Karbonový sen vyvolených. Otevřená Huayra je mistrovským dílem

Pagani Huayra Roadster je uměleckým dílem na čtyřech kolech.
Pagani Huayra Roadster je uměleckým dílem na čtyřech kolech., foto: Pagani
ar6 19. února 2017 13:08
Sdílej:

Těžko se tomu věří, ale Pagani Huayra je s námi už šest let. Právě v roce 2011 se totiž v Ženevě ukázal prototyp kupé, který se o dvanáct měsíců později proměnil v malosériový skvost. Následovala extrémní verze BC a letos přichází čas otevřené varianty Roadster.

Vývoj Pagani Huayra Roadster začal již v roce 2010, o tři roky později ale původní designový návrh zamířil do koše a vývoj začal znova. Možná i proto to zpoždění oproti kupé. Na první pohled přitom otevřená verze zas tak odlišně nevypadá. Leckdo by mohl namítnout, že stačilo odmontovat střechu, tak lehké to ale není. Pořád se kompletně musela změnit konstrukce dveří a experti také mírně přepracovali vzhled přední a zadní části. Vpředu je kupříkladu nový nárazník, připomínající spíše model Zonda, jiný je též zadní difuzor a především kryt motoru. Typické prvky jako světla nebo centrální seskupení čtyř koncovek výfuku ale zůstalo. Odnímatelná střecha je dostupná ve dvojím provedení – karbonovém s centrálním prosklením nebo látkovém a karbonovým krytem. Rozdíl je především v tom, že druhý typ můžete vozit s sebou i v autě.

Zavedeným pravidlem při tvorbě otevřené varianty je hmotnost vždy vyšší než u kupé. Pagani ale mělo cíl naopak roadster odlehčit, což se i díky nově vyvinutému kompozitnímu materiálu a dalšímu posunu ve vývoji kombinace karbonu a titanu (carbo-titanium) povedlo. Huayra Roadster k tomu pak přidala i Carbo-Triax HP52 a váží tak jen 1280 kilogramů, o nějakých 80 kilo méně než kupé. Zároveň má ale o 52 procent vyšší torzní tuhost karosérie. Pod krytem motoru se skrývá známý šestilitrový dvanáctiválec biturbo od divize Mercedes-AMG s výkonem 562 kW (764 k) při 6200 ot./min a točivým momentem 1000 Nm při 2400 ot./min. Zadní kola pohání sedmistupňová sekvenční převodovka X-Track, ústrojí pak pomáhá i elektronicky řízený diferenciál.

Dalším ze specificky pro Huayru Roadster vyvinutých materiálů je hliníková slitina HiForg, z níž jsou vyrobena ramena zavěšení (tady je nutné podotknout, že už je měla verze BC). Správně tipujete, že oproti kupé se povedlo ušetřit dokonce čtvrtinu hmotnosti. Z varianty BC si novinka půjčuje rovněž prvky aktivní aerodynamiky, respektive aktivní zavěšení. Přepracované ESP od firmy Bosch pracuje v režimech Wet, Comfort, Sport, Race a Off. Kola mají vpředu 20 a vzadu 21 palců, obouvají přitom unikátní pneumatiky Pirelli PZero Corsa, dovolující vozu zvládnout přetížení až 1,8 G. Zároveň mají ale nízký valivý odpor, čímž šetří palivo. K bezpečné jízdě naopak přispívají karbon-keramické brzdy Brembo o průměru 380 milimetrů. Vyrobeno bude jen 100 kusů, každý přijde na nejméně 2 280 000 euro (cca 61,6 milionů korun). Ano, všechny jsou již zamluvené.

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.