Může se Ford vyrovnat Range Roveru? Obrovský Expedition se o to pokouší

Expedition je největším SUV Fordu nejen v USA.
Expedition je největším SUV Fordu nejen v USA., foto: Ford
ar6 8. února 2017 16:25
Sdílej:

Neustále zmenšování velikostí automobilů proniklo i do Ameriky, tradiční to bašty velkých pickupů nebo SUV. Ani ta naštěstí ještě úplně nevymřela, což dokazuje například Ford. Ten nejprve začátkem ledna odhalil omlazený pickup F-150, nyní je na řadě nové generace skutečně obrovského SUV Expedition.

Při pohledu na velikost a vnější design již čtvrté generace Fordu Expedition by někoho klidně mohla napadnout asociace s Range Roverem. Dobře, modrý ovál není tak honosný, reprezentativně ale určitě vypadá. Lví podíl na tom má maska chladiče, jež je pomalu větší jak některá evropská miniauta. Vizuálně je propojena s nikterak malými světlomety. Mohutnost dotváří prakticky celá stylizace přední části, jejíž tvarování pak asi nebude nejpřívětivější k chodcům. Vzadu je Expedition přece jen konzervativnější, rozhodně ne ale vyloženě nudný. Různě po karosérii nechybí stříbrně lakované detaily, v podbězích jsou samozřejmě leštěná kola. Střechu může ozdobit rozměrné střešní okno.

Stejně jako například pickup F-150 využívá Expedition výhod karosérie z vysokopevnostního hliníku. Ta je tedy kromě příkladné tuhosti i lehká, mezigeneračně SUV shodilo 136 kilogramů, a to navzdory většímu množství bezpečnostních asistentů. Pod kapotou pracuje 3.5litrový EcoBoost v kombinaci s desetistupňovým automatem. Pokud navíc zákazník zvolí pohon všech kol nazvaný Intelligent 4WD, může za příplatek sáhnout po elektronicky ovládaném diferenciálu s omezenou svorností. Dále nebude chybět volič Terrain Management System s režimy Normal, Sport, Tow/Haul (lepší vlastnosti pro tahání přívěsů), Eco, Grass/Gravel/Snow (kluzký terén), Sand (povrchy s nízkou trakcí) a Mud/Rut (těžší terén).

Kabina oproti Range Roveru sice ztrácí, stále ale umí převézt posádku v až pozoruhodném komfortu. Ba co víc, posádky může být až osmičlenná a ani ve třetí řadě sedadel se cestující rozhodně nebudou krčit. Oproti předchůdci je totiž uvnitř více místa ve všech směrech. Sedadla ve druhé a třetí řadě navíc stiskem jediného tlačítka zajedou do podlahy a vytvoří prostor o rozměru 1219 x 2438 milimetrů, i se všemi sedadly má kufr praktický úložný systém. Palubní deska je hodně podobná pickupu F-150, což zahrnuje nejen velké množství odkládacích prostorů. Středobodem je obrazovka infotainmentu SYNC 3 s rozhraním Apple CarPlay a Android Auto, dále nechybí WiFi připojení až pro deset zařízení, bezdrátová nabíječka nebo audio B&O Play s dvanácti reproduktory. Pro druhou řadu sedadel jsou určeny dvě obrazovky v opěrkách předních míst, různě po interiéru je navíc několik zásuvek i USB portů.

Velkou pozornost věnoval Ford bezpečnostním asistentům, může tedy tvrdit, že jich má víc než kterékoliv jiné srovnatelně velké SUV na trhu. Za všechny jmenuje panoramatický kamerový systém, udržování v jízdním pruhu, adaptivní tempomat s funkcí stop & go, sledování mrtvého úhlu, pokročilý parkovací asistent nebo pomocníka pro jízdu s přívěsem. Trochu mimo klasické asistenty se nachází možnost propojit auto s chytrým telefonem a ovládat dálkově některé jeho funkce, respektive handsfree otevírání víka kufru. V nabídce se objeví výbavové stupně XLT, Limited a Platinum (plus XL speciálně pro fleetové zákazníky nebo pořádkové služby), prodej Fordu Expedition započne na podzim letošního roku. A mimochodem, pokud by někomu byl nabízený prostor málo, může zvolit i prodlouženou karosérii s označením MAX.

Témata:
Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?