutno podotknout. Kombi hodně těží z rovné linie střechy a méně dramaticky zkosených zadních sloupků. Střecha je pak zakončena adaptivním spoilerem, jenž jí opticky v zájmu aerodynamiky prodlužuje. Pracuje celkem ve třech polohách, odlišující se podle jízdní situace a konfigurace auta, a umí generovat dodatečně až 50 kilogramů přítlaku.
V rychlostech do 170 km/h je spoiler vysunut pod úhlem mínus sedm stupňů a pomáhá především šetřit palivo. Nad tuto hodnotu se posune do úhlu plus jeden stupeň a pomáhá stabilitě při jízdě. Pokud řidič navolí jízdní režim Sport nebo Sport Plus, pracuje spoiler ve druhé pozici již při rychlostech od 90 km/h. Jestliže je otevřená panoramatická střecha, spoiler naopak pomáhá minimalizovat hluk od proudícího vzduchu.
K dispozici bude novinka v několika verzích. Základem je Panamera 4 Sport Turismo s výkonem 243 kW (330 k) za cenu od 97 557 eur (cca 2 636 000 korun). Následuje Panamera 4S Sport Turismo s výkonem 324 kW (440 k) za nejméně 120 048 euro (cca 3 244 000 korun). Vrcholná Panamera Turbo Sport Turismo o výkonu 404 kW (550 k) přijde minimálně na 158 604 euro (cca 4 285 000 korun).
Ekologickou píseň hrají naftová Panamera 4S Diesel Sport Turismo o výkonu 310 kW (422 k) za 123 975 euro (cca 3 350 000 korun) a plug-in hybridní Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo se systémovým výkonem 340 kW (462 k) a cenou od 112 075 eur (cca 3 028 000 korun). Objednávky přijímají dealeři už nyní, na evropské trhy se kombi oficiálně podívá až 7. října.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.