Před rokem 2000 si nikdo neuměl představit, že by Porsche přišlo s SUV. O dva roky později přijel Cayenne. Stejný předsudek panoval u luxusní limuzíny a dorazila Panamera. Po jistou dobu si také byli všichni jistí, že i přes dvojité zboření tradic Němci určitě nikdy nepředstaví sériové kombi. Představili.
Porsche Panamera Sport Turismo navazuje na pět let starý stejnojmenný koncept. Necháme-li mluvit pouze čísla, je nové kombi obrovské – na délku má 5049 milimetrů, na šířku 1937 milimetrů, na výšku 1428 milimetrů a mezi nápravami 2950 milimetrů. Zavazadelník disponuje objemem 520 litrů (verze 4 E-Hybrid má jen 425 litrů), po sklopení zadních opěradel, dělených v poměru 40:20:40, naroste místo na 1390 litrů (E-Hybrid 1295 litrů).
Do kufru se přistupuje přes elektricky ovládané dveře, za příplatek pak nechybí čtyři kotvící oka, síť a dvě kolejnice. Dalším plusem kombíku je zvýšená linie střechy, usnadňující nastupování a vystupování vzadu, respektive zvětšující prostor pro hlavu v této části vozu. Oficiální uspořádání interiéru je 4+1, kdy zadní krajní sedadla přebírají hodně od individuálních míst. Ta jsou k dispozici za příplatek, to znamená, že Panamera může být pouze čtyřmístná.
Od praktické části rychle k té designové. Zatímco předek je shodný se sedanem, zadní partie od B-sloupku dál jsou zcela nové. A elegantnější, nutno podotknout. Kombi hodně těží z rovné linie střechy a méně dramaticky zkosených zadních sloupků. Střecha je pak zakončena adaptivním spoilerem, jenž jí opticky v zájmu aerodynamiky prodlužuje. Pracuje celkem ve třech polohách, odlišující se podle jízdní situace a konfigurace auta, a umí generovat dodatečně až 50 kilogramů přítlaku.
V rychlostech do 170 km/h je spoiler vysunut pod úhlem mínus sedm stupňů a pomáhá především šetřit palivo. Nad tuto hodnotu se posune do úhlu plus jeden stupeň a pomáhá stabilitě při jízdě. Pokud řidič navolí jízdní režim Sport nebo Sport Plus, pracuje spoiler ve druhé pozici již při rychlostech od 90 km/h. Jestliže je otevřená panoramatická střecha, spoiler naopak pomáhá minimalizovat hluk od proudícího vzduchu.
K dispozici bude novinka v několika verzích. Základem je Panamera 4 Sport Turismo s výkonem 243 kW (330 k) za cenu od 97 557 eur (cca 2 636 000 korun). Následuje Panamera 4S Sport Turismo s výkonem 324 kW (440 k) za nejméně 120 048 euro (cca 3 244 000 korun). Vrcholná Panamera Turbo Sport Turismo o výkonu 404 kW (550 k) přijde minimálně na 158 604 euro (cca 4 285 000 korun).
Ekologickou píseň hrají naftová Panamera 4S Diesel Sport Turismo o výkonu 310 kW (422 k) za 123 975 euro (cca 3 350 000 korun) a plug-in hybridní Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo se systémovým výkonem 340 kW (462 k) a cenou od 112 075 eur (cca 3 028 000 korun). Objednávky přijímají dealeři už nyní, na evropské trhy se kombi oficiálně podívá až 7. října.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?