Neustále zmenšování velikostí automobilů proniklo i do Ameriky, tradiční to bašty velkých pickupů nebo SUV. Ani ta naštěstí ještě úplně nevymřela, což dokazuje například Ford. Ten nejprve začátkem ledna odhalil omlazený pickup F-150, nyní je na řadě nové generace skutečně obrovského SUV Expedition.
Při pohledu na velikost a vnější design již čtvrté generace Fordu Expedition by někoho klidně mohla napadnout asociace s Range Roverem. Dobře, modrý ovál není tak honosný, reprezentativně ale určitě vypadá. Lví podíl na tom má maska chladiče, jež je pomalu větší jak některá evropská miniauta. Vizuálně je propojena s nikterak malými světlomety. Mohutnost dotváří prakticky celá stylizace přední části, jejíž tvarování pak asi nebude nejpřívětivější k chodcům. Vzadu je Expedition přece jen konzervativnější, rozhodně ne ale vyloženě nudný. Různě po karosérii nechybí stříbrně lakované detaily, v podbězích jsou samozřejmě leštěná kola. Střechu může ozdobit rozměrné střešní okno.
Stejně jako například pickup F-150 využívá Expedition výhod karosérie z vysokopevnostního hliníku. Ta je tedy kromě příkladné tuhosti i lehká, mezigeneračně SUV shodilo 136 kilogramů, a to navzdory většímu množství bezpečnostních asistentů. Pod kapotou pracuje 3.5litrový EcoBoost v kombinaci s desetistupňovým automatem. Pokud navíc zákazník zvolí pohon všech kol nazvaný Intelligent 4WD, může za příplatek sáhnout po elektronicky ovládaném diferenciálu s omezenou svorností. Dále nebude chybět volič Terrain Management System s režimy Normal, Sport, Tow/Haul (lepší vlastnosti pro tahání přívěsů), Eco, Grass/Gravel/Snow (kluzký terén), Sand (povrchy s nízkou trakcí) a Mud/Rut (těžší terén).
Kabina oproti Range Roveru sice ztrácí, stále ale umí převézt posádku v až pozoruhodném komfortu. Ba co víc, posádky může být až osmičlenná a ani ve třetí řadě sedadel se cestující rozhodně nebudou krčit. Oproti předchůdci je totiž uvnitř více místa ve všech směrech. Sedadla ve druhé a třetí řadě navíc stiskem jediného tlačítka zajedou do podlahy a vytvoří prostor o rozměru 1219 x 2438 milimetrů, i se všemi sedadly má kufr praktický úložný systém. Palubní deska je hodně podobná pickupu F-150, což zahrnuje nejen velké množství odkládacích prostorů. Středobodem je obrazovka infotainmentu SYNC 3 s rozhraním Apple CarPlay a Android Auto, dále nechybí WiFi připojení až pro deset zařízení, bezdrátová nabíječka nebo audio B&O Play s dvanácti reproduktory. Pro druhou řadu sedadel jsou určeny dvě obrazovky v opěrkách předních míst, různě po interiéru je navíc několik zásuvek i USB portů.
Velkou pozornost věnoval Ford bezpečnostním asistentům, může tedy tvrdit, že jich má víc než kterékoliv jiné srovnatelně velké SUV na trhu. Za všechny jmenuje panoramatický kamerový systém, udržování v jízdním pruhu, adaptivní tempomat s funkcí stop & go, sledování mrtvého úhlu, pokročilý parkovací asistent nebo pomocníka pro jízdu s přívěsem. Trochu mimo klasické asistenty se nachází možnost propojit auto s chytrým telefonem a ovládat dálkově některé jeho funkce, respektive handsfree otevírání víka kufru. V nabídce se objeví výbavové stupně XLT, Limited a Platinum (plus XL speciálně pro fleetové zákazníky nebo pořádkové služby), prodej Fordu Expedition započne na podzim letošního roku. A mimochodem, pokud by někomu byl nabízený prostor málo, může zvolit i prodlouženou karosérii s označením MAX.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.