Segment miniaut, na rozdíl od vyšších tříd, netrpí tak častou modelovou obměnou. Šesti- nebo sedmiletý cyklus není ničím výjimečným a naopak každá nová modelová řada je zajímavým rozčeřením poměrně stojatých vod. Aktuálně se o to postarala Kia Picanto, jež je ve třetí generaci zase o něco dospělejší.
Kia do toho v posledních měsících pořádně šlape a po Optimě, Niru a Riu nám servíruje další nový model. Třetí generace Picanta přitom nebude do počtu, předchůdce se od roku 2011 prodalo na 1,4 milionu kusů a Korejci by na toto číslo moc rádi navázali. Pomoci jim v tom má například také výrazný design, jenž je dílem center v korejském Namyang a německém Frankfurtu. V mnoha ohledech připomíná Rio, to především rozměrnými předními světlomety s LED denním svícením a blinkry, mezi nimiž je korporátní maska chladiče ve tvaru tygřího nosu.
Při přechodu dozadu nejsou přehlédnout širší C-sloupky a především převis prodloužený na 520 milimetrů (přední je naopak o 25 milimetrů kratší). Vzadu jsou reflektory ve tvaru písmene C, opět se řadí spíše k těm mohutnějším ve třídě. Celkově pak Kia sází na 11 odstínů karosérie, z nichž šest je úplně nových, a 14- až 16palcová litá kola. Základem jsou ale ocelové čtrnáctky. Od třetího čtvrtletí pak i Picanto dostane anténu ve tvaru žraločí ploutve. Podobně jako další modely pak nabídne také sportovně laděné provedení GT-Line s optickým bodykitem, dvojitou koncovkou výfuku a černými, stříbrnými nebo červenými akcenty.
Délka pětidveřového hatchbacku zůstala na 3595 milimetrech, to stejné se dá říct také o šířce 1595 milimetrů a výšce 1485 milimetrů (tam je mezigenerační nárůst pěti milimetrů). Natáhl se ale rozvor náprav, a to o 15 milimetrů na rovných 2400 milimetrů. Spolu s upravenými převisy to znamená více místa uvnitř, dokonce nejvíce na nohy i hlavu ze všech blízkých konkurentů. Dalších 15 milimetrů pro nohy vpředu bylo získáno posunem palubní desky. Kufr s dvojitým dnem v základním uspořádání disponuje 255 litry, po sklopení zadních sedadel pak má 1010 litrů. Mimochodem, u litrových motorů mohou být vzadu dvě nebo tři místa. Další litry přidávají odkládací prostory v kabině, třeba posuvná schránka mezi předními sedadly.
Jestliže prvky exteriéru připomínají Rio, pak je interiér prakticky jeho kopií. Stačí se podívat na ovládání klimatizace, případně sedmipalcovou dotykovou obrazovku multimediálního systému s rozhraním Apple CarPlay a Andoird Auto, parkovací kamerou nebo 3D navigací. Volitelně pak bude dostupná třeba i bezdrátová nabíječka. Jinak ale Kia sází především na individualizaci, vedle standardního látkového čalounění v kombinaci černé a šedé tak nabídne i pět barevných verzí s kontrastním prošíváním a ve vybraných případech i umělou kůží. S nimi půjde barevně sladit také části loketních opěrek ve dveřích. Samostatnou kapitolu představují sedadla s nastavitelnými opěrkami hlav a výplní, vycházející z větší Optimy. Že Picanto cílí na ženy dokazuje přepracované make-up zrcátko, sportovní duch pak podporuje verze GT-Line s jiným volantem.
Podvozek má vpředu nezávislé zavěšení MacPherson a vzadu torzní příčku, která dostala o 1,8 kilogramu lehčí ramena. Přepracované řízení má rychlejší převod v poměru 14,3:1, mezi krajními polohami je pak jen 2,8 otáčky. Celkově by měl být hatchback tužší (44 procent konstrukce karosérie je z vysokopevnostní oceli), lehčí a bezpečnější – jako první v segmentu nabídne vektorování točivého momentu brzděním. A když je řeč o bezpečnosti, volitelně dostane Picanto také kolenní airbag řidiče a autonomní nouzové brzdění, dnes již nutné pro nejlepší hodnocení v nárazových testech Euro NCAP. Výrazně pak bylo zlepšeno i odhlučnění, například instalací dodatečných tlumicích materiálů do podlahy nebo palubní desky.
Technické údaje
1.0 MPI 1.0 T-GDI 1.25 MPI 1.25 MPI Výkon: 49 kW 74 kW 62 kW 62 kW Toč. moment: 96 Nm 172 Nm 122 Nm 122 Nm Převodovka: 5 MT 5 MT 5 MT 4 AT Zrychlení: 14,3 s 10,1 s 12,0 s 13,7 s Max. rychlost: 161 km/h 180 km/h 173 km/h 161 km/h Spotřeba: 3,9 - 4,4 l NA l 4,5 - 4,6 l 5,4 l Rozměry: 3595 x 1595 x 1485 mm Rozvor: 2400 mm Kufr: 255/1010 lV útrobách pracuje hned trojice motorů, vůbec poprvé pak došlo na přeplňování. Litrový tříválec T-GDI, dostupný od čtvrtého čtvrtletí letošního roku, má 74 kW (101 k) a 172 Nm, které na silnici přináší pětistupňová manuální převodovka. Stejnou skříň mají i dva atmosférické motory, převzaté, i když s výrazným přepracováním, ze současné generace vozu – litrový tříválec s parametry 49 kW (67 k) a 96 Nm, respektive čtyřválcová dvanáctistovka s parametry 62 kW (84 k) a 122 Nm. Silnější jednotka je pak ale dostupná také se čtyřstupňovým automatem, manuál pro změnu u všech motorů může dostat stop & start. Do prodeje se nová Kia Picanto dostanete po premiéře na ženevském autosalonu ve druhém čtvrtletí letošního roku. Nabídne samozřejmě také proslulou sedmiletou záruku, omezenou 150 tisíci kilometry.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.