Neustále zmenšování velikostí automobilů proniklo i do Ameriky, tradiční to bašty velkých pickupů nebo SUV. Ani ta naštěstí ještě úplně nevymřela, což dokazuje například Ford. Ten nejprve začátkem ledna odhalil omlazený pickup F-150, nyní je na řadě nové generace skutečně obrovského SUV Expedition.
Při pohledu na velikost a vnější design již čtvrté generace Fordu Expedition by někoho klidně mohla napadnout asociace s Range Roverem. Dobře, modrý ovál není tak honosný, reprezentativně ale určitě vypadá. Lví podíl na tom má maska chladiče, jež je pomalu větší jak některá evropská miniauta. Vizuálně je propojena s nikterak malými světlomety. Mohutnost dotváří prakticky celá stylizace přední části, jejíž tvarování pak asi nebude nejpřívětivější k chodcům. Vzadu je Expedition přece jen konzervativnější, rozhodně ne ale vyloženě nudný. Různě po karosérii nechybí stříbrně lakované detaily, v podbězích jsou samozřejmě leštěná kola. Střechu může ozdobit rozměrné střešní okno.
Stejně jako například pickup F-150 využívá Expedition výhod karosérie z vysokopevnostního hliníku. Ta je tedy kromě příkladné tuhosti i lehká, mezigeneračně SUV shodilo 136 kilogramů, a to navzdory většímu množství bezpečnostních asistentů. Pod kapotou pracuje 3.5litrový EcoBoost v kombinaci s desetistupňovým automatem. Pokud navíc zákazník zvolí pohon všech kol nazvaný Intelligent 4WD, může za příplatek sáhnout po elektronicky ovládaném diferenciálu s omezenou svorností. Dále nebude chybět volič Terrain Management System s režimy Normal, Sport, Tow/Haul (lepší vlastnosti pro tahání přívěsů), Eco, Grass/Gravel/Snow (kluzký terén), Sand (povrchy s nízkou trakcí) a Mud/Rut (těžší terén).
Kabina oproti Range Roveru sice ztrácí, stále ale umí převézt posádku v až pozoruhodném komfortu. Ba co víc, posádky může být až osmičlenná a ani ve třetí řadě sedadel se cestující rozhodně nebudou krčit. Oproti předchůdci je totiž uvnitř více místa ve všech směrech. Sedadla ve druhé a třetí řadě navíc stiskem jediného tlačítka zajedou do podlahy a vytvoří prostor o rozměru 1219 x 2438 milimetrů, i se všemi sedadly má kufr praktický úložný systém. Palubní deska je hodně podobná pickupu F-150, což zahrnuje nejen velké množství odkládacích prostorů. Středobodem je obrazovka infotainmentu SYNC 3 s rozhraním Apple CarPlay a Android Auto, dále nechybí WiFi připojení až pro deset zařízení, bezdrátová nabíječka nebo audio B&O Play s dvanácti reproduktory. Pro druhou řadu sedadel jsou určeny dvě obrazovky v opěrkách předních míst, různě po interiéru je navíc několik zásuvek i USB portů.
Velkou pozornost věnoval Ford bezpečnostním asistentům, může tedy tvrdit, že jich má víc než kterékoliv jiné srovnatelně velké SUV na trhu. Za všechny jmenuje panoramatický kamerový systém, udržování v jízdním pruhu, adaptivní tempomat s funkcí stop & go, sledování mrtvého úhlu, pokročilý parkovací asistent nebo pomocníka pro jízdu s přívěsem. Trochu mimo klasické asistenty se nachází možnost propojit auto s chytrým telefonem a ovládat dálkově některé jeho funkce, respektive handsfree otevírání víka kufru. V nabídce se objeví výbavové stupně XLT, Limited a Platinum (plus XL speciálně pro fleetové zákazníky nebo pořádkové služby), prodej Fordu Expedition započne na podzim letošního roku. A mimochodem, pokud by někomu byl nabízený prostor málo, může zvolit i prodlouženou karosérii s označením MAX.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.