Autonomní řízení je budoucností automobilismu. Ví to BMW, ví to Tesla a ví to také Peugeot. K samořízení ale musí značky přidat i dnes nezbytné propojení auta s všemožnými chytrými technologiemi. Proto francouzský lev vytvořil koncept Instinct.
Vůbec poprvé se v jakémkoliv autě objevuje platforma IoT, což je zkratka pro spojení Internet of Things. Za ní stojí společnost Samsung Artik a jedná se ve své podstatě o velké cloudové úložiště. Platforma totiž spojuje data ze všech uživatelem auta používaných „chytrých“ zařízení, a to včetně hodinek, telefonu nebo televize. Automobil mezi těmito zařízeními pochopitelně nechybí, což mu zajišťuje dokonalý přehled o programu či náladě řidiče. Ví, že máte ráno schůzku, umí pustit hudbu, kterou uživatel poslouchal před odchodem z domu, po náročném dni v práci naopak umí sám aktivovat samořídící režim. O synchronizaci navigace v případě nějaké schůzky nemluvě.
Instinct je ale pořád také automobilem, vedle inovativního cloudového úložiště tedy sází i na zajímavý design. Sám Peugeot říká, že má jeho nejnovější koncept karosérii shooting brake, pořád ale disponuje klasickými dvěma páry dveří – i když otevírajícími se proti sobě. Přední části dominuje obrovská mřížka, ohraničená pásky LED světlometů. Ty při rychlosti větší než 90 km/h lehce vysunou a zajišťují tak větší přítlak na přední nápravě, respektive zlepšují obtékání vzduchu kolem pětipaprskových kol. Neméně zajímavým prvkem je čočka z fotoaparátu ve středu obou předních reflektorů, mající za úkol evokovat lidské oko. Vzadu jsou pro změnu 3D lampy, ve spojení s bočním prolisem a decentním výsuvným spoilerem mezi světlomety je vzduch podobně jako vpředu usměrňován přímo k zadnímu difuzoru.
Bohužel, Francouzi podobně designově povedené koncepty vždy uměli, sériové výroby se ale nedočkal jediný. Proto se zaměřme na interiér, ten by se mohl v některém z budoucích modelů objevit. Obsahuje například poslední vývojové stádium i-Cockpitu, jenž je uvozené dodatečným označením Responsive. Před řidičem je klasický digitální přístrojový panel, stále kompaktní volant ale vypadá jako z monopostů formule 1. Jeho tvar má ale své opodstatnění, při změně režimu na autonomní totiž zajede do palubní desky.
Zpátky však k novému i-Cockpitu, který se projevuje třeba také sedadly, inspirovanými letectvím. Ty mají tři samostatné části – sedák, opěradlo a opěrka hlavy. Navíc, zatímco sedák z hliníku je pevný, opěradlo se pohybuje po ose Y. Komunikace s automobilem pak probíhá přes takzvaný Chatbot. Jak už bylo řečeno, Peugeot Instinct se může pohybovat za asistence řidiče i svépomocí. V obou případech má řidič k dispozici dva jízdní režimy – když řídí sám tak Drive Boost nebo Drive Relax, když řídí automobil tak Autonomous Sharp nebo Autonomous Soft.
Boost je dělaný pro dynamickou jízdu, Relax podporuje součinnost řidiče a elektronických asistentů, Sharp vybere vždy nejefektivnější cestu a Soft je především komfortním režimem. Mimochodem i při autonomní jízdě má řidič možnost ovlivnit chování auta, a to prostřednictvím ovladače i-Device. Ten je umístěn vedle centrální obrazovky s úhlopříčkou 9,7 palce. Ta, spolu s digitální palubní deskou, také v různých jízdních režimech ukazuje různé informace. Nechybí mimo jiné ani technické detaily plug-in hybridního ústrojí s výkonem 221 kW (300 k). Spolu s jízdním režimem se mění i prostředí na palubě.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?