Segment miniaut, na rozdíl od vyšších tříd, netrpí tak častou modelovou obměnou. Šesti- nebo sedmiletý cyklus není ničím výjimečným a naopak každá nová modelová řada je zajímavým rozčeřením poměrně stojatých vod. Aktuálně se o to postarala Kia Picanto, jež je ve třetí generaci zase o něco dospělejší.
Kia do toho v posledních měsících pořádně šlape a po Optimě, Niru a Riu nám servíruje další nový model. Třetí generace Picanta přitom nebude do počtu, předchůdce se od roku 2011 prodalo na 1,4 milionu kusů a Korejci by na toto číslo moc rádi navázali. Pomoci jim v tom má například také výrazný design, jenž je dílem center v korejském Namyang a německém Frankfurtu. V mnoha ohledech připomíná Rio, to především rozměrnými předními světlomety s LED denním svícením a blinkry, mezi nimiž je korporátní maska chladiče ve tvaru tygřího nosu.
Při přechodu dozadu nejsou přehlédnout širší C-sloupky a především převis prodloužený na 520 milimetrů (přední je naopak o 25 milimetrů kratší). Vzadu jsou reflektory ve tvaru písmene C, opět se řadí spíše k těm mohutnějším ve třídě. Celkově pak Kia sází na 11 odstínů karosérie, z nichž šest je úplně nových, a 14- až 16palcová litá kola. Základem jsou ale ocelové čtrnáctky. Od třetího čtvrtletí pak i Picanto dostane anténu ve tvaru žraločí ploutve. Podobně jako další modely pak nabídne také sportovně laděné provedení GT-Line s optickým bodykitem, dvojitou koncovkou výfuku a černými, stříbrnými nebo červenými akcenty.
Délka pětidveřového hatchbacku zůstala na 3595 milimetrech, to stejné se dá říct také o šířce 1595 milimetrů a výšce 1485 milimetrů (tam je mezigenerační nárůst pěti milimetrů). Natáhl se ale rozvor náprav, a to o 15 milimetrů na rovných 2400 milimetrů. Spolu s upravenými převisy to znamená více místa uvnitř, dokonce nejvíce na nohy i hlavu ze všech blízkých konkurentů. Dalších 15 milimetrů pro nohy vpředu bylo získáno posunem palubní desky. Kufr s dvojitým dnem v základním uspořádání disponuje 255 litry, po sklopení zadních sedadel pak má 1010 litrů. Mimochodem, u litrových motorů mohou být vzadu dvě nebo tři místa. Další litry přidávají odkládací prostory v kabině, třeba posuvná schránka mezi předními sedadly.
Jestliže prvky exteriéru připomínají Rio, pak je interiér prakticky jeho kopií. Stačí se podívat na ovládání klimatizace, případně sedmipalcovou dotykovou obrazovku multimediálního systému s rozhraním Apple CarPlay a Andoird Auto, parkovací kamerou nebo 3D navigací. Volitelně pak bude dostupná třeba i bezdrátová nabíječka. Jinak ale Kia sází především na individualizaci, vedle standardního látkového čalounění v kombinaci černé a šedé tak nabídne i pět barevných verzí s kontrastním prošíváním a ve vybraných případech i umělou kůží. S nimi půjde barevně sladit také části loketních opěrek ve dveřích. Samostatnou kapitolu představují sedadla s nastavitelnými opěrkami hlav a výplní, vycházející z větší Optimy. Že Picanto cílí na ženy dokazuje přepracované make-up zrcátko, sportovní duch pak podporuje verze GT-Line s jiným volantem.
Podvozek má vpředu nezávislé zavěšení MacPherson a vzadu torzní příčku, která dostala o 1,8 kilogramu lehčí ramena. Přepracované řízení má rychlejší převod v poměru 14,3:1, mezi krajními polohami je pak jen 2,8 otáčky. Celkově by měl být hatchback tužší (44 procent konstrukce karosérie je z vysokopevnostní oceli), lehčí a bezpečnější – jako první v segmentu nabídne vektorování točivého momentu brzděním. A když je řeč o bezpečnosti, volitelně dostane Picanto také kolenní airbag řidiče a autonomní nouzové brzdění, dnes již nutné pro nejlepší hodnocení v nárazových testech Euro NCAP. Výrazně pak bylo zlepšeno i odhlučnění, například instalací dodatečných tlumicích materiálů do podlahy nebo palubní desky.
Technické údaje
1.0 MPI 1.0 T-GDI 1.25 MPI 1.25 MPI Výkon: 49 kW 74 kW 62 kW 62 kW Toč. moment: 96 Nm 172 Nm 122 Nm 122 Nm Převodovka: 5 MT 5 MT 5 MT 4 AT Zrychlení: 14,3 s 10,1 s 12,0 s 13,7 s Max. rychlost: 161 km/h 180 km/h 173 km/h 161 km/h Spotřeba: 3,9 - 4,4 l NA l 4,5 - 4,6 l 5,4 l Rozměry: 3595 x 1595 x 1485 mm Rozvor: 2400 mm Kufr: 255/1010 lV útrobách pracuje hned trojice motorů, vůbec poprvé pak došlo na přeplňování. Litrový tříválec T-GDI, dostupný od čtvrtého čtvrtletí letošního roku, má 74 kW (101 k) a 172 Nm, které na silnici přináší pětistupňová manuální převodovka. Stejnou skříň mají i dva atmosférické motory, převzaté, i když s výrazným přepracováním, ze současné generace vozu – litrový tříválec s parametry 49 kW (67 k) a 96 Nm, respektive čtyřválcová dvanáctistovka s parametry 62 kW (84 k) a 122 Nm. Silnější jednotka je pak ale dostupná také se čtyřstupňovým automatem, manuál pro změnu u všech motorů může dostat stop & start. Do prodeje se nová Kia Picanto dostanete po premiéře na ženevském autosalonu ve druhém čtvrtletí letošního roku. Nabídne samozřejmě také proslulou sedmiletou záruku, omezenou 150 tisíci kilometry.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.